™

Turbulent Europe:
Conflict, Identity and Culture

19/20/21/22 July 1994 at the National Film Theatre
South Bank , London SE1

TURBULENT EUROPE, the first European Film
and Television Studies Conference will explore
thechanging roles of the media in contemporary
Europe. 90 papers, to be presented by journalists,
scholars and film-makers from 24 countries will
cover the following areas:

v Changes in production, trade and reception of

film and television in Europe
+ The public sphere, democracy and the media

v Conflict, war reporting and news management in

the former Yugoslavia
v Religion, community, conflict and the media

v Conceptualising and representing identities and

nationalisms.

There will be an accompanying season of recent films

from Eastern and Central Europe.

Registration fee: Full event rate £141; single day rate £70.50 ; students
and the unwaged £70.50 (3 day rate only). All figures include VAT.
Forms and further details from:

Jacintha Cusack, EFTSC 94,

British Film Institute, 21 Stephen Street, London W1P1PL

IR

Tel +44 (71) 255 1444 x 331 Fax +44 (71} 580 8434 o . i,

CELECTV THE IR M

() )

Understanding media change in East Central
Europe

Colin Sparks and Anna Reading

CENTRE FOR COMMUNICATION ANDG INFORMATION STUDIES, UNIVERSITY OF WESTMINSTER

The fall of communism is, or should be, a central focus of enquiry for social
theory. We are witnessing sharp dislocations of societies which operated in
ways different from those which are familiar to the inhabitants of developed
western capitalism. Before 1989, they differed, for example, in the nature
of social stratification, in their allocation of public and private provision for
a range of activities, in the relations between their political system and the
population. They also differed in the nature of their media systems.
These societies, it seems, have now ended, and with them have ended
some of the central ideas of modern social theory. There is less agreement
on what the implications exactly are, but there is certainfy agreement that
1989 marked an ending. One can, in fact, select from a range of different
endings. It is generally agreed that this was the end of communism, and
perhaps the end of socialism as well. It may be something even more
profound, since it has been argued that: ‘the fall of communism signalled
the final retreat from the dreams and ambitions of modernity’ (Bauman,
1991: 37). In the grandest perspective of all, it is the end of history
{Fukayama, 1992). The end of these forms of social organization, and the

~ process of the birth of new forms within a relatively short period of time,

provides very considerable opportunities not only for general social theory

. but also for those concerned with more specific topics.

In this article, we are concerned with trying to understand the changes in
the television broadcasting systems of a narrow group of formerly com-
munist countries. Such a focus both limits and deepens our analysis. We
are limited first of all in the range of experience which we consider. Our
chosen countries are the so-called Visegrad Group. These were originally
Poland, Hungary and the Czechoslovak Federal Republic. The three have
now become four, with the splitting of Czechoslovakia into the separate

Media, Culture & Society (SAGE, London, Thousand Oaks and New Delhi},
Vol. 16 (1994), 243-270




)

)
244 Media, Culture & Society

" Czech and Siovak Republics. While we would be the last to underestimate
the degree of social dislocation that the end of communism has produced in
these four countries, they do not exhibit some of the extremes which have
occurred elsewhere. Ethnic tensions are certainly present, but have not
so far produced the kinds of military conflicts which mark the former

_USSR or the former Yugoslavia. There has been the formation of a new E
independent state, but it was not born in bombardment and massacre. The |

countries of our study are examples of relatively peaceful transition.

They are also countries of relatively complete transition, compared with
the slow processes reported in Bulgaria, Rumania, Belarus or the Ukraine.
That is not to say that they have completed the teleological transformation
beloved of western commentators and are now stable, prosperous and
wholly contented bourgeois democracies. On the contrary, we will show
below that there remain considerable instabilities in the media systems of
these countries. Leaving aside the special case of the former DDR,
however, they are the countries which have moved furthest, politically and
economically, from their original communist mould.

Thirdly, we have concentrated only on the television systems in these
countries. The evolution of the press and of radio broadcasting has been
very different, and often much swifter. The wholesale privatization of the
press, particularly in Hungary, has frequently been remarked and it
certainly illuminates another aspect of the complex reality which is not
analysed here. That process, however, was often a ‘wild' one, in which
possession came to constitute ten tenths of a retrospective law. The changes in
television have been a much more considered and regulated business, and
thus have illuminated aspects of the new realities rather more sharply.

These limitations, we wish to argue, also constitute the strength of our
analysis. We have here explored a set of cases which fall within what we
may call the normal pattern of post-communism. The influences of outside
takeover, as in the former DDR, are not present in what are essentially
autochthonous developments. The exigencies of war, invasions and military
coups did not shape the events under consideration. The new order is not
simply the old order repainted from red to white. We are examining the
changes to a television system which is responding to new economic,
political and social circumstances just as we would be if we were examining
a western country.

It goes without saying that the implications of the questions under review
are much wider than the mere regulation of television. Broadcasting, and
particularly television broadcasting, is generally held to be central to
political life in modern societies. A television system that is open to
political debate and discussion, which informs its audience and illuminates
the spciety it serves, is generally held to be central to, if not actually
constitutive of, a contemporary political democracy. The frequently-
repeated claim that what we are witnessing is the transition from com-

rs
i

{ )
Sparks and Reading, Understanding media change 245

munist totalitarianism to capitalist democracy can be tested most easily and
most fully by an examination of television broadcasting.

One of the most obvious ways in which the old system departed from the
norms of democracy was the fact that the nomenklatura system meant that
those who held the decisive positions in the media were of necessity the
direct dependants of the ruling power. It was partly against this restriction
of political power to a tiny clite that the oppositions in many communist
countries developed the idea that their main task was to empower ‘civil
society’. By this rather ill-defined and slippery concept they tended to
mean that, in an ideal and democratic society, power over the direction of
important social institutions like broadcasting would be dispersed among
ordinary citizens rather than concentrated in the hands of professional
politicians and their assistants. Since these oppositions are today the
peaple who are shaping the new order of things, one of the tests of the
extent of democratization is the degree to which these ideals have been put
in to practice.

Theorles of the end of communism

There have been a large number of different accounts of the end of
communism, each with its own particular features, but we can group them
into three broad kinds of theory, to each of which it is possible to assign a
representative thinker. There are, of course, important differences of
emphasis within each of these groups, but they can be distinguished from
each other in that they differ in essentials. They have divergent accounts of
what they consider to be the nature and extent of the change which is going
on, and what its implications are for the major organizaticns in society.
The most far-reaching claims are the dominant ones. The changes are
total. Most famously articulated by Fukayama, and accepted in essence
even by many of his sharper critics, this is what we may almost term the
official view, both in the west and in the former communist countries.
According to this line of thought, the revolutions of 1989 were profound
social transformations at every level from the spiritual to the economic.
The older order was simply and entirely communist and there has been a
political and social revolution in which the ruling order was swept away in
its entirety. The ruling principle of this order was the subordination of the
individual to the needs of the state as the expression of the collective will.
The political and social order, and the eventual collapse of these systems,
were thus the direct and inevitable result of their founding ideas, which ran
directly counter to human nature. The old order is being replaced by a free
market economy which is better in accord with the essence of humanity. It
will necessarily be accompanied by a democratic, or at least a pluralistic,
political order. Within this general framework, there are important




: ) )
246 Media, Culture & Society

" differences of emphasis. For Fukayama, writing in a self-proclaimed mode
of philosophical idealism, the revolution was essentially spiritual and thus
already completed. While it may be some time before the promise of 1989
is fulfilled, history has already come to a full stop. For other writers,
particularly eastern Europeans like Kornai and Klaus, who are intellectually
much more indebted to Hayek than to Hegel and are therefore very much
more ‘materialistic’ in their outlook, the revolution is still radically
incomplete and requires political action in order to realize its promise
(Klaus, 1991; Kornai, 1990).

