24

) N
Europe as World News Leader

by Jeremy Tunstall, City University, London

News was invented in Europe in the 17th and 18th centuries; “foreign corre-
spondence” played a major part in, for instance, the London daily press
(from 1702 onwards). This foreign news consisted of letters written by “cor-
respondents” in other European cities, who culled much of their material
from their city’s newspapers, Thus across Europe there was a large network
of newspapers linked by letter-writing correspondents.

Today the European Broadcasting Union (now encompassing Eastern
Europe and the former U.S.8.R) is only one of numerous mechanisms mov-
ing news around Europe and into the world beyond. Europe also has most
of the strongest news agencies and broadcast news operations in the world.
The British and French news agencies, which established the first world
news cartel in 1870, remain strong. But consider, for example, the strength
of the German news organizations such as DPA (Deutsche Presse-Agentur)
and ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen), not least in Eastern Europe; or
Spanish news organizations such as EFE and RTVE (Radio Television
Espana) in Latin America; or the strength of Tralian organizations such as
ANSA (Associatione Nazionale Stampa Associata) and RAI (Radio Televi-
sione ltaliana),

What part the media of the former U.S.S.R, will play in the wider world
cannot yet be known, although it is worth remembering that Moscow was
an important press and film center before 1917. But by 1990 Europe was
the main focus of foreign news interest in the world (Cohen, 1991). In that
year, 944 news organizations were represented in the U.S., 606 in Brussels,
599 in Britain, 562 in Italy, and 558 in France. Of the top 20 countries in
terms of news representation, 14 were in Europe,

The U.S. acquired unambiguous news leadership (from Britain and
France) only around 1945 (Tunstall, 1977), and it held that leadership until
about 1980. Vietnam was perhaps, as in much else, a turning point, This
was a major cold war conflict in which the U.S., but not the USSR, was an

-active participant; it remained for some years the leading news story and,

although French, British, and other national media gave it much coverage,
the U.S. media—especially Associated Press (AP), United Press International
(UPD), and the networks—provided the butk of the reporting and imagery

Jeremy Tunstall is director of the Communications Policy Research Centre at City University, Lon-
don.

Copyright © 1992 fournal of Communication 42(3), Summer. 0021-9916,/92/$0.0+.05

LHruin Sows

) J

around the world. After a very slow start in the early 1960s, the U.S. media
had one of their finest phases on the world scene.

But U.S. world leadership in the 1945-80 period was founded on several
sorts of strength, which could not continue. During 1945-80 the U.S. had
the strongest domestic customer hase of newspapers and TV stations; the
U.S. had the strongest news stories—with the world fascinated by the White
House, Americana, and U.S. foreign policy. The U.8. also had financially
strong ownerships prepared to lavish money on foreign news; the Los Ange
les Times, the Wall Street Journal, and the Washington Post all rose to
“heavyweight foreign news,” and “general elite,” status; there were three,
and then two, world-cluss news agencies. The three TV networks were
awash with money, and they used news in general, and foreign news in
particular, in a flagship or prestige-building role.

These conditions were unlikely to have continued. Even without the
deregulation of broadcasting, satellites, and cable, the TV networks would
have faced much stronger competition. The emergence of strong indepen-
dent TV stations alone would have ensured this. But multiple deregulation
added to the problems of the established media.

The customer base of U.S. newspapers and TV stations is still strong, bt
comparatively less so than in the 1970s. The U.S. since the 1970s has ceased
to be of such compelling interest to the world. American presidents since
Richard Nixon have attracted less world interest, while Congress remains
almost completely unknown to the outside world; Americana (stories
beyond the Washington beltway) attracts less attention, with the exception
of Hollywood. Moscow, no longer Washington, has become since the late
1980s the number-one foreign posting, at least according to those British
editors and foreign correspondents I interviewed in 1990 (foreign editors of
the British Broadcasting Corporation (BBQC), Independent TV News (ITN),
and six national newspapers, personal communication, May=June, 1990).

Another weakness of American media revealed in the 1980s was in
finance, At least as seen from Europe, UPT's ownership traumas, and the
sales of its picture service to Reuters, marked the end of UPI as a leading
news agency. The three established TV networks have also engaged in
ownership changes und a series of financiul cutbacks since the mid-1980s,
which have led to reduction in the foreign news effort. In short, the U.S.
remains the entertainment world leader; but world leadership in news has
recurned to Europe—partly due to destructive news competition in the U.S.
in the deregulatory 1980s.

Covering the World by Satellite

Foreign news, in an eru of satellites, continues to be driven by a mix of
logistics, finance, and prestige. The British ITN company {Independent TV
News) puts out its half-hour “News at Ten” on the ITV (Independent Televi-



g

sion Network). Each weekday at 9:45 p.m., London time, it has a satellite
booking to the ITN bureau in Washington, DC. This transmission of the
day’s news package, only a few minutes before the program goes on the
air, illustrates several aspects of contemporary foreign news.

