—.Sol\_y\ ¢ htvlf;”’ QJ_

G lo\ga.\' _SOU»VV\.a/(A'bM
LowgWan, NN
(114

chapter 3
The Collection and Flow of World News

Kuldip R. Rampal

Thc collection of news around the world has comce a long way since James Gordon
Bennett, founder of the New York Herald in May 1835, retained Daniel Craig’s carriet
pigeon service to fly in news reports from distant points. Although faster than any other
mode of news collection used earlier, this service was not always reliable, even though
Bennett provided his own pigeons to Craig. The aggressive penny newspapers of the
1830s, each wanting to be the first in providing news and more of it, turned to pony
€xpress runs to transport news stories between cities. By 1836, the express pony ser-
vice provided by the postal authorities could transport important news stories between
New York and New Orleans in less than seven days. Today, news agencies using state-
of-the-art telecommunications facilities—telephone, computer, cable, radio, mobile an-
_tennas, and satellite circuits—can transmit up to 12,000 words per minute between
' any two points on the globe. Ona typical day, the Associated Press (AP), for example,
"5 said to deliver 20 million words and hundreds of photos and graphics.

The dissemination of such a heavy volume of ncws and information with an in-
credible speed might suggest that all parts of the world are well represented in the
flow of news, but that is not the reality, as this chapter will explain. An ongoing de-
bate since the carly 1970s has revolved around complaints of developing countries that

bthcre is an inequity in the quantity and quality of news flowing between the North
(the rich, industrialized, developed countries) and the South (the poor, developing
countries), Studies have also found that even among the advanced industrialized coun-
tries of the world, some receive more attention on a consistent basis than others in
the coverage of news. Systematic investigation of the patterns of news flow around
the world and factors that influence them has received much scholarly attention for
several years.

Before addressing the issues related to the flow of news, this chapter wiil focus
on the big players in the arca of news collection and the emergence of regional news

) ) J 35



THE LB PEHSHEC TIVE

—

\agcm:lcs around the world. First the need for news agencies is briefly discussed and
ithe origins of the major international news agencies are traced to understand the cir-
\Cﬁnstanccs and forces that have shaped their contemporary operations.

NEED FOR NEWS AGENCIES

Something of a revolution in journalism occurred when inexpensive newspapers made
their appearance on both sides of the Atlantic in the first haif of the nineteenth cen-
tury, starting with the penny press of New York City in the 1830s. The French saw their
own versions of the so-called “cheap press”in 1836, and 19 years later, following the
final abolition of the newspaper stamp tax, British publishers ushered in the penny
press cra. Until the introduction of the penny press, newspapers had been concerned
more with principles and polemics out of loyalties to political parties or special interests
than with “news” for its own sake.

The market for “news,” however, was ripe by the 1830s. In America, it was at-
tributed to the emergence of what sociologist Michael Schudson (1978) calls a “dem-
ocratic market socicty” More Americans were interested in business and politics tha
ever before. In business, this movement was expressed in the growth of a capitalistic|
middle class; in politics, it was known as the Jacksonian or “mass” democracy. The
penny press in America, Schudson argued, was the product of this new spirit of indi-
vidualism in business enterprise and independence in politics. In France, the growing
middle class began to resent the fact that only 200,000 peopie could vote under the
limited monarchy of Louis Philippe. Newspapers became a vehicle to push the pub-
lic’'s demand for more democracy. In Britain, lowered newspaper production costs, as
a result of the removal of the stamp tax, enabled the penny press to emerge in the 1850s
to cater to a large, urban middle ciass.

As demand for news grew, it became clear to newspaper publishers in Amer-
ica and Europe that no publication in any country had the financial and technical
means to gather, transmit, and ensure the rapid reception of all the news demanded
by its readers, whose curiosity was expanding with their education. Thus, the birth
of the mass-oriented penny press was a very important factor in the development
of news agencies. By sclllmg their product to an increasing number of newspapers,
news agencies could supply a large amount of news at less expense than a new
paper would have to incur if it were to gather such an amount of news on its own.,
News agencies also had better financial resources to invest in technical facilities,
such as the telegraph, than an average newspaper did to transmit the news ;
quickly as possible.

News agencies have evolved rapidiy since their introduction just over 140 years
g0, a process that has been greatly facilitated by the phenomenal improvement and
genceral spread of telecommunications. Today, no news organization that aim§__t2_i_t]-
form its ¢ can ithoyt the services of at |cast

Jone majoc news-agency, Even for domestic news, a news organization could not en-
sure that it has access to all the important news, regardless of the number of its own
correspondents, unless it subscribed to at least one news agency. Most news organi-

) )

3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS 37

zations, especially those aimed at people in large, urban areas, typically subscribe to
more than one news agency.

When it comes to “foreign” news, only the great intermational news agencies have
the financiat and technical resources to establish the necessary infrastructure for gath-
cring and transmitting ali the essential news of the world in the shortest possible time.
indeed, in view of the prohibitive costs involved in maintaining correspondents abroad,
it is difficult even for large news organizations, such as the New York Times, to be totally

Llf-rclinnt in covering international news. And the greatly increased number of news

centers throughout the world does not make matters easier. News agencies, therefore,
have become indispensable for any news organization wanting to inform its consumers
of all the key developments at home and abroad.

DEVELOPMENT OF NEWS AGENCIES

Five news agencies—AP, United Press International (UPI), Reuters, Agence France-
Presse (AFP), and TASS—have been the major world agencies, although the status
of UP1 is increasingly in doubt, and TASS has lost its former status when it was a
global news outlet of the Soviet Union. According to UNESCO, a truly international
news agency maintains a network of correspondents to collect news in a great num-
ber of countries and a headquarters staff that edits these news items, as well as
domestic news, and dispatches them to subscribers as quickly as possible. Such
agencics use extensive telecommunications facilities to receive and transmit their
services. The development of the international agencies is discussed next in the
order of their creation.

Agence France-Presse

The origin of news agencies goes back to 1835. In that year, a2 young Frenchman,
Charles-Louis Havas, created the Havas Agency in Paris, predecessor to the current AFP.
Havas had organized a news distribution service 10 years earlier, which was used mostly
by merchants and government officials. His success in getting newspapers to subscribe
to the Havas Agency is attributed to the emergence of “cheap press” in France, with
Presse in 1836. The demand for news was up, and Havas moved to satisfy it. He
increased the number of his correspondents, provided a speedy translation of foreign
newspapers, and most of all, improved his communications by using the newly
invented tetegraph. By 1860, he had expanded his news network all over Euro
and concluded agreements with the English Reuter agency and the German Wolff
ageney for cooperative news exchange. Speed of communications was one of the
major factors that persuaded newspapers in most parts of Europe to subscribe to the
Havas Agency.
in 1879, Havas Agency became a joint stock company, with separate news and ad-
vertising branches. The introduction of the advertising branch was a business strategy by
Havas, who bartered his news service for free space from newspapers that could not af
ford to subscribe to the agency. He would scll this free space, in tumn, to advertising clients.

) )




[+

—

38 THE GLOBAL PERSPECTIVE

Faced with Nazi aggression, the French government pu rchased the agency's
news branch in 1940 to set up a propaganda office at Vichy. When the Germans came,
they took over the agency and turned it into a part of the official Nazi news agency,
DNB. In 1944, following liberation from occupying Nazi forces, the Havas Agency
was given its present name of Agence France-Presse. In 1957, the French parliament
passed legislation guaranteeing independence to the AFE.