Slightly less sweeping in its claims, but still a theory of substantive
change, is the view held by many on the left, and best theorized by
Miliband (1991). In this account, the old economic order was essentially
socialist, but political power was held by a burcaucratic elite. Economic
and social life was, in principle at least, the result of a process of planning
which constituted a radically different order of life to the anarchy and
exploitation existing in capitalism. While the level of production, and thus
!he standards of life available to the mass of the population was lower than
in the advanced capitalist countries, the distribution of what social goods
_there were was relatively egalitarian. This healthy body was deformed by
its updemocratic political structures which were designed to ensure the
continued rule of the privileged party hierarchy. The horrors of the old
ord.er were the product of this alien encrustation. The 1989 change in the
political order has provoked a wave of ‘capitalization’ in which a leading
role is played by members of the old nomenklatura, who are busy
transforming themselves from bureaucrats into true private capitalists.
The:v;e people, or their close relatives, are in the process of finding ways of
looting state property for their private gain, and establishing a political
order which will legitimize and perpetuate their depredations. Given the
general nature of capitalist social relations, and the extremely unfavout-
able circumstances under which the transformation is taking place, there
must be a real doubt about the long term substance even of the democratic
gains of 1989. The record of capitalist societies throughout the world does
not seem to demonstrate any ontological link between private property and
political democracy. The real revolution is thus not political but social,
transforming socialism into capitalism.

The theory which offers the least far-reaching account of change is very
much a minority view and is best expressed by the philosopher Callinicos
(1991). According to this view, the old order was not fundamentaliy
different from that prevailing in the west: it was statc capitalism rather
than private capitalism. Both political and economic power were held
collectively by a bureaucratic class, roughly identical to the nomenklatura,
who ruled socicties driven to accumulation by the necessity of competition
with the west, primarily through military rivalry. The revolutions consti-
tuted radical changes in the political order, but at the social level the shift

) )
Sparks and Reading, Undersrandi;ig media change 247

was far less fundamental. The destruction of the one-party dictatorship and
its replacement by democratization was a change in the way in which the
economically dominant class ensured the continuation of its own rule over
society. Since this process is a complicated one, and involves the sacrifice

L of some individuals in the interests of the ruling class as a whole, a degree
[ of political pluralism and democratic forms are a valuable, if not essential,
| vehicle for realizing the change. There was thus a political revolution in the
B} sense that the old mechanisms of political life were destroyed. There was

not, however, any social revolution, since the actual relations of produc-
tion have not been fundamentally transformed. The capitalist class is
undergoing a recomposition from collective to an individualized form, but

B (hc relations between capital and labour remain essentially the same. The

control of the labour process still lies in the hands of a small number of

- unelected individuals driven to organize the labour of others by the
 compulsion of competition. The vast mass of the population continue to
have no control over this aspect of their lives.

We can compare these three positions across a number of dimensions of
change. The first two take the view that the societies of Eastern Europe
were, before 1989, radically different from those of Western Europe and
North America. Since then, they have started to become much more

~ similar. Consequently, these writers tend to stress the discontinuities

between past and present. The third position sees the Eastern societies as
having been special variants of the same general capitalist model as those
of the West, and thus tends to stress the degree of continuity between old
and new. Following Fukayama and regarding the changes as deep and
extensive transformations of the whole of society, we would expect to
encounter radical discontinuities of structure and of persennel, particularly
in the most important economic, social and political organizations. In the
case of Miliband, we would expect the changes to be less thoroughgoing,
but still fairly substantial. The radical discontinuities would be of the key
social and economic structures by not of personnel. While there might be
change at the political level, these would not be a necessary element of the
revolution and might well prove to be transitory. Follewing Callinicos, we
would expect to find the least extensive changes. On the contrary, the
dominant theme would be one of continuity both of structure and of
personnel in the social and economic sphere. Changes would be expected
in the political sphere, which would tend towards a degree of plurality and
might well take recognizably democratic forms. We may represent the key
elements of these three positions in abstract form by means of Table 1.

Changes to television

There is as yet little writing which makes a conscious attempt to explore the
relationship between television and ideas about the nature of the revolu-




) )
248 Media, Culture & Society

TABLE 1
Three theories of changes to post-communism

O Old New

economic political Nature of  economic  New political
Theorist system system revolution  system system
Fukayama  socialist totalitarian  political capitalist democratic

and economic
Miliband socialist totalitarian  economic capitalist indeterminate/
authoritarian

Callinicos (sta.te)_ totalitarian  political (private) indeterminate/

capitalist capitalist plurat

tions of 1989. We can, however, make some extrapolations with regard to
television from the general theories we have reviewed above and place
some of the writers who have addressed this particular issue within such a
framework. This classification will be extremely tentative. It is unlikely
that the writers on television would wish to align themselves quite so
unproblematically with the positions to which we have assigned them.
They may well have arrived at positions on television through theoretical
routes which fall outside of any of the views we have outlined above.

In the case of Fukayama, we would expect to find the old state socialist
system replaced by a new commercial system. At the political level the old,
party-directed policies and party-approved personnel would be replaced by
independent, commercially-oriented policies and that staff would be
appointed on a non-political and purely professional basis. The new
broadcasting system would be independent of political parties. Writing on
television which falis clearly into this category includes two reports by US
authors (Dougan, 1990; Dennis and Van den Heuvel, 1990), Both of these
reports suggested that there was a rapid, complete and unprecedented
change going on in all of the media, particularly television, and that the
task of the US government and other equally benevolent organizations was
10 ensure that the emerging institutions and practices were based as closely
and as firmly as possible on American models. Among the writers from
Eastern Europe following this line of thinking, the most notable are
Manaev, who argues in the case of Belarus that the best way to complete
the changes instituted by the collapse of the former USSR is the
privatization of the mass media more or less along US lines (Manaev,
1993}, and Pryliuk in the Ukraine who places a similar stress upon private
ownership (Pryliuk, 1993; 285).

The implications of the Miliband position are that the old state
broadcaster characteristic of a socialist system of television is replaced by a

)
Sparks and Reading, Undersiana.qg media cha..g)e 249

TABLE 2
Three theories of changes to television

Old New Oid New O New
Theorist  structure structure personnel personnel politics politics

Fukayama state commercial  political professional dependent  independent

Miliband  state commercial political  professional dependent contingent/
dependent
Callinicos  state state or professional contingent dependent contingent

mixed

new commercial system. At the political level, there would tend to be a
continuity of senior personnel who would now pursue a professionally-
determined set of policies commensurate with the shift towards a market
economy. The broadcasting system would probably, but not necessarily, be
controlled quite closely by the political elite. The writer who seems to
come closest to this position with regard to television is Splichal who,
writing generally about the experiences of Eastern Furope, argues that
the end of communist control has been followed by a combination of an
over-political attitude to television and a surrender to large commercial
interests. He terms this process ‘Italianization’ (Splichal, 1993).

In the case of Callinicos, we would expect to find important continuities
between the past and present structures of broadcasting, particularly since
state-owned and regulated broadcasting is not at all specific to communist
countries. The fragmentation of the ruling class would be likely to lead to
those sections excluded from direct political influence attempting the
establishment of commercial alternatives. There would tend to be a
continuity of personnel, since the present incumbents already performed
an essentially professional function with regard to broadcasting, Relations
with political power would be contingent upon circumstances. Writers
whose work seems to fit this model best include Prevritil, Jakubowicz and
Kovits, all of whom identify ways in which, in different countries, the
broadcasting structures remain relatively unchanged and how the new
governments have tended to adopt many of the techniques of media
management of the old order (Prevratil, 1993; Kovits and Tdlgeysi, 1993;
Jakubowicz, 1992b).

Following the same pattern of contrasting the different positions by
means of a table showing the main propositions of the groups of writers, we
obtain the results summarized in Table 2. Taken together, these represent
different sets of hypotheses about the nature of television in the transition
period which are sufficiently concrete as to enable us to examine their
relevance to the actual processes themsetves.