Much television news is now live or “near live.” In its early days televi-
sion news from abroad depended on the air-freighting of film, and such
news took a day or two to get on the screen. Now television news has
passed daily newspapers and caught up with radio. There is huge competi-
tive pressure to be first with live or near-live pictures of major news events.

The logistics behind fast modern news are not confined to satellites; the
adoption of videotape was also extremely important because it eliminated
film processing. The newsroom computer has also made possible the rapid
reshuffling and organizing of multiple news inputs, both at the editing stage
and while the program is already on air (Keirstead, 1991).

A fully established bureau is typically staffed by a minimum of five or six
full-time people. However, the term “bureau” is used by some organizations
to cover a lone correspondent who sometimes uses a freelance local cam-
era crew. A more fully established bureau, like the ITN bureau in Washing-
ton, has two TV correspondents and edits its own package before satellite
transmission.

Economies of scale operate powerfully in this field. A fully established
bureau, which can get material onto the air most days, justifies, for example,
a regular daily satellite booking. This costs less per week than does a single
satellite booking from, say, an African capital. Such scale economies favor the
regular use of a small number of bureaus in a few familiar cities around the
world,

Even a major bureau, like ITN's Washington bureau, uses material from
film agencies—as 10% owner of WTN (Worldwide Television News), ITN may
edit ABC and WTN material, along with original ITN material, into its daily
packages. “Our own correspondent’s” voice typically provides the entire com-
mentary, although the viewer at home may receive the impression that the
vast majority of foreign TV news items include film (in fact, tape) from more
than one source.

Paradoxically, it is often the countries least capable of collecting their
own foreign news that are most inclined to use a high proportion of foreign
material in their news output. This is especially true of countries with small
but internationally minded populations, such as Sweden (Wallis & Baran,
1990) or Israel. Once a newspaper has subscribed to Reuters or AP, or a2 TV
news operation has subscribed to Visnews or WTN, it can use as much for-
eign material as it likes because the subscription remains the same.

Why then do news organizations bother 1o collect their own foreign news
at great expense? In newspapers with a significant team of foreign corre-
spondents, the foreign department is the most expensive. A single foreign
television bureau may cost up to $2 million per year. News organizations
claim that they obtain a superior product over which they have full editorial

FRTIZY L ORYRTN

control, and that general agency material does not fit the specific audience
so well. The audience, they say, prefers trusted and familiar names, voices,
and faces, reporting from far-off places.

There remains a strong element of prestige in having your own team of
foreign correspondents. Having a team of foreign correspondents has long
been regarded as one of the requirements of being an elite newspaper, or a
“newspaper of record.” In all television systems, news is itself a prestige
area, and national TV organizations—responding to a mix of legislative, reg-
ulatory, and political requirements—in practice have no choice but 1o pro-
vide both domestic and foreign news. In the case of public-service systems,
or channels, foreign news is part of the public-service mission. But foreign
news is no less salient in the overall output of the U.S. commercial net-

~ works. The constraints placed on the U.S. networks are predominantly

antitrust constraints originating in Washington. Nearly all of what the net-
works do is intended to create revenue and/or cut costs. Network-gathered
foreign news is a leading exception, and the main prestige effort of the
three networks.

Reuters, AP, Visnews, and WIN

Two agencies, Reuters and AP, are preeminent in the world news system.
Meanwhile two other agencies, Visnews and WTN, dominate in video news.
In the late 19th century, a worldwide system of fast news dissemination was
built on the ocean cable technology and controlled by the British Reuters
and the French Havas agencies. For over 100 years other countries, govern-
ments, and news agencies have accused the prevailing controllers of run-
ning a cartel in their own interests. The leading critics of the cartel were the
American AP (before it became a leading cartel member), the Germans in
1914-18, the young Soviet Union, the Germans and Japanese, and finally the
third-world nations (and UNESCQ) in the 1970s and 1980s. While UNESCO
was complaining about dominance by four Western agencies, the real
prospect was for a decline in the number of dominant agencies from four to
three or two (Tunstall, 1981).

Reuters and AP are the two dominant news agencies at present. Agence
France-Presse (AFP) and UPI both have failed to keep pace. While the latter
two have grown weaker, the leading two have grown stronger. The AP is
the dominant agency in the U.S. domestic market. The AP-Dow Jones ser-
vice links AP with the financially strongest newspaper, The Wall Street Jouir-
nal. The other leading agency, Reuters, has become the leading provider of
financial-data-on-screens around the world; Reuters’s news operations are
now only a secondary activity, but it is the leading news agency in Europe,
Africa, and much of Asia.