The Associated Press

The AP grew out of the Harbor News Association formed by six New York City news-
papers in 1848 to share the cost of collecting news by means of “news boats,” which
met incoming ships from Europe. Thus, the Harbor News Association was essentially
anewsgathering cooperative, which continues to be the operational policy of today’s
AP, Following merger with another news agency, the Harbor News ASSOCTAtion Hecanme”
ihe New York Associated Press in 1857. This ncws coopenative never had more than
seven members, all of them New York City newspapers.
To cut telegraphic costs, the New York AP formed news exchange agrecments with
_groups of newspapers in other parts of the country. It distributed the most important
news to them, including ncws Washington, D.C., and overseas. To this, each group
added regionat coverage. One such group, the Western Associated Press, withdrew from
the cooperative in 1885 and went on to form the AP, incorporated in Illinois, in 1892,
The New York AR which had fought this reorganization, lost and went out of business
e same year. The AP expanded rapidly, %}wm subscribing to its ser-
“gice by the mid-1890s. In 1900, the AP was fcorganized and incorporated in New York,
aswhere its headquarters have been ever since.
Two changes have taken place in the AP organization since 1945.Ina historic de-
cision that year, the U.S. Supreme Court heid illegal a clause in the AP bylaws under

"~ which members could block the effort of a competitor in the same city to obtain the

AP news service through election to membership. As a result of the court ruling, the
AP membership was opened to all qualified U.S. newspapers. n 1946, radio stations
for the first time were granted wgﬂ which allowed them
1o subscribe to its regular service. Previously, radio stations could subscribe only 1o 2

subsidiary service designed exclusively for them.

Reuters

Reuters'’s founder, Paul Julius Reuter, was a German immigrant to Britain who set up
his telegraphic agency in London in 1851. From a two-room office just outside Lon-
don Stock Exchange, he began his telegraphic transmission of stock market quotations
between London and Paris using the first undersea cable. This followed the success of
his pigeon post in delivering stock prices on the Continent.

Reuter soon extended his service to other European countries, expanding its con-
tent to include fg‘c;r_}_c_ra_l_gp_d‘ €CoNomic AEWS. At first serving only financial institutions,
Reuter was by 1859 supplying all leading British and many Continental European

-. ) )

3/ THE GOLLEG HUN AND FLUYY UE WORHLL) Novwo -

newspapers with general news. The early Reuter business quickly spread. Branch of-
tices sprang up throughout Europe and beyond as the international telegraph netwo.
developed. By 1861, Reuter agents were located in Asia, South Africa, and Australia.
By 1872, Reuter had established a presence in Japan.

A family concern until 1915, the agency became a private company later that year
with its current name of Reuters Limited. In 1941, following acquisition of 2 substan-
tial amount of the Reuters stock by British press associations, the agency became
cooperative property of the British press. In 1947, the Australian Asscciated Press
and the New Zealand Press Association became partners in Reuters. Reuters share
ownership is now spread around the world, with the most significant holdings in
Britain and the United States. A 15-member Reuters board of directors oversees the

AgENCy’s operations.

TASS

Shortly after the Bolshevik revolution of 1917, a news agency, ROSTA, was created
to distribute official communiqués and news items, as well as send out propagandza
material to the press in areas under Bolshevik control. The Telegrafnoie Agenstvo
Sovietskavo Soiuza (TASS), with its headquarters in Moscow, replaced ROSTA on July

10, 1925. Under the Soviet media structure, TASS provided federal, state, and foreign

_news to national rgcdlakahaltb each Soviet state’s local news agency. Ever since its

' founding, ‘TASS has been a government-controlied and financed news agency, al-

though its status has changed with the fall of communism and disintegration of the
Soviet Union.

After the breakup of the Soviet Union in the last days of 1991 and the forming o
the Commonwealth of Independent States (CIS), TASS lost its affiliate news agencies )
in the ex-Soviet republics, which became independent agencies. In December 19917
the Russian Supreme Soviet adopted the “Law of the Press; which abolished censor-
ship for the first time in Russian history and gave people the right to read any publi-
cations they desired. A number of media organizations, however, were classified as
“official” to be financed by the state budget. TASS was identified as one such *official”
organization, although its director-general, appointed by President Boris Yeltsin, ex-
pects it to operate in an objective and professional manner. In February 1992, the
agency's name was changed to ITAR-TASS following its merger with the Russian In-
formational Telegraph Agency.

UPI

Edward Wyllis Scripps, who owned a chain of afternoon newspapers and could not
gain membership in the AR started his own news service in 1907 called the United
Press Association (UP). Unli e AP the UP was started asa rofit- agency, so
it began to compete fiercely with the AP and developed its foreign news service. In

1958, it merged with William Randolph u@-:ﬂlllwe to become
the UPI, which has been the AP's main U.S. rival.




THE GLOBAL PERSPECTIVE

As a result of huge losses, the UPI has changed hands several times since the early
1980s. It was sold to Media News Corporation, a group of American newspaper and
television executives, in June 1982. Key news operations were shifted at that time from
New York to Washington. The agency, however, continued to lose money and in 1985
filed for bankruptcy. In 1986, the agency was purchased by 2 Mexican publisher, Mario
Vazquez Rana. Vazquez turned over control in early 1988 to an investor group, Info-
technology, Inc., which also controlled Financial News Network. All three firms were
Phgued by insufficient cash flow. As a result of its 1991 declaration of bankruptcy, UPI
‘\_iv_as purchased by owners in Saudi Arabia in 1992.

RISE AND DEMISE OF NEWS CARTEL

An interesting phenomenon occurred in the collection of news in 1869, when Havas,
Reuters, and the German Wolff news wﬂ‘(’rﬂ%ﬁi&aﬁ 1o carve

} ‘up the world into news zones, in cach of which one of the three agencies had an ex-
clusive right to gather and distribute news. They also agreed to exchange their services.
The alliance was forced by the need to cover the greatest possible number of coun-
tries, which no single news agency could do at the time because of limited financial
resources. Under the agreement, Reuters was assigned the nations in the British em-
pire as well as those in the Far East; Havas, the French, Spanish, Italian, and Portuguese
empires; and Wolff, the holdings of Germany, Austria, the Nethertands, Scandinavia,
.and Russia, As a result of this agreement, Havas ultimately assumed a dominant role

V throughout Latin Amcnca
Lt,, In 1893, the to join the European cartel, thus receiving the ight to dis-
1;rih;:L(:_zhc_f.'lx.r;pagc:tm::mﬂl‘c_u‘tc;gs_t Havas, and Wolff in the United States. The agreement
prohibited the AP from selling its service outside the United States and restricted its
news gathering operations outside the United States to Canada, Mexico, Central Amer-
ica, and the Antiiles. The first challenge to the cartel came from the United Press, which
soon after its establishment in 1907 moved independently to sell its service abroad,
first to Britain and then to Japan. At the outbreak of World War 1, its service also came
in demand in South America. Not wanting to be left behind, the AP signed an agree-
ment with Havas in late 1918 to sell its service in South America. In 1926, the AP con-
cluded a similar agreement with Reuters to allow it to operate in Japan and China, al-
though both agreements came after considerable resistance from Havas and Reuters.
The Wolff agency ceased to exist in 1933. The closure of Woiff and operational dis-
agreements among the remaining three members led to the formal breakup of the -
‘—-—-h—._\.___-)

cartel jn 1934..

The demise of the cartel has meant that in the new competitive environment only
r.he fittest can survive. The competition has resulted in a greater choice of news sto-
ncs on a given issue and a more comprehensive coverage of the world. It has also forced

¢ thc news agencies to be innovative in providing news-related and specialized services,

. as may be seen from a revicew of the contemporary operations of the international
{ news agencies.
he—

3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS a1

INTERNATIONAL NEWS AGENCIES TODAY

AP

The AP contitiues to be a nonprofit news cooperative, owned by its 1,551 member
daily newspapers and about 6,000 member broadcast outlets throughout the United
States as of November 1993. The AP says it serves 98.8 percent of daily newspapers
in the United States, representing 99 percent of the newspaper circulation. In addi-
tion, 230 nondaify newspapers subscribe to the agency. According to the AP, 1 biflion
people hear or read its news every day.