Y \
250 Media, Culture & Society

Television before 1989

Any concrete study of the restructuring of television must perforce start
with a clear picture of the initial state of affairs from which any chal?ges are
departures. There is a standard and very wcll-kflown account in Faurf'
Theories of the Press which has informed lht? views of generations o
‘students of the mass media. It presented the Soviet media system as hea.vnly
didactic, heavily propagandist and heavily biased: ‘here is deadly serious
broadcasting, missionary broadcasting’ (Siebe_rt et al., 1963: 137). 'I‘h;
problem with this picture is that, whatever merits the model may hav_e ha1
for describing the Soviet system around 1950, it depar.ts r'ather seriously
from the reality of broadcasting in the Visegrad countries in the 1980s.
Most commentators from the countries themselves tend to.date the
decline of the classical Soviet model from very early on. Jakubowicz argues
that the pure ‘communist totalitarian’ system in Poland began to decay
from the moment of its birth. The process acceler'ated after 1971 a4nd was
only briefly interrupted by martial law (Jakubowicz, 1992a). Kovits aII;d
Tolgeysi argue that in Hungary the long term effects of 1956, and the
impact of the economic reforms of 1968, had already gone a long wag
towards undermining the classic communist model well _before .198
{Kovats and Tolgeysi, 1990). The situation in Czechqslovakia was dlffe;
ent. The equivalent attempt to ‘marketize’ the system in _1968 was defeate
by the Soviet invasion and that resulted‘ in the reimposition of :n
only slightly modified version of the classic modf:l. The fact_tha; tl e
indigenously evolving process was blocked by forelg_n mt_erventlon :pﬁ
explain some of the distinctive features of the change in this country whic
i ine later.
we\\‘;:l:::: ?ctl?;ntify three important areas in which the tevaision systems of
the Visegrad group departed substantially from the classic model. Th-e first
of these is in the nature of the programmes shov_vn. Contrary to the image
of a tightly controlled and wholly propagandistic output, all three of the
countries broadcast television programmes they had purchased on the
world markets, just like any other broadcasting system. Tt‘le most closed
system was that of Czechoslovakia, which attempted tc? impose quotas
upon the import of ‘non-socialist’ programmes: the th}rd channel, fcl)Ir
example, was entirely devoted to the rebroadcast of Russian TV. Overa‘ .
however, the preference for ‘socialist’ imports was very hard to sustain,
even though, according to the then programme—b'uyer, these were ofler:
very much cheaper than their Western rivals (Sml_d, July 1993, personaf
interview). In 1983, for example, Czechoslovak TV imported 24 percent o!
its overall programming, of which 50 percent was from East Europeal;
countries and 50 percent from the rest of the world. Forty-one percent o
Czech entertainment programmes and 36 percent of cultural programmes
were imported (Tesar, 1989: 138).

) )
Sparks and Reading, Understanding media change 251

The other two systems were in principle more open. Financial, rather
than political, constraints seem to have been the limiting factor on the
purchase of Western programmes by Polish television (PRTV). The
growth in foreign programmes in the 1970s was curtailed after 1982 in
order to conserve hard currency. Within these budgetary constraints, the
Polish television system was more or less completely open to foreign
entertainment programming. By 1986, 42.8 percent of feature films and
47.1 percent of series shown on Polish TV originated in the West
(Jakubowicz, 1989: 154). The government had more or less abandoned the
attempt to give a ‘socialist’ content to the entertainment aspects of
television and, from 1987 onwards, it increasingly relaxed its control, even
over news and current affairs,

The most open of the systems to foreign programming was that of
Hungary. A substantial part of the broadcast output, both factual and
entertainment based, was purchased from a range of Western sources. In
1986, MTV (Hungarian Television) purchased 601 programmes from
Western sources out of a total of 864 foreign acquisitions: that constituted
almost 70 percent of the total. The largest supplier of programme units was
the UK, with 228 items. West Germany accounted for 122. The largest
‘socialist’ supplier was the USSR with 116 items (MTV, 1991: 19).

The second major area in which the systems departed from the ideal
model was their readiness to carry advertising. The amounts carried in
both Poland and Czechoslovakia were relatively tiny but in Hungary
advertisements accounted for 3 percent of air-time from 1980 through to
1991 (MTV, 1991: 12-15). The content and meaning of advertising before
1989 was, of course, different from what has come sinee and what we are
used to in the West. It is sometimes said by Eastern commentators that the
common effect of advertisements was to convince the audience that the
items advertised were utterly worthless and should be avoided at all costs,
Certainly, the systems were very far from depending upon revenue
generated in this way. We can say that, however small the quantity of such
material, its presence signified an attitude towards the nature and functions
of television which would still cause a major debate over issues of principle
if proposed in some well-known western broadcasting organizations. It
signified a very small but real adjustment of broadcasting away from
political and cultural ends towards those dictated by its economic position.

The final area of departure from the alleged norm was in the openness to
foreign signals. Unlike radio transmissions, there was never any attempt to
jam or obstruct television signals even when they were quite widely
available. Terrestrial signals from Austria and Yugoslavia could be
received by around 30 percent of the Hungarian population. Bureaucratic
obstacles to the construction of community cabie systems were dismantled
in the mid-1980s, making the reception of satellite signals easily distribu-
table. There were no attempts to make the import of video recorders




) h
252 Media, Culture & dociety

illegal, although customs tariffs had the effect of rationing these through
price (Szekfi, 1989a; Szesckd, 1986).

The Polish state attempted, in the mid-1980s to make it illegal to own a
satellite dish, but by 1986 had fallen back on a strict system of permits. The
first SMATYV systems did not appear until 1987 and in the following year
the permit system was dropped. These obstructions had an effect: in .1989
only 0.1 percent of the population officially had access to a sateilite sugnal
and by 1991 this had only risen to 10 percent (PKRT, n.d.) . Video
recorders were never illegal, and ownership scems to have been quite
widespread, although figures fluctuate wildly. The major area of conflict
here was over the supply of pre-recorded videos, where there was a three-
way struggle between the central state, local government and private
entrepreneurs over issues of piracy and revenue.

Overall, a picture emerges of television systems which depart widely
from the classic ‘Soviet” model. The construction of this model was always
part of a rhetoric which depended very heavily on a contrast between an
essentiaily commercial system like that of the USA and that allege_d to
prevail in the communist countries. In a broader international comparison,
the contrast appears much less stark. )

Many of the features taken 1o be central to communist systems were in
fact recognizably common to state broadcasters operating both in western
and eastern countries. In particular, financial dependence upon the state
and subjection to continual political intervention, are not unique character-
istics of a communist broadcasting system. If we eschew the temptation to
make cheap capital by adducing John Birt’s ideal of the BBC, we can still
cite de Gaulie’s ORTF as exhibiting many of the same elements (Thomas,
1976: 10-26). The evolution of the systems, too, has some similarities with
those of western non-commercial broadcasters. During the course of the
1980s, the television systems of all three countries attempted to make
themselves ‘more efficient’ and more ‘responsive to the audience’, albeit at
different speeds and to different degrees. These involved a degree of
incorporation into the world market, but upon terms limited by the general
economic situation of the different countries. At the same time, and
necessarily connected with the purchase of programmes from the west,
there was a relaxation of attempts at ideological control over entertain-
ment and even, to some small extent, over news and current affairs.

It is tempting to suggest that these developments constituted a degree of
convergence between the broadcasting systems of Western Europe and
those of the East. This would be to exaggerate the importance of the
evidence that we have reviewed above. While the similarities with the
ORTF are evident, the differences are equally important. For example,
however closely controlled the output of French television was during
normal times, it was constantly forced to compete with a relatively free
press and, during elections, obliged to concede air-time to the opposition.

) }
Sparks and Reading, Understanaing media change 253

Differences such as these reflect the real content of the much-abused
distinction between the ‘authoritarian’ and ‘totalitarian’ systems. Whatever
scientific value such terms may have, and it is not in our view very
substantial, arises from the fact that regimes existing independently of, and
often against, any popular mandate may differ substantially in their
internat composition. In the case of the communist systems, the condition
for the rule of the bureaucracy is the fusion of economic and political
power in its collective self, which is obliged to resolve its difference
internally and to present itself as a monolithic unity toward the population.
Even extremely repressive regimes basing themselves upon private
property concede very considerable elements of power to the individual
property owners. In broadcasting terms, the television systems in stable
communist regimes are obliged to respond to a univocal power, whereas in
other systems there are other sources of potential influence.

For these reasons, we prefer to consider the changes of the 1980s as “pre-
adaptations’. By this, we mean that they were responses of the communist
media systemn to the pressures which they were experiencing during this
period. They had specific functions for those systems in those circum-
stances. They constituted limited adaptations to the pressures, on the one
hand of the world market, and on the other of popular discontent. These
are pressures which are common to all media systems, whatever their
provenance, and, to that extent, the changes appear to constitute evidence
of a convergence with western systems. Similar kinds of pressures and
similar kinds of responses are commonplaces for western broadcasting
systems. In the Visegrad countries they were present to an even greater
degree after 1989. Then, however, they were functional in different ways
to different systems. The innovations of the 1980s were, therefore, changes
to the communist system rather than changes of system.