A continuing theme of news agency history has been that media cus-
tomers are reluctant to pay the sums required to keep the enterprise afloat.
Both Reuters and AP have diversified into financial data, for which cus-
tomers are much more willing to pay. Both agencies have also diversified



g9

) b

into other news ficlds. AP and Reuters run the only two major news-picture
services around the world. They are major providers of radio news, and are
agenda-setters for television news around the world,

Reuters, especiually, has been a pioneer in the computerization of world-
wide news, from the late 1960s onwards (Tunstall & Palmer, 1991). Data
and news are now married within a single data system, and the news, in
effect, is only one of numerous Reuters data services. But the Reuters and
AP services are now part of another marriage inside newspaper, TV, and
radio newsrooms. Whereas journalists have long mixed agency material
with their own words, the standard newsroom computer terminal now
enables the journalist to inspect his or her own story alongside agency copy
on a divided screen. The foreign agency materials that surface on news-
room screens around the world predominantly come from AP or Reuters,
either directly or after gatekeeping via a national agency.

AP and Reuters both have always pursued a low-profile public stance—
AP has a long history of antitrust cases and Reuters was the semiofficial
agency of the British empire. Both of these super agencies have long been
reluctant to draw attention to the extent of their news dominance The fact
that both the U.S. and UK, governments left UNESCO, largely because of
the world news flow critique, has further inclined the two Anglo-Saxon
agencies to favor a low profile. The dominance of the two extends still fur-
ther.

These agencies have long had a strong element of not-for-profit in their
news activities. AP originated as a cooperative and Reuters as a financial
information company. Both agencies have on the world scene been willing
to do deals with almost any government, Even during wars, enemy govern-
ments have for over a century communicated with each other through the
agencies’ exchange arrangements in neutral countries. Diplomats are reluc-
tant to admit that these agencies have long been the main means of fast
diplomatic communication, such as during the Cuban missile crisis. The
subsequently introduced “hot line” is merely a conspicuous exception to the
general rule, When CNN company spokespersons claimed that President
Bush and Saddam 1ussein lisiened to cach other on CNN in 1990, they
were claiming something that AP and Reuters had been keeping quiet for
well over a century.

The video news agencies are descended from the film newsreels and the
major news agencies. WTN was, when called UP] Television News (UPITN),
jointly controlled by UPI and the British ITN. It is now owned 80% by ABC,
10% by ITN, and 10% by Channel 9 in Australia.

Visnews is the leading video agency, and probably employs twice as
many people as does WTN. Reuters owns 51% of Visnews, NBC owns
37.75%, and the BBC 11.25%. Visnews claims that 1.5 billion people see its
TV news around the world each day. There is no precise way of checking
this claim, but most TV foreign news professionals would probably agree

Furope News

) )

that Visnews has some claim to being the most widely consumed, if least
recognized, world brand.

Visnews and WTN share several characteristics with the traditional news
agencies. As wholesalers, they tack direct outlets of their own and maintain
a low public profile. While general news agencies gear their output to
newspaper edition times, these agencies schedule their output to the times
of major TV news customers, in particular world regions. Visnews supplies
semiedited packages, with only natural sound, and a written commentary;
this enables the customer network to dub its own commentary onto the pic-
tures, incorporating its own editorial gloss, and in effect claiming the trans-
mitted itemn as its own.

Visnews has several special advantages. It uses the news output of NBC
and the BBC, a combination that appeals to national broadcasters around
the world, Visnews has the enormous advantage of the Reuters communica-
tions system and news output, the premier global fast news system; Reuters
offices in 75 countries are available for liaison with, for example, local free-
lance camerapersons. Visnews also owns its own satellite subsidiary in the
form of Brightstar.

Reporting from "Dub City”

Television foreign news people say that at any major news event, there are
two leading groups of reporting teams. One is the Visnews-NBC-BBC-and-
allies grouping. The second is the WTN-ABC-ITN-Channel 9-CNN group.
Members of each group seek to occupy adjacent hotel rooms where they
set up their temporary “dub city,” and within such a group reporting teams
combine their own material with footage from the tapes of other cooperat-
ing news organizations. The correspondent then voices the edited tape, and
the dubbed package is finally fed home via satellite. As with other competi-
tive news situations, there are also some elements of cooperation. In some
cases, satellite facilities, and even technicians, are shared. Editing coopera-
tion can, after some days, e extended inlo newsgathering cooperation.,
Yoel Cohen reports that in the early months of the Intifada, an NBC-Vis-
news-BBC-CBS grouping, using “reciprocal sharing arrangements,” deployed
some 15 camera crews “on patrol” in the West Bank and Gaza (Cohen,
1991, p. 27).

Competition and Monopoly in TV News

In the last decade, the domestic U.S. media have been rearranged around
some familiar polarities, such as competition/monacpoly, high cost/low cost,
and prestige/profit. Both monopoly and competition increased in the Ameri-
can media in the 1980s. In one major medium, newspapers, monopoly ~
increased. However, surviving daily papers continued to offer the country’s
best news services, including foreign news. In the other major medium,



&D

television, competition increased. The proliferation of independent stations
and cable channels led to competitive fragmentation.