Member papers send copies of their stories to the AF, generally by computer; the
AP rewrites many of these stories and transmits them to its members (and to subscriber
news organizations abroad), along with stories and photos provided by the AP's own
staff in the United States and abroad. The agency's photo service, offered since 1935,
has been expanded to include a graphics service providing maps, illustrations, and
charts related to breaking news stories. Its PhotoStream system links up with “clec-
tronic darkrooms” at many papers. This digital process enables newspaper editors to
edit photos—adjust size, shape, contrast, and color—on a computer screen before
sending them on to production.

The AP has offered a separate sports wire since 1946. A domestic business news
wire provides specialized coverage of business, labor, economics, and finance. Supple-
menting this is AP-DJ, a specialized financial and economic news service distributed
abroad by a partnership of AP and Dow Jones & Co. Press Association, an AP subsidiary,
provides the AP news to more than 1,000 private subscribers. Another subsidiary, Wide
World, makes the AP's photo library and specialized photo services available to non-
member publications and clients.

The AP has 143 domestic and 91 international news bureaus in 71 countries and
translates its service into five languages. It has a total of 8,500 foreign subscribers in
112 countries. Its total number of employees is 3,157, with 2,411 in the United States
(including 160 in Washington, D.C.) and 746 overseas. In 1993, the agency had a bud-
get of $372.8 million. The AP membership elects its board of directors, which serves
as the governing body of the company and oversces its budget.

UPI

Although the UPI has not turned a profit since 1963, it began (o experience serious fi-
nancial difficulties starting in the late 1970s. Owner Scripps Howard sold the agency
to a group of American media executives in June 1982 and, as noted earlier, it
changed hands several times since then. Its current owner is a London-based media
company, the Middle East Broadcasting Center (MBC), controiled by interests in Saudi
Arabia. Although the UPI's Saudi owners have promised to rebuild it, the successi
of owners over the past 12 years has resulted in a deterioration of the agency in terms
of the size of its business, staff, and reputation.

Staff layoffs began in late 1987, with 350 positions cut by the end of 1988. In late
1991, the UPI drafted a business plan that called for a 51 percent further cut in staff

) )




[ENISENTRW/R WY R SAT [ WYY LT

and the paring down of domestic news coverage to 16 states. In August 1993,
the agency offered a voluntary employee buyout plan to 200 employees as it reported
losses of as much as $1 million a month. At the same time, the UPI placed help-
wanted advertisements in several American newspapers seeking stringers for its new
regional setup.
All the cutbacks and turmeil at the UPI have resulted in a steady loss of clients.
When Scripps sold the agency in 1982, it served some 960 newspapers and 3,700
roadcasting stations int the United States. It also served approximately 2,200 media
in 90 countries. In late 1990, the UPt was down to fewer than 400 newspaper clients
in the United States, although the total number of media, business, and government
subscribers was put at 3,000. By June 1992, the agency had only 2,000 clients around
the world. No figures on the scope of its operations and the number of its clients were
available from the UPI at the time of this writing in early 1994 because of “proprictary
_reasons.” It should also be noted that the AP, Reuters, and Agence France-Presse no
longer consider the UPI to be a major competitor,

Reuters

Unlike other major international news agencies, Reuters dedicates the bulk of its
resources to serving banks, brokers, and other organizations involved in financial
markets, although it is also heavily involved in supplying news services to the world's
media, Reuters gathers information from around 180 exchanges and over-the-
counter markets, from some 4,000 customers who contribute data directly to Reuters,
and from a network of about 1,200 journalists, photographers, and cameramen.
Most of the Reuters staff of 10,426 arc employed in the financial and information
products divisions.

[ As of June 1993, Reuters hadeureaus in 75 countries, including 18 in
the United States. Reuters has a greater presence in the United States now because it
must gather its own news and photos after ending a long-standing cooperative agree-
ment with the UPI, which has lost a number of clients because of operational diffi-
culties. Reuters has customers in more than 130 countries; most are business clients
receiving screen-based services. The ber of subscribers is 29,297.

The agency’s news service, kinown as the Reuters World Service, is primarily an
English-language service for newspapers, broadcasters, and nonmedia organizations
throughout the world. In some countries, Reuters provides this service to national news
agencies, which translate its contents into other languages for further distribution. Pro-
duced by editing desks in New York, London, Hong Kong, and Nicosia, the World Ser-
_ vice contains international stories as well as regional and domestic news. About half

of the 150,000 daily word count is filed to all customers, while the balance differs ac-
cording to the news requirements of each region. Regional services are offered in
French, German, Spanish, and Arabic. Reuters’s other media services include news
graphics, news pictures, and television news.

Because three-fourths of Reuters’s revenue comes from services provided to 6
nancial markets, it has invested heavily in the development of computer technology
and softwares to provide such services to traders, brokers, dealers, analysts, and in-

) )

3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS 43

vestors. The systems in use include the Reuter Monitor Service, bringing computer-
ized information to the foreign exchange markets; the Reuter Monitor Dealing Service,
bringing transactions to the screen; Dealing 2000, personal computer-based “intelli-
gent” work stations available to foreign exchange dealers; Instinet, offering screen-based
transaction facilities to equities dealers; and GLOBEX and the second phase of Deal-
ing 2000, introduced in 1992, offering international computerized matching systems
for futures, options, and foreign exchange.

Agence France-Presse

The AFP continues to be a big player in international news dissemination. It provides
news in English, French, German, Spanish, Portuguese, and Arabic. It has five ncws
wircs in English, targeted to different rcgions of the world, with each carrying
60,000-90,000 words daily. Five of the six French news wires are targeted similarly,
ranging from 50,000 to 120,000 words daily. The agency also provides 250 photos, six
news graphics in four languages, 15 audio spots in French, and a variety of special ser-
vices on a daily basis. _

The AFP says it has 12,500 subscribers worldwide, including 1,146 media clients,
as of early 1994. The media clients are broken down as 650 newspaper and periodi-
cal publishers, 400 broadcasting stations, and 96 national news agencies. Financial in-
stitutions, governments, and public and private organizations form the rest of the sub-
scribers. The agency’s regional headquarters in Paris, Washington, Hong Kong, and
Nicosia supervise news operations in Europe, the Americas, Asia, and the Middle East,
respectively. It has 1,100 staff correspondents and photographers, and 2,000 stringers
provide news from bureaus in 129 countries.

The AFP has built a unique niche among the international news agencies for its/
photo service, which is recognized in the industry for its unique angle on sports and \Q/
general and international news. It claims to be the first such agency to design and in-
stall 2 complete system of digital photo transmission, which delivers the photo five
times faster than with analog systems. The agency transmits 50,000 photos a year, all
in color, to subscribers around the world by satellite. Major American media organi-
zations subscribe to the AFP's photo services. The agency says that it reaches some 22
million people in the United States daily through its photos alone.

The AFP's special services include the AFP-ECO news wire, which carries 50,000
words daily of economic news from around the world. AFP-FINANCE news wire car-
ries 15,000 words daily on international share prices, trends, and exchange rates. AFX,
a joint venture between the AFP and Extei News Limited of London, provides economic
and financial news in English. A separate sports news service provides 25,000 words
of coverage of the French and international sports scene,

—_—

ITAR-TASS

Ever since its founding, TASS was considered a key arm of the Soviet propaganda ma-
chine, always portraying national and international developments from the Marxist-
Leninist perspective. Speed, timeliness, and objectivity were not critical criteria in news

) )



44 THE GLOBAL PERSPECTIVE

(gﬁvcmge. as they were to its Western counterparts. Ofien, it “sold” its service free of

;"; charge to media in developing countries that had socialistic political systems or were

Jpossibic candidates for conversion to such a political philosophy. Author Theodore
Kruglak (1962) wrote that a number of TASS correspondents overseas worked as in-
telligence operatives on behalf of the Soviet intelligence agency, the KGB.