The character of the break

The revolutions of 1989 were changes of system. Political forces and ideas
which had struggled in the margins for half-a-century were propelled into
power by relatively free elections. The revolutions affected television, but
just as the events in the wider arena of political life were marked by
negotiation, so the changeover here was controlled and limited. The old
broadcasting structures were nowhere torn down and instantly replaced by
new and more democratic alternatives. Civil society was nowhere em-
powered in broadcasting. On the contrary, both personnel and structures
showed a surprising ability to survive the break and to thrive in new
circumstances.

The break was sharpest in Czechoslovakia, where the system was most
rigid and there had been least pre-adaptation. Although there had been




254 Media, Culture & Society

some contact between elements of the communist regime and oppositional
intellectuals, the legacy of the Russian invasion meant that there was no
visible reformist communist wing which could negotiate a transfer of
power. The reformist communists of 1968 had been jailed and driven into
exile or opposition in the aftermath of the Russian invasion. Consequently
what took place there was much more like a ‘real’ revolution (albeit a
velvet one) than what occurred in the other two cases.

The change in television certainly involved a direct challenge to the
existing structure and there was a direct mobilization of the workforce
against the old regime. Student demonstrations started in Prague on 17
November 1989 and the television system predictably failed to cover them.
This led to an angry response from the workforce, who met on 21
November in the vehicle garage. They threatened a strike and elected a
strike committee, which took its name from the meeting place. The Garage
then began negotiations with the management over their non-coverage of
the developing political situation. By 25 November the Garage had
become the governing body of Czechoslovak Television and provided live
coverage of the huge demonstration in Prague. Havel appeared on
television for the first time (Smid, 1992: 2-5).

This strike committee did not long remain as the governing body of
television. It merged with the old official unions and together they assisted
in the reconstruction of the management hierarchy. There were some rapid
changes of personnel in the early days: there were three general directors
of television in the first three months or so. Other senior managers and
around 60 percent of journalists were also replaced. However, even this
relatively extensive purge left the basic structures intact and the old
hierarchy remained substantially in control. In late 1992, the then
Secretary of the Czech Broadcasting Council, Milan Jakobec, stated that:
“There have been some changes in TV management, but mainly it is the
same people. ... The same mafia are still running things’ (Jakobec,
October 1992, personal interview).

In both Poland and Hungary, the transfer was much more controlled. In
neither case was there any internal challenge to the hierarchy of television
management. There was no mobilization of the workforce against the
shortcomings of the old regime. The whole process was conducted by
means of discussions between the elite representatives of government and
opposition. The result was that there was a steady and undramatic change
of control from the communists to the new powers.

In Poland, the transfer was begun through ‘Round-Table’ negotiations
between the Communist government and the Solidarity-led opposition in
early 1989. The ‘sub-table’ on the media, which opened on 12 February
1989, was taken very seriously by both sides. The government sent the
well-known spokesperson Jerzy Urban and Solidarity sent Michnik and
Mazowiecki. The two sides began with rather different conceptions. The

)

)
Sparks and Reading, Understanding media cnange 255

authorities proposed some easing of controls over the media, including the
legalization of the underground press, but its plans included continued
Communist Party domination over radio and television. For its part,
Solidarity had moved back from its earlier desire to establish direct ‘social
control’ over broadcasting. It now proposed a three-stage plan, starting
with the setting-up of Solidarity departments in radio and television and
the observance of rules governing fair and equal air time for the main
political forces, to be followed in stage two by the transfer of one national
TV and one national radio channel to ‘social groups and forces’. In the
third phase, a National Broadcasting Council, a non-governmental body
with a variety of different representatives from both political and social
movements, would take control of policy and supervision of all broadcast-
ing matters (Jakubowicz, 1991). This was completely unacceptable to the
government and Solidarity quickly backed down, demanding only the right
to broadcast its own short programmes on the government channels.

An agreement was eventually reached in March 1989, which gave
Solidarity an autonomous production department with the right to broad-
cast between 30- and 45-minute programmes once a week. Censorship,
however, remained in force. The elections of 4 June were conducted under
this agreement, which allowed all social movements and parties the right to
their own broadcasting slots. The government kept to some, but not all, of
the Round Table agreements. Solidarity was allowed to broadcast, but its
time was very limited compared to the deluge of pro-government propa-
ganda (Goban-Klas, 1990). In response to this, and bolstered by its
electoral victory, Solidarity, in July, changed its demand to control over
the news and current affairs programmes on the second national television
channel and a change in the composition of the Polish Broadcasting
Council in line with the new balance in parliament.

In the event, once the new parliament met and Solidarity entered into
government, there were no immediate structural changes to television.
There was still verbal commitment to the ideals of opposition. Tadeusz
Mazowiecki, the new prime minister, said in an address to the Sejm on 12
October 198%: ‘There must be an open flow of information between the
government and the people. The right of access to radio and television
must be equal for all. Television and radio must be pluralistic in character’
(Oledzky, 1991: 163). There was, however, little immediate action to
realize these noble sentiments. Some senior managers and those journalists
most closely connected to the old regime were purged, but the numbers
involved were relatively limited. One of the heads of agreement in the
Round Table talks had been that there should be no ‘anti-communist
witch-hunt’ and the first post-Communist Head of Broadcasting, Andrzej
Drawicz, upheld that agreement. According to one writer: ‘Very few
individuals have lost their jobs and certain presenters who were strongly
associated with martial law have stopped appearing in front of the camera




256 Media, Nlture & Sou. by

“but retain back-room jobs' (Witkowska, 1990: 14). A special commission
was established by the Committee for Radio and Television in October
1989 and was charged to consider the future of television and to prepare a
report to the Senate, but no immediate structural changes were imple-
mented (Jakubowicz, 1992b). Even three years later Leszek Wasiuta,
Head of Channel One of Polish Television, was able to say that: “The
structure

is the same as under Communism, because it is a very good structure
and it works equally well under Communism or Capitalism’ (Wasiuta,
September, 1992, personal interview).

The two important changes which did take place very quickly both had
far-reaching but rather different implications. The first was the abolition of
the censorship in broadcasting in January 1990. This certainly allowed the
possibility of far greater freedom in covering the political and social life of
Poland than had previously been the case, and many broadcasters were
keen to utilize their new liberty to address the kinds of topics which they
knew western television regularly addressed. The second change, which
had implications running counter to the ending of censorship, was an
alteration in the position of the Roman Catholic Church with respect to
broadcasting. The Act on State Relations with the Roman Catholic Church
in the Republic of Poland, dated 17 May 1989, had recognized the right of
the Church to have access to the airwaves. This was interpreted in an
agreement between the Church and the Radio and Television Committee,
then headed by Jerzy Urban, as allowing independent organizations run by
people appointed by the Catholic bishops to work inside radio and
television. After the election, the new Mazowiecki government modified
the Act on State Relations by means of the Post and Telecommunications
Act of 23 November 1990, Article 88 of which reads:

1. The Church has the right to broadcast through the mass media the Holy
Mass on Sundays and holidays and its programmes, particularly on religious,
moral, social and cultural issues. . . .

3. The Church has the right to install and opecrate radiocommunications
equipment for broadcasting radio and television programmes and to the
allocation of the necessary frequencies for this purpose. (Ustawa o Lacznosci
[Law on Telecommunications], No. 504, 23 November 1990)

By September 1992, the Catholic Church had established a network of 18
radio stations and had one television station, which was still then the only
legal alternative to PRTV. .