Also, the polarity of high cost (mainly in national output) and low cost
(mainly in local output) saw some changes. The major national media were
located in New York and Los Angeles where high-cost regimes prevailed,
including powerful trade unions and star salary systems, It was local media

- that relied heavily on agencies and soft, advertiser-friendly city news. But

the growth of independent stations and cable generated huge amounts of
cheap material, much of it available for national syndication. Cable evolved
a number of low-cost formulas by which someone else paid for the materi-
al, such as Congress (C-Span) or the music industry (MTV). CNN had anoth-
er low-cost formula: lean staffing, Atlanta rates of pay, heavy use and reuse
of cheap agency material. The demand for cheap material by the fresh out-
lets led to fresh forms of free public relations material, such as the video
news release.

Another traditional polarity of the U.S. media was between profit and
prestige. Established monopoly newspapers could easily have both profits
and prestige. But increasingly the competitive television field pressured net-
works and stations toward choosing either profit or prestige. PBS (Public
Broadcasting Service) stayed with prestige, while local TV network affili-
ates—facing stronger competition and less regulation—gave yet further
emphasis to profit. ,

These changes have produced particularly acute problems for the net-
works in general and for their news output in particular. Heightened com-
petition has nibbled away at the network news shows from all directions:
the independent stations with popular entertainment scheduled against
news; the local stations have increasingly preskimmed national items into
the bit local news; CNN has provided nonstop news. On the prestige side of
the equation, the 22-minute news already faces many dilemmas. Sliced thin
hy advertising breaks, should the 22 minutes be devoted mainly to serious
or light, long or short, foreign or domestic or regional items? Should any-
thing be done about the news' elderly audience and their long-established
favorite anchors? What could be done to accommodate the full possibilities
of live news-and-analysis (via satellite) in a 22-minute offering already suf-
fering from rating starvation?

These dilemmas were especially acute during the Gulf War in the winter
of 1990-91. All three networks opted for the one-dominant-story formula.
The networks’ December 1990-February 1991 Gulf coverage exceeded their
Soviet Baltic states coverage by 70 to 1 (Dennis, et al., 1991). In retrospect,
the Baltic story was more important because it presaged the breakup of the
Soviet Union. The Baltic story also offered some footage of real fighting
provided by TV camera crews, which none of the Gulf coverage did.

The three networks' 22 minutes of head-to-head early-evening news com-
petition is a dated formula. In the late 1980’s they found a new formula,
which was additional programming by the news divisions outside the nor-

PRIV L TR

mal news slot. These fresh outputs are cheaper to make than the program-
ming they replace; the additional news shows are cheaper than the pro-
gramming they replace; the additional news shows are cheaper than Holly-
wood entertainment; and the daytime magazine offerings are cheaper than
game shows. Prestige, however, remains a problem. As the networks cut
back their foreign news in panticular, are they also destroying the only pres-
tigious and expensive offering that could distinguish them from the cheap
competition?

Who's Best in the Business?

The pursuit of prestige and manipulation of the corporate image continue to
be important concerns for media organizations, especially on their foreign
news outpul. All of the old adages about image against substance, and siz-
zle against steak, apply especially to media organizations. Some large media
organizations, anxious about being accused of monopoly and excessive
power, tend to produce a low publicity profile. This is true not only of the
American AP but, for example, of Bertelsmann in Germany. The most
bravura publicity styles are pursued by rising moguls, such as Ted Turner or
Silvio Berlusconi, to boost their new enterprises.

At the level of particular stories the early impact is said, especially by tele-
vision people, to be crucial. Most television is not seen by most people and,
in general, the most elevated and powerful people are the least likely to see
a particular program. Consequently everyone in television is enormously
dependent on, and sensitive to, press coverage. Press coverage follows
normal news values, which means, for instance, a focus on the first
episode in a new television series. This is the episode that gets press
attention, and these stories, it is said, remain in the newspaper archives as
well as in the collective memory of the TV industry.

A similar process operates with news in general and especially in the
case of foreign “crisis” coverage—the war, the earthquake, the plane
crash, the famine, the coup. The supreme accolade that a TV network can
confer on its foreign news people is to interrupt normal programming to
bring the audience the first dramatic pictures of the new foreign crisis/dis-
aster. Since this can happen at any time of the day or night, the great
majority of the audience fail to see the first showing of the first dramatic
pictures. For this reason, the reputation for having had those pictures is
more important, in terms of prestige, than the often complex and ambigu-
ous reality.