The collapse of communism and the Soviet empire, and the emergence of democ-
racy in Russia, should have given ITAR-TASS the necessary freedom to operate as an
independent, reliable news gathering service, but that has not been the case so far. It
continues to be classified as an “official” organization by the Russian government, re-
ceiving most of its finances from the state. ITAR-TASS’s Director-General, Vitali Igna-

" tenko, appointed by President Boris Yeltsin, said in an interview with the London-based
International Press Institute in 1993 that Yeltsin did not make any “visible effort” to
censor any of its material. Ignatenko also complained, however, that despite the abo-
lition of censorship and other official restraints over the media in Russia, therc was
stili a political desire to make use of the media because “[tihe feeling remains very

strong that those who control the media control the country” Ignatenko noted that -

the new Russia does not need a news agency tike the oid TASS, adding, however, that
“bad habits die hard” Qnternational Press Institute 1993, p. 50).
Ignatenko wants FTAR-TASS to inform people of all important events in a pro-
essional manner and to exclude any manipulation of opinion. The agency has the
| necessary potential to competc with other wire services with its 1,300 reporters,
editors, and photographers in 113 countries, 1,200 foreign subscribers, and an
annual budget of $160 million. It remains to be seen whether it will live up to
Ignatenko’s expectations. '
Meanwhile, ITAR-TASS has faced stiff competition from two agencies, Interfax and

Postfactum. formed in Lite 1989, Interfax established its credibility during the at

mup in August 1991, when it became a major source of accurate and reliable
information to subscribers via FAX machines. The leadership of TASS, on the other
hand, was said to have willingly cooperated with the plotters of the coup in carrying
out their orders.

SUPPLEMENTAL NEWS AGENCIES

Supplemental wire services have fulfilled a need in American journalism normaily not
met by the conventional news agencies such as the AP and the UP, and have been
excellent in providing spot news, David Shaw (1988) of the Los Angeles Times, who
has been covering the American media for years, says that reporters who like to write
investigative stories or other stories that challenge the establishment generally com-
plain the most about traditional wite services such as the AP or UPL One reason these
agencies do not encourage controversial stories, especially investigative stories, is that
cy serve customers with so many political perspectives. Newspapers needing more
specialized fare—such as hard news exclusives, investigative reporting, political com-
mentary, and concentrated business coverage—turn to supplemental wire services.
The major supplemental services in the United §* Fs are the N~ r) York Times

3/THEOOU_ECHONANDFLOWOFWORLDNEWS 45

JNews Service, the Los Angeles Times-Washington Post News Service, and Dow Jones

__——J"”_’
News service. Founded in 1917, the New York Times News Service has more than 500

subscribers in 54 countrics. Most of the copy for this service is provided by the New
York Times's 30 foreign correspondents, 40 Washington bureau staffers, and the city
room. The Los Angeles Times-Washington Post News Service, which began in 1962
has more than 600 clients in 56 countries and is served by 65 foreign corresponden
of the Times and the Post, their Washington bureaus and local staffs, their other U.S.
bureaus, and the news services of the AFP and the Guardian of London.

Introduced in the 1890s, the Dow Jones News Service continues to be recognized
as the premier business and financial news wire for brokerage firms, banks, investment
companies, and other businesses. AP-Dow Jones, a joint venture with the AP that pro-
vides international economic, business, and financial news, distributes its services
{0 more than 26,000 terminals in 63 countries. Other important supplementals
include Copley News Service, Cox News Service, Gannett News Service, Scripps-
Howard News Service, Knight News Tribune, Field News Service, and Newhouse
News Service.

VIDEO AND AUDIO NEWS SERVICES

Visnews and World Television News (WTN) have been the key players in the interna-
tional television news agency business, although there are several others suppliers of
ootage to end-users. Visnews was established in 1957 with the aim of providing in-
dependent news coverage (o television broadcasters worldwide. Acquired oulslﬂt by h
Reuters in 1992, Visnews claims to be the largest television news agency e world.
its daily coverage, provided by morc than 500 staff members, is cstimated to reach some
half-billion households worldwide, via more than 650 broadcasters in over 80 coun-
tries. News coverage is sent to subscribers by a series of daily satellite news feeds. In
Furope, Reuters Television operates the only news-dedicated satellite service that de-
livers to broadcasters regular news feeds and news flashes throughout the day, often
jve from the story.

WTN is 80 percent owned by Capital Cities/ABC, with 10 percent belonging to
Britain’s Independent Television News, and the remaining 10 percent to Channel 9 in
Australia, WTN serves as the video wire service for over 1,000 clicnts worldwide. CBS
operates a profitable foreign operation called Newsnet, which is classified as a news
agency by the Europcan Broadcasting Union. By mid-1993, Newsnet had established
business relations with some 30 Europcan broadcasters and several others around the
world. Cable News Network (CNN) and the British Broadcasting Corporation (BBC)
also seil news footage to clients in many countries. Television news is also supplied by
National Broadcasting Company (NBC), American Broadcasting Company (ABC), and
the Japanese and Genman news agencies. The AP had plans to offer a scparately staffed
video news agency before the end of 1994, The UPI was considering a joint venturc
with its parent company, Middle East Broadcasting Co., which produces and supplies
general television entertainment and news programming targeted to Arab populations
in Europe, the Middle East, and Africa.

) )



¥

- THE GLOBAL PERSPECTIVE

In radio, the AP operates the AP Network News, the largest single radio network
in the United States. This audio service, which provides voice feeds and actualities to
supplement the broadcast wire, ‘was created in 1974 and reaches nearly 1,000 AP broad-
cast members. As of early 1994, the UPI was also continuing to provide voice feeds
and actualities in addition to its broadcast wire, but the number of subscribers was not
available. Dow Jones’s two radio networks offer “The Wall Street Journal Report,” sold
primarily to AM stations, and “The Dow Jones Report,” heard primarily on FM sta’tions.
Together, these programs are carried on more than 160 stations for a combined cov-
fmg: of nearly 90 percent of the United States, including all of the top 50 markets.

The Enterprising Manager” a new series of three weekly programs designed to assist
small-business owners, is now heard on more than 40 stations.

INTERNATIONAL NEWSPAPERS, MAGAZINES, AND BROADCASTERS

Besides news agencies, several international newspapers, magazines, and broadcast-
ing organizations play an important role as purveyors of news globally. Three news-
pers that are believed to be especially important among opinion leaders zround the
world are the New York Times, the Times of London, and the Guardian, also from
England. The International Herald Tribune, based in Paris, is printed slml;!tancously
via satellite at ten locations worldwide and distributed globally. It had a circulation of
178,002 in 1993. Much of its copy comes from the New York Times and the Wash-
ington Post, which, along with Whitney Communications, own this newspaper. The
Wall Street Journal, the flagship publication of Dow Jones and Company, is the giobal
business daily. With the Wall Street Journal Europe, published in Bms;ch, and the
ma‘lll S::e:{oumal, published in Hong Kong, wordwide circulation is more than
u.) do - Another prestigious global business newspaper is the Financial Times of
ndon, which also publishes a North American edition via satellite. In 1993, it had a
:’otal circulation of 248,015. A Us4 Today-style newspaper, established in 1996 in Lon-
mo;l ;;; readers across Burope, is the European. It had a weekly circufation of 151,270
Ar.nong newsmagazines, three stand out fos their global reach— Time Newsweek
and Britain's Economist. Time, with its 1993 circulation o lion 1;1 the Um‘teci
States alone, sold an additional million- copies to readers overseas. It publishes edi-
tions for Canada, Europe, the Middie East, Asia, Africa, and Latin America, Newsweek
:al:lmtzgs Circulai tion was just over 3 million, sold about a million copies imer:
el ugh its editions for Eum-pe, Japan, Latin America, the Pacific, and South-
ase! . Ibe Economist., reputed for its comprehensive coverage of global issues and
!s;m writing, is increasingly becoming an important newsmagazine in the United
tes, where it sold 142,000 copies in 1993, It had a total circulation of 450,737
In intcrfiational television news broadcasting, CNN has been a major playcr' par:
ticularly in view of the credibility it established in covering Iraq’s invasion of Kuw:-:it in
August 1990 and the resulting Gulf War. Launched in 1980, CNN provides news cov-
erage 24 hours a day 10,136 million viewers in the United States via satellite and cable
distribution. In 1985, owner Ted Turner launched CNN International, which in 1993