The case of Hungary was, in the first instance, even more gradual than in
Poland. The grip of the Hungarian Socialist Workers’ Party (HSWP) on
the media began to relax substantially after the fall of Kadar in the summer
of 1988, In August 1988, the Central Committee dissolved its Department
for Agitation and Propaganda. In January 1989, the Minister of State, Imre

Sparks and Reading, Understa. ..)ng media c. )lge 257

Pozsgay, gave an interview to Hungarian Radio that neatly expressed the
contradictions and uncertainty in the HSWP position:

Radio and Television, albeit operating under the direct supervision and
orientation of the government, should serve and express the entire public sphere
of socicty of the nation. This mcans that the government does not consider these
media exclusively its own political instrument; in the programmes the most
varied social views and cfiorts could be expressed. The government must take
care of kecping this expression of views within the constitutional limits in
accordancce with the press law stipulations. (quoted in Szesckd, 1991)

The pace of change quickened in March 1989, when the ‘list of com-
petencies’ — the basis of the nomenklatura system establishing who
the Central Committee thought was fit to hold senior posts in the media
and elsewhere — was abolished. The Trilateral National Round Table
negotiations between the government and opposition, conducted during
the spring of that year, formed a sub-group on the mass media. Three main
positions were put forward. The government wished to keep television
under state control but was prepared to loosen its grip by allowing what it
called a ‘responsible social body’ to exercise some influence. The main
opposition party, the Hungarian Democratic Forum (HDF), also saw TV
as essentially a non-commercial organization. While it was prepared to
consider the possibility of private television channels, it saw MTV as a
‘national institution’ under the control of the government. Among the
main tasks of broadcasting, it identified the task of reaching the large
numbers of ethnic Hungarians outside of the national boundaries. The
third main position was that advanced by the Alliance of Free Democrats
(AFD). They proposed that MTV should remain a non-commercial
organization, but argued for a greater degree of self-government, and
accepted the need for other forms of broadcasting organization, some of
them commercial (Kovits and Whiting, 1992).

No easy agreement could be reached on these policies, or upon the
thorny question of the role of broadcasting in the forthcoming elections in
March—April 1990. Eventually, a moratorium on changes to broadcasting
was agreed, and each of the 54 registered political parties was granted the
right to broadcast on the main TV and radio channels during the first round
of the elections. However, the distribution of results meant that only
twelve parties gained the right to national lists and thus to broadcasts
during the second half of the campaign (Kéréséyni, 1992: 76). The third
major point of agreement was the classification of the projected new media
law as one of that class of fundamental laws which required a two-thirds
majority in parliament for their adoption. This decision was to have very
important consequences later on.

The elections produced a government dominated by the HDF. In
negotiation with the AFD, they discussed the basis for amendments to the




)

258 Media, Julture & Sm)ety

.constlfution. Among the points agreed was the need to ‘aim for the
establishment of party-neutral national media’ {Bozoki, 1992; 69). As a
step .t(')wards this, Law LVII of 1990 specified that the heads oi‘ state
television and radio should be appointed by the President of the Republic
(under th.e cqnstitution necessarily a representative of the opposition) on
the nomination of the Prime Minister (speaking, of course, for the
lg:‘:ernment). The new director general, Hankiss, was appointed 1'mder this
A; part (?f the agreement, he would retain senior staff loyal to the
existing regime, in particular the editors of the main news and current
affalr's. programmes. He embarked upon a to;i down restructuring of
lelczvnsu?n which did not involve any very extensive purges of staff held to
be implicated in the running of the old system. As Hankiss put it, his aim
xas: ‘to destroy the old power structure without a witch-hunt’ (l,-lankiss.
re(;;;?ll)ﬁ;llszil,. personal interview). He was not, as it turned out, able to
Overall,_then, the evidence suggests that what occurred in all three of
the countries under review was that the television systems survived the
revolutions of 1989 with only relatively minor disturbances. This was the
case even when, in Prague, there was a genuine challenge to the existing
hne.rarchy. Some of the top individuals who were most compromised by
their collabor.ation with the old regime lost their jobs, others were moved
to less prominent posts, but overall the management of the television
systems remained intact. The changes were deepest in Czechoslovakia, but
even there informed local observers claim that the change was far f,rom
fundamental. There was everywhere a partial change of personnel, but an
unbroken continuity of the organizational structure. ,

Towards new legal frameworks

It could b‘e argued that the failure to achieve any substantial changes to
broadcasting systems which had been vilified by the new government when
lhe_y themselves were in opposition reflects the political compromises
which were necessary to achieve a smooth and non-violent transfer of
power. Given the commitments of the new governments to the rule of law
we _would not expect to find sudden and spontaneous transformations oE
major §0c1al structures. On the contrary, we would need to look at the
legislative process of reform to discover the true dimensions of the radical
changes \_vhich had been instituted in 1989,

_ There is, of course, an element of truth to this: no revolution completes
its tasl_cs on Day One. In this case, however, there are two objections to
accepting such a position without modification. In the first place, there are

Sparks and Reading, Understm.}mg media Cr...)lge 259

other examples, notably in the press in Hungary and Czechoslovakia, of
sudden and unofficial transformations of a radical nature. Thesc suggest
that in certain circumstances the dominant groups perceived their best
interests as being served by transforming collective into individual property
by means of simple seizure, irrespective of any legal sanction. In other
circumstance like television, such actions did not appear, for whatever
reason, to be a viable option.

The second objection lies in the nature of the legislative process and its
outcomes for television. Given the centrality of television to any modern
theory of democracy, one would expect that legislation governing broad-
casting organizations would be one of the central priorities of any new
government, Reorganizing one of the central ideological instruments of the
former tyranny in such a way as to ensure a role for the citizen in its
governance and a plurality of viewpoints in its output would seem to be an
urgent task for any government claiming to adhere to democratic prin-
ciples. In the case of government whose members, when in opposition, had
been devoted variously to the empowerment of civil society, or the
realization of anti politics, or other theories of radical democratization,
one would expect legislation on television to be one of their urgent
priorities.

The most striking feature of the broadcasting legislation in the Visegrad
countries is how long it has taken to reach the statute books. The quickest
adoption was that in the Czech and Slovak Federative Republic, where a
new Law on the Operation of Radio and Television Broadcasts was passed
on 30 October 1991. Of course, this shared the fate of the other federal
laws when the realities of economic and political development rendered
the federal attempt unworkable: the new separate Czech and Slovak laws
were rushed through their respective parliaments in the run up to the
division of the country into two separate republics on 1 January 1993.
The Polish parliament took until 29 December 1992 to pass a law. The
Hungarian parliament has not, at the time of writing, been able to agree on
any new general law. In May 1993, a Frequency Allocation Act was passed
by the Hungarian parliament which governs the distribution of broadcast-
ing frequencies but which says nothing about the general issues of
controlling television,

In the absence of fresh legal regulation, the broadcasters have operated
under the framework inherited from the old regimes, except in the very
important respect that the censorship has everywhere been abolished. This
has meant that the new governments have enjoyed very considerable
powers over television, to some of the uses of which we will return later. At
this point we need to note that at the same time as there has been a slow
legislative process formulating the legal framework for television, the
establishment of custom and practice in the relations between government
and broadcasters in the new situation has proceeded on a daily basis. The




. ) )
260 Media, Culture & Society

outcomes for television will be the result of the two pressures of legislation
and precedent.

Public service broadcasting?

The legislation which has begun to emerge is marked by the institution of
dual systems of broadcasting. In every case, there will be at least one non-
private channel alongside at least one private channel. The substance of
these two elements, and their relations to one another, differ in detail from
country to country, but we can note common themes across all four
nstances.

There has everywhere been a rejection of the US solution of the
complete privatization of broadcasting: the European tradition of sub-
stantial non-private broadcasting has been preferred despite some inter-
national pressures. The actual content of this European tradition of
broadcasting is, however, problematic. There are, in recent western
European experience, two possibilities for such institutional arrangements.
On the one hand, there is the public service model of relative autonomy of
television from the government of the day, exemplified by the legendary
theory, if not the real contemporary practice, of the BBC, On the other
hand, as we have remarked above, there is the model of state television
acting cffectively as the mouthpiece of government, exemplified by de
Gaulle’s ORTF. In terms of funding, there are at least four major models.
One, again exemplified by the old ORTF, is of broadcasters’ dependence
for funding on the state budget. The second, a small but significant
variation on this, has the broadcaster dependent upon taxation for funding,
but with direct dependence mediated through a licence fee: this is the BBC
model. The third has the broadcaster partly dependent upon some form of
direct or indirect state funds but also enjoying the monopoly sale of
television advertising: this was the model pertaining in Federal Germany
before the introduction of private broadcasters. The fourth has the
broadcaster gaining at least part of its revenues from the competitive sale
of advertising. The future of the broadcasting system in the Visegrad
countries remains indeterminate along both the political and the economic
axes, which is why we have opted for the ugly formulation ‘non-private
broadcasting’.