An example of this was provided by British television news coverage of
the overthrow of the Romanian government in December 1990, Both the
BBC and ITN provided much dramatic coverage, including ample film by
their own camera crews and correspondents, of the demonstrations and
street fighting in Bucharest. An objective judge might have scored the ITN



a2

versus BBC competition as a draw. However ITN executives were at the
time intent on raising extra news funding to cover the events in Eastern
Europe and wanted to persuade their owners, the 15 ITV regional compa-
nies, of their cuse. Consequently ITN seized on their successful Romanian
coverage to launch a quick self-congratulatory public relations and advertis-
ing campaign in the national newspapers, focusing on the ITN Romanian
coverage. Newspaper editorial columns duly reported the Romanian cover-
age as a win for ITN and a defeat for the BBC. ITN soon received substan-
tial additional funding from the ITV companies.

Live From Bagbdad

CNN's higgest success has been in the image-projection/prestige area. The
fate evening hours (EST) of January 16, 1991, were CNN's finest hours. The
normal rule of the first impact seems to have operated; CNN's live coverage
of the first bombing of Baghdad was the only live show in the global village
that night, or so the world press has subsequently told the world. But as
with so much in the CNN saga, image and reality do not totally coincide.

CNN was lucky in one respect. The U.S. military command had apparent-
ly timed the opening of the air war with 7 p.m. EST—in other words, the
11.S. network news--in mind. The Iraqgi government, however, interposed
ancther equally familiar publicity strategy. The Iragis adopted the strategy of
handing the story exclusively to the most amenable news organization
widely available to other media; often this is a major news agency, and here
it was CNN.

But while CNN coverage that evening did play right across the U.S,, it did
not play so well in Europe. True, European networks did retransmit the
CNN news, but 7 p.m. EST is midnight or later in Europe. European audi-
ences for the “live war coverage” were consequently small. In Britain a total
of only 3 million people (a 6 rating) were awake after midnight and watch-
ing the CNN bombing transmission. Massive coverage followed—=80 hours
of Gulf coverage on Britain’s four national networks in the first two days
(MacDonald, 1991). But this coverage was dominated by large BBC, ITN,
Visnews, and WTN reporting teams on the ground in the Gulf. Some CNN
material (identified on screen) was shown, but made little impact on the
audience. A national sample survey found that 90% of the UK. population
thought that BBC Gulf War coverage had been very or fairly “accurate/reli-
able,” against 89% for ITV, and 5% for CNN; in the case of CNN, 93% did
not know (Morrison, 1992),

CNN focuses heavily on Ted Turner as the mogul in charge, Ted Turner
does indeed muaich three important mogul criteria—he is an entrepreneur,
he has an eccentric personal and public style, and he operates the compa-
ny. However, he lacks the fourth crucial characteristic—— he is not the con-
trolling owner (Tunstall & Palmer, 1991).

There is, of course, a Turner ententainment conglomerate, and CNN is
only the most visihle and prestigious part of this empire. CNN itself is a

complex operation that provides several different services; these in turn
mean both that some CNN material does indeed reach hundreds of millions
of people and also that CNN has a tiny audience share even inside the U.S.

CNN has pioncered four interesting niche markets, all of which are
volatile and vulnerable, CNN's first and most dramatic offering is live news.
This can be gripping viewing, as demonstrated in the initial Baghdad bomb-
ing coverage, but its limitations are also severe. Fairly few subjects are suit-
able for live coverage and the most obvious ones are handled by competi-
tors; sports events are the best live situation for television. Another is the
legislature (C-Span); yet another possibility, court cases, is being pursued in
the U.S. by the Court TV cable channel. This leaves press conferences, cere-
monies, and other publicity events, staged by large organizations, primarily
the government. One other possibility is the live satellite interview spanning
the continents, but this format also has obvious limitations.

Most spontaneous events, including most war events, are extremely
unsuitable for television. Documentary, the TV form that tries hardest to
capture “real life,” is the heaviest TV user of both filming and editing time.
Even if real war scenes are filmed, they tend to be seen as unsuitable for
home viewing:

In the hours after the ceasefire north of the Iragi border, it was almost
impossible to drive on the bighway without running over parts of buman
bodies. I waltched wild dogs feasting on Iragi flesh and camera crews filmed
all this. Buit scarcely u _frame reached television viewers. (Fisk, 1992, p. 13)

A second market pursued by CNN is that for rolling news. This is obvi-
ously attractive to news addicts in general and to journalists in particular.
But the demand for all-news radio appears to be quite limited, except at
times of special dramatic events. In the Middle East, despite the wide avail-
ability of television, BBC surveys indicate a preference for radio as a crisis
news medium. In Amman, news of the outbreak of war and the outbreak of
air war came primarily from radio and was then handed on by word of
mouth, the source most quoted by interviewees (BBC, 1991a). Similarly Jew-
ish Israelis obtained their first news of three crisis events (the start of the air
war, the Scud attacks on Israel, and the land war) predominantly from radio,
with television far behind in all three cases (BBC, 1991b).