—

H
'

Pe
3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS a7

AN

ﬁ-scm:d 70 millioh hotiies outside the United States. Faced with criticism that CNN Inter-

e ———

national had too much emphasis on U.S. news, it is taking steps to provide greater re-
gionalized coverage of world events. In 1991, the venerabie BBC, which has operated
a highly credible international radio service for over six decades, launched a 24-hour
international television news service, which is increasingly seen as a competitor to
International. Called BBC World Service Television, it was available to more than 17 mil-
lion homes in Asia, the Middle East, Africa, Europe, and Canada as of mid-1993. The
Japanese are also cycing the international news market, having already establis|
“Japan Busincss Today” a half-hour, English-language business news program. It is seen
widely in the Asia-Pacific countries. As more countries take advantage of the satellite
communication technology, additional sources of telcvision news will be available for
international audiences. For example, in late 1993 China began a daily 18-hour trans-
mission of news and entertainment programming to the United States via satellite. The
three television netwotks in Taiwan have also been sending their news programming
via satellite to American viewers. SpeciaHnterest channels, such as Scola jn.the United . 7
States, are offering a replay of news programs broadcast from various countries. y
Flow of news internationally through radio has been a reality for several decades,
although it has generally been viewed as propaganda because international radio broad-
casting has been done primarily by government-run stations. Two governmeni-spon-
sored stations, however, have established their credibility as reliable sources 0:?5_ 7
to listeners wotldwide. They are the BBC World Service and the Voice of America’ The
BBC, which went on the air in 1932, broadcasts to an international audience of 130
million in 36 languages for 768 hours weekly. Studies have shown that in several coun-
tries, BBC news is held in greater credibility than the native radio newscasts. The Voice
of America, established as the international broadcasting service of the U.S. govern-
ment in 1942, reaches 127 million listeners worldwide. The Voice of America broad-
casts for 1,050 hours on a weekly basis in 44 languages. It has some 17 million iisten-
ers in China alone, but during the 1989 Tiananmen prodemocracy movement, its au-
dience shot up to an estimated 100 million because of its extensive and reliable
coverage of the movement. Other major international broadcasters include Radio
Moscow, Radio Beijing, German radio Deutsche Welle, Radio France International, Ra-
dio Nederland, and Radio Cairo.

H

b

PROBLEMS AND PATTERNS IN THE FLOW OF NEWS

The dominance of news collection and dissemination by Western news agencics and
other media organizations has caused guite a friction between developed and devel-
oping countries since the 1970s. Four areas have been of special concern to develop-
ing countries. First, several studies since the 1960s have shown that more than 75 per- (I.", ‘

cent of the nonlocal news contents in developing countries’ media comes froin Weg}- )

@_mﬁﬁcmﬁlﬁcs say that they, therefore, are forced to see
practically all issues, including themselves, through Western eyes. Second, the West-
ern information monépoly himm: flow of news, with
information moving predominantly from advanced Western countries to developing

J J

1)



e THE GLOBAL PERSPECTIVE

,%x couniries. Third, what little coverage developing countries do receive in the Western
- ) media is often tainted by stereotypical portrayals of such nations, with a focus on vio-
- lence, pestilence, murders, and other catastrophes. The fourth area of concern is that
M /}‘\ﬂc West continues to taintain “cultural imperialism” through its dominant position
supplier of news, information, and cultural fare to the developing world.
Several studies cited by Mowlana (1986) support developing countries’ claim of
an imbalanced news flow. Three of the conclusions of the studies are important to note
#Ecrc. First, the majority of international news flows vertically from the developed to
\} the developing nations by way of the dominant Western news agencies. Second, the
{ United States and Western Europe receive the greater amount of coverage in the me-
. dia while the socialist countries and the developing nations receive the least. Third,
although horizontal news flows do exist within the developing as well as the devel-
oped world, this type of flow constitutes a substantially smaller portion of the overall
_coverage than does vertical flow.
Several news flow studies have also lent validity to developing countries’ concem
that they are often portrayed in a stereotypical manner. The studies indicate that the
quality of international low of news remains poor, with intensifying focus on third-

Wm For example, a content analysis study of U.S. wire ser-
v erage by Giffard (1982) found that developing countries are depicted as rel-

atively more prone to internal conflicts and crisis; more likely to be the setting of armed
conflict; more uently the recipients of disaster relief or economic and military aid;
and more QWtion of criminal activities.

In an attempt to address these problems, developing countries pushed for a New

World Information Order (NW10) in the late 1970s through UNESCO. Among a vari-

ety of actions proposed to address problems associated with international news flow,
! one called for regulating collection, processing, and transmission of news and data
i_gcross national frontiers. Western countries strongly rejected such a move. The pro-

posed NWIO was extensively discussed by a 16member commission appointed by
\ UNESCO, known as the MacBride Commission, whose members came from all ide-

ologies and parts of the world. The commission’s report, Many Voices One World, pub-

lished in 1980, acknow| i " concerns about internationai in-
\ formation flow but rejected their proposal 1o regulate free flow of news.

The MacBride Commission encouraged developing countries to lessen their de-
pendence on Western news agencies by developing their own strong national and re-
gional news agencies to cover international news. The developing countries, to the
extent that it was feasible given their inadequate financial resources, had already be-
gun moving in that direction. The nonaligned countries, for exampie, had established
the Non-Ali
news agency, fts aims were to promote mutual understanding among the developing
coumrlieslaand tohr;m:::e dependence on the Western news agencies for international
news. It languished, however, because much of its material was colored by ideologi-

sl rhetoric. A more successful third-world news agency has been the 1 ; .
“vice, which was founded in 1964 by a group of Latin American and European jour-
nalists to provide news supporting political and social reform in Latin America. In the
1970s, it abandoned its political activism in favor of focusing on development-oriented

. )

veloped first world for many years. Several studies have been done to determine fac-

cies Pool in 1976 under the acgis of Tanjug, the Yugoslav

3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS 49

issues in developing countries at large. It has since extended its operations to Africa,
Asia, and Europe. A US-- hterlink Press Service uses Inter Press Service infor-
mation for distribution in the United States. Other regional news agencies established
by developing countries include DEPTH, operated by the Manila-based Press Founda-
tion of Asia; the Latin American News Agency; Egypt's Middle East News Agency; Pan-
African News Agency, developed by the Organization of African Unity; and the
Caribbean News Agency, developed by the region’s 13 Engiish-speaking countries.