Reflecting in part the intellectual predilections of the experts asked to
formulate the new legislation, and in part a deference to the pronounce-
ments on democratic media of that extraordinarily hypocritical body, the
Council of Europe, the new legislation, and in Hungary the most recent
draft of the proposed legislation, all contain ringing commitments to public
service ideals in television. For example, the Article 2.2 of the Polish law
enjoins public teievision programme services to, among other things:

) )

Sparks and Reading, Understanding media change 261

1. Be guided by a sense of responsibility and the need to protect the good
name and reputation of public broadcasting.

2. Provide reliable information about the whole diversity of developments in
Poland and abroad.

3. Promote the free formation of citizens’ views and public opinion.

4, Enable citizens and their organizations to take part in public life by
expressing diversified views and orientations and exercising the right to
supervision and social criticism.

In addition, public television is required to present the political views of
organizations ‘contesting elections to the Diet, the Senate and local
government’ {24.1) and to candidates for election to president (24.2). They
are also enjoined to undertake various cultural and educational program-
ming tasks.

Perhaps the most detailed stipulations are in Articles 13 and 14 of the
November 1992 Hungarian draft law, which state:

13.1 The public-service broadcaster shall give regular, comprehensive and
manifold objective and impartial news coverage of national and foreign events,
facts and disputed issues of public interest. In performing this task, he [sic] shall
ensure transmission of notices of public interest.

13.2 Within his broadcasting services as a whole, the broadcaster shall, in
undertaking his obligations under 13.1, ensure presentation of views and ideas,
including minority ones, in their diversity. . .

14.1 The public-service broadcaster shall, through the totality of his pro-
grammes, meet the most multifaceted needs possible of the widest possible
groups of listeners and viewers, including minorities living in his receiving area,
particularly by:

a) Presenting literary and artistic works as well as cultural, religious and
philosophical values;

b) Disseminating knowledge oriented towards education and training;

c) Covering scientific life and activities;

d) Disseminating useful knowledge furthering daily living habits, a healthy
lifestyle and environmental protection;

e) Offering, on a regular basis, varied entertainment of high standards;

f) Offering programmes for children and minors;

g) Offering programmes for, and in the languages of, national and ethnic
minorities living in the receiving area;

h} Offering programmes for groups of persons seriously disadvantaged on
account of their age, physical state or social circumstances or for other reasons.

These admirable intentions are, of course, very close to the formulations of
the mission of public service broadcasters in the West — reading to British
eyes like an amalgamation of the best of the BBC and Channel 4.

The concern for political and social fairness and diversity which is so
eloquently expressed in the Hungarian draft finds a briefer but equally
well-intentioned formulation in the clauses of the Czechoslovak Federal
Act which have been incorporated into current Czech and Slovak law.
Article 9 of the Federal Law dealt with ‘The Special Obligations and Rights




262 Media, Culture & Soviety

‘of Public Television and Radio Operators’. Among the provisions still
operative are:

The operators’ basic mission is to serve the public interest, contribute to the
realization of a democratic society and reflect its pluralistic outlock by assuring
that their transmissions are not oricnted toward a one-sided viewpoint, one
rcligious denomination, or single world view, or one political party, movement,
group or segment of society.

At the level of the overall legal framework, then, there is in all four cases
an obligation on non-private television to behave as public service, rather
than as state-controlled, broadcasters.

In line with such commitments, these broadcasters were all originally
granted the two channels that it is usualiy thought are essential to the
proper operation of a public service remit. In Hungary, Poland and
Slovakia, this remains the case, but in the Czech Republic the government
has already granted one commercial franchise out of the two channels with
national distribution and plans to commercialize the third channel, which
has only limited geographical reach, by the end of 1995. This will leave the
non-private broadcaster with only one television channel. Despite this,
however, it is clear that, overall and at least for the foreseeable future, the
new broadcasting legislation in the Visegrad countries will encourage the

continuation of the large non-private broadcasting organization inherited
from the past.

Television and politics

One of the key elements in determining whether a non-private broadcaster
is actually fulfilling a public service remit or is in practice a state
broadcaster is the extent of its autonomy from the political process. No
large organization can ever be insulated from the political life of the society
within which it exists. Broadcasting is no exception: states, governments
and political parties will always exert some influence over a broadcasting
system. There is, however, an important difference between a broadcast-
ing system which is able to exercise a degree of refative autonomy from
direct control and one in which the political elite is able, if it should so
wish, to determine the precise content of programming, in particular of
news and current affairs programming. The inherited television systems of
the old regime were, of course, examples of state broadcasting in which,
although the scope and degree of control had begun to erode, the key
decisions and the key appointments were still the province of the
leadership of the Communist Parties.

In examining the new situation, we need to distinguish between two

Sparks and Reading, Understur)ding media vnange 263

types of political pressures which can be exerted over television systems.
The first is what we might call incidental. It involves relations such as
pressure on the broadcasters to cover particular stories in particular ways,
and to ignore other stories. It also involves political interference in the
hiring and firing of senior personnel responsible for the shape and content
of television programming. This kind of pressure was a commonplace in
the old regimes, and there is plentiful evidence of it being equally present
in the new order.

It is sometime argued, in defence of the more grotesque interventions of
the new governments, that these are the result of their lack of experience
of power, or of bad habits learned under the previous regime. The
implication of this argument is that, as the new systems mature, the
politicians gain experience and security and will learn how to control their
inclinations to meddie. The political problems of the last few years are thus
a combination of a hangover from the past and the teething problems of
the future. In time, this curious medical condition will pass and a healthy
body will emerge in which there is the sort of independent space for
broadcasters which is common in the west.

The alternative account is that the effect of continual political interfer-
ence in the early years of a new system is to sediment certain patterns of
behaviour, habits of mind, and routine expectations, in both politicians
and broadcasters. Once patterns of dominance and subordination are
established, overt political intervention becomes redundant, since all of the
key actors are well aware of the limits to their powers. If the politicians
succeed in dominating the broadcasters, then self-censorship will do most
of the work of control, as in fact was the case in the old systems.

The evidence in the case of the Visegrad countries tends to support the
latter interpretation. This is particularly clear in the case of the Hungarian
Media Wars, the first phase of which was essentially a struggle between the
government, who sought to subordinate television to their own political
and ideological programmes and those, led by the General Director
Elemer Hankiss, who sought to achieve at least some independence from
the state. The government has been victorious in this struggle and the
precedent is established that if the Prime Minister tries hard enough, he
can remove a broadcasting executive of whose policies he does not
approve. Having gained that advantage, the government is at the time of
writing attempting to conduct a wholesale purge of dissenting voices as part
of an attempt to ensure their point of view gains wide dissemination in the
run-up to the parliamentary elections in 1994,

The second, and more substantial and enduring form of political
relations, is what we may call the structural relation between broadcasting
and the politica! elite. Again, it would be naive to pretend that in any
political system there are not such relations or deny that power ultimately
lies with whoever holds political power. There are, however, a range of




1] \
264 Media, Culture & Soiety

" possible relations from direct dependence to relative independence. In
the old regimes, the character of these relations was one of effective
dependence, whatever the formal legal and constitutional position might
have been.

Most of the old oppositions in the Visegrad countries were committed in
principle to much more open and democratic forms of government in
general. In so far as they considered broadcasting, they were committed to
a much more representative form of governance. In government, they have

retreated from these oppositional ambitions and instituted regulatory 3.

authorities for the control of television which are directly dependent upon
the political elite for the appointment. In the Polish, Czech and Slovak
cases, the governing bodies are appointed by various combinations of
President and the parliamentary chambers, They may not be the rep-
resentatives of any particular interest group. While this has its positive
side, in that it distances the appointees from being ‘interested parties’, it
also means that they have no natural constituencies outside of the political
clite. They are empowered to supervise television as individuals, not as the
representatives of ‘civil society’.