Third, CNN operates as a supplementary video agency. Again, it has a
high profile in this field because, unlike the major agencies, CNN requires
broadcasters in some cases to show its logo on screen. However it is worth
remembering that CNN itself is a massive user of other news organizations’
material but is only a supporting player in the WTN-ABC-led “dub city” team.

Fourth, CNN delivers its own channels of cable news in the domestic U.S.
market. But outside the U.S, and Canada, CNN’s househeld penetration is
much more modest than its publicity would suggest. Western Europe is



) )

CNN’s best foreign market. But on the European scene CNN is well down
the cable household’s league tables ! )
Like most niche markets, these ones are already under challenge. An

1991 the BBC offerred one satellite TV service for Europe and another for

Asia via the Hong Kong-hased STAR commerciu] satellite package. The

European service provides mainly entertainment, but the Asian service

mixes BBC public affairs, documentaries, and chat shows, with hourly news.
The Asian cable situation is volatile and fast-changing, while the legal

existing team of foreign correspondents,

CNN is in a2 much more vulnerable situation on the world scene. The
direct-to-home market potential for both CNN and BBC js probably quite
modest. Both services are inevitably parochial, and the international demand

(e) in English. CNN's main role on the world scene is likely to continue to
be that of g supplementary agency service.

For instance, in September 1990, CNN was number 15 in European cable household penetra-
tion, with 4.35 million homes (Cable and Sasellite Europe, 1990).

’In one newspaper survey in New Delhi, cable householders were asked about their “favourite
foreign programmes.” About 87% quoted BBC news as favorite, as against 13% for CNN news
(The Sunday Poineer, 1992).

Since 1989, Britain has had the Murdoch-controlled Sky News channel available direct to
home. Sky News pursues a markedly more tabloid approach than either BBC or TV news. It
focuses heavily on crime., 1t also uses much WTN and ABC material, including “Nightline,”
“Good Morning America® at midday, and “ABC News™ a 1130 p.m. In homes receiving the
Astra Satellite service, Sky News has 2 20 audience share (BBC, 1991¢).

%

Covering News the British Way

In contrast to the U.S. pattern, British media fragmentation and excessive
competition are found in the press, while limited commercial competition
and “public service” still continue in broadcasting. Deregulatory forces of a
kind did change the British media in the 1980s. But these primarily took the
form of a relaxation of union power in both press and TV and a move away
from vertical integration in television. For both media, 1986 was a key year.

The rapid decline in press union power and employment numbers has
accompanied massive ownership changes and the faunch of some new
national titles. The British national daily press now looks distinctly over-
crowded, with five up-market broadsheets and six down-market tabloids
joined by yet another tabloid in 1991. The tabloids, which account for near-
ly 80% of the total 14 million national daily sales, have largely given up any
attempt at objective political coverage; they have also, with the partial
exception of the Daily Mail, given up employing foreign correspondents.

The five up-market broadsheets include a now well-established newcom-
er, The Independent. This daily has a strong commitment to foreign news
with a special focus on Eastern Europe. It and three others— The Times,
The Guardian, and the Daily Telegraph—continue to be successful com-
petitors, with a strong interest in prestige and foreign news. The Financial
Times (FT) has much the strongest contingent of its own foreign corre-
spondents; as Europe’s leading financial daily and with a third of its daily
sales outside Britain, the FT has integrated foreign news, and its numerous
foreign correspondents, into its editorial mainstream. This is in line with
the foreign/finance news and news/data integration seen in the major
agencies.

The Broadcasting Act of 1990, despite its modest deregulatory thrust,
ensured that ITN would continue to be the main news provider for the ITV
network until the year 2002. There will be several smaller news opera-
tions—Sky News on the BSkyB satellite service, a new breakfast ITV news
company (“Sunrise”) on cable, and 4 fifth conventional TV channel. But
British TV news will continue to be dominated by the BBC and I'TN duop-
oly.

The BBC, in pardicular, has renewed its commitment to news. The BRC
now offers a serious 2 1/2 hours of breakfast news; half-hours of national
news at 1 pm., 6 p.m., and 9 p.m.; and 45 minutes of daily news analysis at
10:30 p.m. The BBC also offers a large range of weekly “current affairs” pro-
grams, as well as prime-time weekly documentary series. The ITV network
and Channel 4 (and the future Channel Five) also have regulatory require-
ments for substantial doses of news and other factual programming. By
switching between these four channels, a viewer can warch virtually unin-
terrupted news and news analysis for S or 6 hours each evening.

Each side of the duopoly has two TV channels and this greatly reduces
the dilemma of whether to have nonstop news. The large existing news



SO gy e R b G GO, DE A [

commitment makes a temporary switch to all news relatively simple; the
existing programs just double their running lengths. The pattern of two
linked BBC channels (without advertising complexities) also makes it
possible to run all news on one channel and entertainment on the other.