The imbalance of news flow is not just a developed-developing countries phe-
nomenon, however. Studies have shown that such an imbalance cxists even among
the developed countries of the West. Semmel (1976) found that Scandinavian co
tries, as well as developing regions of the world, were mostly ignored in the Ameri
media. Larson (1984) also found Scandinavia to be among the least covered nations
on U.S. network television news. A 1993 study by Professor Lianne Fridtiksson of cov-
erage of Scandinavia in the elite American media supports the earlier findings. In this
comprehensive content analysis study of the New York Times, Wasbington Post, the
three major newsmagazines, and the commercial network news, Fridriksson found that
scandinavian coverage was mostly crisis oriented, “enough so as to conclude that the
Third World has no exclusive right to complaints that the U.S. media largely overlook
developmental stories in favor of spot crisis-oriented news.” The study also found that
were it not for the reporting of various, isolated crises, overall coverage of Scandinavia
in the American media would be so scant as to be practically nonexistent.

The news flow studies on deveioping countries and Scandinavia indicate that thef,

uantity or quality of international news flow is not necessarily correlated with the

economic level of a nation or a region, because Scandinavia has been a part of the de-

tors that influence the flow of news globaily. Galtung (1971) hypothesized that there
is a “center-periphery” pattern in the flow of international news. News, he noted, flows
mostly from the “center” or dominant countries, to the “periphery. or dependent
areas. A study by Kariel and Rosenvall (1984) supported this hypothesis by finding that
the “eliteness” of a nation as a news source was the most important criterion for news
selection. Hester (1973) said that at any given time, the nations of the worid have des-
ignated places in an international pecking order. Perceptions of positions in that or
der partially determine the flow, direction, and volume of information. Hester also hy-
pothesized that strong economic relations or cultural affinities will increase the flow
of news among nations, as will the perception of threat between any two nations.

THE OUTLOOK

Political, economic, and technological progress in several parts of the world appear to
bode well for the collection and free flow of news. The rise of democracy in Eastern
Europe and Russia, as well as in & number of devetoping countries, has considerably

R‘—lcsscncd, if not eliminated, the obstacles encountered by news agencies and foreign
C

orrespondents in covering news. Totalitarian holdovers and authoritatian govern-
ments in many countries, however, will continue to create several obstacles in the cov-

) )



)

S0 THE GLOBAL PERSPECTIVE
erage of news, includin i cess, explicit or implici hip, and pres-

sure against correspondents, extending as far as expulsion.

Restricted access results in incomplete and unreliable information because in-
formation must be obtained from radio broadcasts and visitors. Explicit censorship re-
sults in deletions or refusal to transmit correspondents’ copy. Implicit censorship is

Ess obvious but nearly as inhibiting to balanced news coverage. An cxample is the in-
¢cessibility in some countries of key government officials. Often the most difficult of
_ficial sources for the foreign correspondent to reach are those who can best explain
the story of their countries to the world. Also, when the local press is restricted to
publication of only government-approved news, foreign correspondents’ access to bal-
anced local jnformation suffers. This makes more dmrmmems’
efforts to understand and explain the country to readers in distant places. Direct ac-
tion against forcign correspondents is the most extreme and dangerous abstacle to free
news coverage. Wire services correspondents arc often expeiled by various countries
because the government involved objected to the reporting of specific news. It is hoped
that the trend against such restrictions will continue to grow.

Economic growth in many developing countries is allowing them to expand their
news gathering and news dissemination operations, which should increasingly reduce
their dependence on the services of Western news agencies. The Malaysian news
agency, Bernama, for example, has expanded its reach into the member countries of
the Association of Southeast Asian Nations. India, China, Indonesia, Mexico, and courr
tries in the Arab League already have their own communication satellite systems in
ptace, which are bound to improve their abilities to both coliect and disseminate news

obally. This prospect also looks good in view of the fact that developing countries
are increasingly stationing their own correspondents in the Western news capitals and
elsewhere in the world. Many other developing countries in the world, especially in
Africa, are likely to take longer to break out of the media dependency situation because
of lack of financial resources to develop their media infrastructures.

In the advanced, technologically sophisticated countries of the world, news flow

will increasingly acquire new dimensions. On-line interactive 1€ws s rvices, such as
the ones provided by Nexus, VU/TEXT, Data Times, nes, NewsNet, and DIA-
_LOG in the United States, ar€ likely to b€ ift increasing demand as countries build and

‘:c?;'ﬁind their information superhighways. Such services allow comprehensive, retro-
spective scarches for newspaper and news agency COVErige. Dow Jones News/
Retrieval, for example, is already widely recognized as the nation’s leading on-line sup-
plier of business and financial news and information. As of early 1993, the service pro-
vided 68 data bases drawn from more than 1,300 sources—including the full text of
37 of the top 50 U.S. newspapers—to subscribers.

Another group of ondine services that gives access o news, specifically news wire
stories, also promises to be in increasing demand. These consumer- or business-ori-
ented systems include CompuServe, Delphi, DIALCOM, GEnie, and Prodigy. News cov-
erage on these systems ranges from an edited version of today's news only to one or
two weeks’ transmission from the AP, the UPE, Reuters, and the Business Wire. The Aus-
tralian-born media baron, Rupert Murdoch, who atquired Delphi in 1993, is planning
to offer an electronic newspaper on this on-line service.

) )

3 / THE COLLECTION AND FLOW OF WORLD NEWS o1

Thus, the prospects for news collection and flow look better than ever before as
the twentieth century draws to a close. The confluence of an increasingly open polit-
ical climate, growing economies in marly developing countries, and the marvels of tech-
nology points to a free flow of information at a greater scale than the world has
experienced until recent years.

BIBLIOGRAPHY

Agetice France-Presse. Material and information supplicd by Sarah Jackson of the AFP, Decem-
ber 1993.

The Associated Press: Ovigin, History and Development. Typed monograph and information
supplied by Susan Clark of the Associated Press, December 1993.

Barker, Greg, and Eileen Mahoney. A New Soviet Source.” Columbia Journalism Review 29
(March 1991): 11.

Chang, C. J. Section Chief, Department of Radio and Television Affairs, Government Informa-
tion Office, Taipei, Taiwan. 14 January 1994. Intetview. Much of the perspective on the ser-
vices of the four Westetn news agencies was gained by the author in his capacity as an assis-
tant news editor at the Siraits Times, Singapore, during 1992-1993.

Dow Jones Annual Report. New York: Dow Jones & Co., Inc.

Editor & Publisber International Yearbook 1993. New York: Editor & Publisher.

Emery, Michael, and Edwin Emery. The Press and America. Englewood Cliffs, NJ.: Prentice
Hall, 1992.

Fenby, Jonathan. The International News Services. New York: Shocken Press, 1986.

Eridriksson, Lianne. “Coverage of Scandinavia in U.S. News Media” Paper presented at the As-
sociation for Education in Journalism and Mass Communication anaual conference. Kansas
CGity, Mo. August 1993.

CGaltung, Johan. “A structural Theory of Imperialism.” * Journal of Peace Research 8, no. Z (1971):
H1-117.

Giffard, C. Anthony. “Coverage of Developed and Developing Nations in American Wire Services
1o Asia” Paper presented at the Association for Educaton in Journalism annual conventien,
Athens, Ohio, August 1982,

Gordon, Gregory, and Ronald E. Cohen. Down fo tbe Wire: UPI's Fight for Survival. New York:
McGraw-Hill, 1990.

Hester, Al “Theoretical Considerations in Predicting Volume and Direction of Information Flow”
Gazette 19 (1973); 238-247.

International Press fnstitute. “Vitali Ignatenko, Director-General of ITAR-TASS News Agency”IPT
Report 42 (June/July 1993): 50.

Kariel, Herbert G., and Lynn A. Rosenvall. “Factors Influencing International News Flow.” Jour
nalism Quarterly 61 (Autumn 1984): 509-516.

Kruglak, Theodore E. The Two Faces of TASS. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1962.