The actually-existing situation may be contrasted with two concrete
alternatives. The first is the various drafts of the broadcasting laws drawn
up by Solidarity at the height of the mass opposition in 1980-1. These
displayed a concern with making the governance of television independent
of politicians and vesting control in the representatives of the workforce
and of various interested groups of consumers. By the time Solidarity came
to wield real power after 1989, these concerns had disappeared from even
the earliest drafts of the Broadcasting Law. ,

The other is the fate of the Hungarian Broadcasting Law. The various
drafts of this, up to the most recent, were conscious attempts to empower
the representatives of civil society. At least half of the members of the
governing body of public television was to be appointed by various groups
in society like churches, women’s organizations, youth groups and so on.
The conscious model was West German and the intention was at least
nominally to ‘empower civil society’.

None of these proposals have become law. In the place of any substantial
broadcasting law, there is the Frequency Management Act and the existing
communist-era Press Law. Under this Act, which presently governs the
award of local television franchises, a frequency is granted by the Ministry
of Transport and Communication to those applicants who have satisfied
the Ministry of Culture as to their suitability. This, in turn, is advised by an
Inter-Ministerial Commission with a representative from the Ministry of
Justice, the Ministry of Culture, the Ministry of Transport and Communi-
cation and the Office of the Prime Minister. Decision-making rests very
firmly in the hands of the government and the state apparatus.

Both in terms of the precedents being established and the structural

) )
Sparks and Reading, Understanding media change 265

relations which are emerging, the evidence strongly suggests that we are
witnessing a continuation of state broadcasting. The intention to establish a
new relation between political power and television which is enshrined in
the idea of public service broadcasting has been stillborn. The control of
television remains in the hands of government and state.

Sources of revenue

The other axis which determines the independence of broadcasters is the
nature of their revenue sources. Public service broadcasting best flourishes
in situations where it does not have to compete for its revenue. This is true
whether the revenue is raised from some form of taxation or from the sale
of advertising. It is also independent of the nature of the broadcaster:
privately-owned television companies granted a monopoly of advertising
can behave as public service broadcasters.

Security of revenue is a necessary, but not a sufficient condition for
public service broadcasting. The old state systems had a monopoly both of
subsidy and of what advertising revenue they could raise. Competition for
revenue, on the other hand, necessarily leads to different broadcasting
strategies. Again, this is independent of the nature of the broadcaster: a
publicly-owned company can behave as a commercial broadcaster if it is
forced to compete with commercial broadcasters for advertising revenue.

The position of the non-private broadcasters in the Visegrad countries is
weakened by an uncertainty about the main sources of their funding. In all
cases, the non-private channels will be permitted, indeed encouraged, to
raise a proportion of their revenue from advertising. For the moment, they
all do this as the effective monopolists of the sale of television advertising,
but all of them will sooner or later face competition from privately owned
channels. The remainder of the income of the non-private channels comes
from various mixtures of licence fees and direct state subsidies.

These broadcasters will thus face a dilemma. One option will be to
attempt to maximize their revenue from advertising, partly at least to
distance themselves from direct financial pressure from the government.
This strategy could be complemented by attempting to minimize pro-
gramme costs by using a high proportion of imported popular programmes.
In this case, the non-private broadcasters will effectively be acting as
commercial broadcasters.

The freedom of the broadcasters to adopt this strategy will be con-
strained by three factors. The first is the size of the advertising markets,
which are likely to be small by western standards. They will thus yield
relatively little income even when exploited ruthlessly. In this situation two
or more terrestrial television channels will be competing for limited
revenue, and perhaps satellite channels attempting to gain a share as well.




N N

266 Media, Culture & Society

1t will certainly not be easy for any broadcaster to raise a great deal of
revenue from this course of action.

The second obstacle is that all of the broadcasters, both private and non-
private, will operate under restriction as to the amount of time they can
devote to advertising. In the case of the non-private broadcasters, this is
very much less than applies to their putative rivals. Thus, in the Czech
case, the law restricts Czech Television (CT) to an overalt 3 percent of
advertisements during total broadcast time, and 6 percent per hour during
prime time (19.00-23.00).

Such restriction obviously means that, in a competitive situation, a
broadcaster wishing to maximize advertising revenue will be under increas-
ing pressure to find ways of circumventing the letter of the law at the
expense of programming. An example of this, even before the introd}lctit_)n
of competition, is that Czech Television has taken to concentrating its
advertising into blocks around the peak viewing period: six minutes
scheduled at 18.54; six minutes scheduled at 19.24; six minutes scheduled
at 20.00. The law has been respected, but within 72 minutes of broad-
casting, 18 minutes (25 percent of the total) are advertisements (Smid,
1993: 1).

The third obstacle which could prevent the non-private broadcasters
freeing themselves from economic and thus political pressure coming from
the government is the obligation they are under to support local produc-
tion. This is a normal feature of the remit of a public service broadcasting
organization and in the context of the nationalism which is such a marked
feature of the political life of all of the countries under consideration, it is
particularly important. This pressure finds expression in formal obligati_ons
even upon private broadcasters to achieve quotas of home programming:
the first Czech licensee, for example, is licensed to ensure that ‘starting
from the beginning of the second year of broadcasting, no less than 40
percent of broadcast time shall be given to indigenous domestic produc-
tion’ (Czech Broadcasting Councit, 1993: 2). In the case of the non-private
broadcasters, this pressure finds expressions in explicit quotas written into
legislation. Since home produced products are usually more expensive than
imports of an equivalent kind and quality, the attempt to fulfil public
service programme criteria and the attempt to minimize expenditure in
order to establish public service financial criteria point in diametrically
different directions.

Conclusion
Overall, it seems that the conditions do not exist in any of the countries

of the Visegrad group for non-private broadcasting to break free of
political and econemic dependence. It is likely to be, admitiedly to varying

) )

Sparks and Reading, Understanding media change 267

degrees, closely supervised by the government of the day. Although it is
still very early in the process of establishing commercial broadcasters, the
signs are that the awards made even in this area will be subject to political
scrutiny and pressure. The award of the first private Czech TV franchise
(made by a Broadcasting Council appointed by the previous government)
was strongly attacked by the Deputy Chairman of the ruling party, Petr
Cermak: ‘It is absolutely unacceptable that so mighty and important a
medium like television should be controlled by bankrupt politicians’. He
added that he would ‘do his best to change this decision’ (quoted in Smid,
1993: 8). In the event, the most he could do was to force the resignation of
the chair of the Broadcasting Council, but the future of the Council itself
remains uncertain.

In the light of the evidence reviewed here, we can draw some tentative
conclusions as to the explanatory power of the three groups of theories
which we reviewed above. There is very little to support the view of those
like Fukayama who see the events of 1989 as a fundamental transformation
of the social structure. The belief that what has occurred constituted a
sudden and complete transformation may well be a popular view but it
bears very little relationship to the empirical evidence. There are substan-
tial continuities in the structures and personnel of broadcasting which
contradict the theory’s implicit predictions of discontinuity and change.
The official view does not illuminate reality.

The second group of theories, associated here with Miliband, does fit
rather better. There has indeed been the start of the process of introducing
market mechanisms into broadcasting. The stress upon the economic
character of the revolution as its distinguishing characteristic however, fits
rather poorly with the substantive continuity of the broadcasting structures
and the continuation of a strong state element in the system. The old state
systems have not been privatized wholesale and replaced by a free market
system. On the contrary, the introduction of market reforms into broad-
casting has been a slow and controlled process in which political factors
have played an important part.

The view which fits best is that advanced by Callinicos, which theorizes
much more clearly the limited nature of transition and has its primary focus
on the political character of the revolution., Other evidence not reviewed
here, for example the marketization of television production, the dramatic
reductions in the size of the workforce and the continued, if not increased,
exclusion of women from senior posts, all also points to continuity. While
some of the leading figures of broadcasting may well have been removed
from their former positions of power, the bulk of the broadcasting ‘second
and third layer nomenklatura’ appear to have survived the change and to
have adapted to the new situation.

The main criticism which might be advanced of the implicit predictions
which we have ascribed to this view is that it is presented as a little too




: x
268 Medw., Culture & duciety

optimistic about the association of the new order with democratic political
life, and thus of the political independence of the broadcasters. In fact, as
we have segen, the systems which are emerging continue to have quite
strong elements of political dependence. This serves to emphasize the fact
that while the norms of political democracy might be extremely effective
for modern capitalism under conditions of stability and security, they are
not the natural and inevitable accompaniment of the market. In the rather
uncertain conditions which pertain in the Visegrad group of countries,
these norms are at least flexible if not entirely dispensable.