Regulatory and prestige requirements are supported by the very
definition of public-service broadcasting (both BBC and Independent
Television Commission models), which was confirmed in the 1990 Act as
involving a high ratic of factual programming. In the BBC output, news
and current affairs, features, and documentaries (including music, arts,
natural history, and religion), sports, and adult education loom large.
This factual output takes up over 50% of all BBC TV time. This massive
factual sector amounts to over 200 hours per week on the four channels
combined. In this sector news has a special place; news per hour is
nearly as cheap as imported programming (from Hollywood and increas-
ingly Australia), but of course much more prestigious. There is also the
formula now being explored by the U.S. networks, namely, the more
news hours you have, the cheaper it gets per hour.

News is also fairly popular in Britain (it comes after home-produced
fiction and “light entertainment” and before imported entertainment).
Thus, a major continuing presence for news on regular British TV is
assured. This heavy supply, and fairly heavy viewing, of TV news does
exert a strong influence on the British view of the world. In recent years
the TV news has taken more of its news agenda from the tabloid press.
But the TV news agenda is closer to that of the serious broadsheet
national newspapers, the predominant source for Table 1. Eleven of
the 20 most mentioned names in British newspapers in 1990 and 1991
belong to British politicians; there are two Royals (Charles and Diana),
one sportsman, and the then U.N. secretary-general. Although Saddam
Hussein was third and George Bush eighth in 1991, both Gorbachev and
Yeltsin received more coverage than did George Bush in 1991, Gor-
bachev received the most mentions in 1990 and the second most in
1991.

Although the British media did give more emphasis to the U.S.S.R. and
Eastern Europe in 1990 and 1991, the Gulf War was seen as the leading
story in certain months. Predictably, the British media gave heavy
emphasis to the British army, air force, and navy units involved in the
conflict. The British media did admit that the Allies were under u.s.
leadership; Genceral Norman Schwarzkopt was the 35th most mentioned
person of 1991 (although Madonna, at 26th, was ahead of him).
However, the British coverage claimed various key roles for Britain—
Mrs. Thatcher telling George Bush to get tough, the British army as prac-
ticed exponents of desert warfare, courageous British pilots trained to
attack at low level, British special forces dressed as Arabs deep behind

enemy lines, British soldiers killed by “friendly fire” from U.S. aircraft,
eic,

Eprope News

) )

Table 1: Most Frequently Mentioned Nomes in Brilish Newspapers, 1990 and 1991

Narme 1990 1991 Change (%)
1. John Major 5321 10.814 +103
2. Mikhait Gorbachev 46,706 7.87M + 17
3. Saddam Hussein 5,409 6,664 + 23
4. Margaret Thatcher 6,114 3.941 - 35
5. Norman Lamont B854 3.820 +346
6. Neil Kinnock 3.022 3,747 +237
7. Boris Yeltsin 1,154 3,227 +180
8. George Bush 2.475 3.227 + 30
9. Prince Charles 2,450 2,999 + 22

10. Douglas Hurd 3818 2,780 - 27

1. Michgel Hesltine 3,558 2.640 - 25

12, Paul “Gazza™ Gascoigne 1.418 2255 + 59

13. Robert Maxwell 1,024 2234 +118

14. Kenneth Baker 1.677 2220 + 32

15. Princess Diana 1.419 1.776 + 25

16. Peter Lilley Q12 1.617 + 77

17. Kenneth Clarke 140 1.614 + 14

18. Chris Patten 2016 1.558 - 22

19. Mailcolm Rifkind 818 140 + 71

20. Javier Perez de Cuellar 539 1,385 +156

Note: Based on predominantly up-market newspapers, including 6 national dailies,
4 national Sundays, 2 provincial dailies, and 2 specialist weeklies.
Source: Sunday Times, January 5, 1992.

Europe as News Superpower

The loose Reuters-Visnews-BBC alliance constitutes the strongest single
news entity on the world scene. The United States has several significant
news providers on the world scene, especially the AP, ABC-WTN, and the
two leading newspaper syndication services. But the strongest single entity
is the Reuters-Visnews-BBC alliance. Reuters is the leading news organiza-
tion in the world, but is seen as being less British than the AP is considered
American; Reuters, indeed, does not operate a national news agency service
in its home market, and the great bulk of its revenue comes from outside
Britain. Presidential palaces, finance ministries, and banks, as well as media
around the world, rely on Reuters.

Visnews is 51% Reuters-owned and acquires strength from this connec-
tion. The BBC now owns only 11.25% of Visnews, but it previously had a
larger share and thus has a tradition of cooperation with both Reuters and
Visnews,



o Ty

The BBC World Service's TV offering, launched in 1991, relies upon Vis-
news, the BBC's domestic output, and the BBC’s own efforts in the foreign
news field, which take a number of forms: (a) the BBC has a team of TV
foreign cotrespondents and bureaus; (b) BBC domestic radio has its own
separate team of radio correspondents in 20 foreign cities—these radio cor-
respondents are also available to report on television when required; (c)
BBC World Service Radio also has its own team of correspondents based in
35 foreign cities, who in turn can be used by the domestic TV and radio ser-
vices; (d) the BBC has its Monitoring Service which listens in to foreign
radio stations; (e) at any one time a number of other BBC factual programs
will be filming in various parts of the world, For example, the BBC1 Mon-
day night show, “Panorama,” which does 40 single-item 40-minute programs
per year, will normally have at least one camera crew filming abroad at any
one time.