Larson, James E Television’s Window on the World: International Affairs Coverage on the US.
Networks. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Co., 1984.

Machride Commission. Many Voices, One World. sondon: Kogan Page, 1980.

McClellan, Steve. “The Growing Focus on Glohal News.” Broadcasting and Cable 123 (31 May

1993). 40-41.
stowlana, Hamid, Global Information and World Communication. New York: Longman, 1986.

) Y,



U TCIIHOLMS UNIVERS,
JrE Bidlioteket
=7 27 TS

Communicaticl)‘ﬁé and'the Bs
‘“Third World’

Geoffrey Reeves

N

London and New York 171 3
) )



Kgewed

Chapter 5

The new international information
order

Until the mid-1960s the emphasis in the United Nations, and in
UNESCO in particular, was on both the ‘free flow of information’
and the use of mass media in building ‘modern’ societies in the
“Third World’. By the mid-1960s, however, widespread, in-
creasingly shrill criticism had developed of what appeared to be the
overwhelming dominance of western mass media and news agencies
over the ‘Third World’. The shift was a reflection of both the
changing composition of the membership of the United Nations,
with the almost dramatic influx of new member countries from
independent Africa, and the call for the creation of a ‘New World
Economic Order’ (NWEQ) in which many of the obstacles to “Third
World’ economic development would be removed. The call for a
New World Information Order, issued almost simultaneously with
that for the new economic order, amounted to a demand for the
more equitable distribution of resources between the advanced
countries and those of the “Third World’ very much along the lines
of NWEO proposals.

Several key issues have dominated the debate about the New
International Information Order (NIIO). One has been the flow of
information between western capitalist societies and the former
socialist societies of Eastern Europe and the Soviet Union. A
second has been the imbalance in fiow between North, understood
as the industrialized, predominantly capitalist, information-rich,
and South, understood as “Third World’ countries. Within these two
major areas of contention there have been three principal areas of
complaint: first, the imbalance of flow between East and West, and
North and South; second, the content of the flow in each direction;
and third, the gontzal of the fiow of information. The complaints
have invariably been couched in cultural and media imperjalist

) )




! . ”Q,Z-W“g;k

102 Communications and the ‘Third World’

terms, with the United States domination of media and communica-
tions production under attack. Anglo-American news agencies ~
P, UPI, Reuters —along with the largest suppliers of news film —
Visnews, UPITN, and CBS — which are also Anglo-American, have
been identified as of fundamental importance to the imbalance,
content, and control of international information flow (Masmoudi
1979: 172-3) and thus central to cultural imperialism.
Critics of the old international information order have con-
demned the dominant role western media have played in news
_definition, which has been seen by them as distorting and excluding
authentic cultural values and expression in “Third World’ countries.
The cultures of such countries have been presented to the rest of the
world through western filters which have effectively excluded much
of the world not of immediate interest to them (Stevenson and Cole
1984: 7-8). The information from ‘Third World® countries which
does get into the world news system emphasizes their fragility,
instability and corruption, and serves to provide the erronecus view
that their economic backwardness is due to internal failure rather
than their subjection to European colonialism and neo-colonial
forces. The distorted, negative treatment of “Third World’ countrics
which appears in western media is ultimately transferred to them
through their dependence on the major western news agencies; in

other words, for images of their societies, people in ‘Third
l World’ countries are dependent on the news agencies and mass
media of t italist countries especially. The distorted,

negative treatment fosters the neglect of ‘development news’ which
may provide a more accurate indication of the various programmes
designed to produce economic and social change. Whereas in
advanced capitalist societies such as the United States it is possible
to have media institutions which are frequently, if only mildly,
critical of government, and which are so enmeshed in the basic
institutions of economy and society that they contribut¢ in major
ways to their reproduction, in “Third World' countries governments
have to contrgl the media for basic development purposes, includ-
ing the ition of what that development is.

By the mid-1970s the governments and major media interests of
most of the advanced capitalist countries were actively opposed to
the gathering momentum of the call for a new information order.

Both the 1974 and 1976 UNESCO General Conferences avoided
a definitive declaration on the role of the mass media because

) )

K emphasis to_commuai

The new international information order 103

most of the western nations . . . would not accept language that
incorporated the idea of state responsibility for the mass media.
(Stevenson and Cole 1984: 5)

This partly expressed the continuing influence of the United States,
which had previously been dominant in the determination of
UNESCO policy, as well as the deeply ingrained, historically

- founded opposition to greater state intervention in the mass media.

The MacBride Commission report (International Commission
for the Study of Communication Problems; MacBride 1980) recog-
nized the need for improving the balance of international
communications while at the same time endorsing traditional prin-
ciples such as a ‘free flow of information’.

According to Pendakur,

the energy, the vitality, and the confrontational character of the
NIIO debates have been redefined by the US and its supporters
into IPDC (International Program for the Development of Com-

J  municatiop) a8 3 mechanism, Selling practical solulivhs to

information and communications imbalance’.
(Pendakur 1983: 398)

Unable to win support for an autonomous body independent of
UNESCO, the United States, working through its western allies and
some moderates of the non-aligned group, was able to restrict
i infrastructural development, involv-
ing technical assistance, while preserving the ‘free-flow’ principle
(Pendakur 1983: 399). United States policy towards IPDC was
designed to weaken the position of the “Third World’ countries
which formed the majority of its Intergovernmental Council and to
ensure that United States corporations had access to communica-
tions development and markets in “Third World’ countries. In
addition, there was concern that IPDC funds should be made
available to capitalist interests in ‘Third World’ countries who
wanted to build private and not state monopoly media in them. The
United States push for the funding of bilateral ‘aid’ projects was
designed to keep them under direct control, in sharp contrast to
IPDC projects which were multilateral.
Under the Reagan administration the United States pushed for ‘a
bigger role for the private sector at the financing end as well as at the
. receiving end’. This policy, Pendakur notes, was consistent with
both the increased provision of opportunities for American transna-

tional corporation exploitation of “Third World’ markets, and the
) )



R

104 Communications and the 'Third World’

weakening of the power of ‘Third World’ countries in multilateral
agencies such as UNESCO and the IPDC by reducing financial
participation — indeed the United States ultimately withdrawing
from UNESCO (Pendakur 1983: 401). The former could be seen in
the context of strong pressures for the deregulation of both domestic
and international communications markets, as well as part of a

uch longer-term pressure on public broadcasting and telecom-
munications authorities to privatize (Greenberg 1985; Roach 1987).

The international information trade is characterized by its dual
economic and cultural impact (Collins ef al. 1988: 50). Frequéntly
this duality is blurred, with the cultural impact seen as having major
implications for the economic: particular types of information flows
carry with them models of economic development, including con-
sumption preferences, which critics contend help produce further
subordination of the weaker or ‘dependent’ economies. Local or
national cultural and information production is often facilitated by
state intervention on a combination of cultural and economic
grounds (Brazil, for example). The development of a local film or
television production industry is necessary to preserve, or to con-
struct, national cultural identity and to represent it internationally;

he state assistance which facilitates this — import quotas, tariffs,
taxation concessions, subsidies, direct state intervention in produc-
tion — is often justified on economic rather than cultural grounds,
at is, a fledgling industry will be allowed to mature under pro-
tected conditions so that it will be able to compete nationally with
imports and ‘compete internationally unprotected by subsidy or
quota and make a return to investors’ (Collins et al. 1988: 52). The
intervention of cultural and linguistic factors, for example the
concern of the non-Anglophones for the survival of their languages,
as well as state support for the development of local programme
production which may serve indigenous capitalist interests, poses
problems for the application of absolute and comparative advantage
concepts to cultural production. On strict economic criteria it would
be advantageous for most countries to rely on imported television
programmes and not engage in domestic production where costs
could not be amortised in the domestic market.