Tt may be that the development of commercial broadcasting will add an
element of plurality to the systems, which could evolve in the direction of
some form of political independence, but this is at present uncertain. It is
much harder, given the legal and economic framework that is evolving, to
sece how there will be any great extension of the power of what is often
called ‘civil society’. The direct beneficiaries of the new and genuine
openness of the systems are the political elites, not the ordinary people.

References

Bauman, Z. (1991) ‘Living Without an Alternative’, Political Quarterly 26: 35-44.

Bozoki, A. (1992) ‘Political Transition and Constitutional Change’, pp. 60-71 in A,
Bozdki, A. Kordosényi, and G. Schopflin (eds), Poest-Communist Transition:
Emerging Pluralism in Hungary. London: Pinter.

Callinicos, A. (1991) The Revenge of History. Cambridge: Polity.

Czech Broadcasting Council (1993) Appendix to Licence No. 001/1993. Prague:
Czech Broadcasting Council (ITC translation).

Dennis, E.K. and J. Van den Heuvei {1990} Emerging Voices: East European
Media in Transition: A Gannett Foundation Report. New York: Gannett
Foundation Media Centre {from 1991: ‘Freedom Forum’).

Dougan, D.L. (1990) Eastern Europe, Please Stand By. Report of the Task Force on
Telecommunications and Broadcasting in Eastern Europe. Washington, DC: US
Department of State.

Fukayama, F. (1992) The End of History and the Last Man. Harmondsworth:
Penguin.

Gobang-l(las, T. (1990) ‘Making Media Policy in Poland’, Journal of Communi-.
cation {4): 50-5.

Jakubowicz, K. (1989) ‘The Media: Political and Economic Dimensions of
Television Programme Exchange between Poland and Western Europe’, pp.
147-65 in J. Becker and T. Szecské (eds), Europe Speaks 1o Europe. Oxford:
Pergamon.

Jakubowicz, K. (1991) ‘Musical Chairs? The Three Public Spheres in Poland’, pp.
155-72 in P. Dahlgren and C. Sparks (eds), Communication and Citizenship.
London: Routledge.

Jakubowicz, K. (1992a) ‘Media and the Terminal Crisis of Communism in Poland’
pp. 80-93 in M. Raboy and B. Dagenais (eds), Media, Crisis and Democracy.
London: Sage.

Sparks and Reading, Undersm..)ng media Ca...)zge _ 269

Jakubowicz, K. (1992b) “The Restructuring of Television in East-Central Europe;
Polish Television®, paper presented to the Symposium *Restructuring Television
in East-Central Europe’, University of Westminster, July.

Klaus, V. (1991) ‘Creating a Capitalist Czechoslovakia’, pp. 149-56 in T.D.
Whipple (cd.), After the Revolution. New York: Freedom House.

Kornai, J. (1990) The Road to a Free Economy. London: Norton.

Kérdsényi, A. (1992) ‘The Decay of Communist Rule in Hungary’, pp. 1-12 in A.
Bozoki, A. Korosényi and G. Schépflin (eds), Posi-Communist Transition:
Emerging Pluralism in Hungary. London: Pinter.

Kovits, 1. and J. Télgeysi (eds) (1990) ‘The Media — A Change of Model or
Continuity?", paper presented to the August 1990 Conference of thelAMCR,
Bled, Yugoslavia (Slovenia).

Kovits, 1. and J. Tolgeysi (993) ‘On the Background of the Hungarian Media
Changes’, pp. 3547 in S. Splichal and I. Ké6vats (eds), Media in Transition: An
East-West Dialogue. Budapest: Research Group for Communication Studies,
Hungarian Academy of Sciences and E6tvés Lorand University.

Kovits, I. and G. Whiting (1992) ‘Evolution and Revolution in the Hungarian
Mass Media’, unpublished paper.

MTYV (1991) Hungarian Television: Facts and Figures. Budapest: MTV,

Manaev, O. (1993) ‘Report on the Mass Media in Belarus’, paper presented at the
July 1993 Conference of the IAMCR, Dublin.

Miliband, R. {1991) *“What Comes After Communist Regimes?’, pp. 375-89 in R.
Miliband and L. Panitch (eds), Communist Regimes: The Aftermath. Socialist
Register 1991. London: Merlin.

Oledzky, }. (1991} (ed.) Polskie Media w Okresie Przemian, Warsaw: Osrodek
Badan Spolecznych.

PKRT (nd., 19927) 40 Lat TVF. Warsaw: Przewododinczacy Komitetu dfs Radia i
Telewizji.

Prevratil, R. (1993} Communication in the Transition to Democracy: East Europe.
London: World Association for Christian Communication.

Pryliuk, Y. (1993) "Mass Media Pluralism as a Condition of Civil Society’, pp. 273~
36 in O. Manaev and Y. Pryliuk (eds), Media in Transition: From Totalitarianism
to Democracy. Kiev: Abrms.

Siebert, F.S., T. Peterson and W. Schramm (1963) Four Theories of the Press.
Urbana: University of Illinois Press.

Smid, M. (1992) ‘Television After the Velvet Revolution’, paper presented to the
Symposium ‘Restructuring Tclevision in East-Central Europe’, University of
Westminster, July.

Smid, M. (1993) ‘Public Media and Public Interest in East and Central Europe’,
paper presented at the Miskolc Conference of the Hungarian Sociological
Association, July.

Splichal, S. (1993) ‘Post-Socialism and the Media: What Kind of Transition?", pp.
5-34 in S. Splichal and 1. Koviéts (eds), Media in Transition: An East—West
Dialogue. Budapest: Rescarch Group for Communication Studies, Hungarian
Academy of Sciences and Edtvis Lorand University.,

Szekfi, A. (1989) ‘Intruders Welcome? The Beginnings of Satellite Television in
Hungary', European Journal of Communication (2): 161-71,

Szescko, T. (1986) ‘Encounters with the New Media: Perspectives from a Socialist
Country’, Nordicom Review 1: 15-20.

Szesckd, T. (1991) ‘Games People Play: Changes in the Mass Communication
System in Hungary', unpublished paper.

Tesar, [. (1989) *Television Exchange of Programmes and Television Co-operation




}
270 Mediu, Culture & Suciety

betwcen Czechoslovakia and Western Europe: Experience, Problems, Pro-
posals’, in J. Becker and T. Szecskd (eds), Europe Speaks to Europe. Oxford:
Pergamon.

Thomas, R. {1976) Broadcasting and Democracy in France. London: Bradford

University Press. ] o _
Witkowska, A. (1990) ‘The Changing Face of Polish Television’, unpublished
Report for the British Film Institute.

Equality for the downtrodden, freedom for
the free: changing perspectives on social
communication in Central and Eastern Europe

Karol Jakubowicz
UNIVERSITY OF WARSAW

If one really thinks about it, the most surprising thing about the events of
1989 in Central and Eastern Europe was not the downfall of communism
(such as it was at the time), but the (re)-introduction of capitalism that
followed it.

In Poland, the fundamental tenets of socialism had long been accepted,
for one reason or another, by most groups opposing the Communist
system. Their main approach was an evolutionist one: they looked for a
‘Third Way’, ‘combining the positive features of socialism and capitalism’
(Ogrodziiski, 1991: 74).

The about-face towards economic liberalism, the free market and privatization
began in the mid-1980s, but until 1989 it involved but a small part of the
leadership. So, once freedom had been won, the fact that precisely this strategy
of socio-cconomic development was adopted marked a sharp departure from the
long-standing views of the democratic opposition and caught a great majority of
‘Solidarity’ members by surprise. {Friszke, 1991: 18)

We propose here to examine the effect this change (which indeed caused
surprise and even shock)' has had on plans for reforming social communi-
cation once developed by the opposition. To put this in perspective, we
also examine the process of media evolution in some Central and Eastern
European countries under the Communist system which preceded and to
some extent foreshadowed what is happening now.

In view of the nature of developments in Central and Eastern Europe,
we seek to apply here McQuail's (1992) proposal that a set of basic

Mediz, Culture & Society (SAGE, London, Thousand Oaks and New Delhi),
Vel. 16 (1994), 271-292