In the context of the Middle East it is worth remembering that Reuters
has been the leading news agency in this area for over 100 years, and Vis-
news the leading film agency. The BBC's Arahic service was its first for-
cign-language service, Lwnched in January 1938. London is also a major
publication center for Arabic newspapers, some of them exiled from
Beirut.

However, perhaps a more important point to make is that 1J.S. media,
especially in serious news, labor under certain disadvantages, and not the
least in the Middle East. American media in general tend to favor the “home
news abroad” story; in other words they prefer foreign stories with a strong
American involvement. This tends 1o give most American news media an
indelible all-American coloring, Several 1990 and 1991 BBC studies conduct-
ed in such Mideast countries as Syria, Egypt, and Jordan, indicate that the
Voice of America especially is widely seen by Arabs as biased in favor of its
client state, Israel. The two most popular foreign radios broadcasting in Ara-
bic are (the French) Radio Monte Carlo and the BBC,

Europe in the 1980s was already on many counts the world’s leading sup-
plier and consumer of foreign news. But the decline of communism in East-
em Europe and the breakup of the U.S.S.R. has confirmed this leadership.
Eastern and Western Europe together will centainly have the world's biggest
collection of major news organizations. The European Broadcasting Union
(EBU) was already in the 1980s the leading cooperative for news and sports
coverage; with the inclusion of Fastern Europe and the former U.S.S.R., the
EBU becomes still more important.

Many other multinational cooperatives are grouping within Europe. One
such exchange grouping includes elite daily newspapers in 14 West European
and 3 East European countries (for example The Guardian, Le Monde, Sud-
deutsche Zeitung, La Stampa, and Ef Mundo). Fach newspaper acquires access
to selected output of noncompeting elite newspapers in 16 other countries,
This phenomenon is likely to evolve rapidly, but it is in line with ancient
European tradition as well as the historical evolution of the AP in the U.S.

£y (H

West Europeans are already physically close to Eastern Europe; tens of
million of West Europeans have traveled in Eastern Europe. But Europe is
also closer, in several senses, than is North America to other important news
areas such as the Middle East and Africa. Also, French and British media ties
in both regions remain strong. Millions of citizens from Arab and African
nations already reside in Europe. This means that, for example, French
understanding of Islamic fundamentalism, or German understanding of the
Kurdish-Turkish issue, or British understanding of South Africa has an ele-
ment of “home news abroad.”

This is not to deny that the United States wili continue as a powerful
player in the world news scene. Japan, China, and India have had major
media industries throughout the 20th century, and Asiavision is already an
organization of world imponance. Asia may one day inherit the world news
leadership. If so, it will inherit from Europe.

BBC. (1991a, May). Post-war radio listening in Amman. BBC International Broadcasting and
Audience Research (pp. 5-6). London: Author.

BBC. (1991b, May), Survey in Israel. BBC ternational Broadcasting and Audience
Research (pp. 12-14). London: Author,

BBC. {(1991c). BBC Broadcasting Research Annual Review (No. 17). London: Joha Libbey.
Staff. {1990, September). Data File, Cable and Satellite Europe, pp. 12-14.

Cohen, Y. (1991). News and the national interest- The foreign press corps in fsrael, Unpub-
tished manuscript.

Dennis, E. et al. (1991, June). The media at war. Gannett Foundation Medig Center Publica-
fon, p.47.

Fisk, R. (1992, January 8). Challenging the might of the sound-bite. The Independent, p. 13,

Keirstead, P. (1991, November 29}, 4 broadcast reusroom computer system. Paper presented
at the City University, London.

MacDonald, A. (1991). Media coverage of the Gulf War. In Annugl review of BBC broacdcast-
ing research findings, (No. 17). London: John Libbey.

Morrison, D. (1992). Television and the war in the Guif. London: John Libbey,
Tunstall, J. (1977). The media ure American. New York: Columbia University Press.

Tunstall, J. (1981). Worldwide news agencies—private wholesalers of public information. In J.
Richstad & M. Anderson (Eds.), Crisis in international news (p. 266). New York: Columbia
University Press.

Tunstall, J., & Palmer, M. {1991). Media moguls. London: Routledge.
Staff. (1992, January 5). The Sunday Pioneer (New Delhi), pp. 6-7,

Wallis, R., & Baran, §. (19905. The known world of broadcast news. London: Routledge.