While much of the “Third World® preoccupation has been with
the cultural ramifications of the international information trade,
more recently it has shifted to the economic implications of trans-
Porder data flows in_particular. This shift reflects not only
imphcations for employment in the information/data processing

) )

The new international information order 105

industries (information production, storage, retrieval, distribu-
tion), but also the recognition of the centrality of information to
production, distribution, marketing, accounting, administration,
financing, research and development.
The growth of the international information economy for many
gepresems achallenge to, and places limits on, national sovereignty.

The threat to communications sovereignty latent since the begin-
ning of the twentieth century has, with the triple impact of new
distribution technologies, new ideologies of deregulation and the
accelerating demand for high-budget but low-cost software be-
come a matter for general concern.

: (Collins et al. 1988: 56)

The expansion of capital accumulation on a global scale has in-
creasingly challenged the ability of national governments to control
economies which are subject to constant shifts in the flow of capital,
Ructuations in exchange rates, and alterations in demand and price
for commodities on international markets. Legislation defining
national ownership and control in the economic sphere is constantly
challenged when corporations legally defined as ‘national’ accumu-
late capital through international circuits and often raise their funds
for ‘national investment’ through international financial institu-
tions. Certainly the shift towards an international information
economy has made national boundaries largely irrelevant, with
nation-states generally unable to control information movements
and the types of information being disseminated effectively (Lan-
gdale 1987: 140). In relation to this Collins et al (1988: 81-2) note
that ‘culture and cultural production are international phenomena,
and the political institutions of the nation-state are highly imperfect
tools through which these practices and activities can be controlled
and regulated’,
National sovereignty is usually understood in two broad senses.
“In the legal sense it refers to the legal powers which a state has to
{;xercise fegal jurisdiction over a specific tract of territory and to
control national policies. In the second, and broader sense, it refers
to a country's ability to influence the direction of its political,.
economic, social and cultural change (Langdale 1987: 140). This
involves attempts to restrict citizens from undesirable, negative
external influence, as well as more positively allowing national
economic, cultural and social policies to be formulated and imple-
mented. For many ‘Third World’ countries the issue of national

) J




106 Communications and the ‘Third Worid’

sovereignty tends to be much more pressing than it is for the older
states of the advanced capitalist world. Some critics concede that
‘the impact of western culture on other societies is often disturbing’
but view much of the opposition to it on religious, moral, and
cultural grounds as essentially conservative. They suggest that
underlying the critique of the loss of national sovereignty through
he internationalization of communications is a qualitative assump-
tion that somehow ‘the new order and its products are inferior to the

Id’ (Collins et al. 1988: 58). It may be the case that internationaliza-
tion represents a progressive and liberating force: ‘At the micro level
there are many cases in which the freedom, welfare and content-
ment of individuals are sustained and extended by the contestation
of the authority and hegemony of the nation-state and the national
culture’ (Collins et al. 1988: 58).

In Africa in particular, many countries represent a somewhat
fragile association of peoples with quite distinct histories, ethnic
origins, and languages, brought together under a single administra-
tion by European colonial powers. The post-colonial period has
often been marked by fragmentary tendencies and secessionist
movements exacerbated by the uneven nature of change throughout
the colonial and post-colonial periods, state policies which have
been seen as disadvantaging, even disenfranchising particular eth-
nic, religious, and language groups, and the often desperate
struggle for control of the state apparatus. In some countries,
secessionist movements, or movements for national self-
determination, have been fostered and encouraged by external
powers (for example Angola and Mozambique), or civil insurrec-
tion aimed at producing regimes more amenable to foreign powers.
Such problems are exacerbated by the fact that independence from
European colonial powers has been quite recent and yet has done
little to reduce the vulnerability to external economic, political,
military and cultural forces which seem to undermine the very basis
of the claims for independence and national sovereignty. Develop-
ment is ‘dependent’ on incorporation into economic relations with,
and the fiow of information from, advanced capitalist economies
which only seems to deepen their subordination to them.

A

The new international information order 107

EUROPEAN COLONIALISM AND INTERNATIONAL
COMMUNICATIONS

European colonialism during the nineteenth century and the first
decades of the twentieth century was crucial in the establishment of
the 1nternat10nal lines of communication: these lines included trans-
oceanic cables and the European wire service cartels, and
subsequently radio broadcasts. More generally the basic interna-
tional and national communications routes established throughout
this period (sea and air routes, as well as roads and railways in
colonial countries) served to facilitate the flow of manufactured
goods to colonies and markets in Africa, Asia, and Latin America,
and raw materials and agricultural commodities from them to the
metropolitan powers in Europe and North America. Although their
development was often quite haphazard, the communications sys-
tems were designed to link metropolitan centres such as Britain and
France with their colonies (useful for political, administrative, trade
and military purposes) and those areas which were important for
trade and capital investment purposes (various parts of Latin Amer-
ica, for example). At a much later stage, certainly after formal
decolonization, satellite communications were added to the interna-
tional lines of communication, reflecting in part the desire of the
United States to break some of the dominance established by the
European colonial powers, and Britain in particular, in terrestrial
and oceanic communications.

The evolution of the major international news agencies (AP,
UPI, Reuters, AFP — formerly Havas, and Tass) is inextricably
linked with imperial and post-imperial competition in the nine-
teenth century (Smith 1980: 73). The great powers — Britain,
France, Germany, the United States, Russia - sought to ‘spread
their news networks throughout the areas of their economic and
political suzerainty’. The expansion of agencies such as Reuters was
¢learly driven by the need to spread networks of information into as
many politically and economically important regions as possible,
even when this involved the supervision of the construction of cable
ystems. While driven by commercial competition, the agencies
were also constrained by government control and pressure and
generally acted in accordance with imperial interests.

‘The development of the international news agencies, as well as
the overall network of international information flows, was not
simply the outcome of capital expansion; it was also an important
part of that expansicn, As a mode of production with particular



108 Communications and the ‘Third World’

financial and productive arrangements, capitalism’s development
required internationalization and the integration of previously un-
exploited regions into a singte market in which companies, financial
institutions, transportation methods, social classes, and stock mar-
kets were locked into complicated, contradictory, and inter-
dependent relationships. At the heart of capitalism

there had to be information, for the central concept of capitalism
is the market and, in a global system, physical markets have to be
replaced by national or vicarious markets in which prices and
values are assessed through the distribution of regular reliable
information. The communications network which grew up in the
nineteenth century was one outcome of the imperial system, by
which competing capitalist powers fought for more of the world
in which to operate a privileged trading system; at the same time,
the information network was a fundamental support for the
development of international capitalism itself — it was, that is,
both the cause and result of capitalism.

(Smith 1980: 74)

Tunstall (1977 44) notes that ‘international arrangements for con-
tracting the trade in news had been established long before 1920,

he international news agency was the principal instrument of
international news trading. By 1870 the British agency Reuters and
the French agency Havas were the dominant exporters, with all
other countries essentially being their customers. The newspapers
of South America were completely dependent on Havas until the
1920s for ‘the whole flow of news from the outside world’ (Smith
1980: 70). Importers were of course most likely to be national
agencies which could be controlled by governments through a-
variety of indirect means so that the news which reached the
domestic press was highly selective. It was hardly surprising that
great financial, diplomatic, and imperial nations such as Britain and
France ‘should dominate the world wholesaling of news’. Germany,
as a rapidly rising industrial and political power, was able to break
into the cartel with ‘its own special area in Scandinavia and Russia’
(Tunstall 1977 44),

Early British and French domination of the international dis-
semination of news meant that it acquired ‘a strong flavour of free
‘ trade’ (Tunstall 1977: 44). The rise of American agencies in the
M‘ twentieth century introduced greater competition and helped
break down the basic imperialist pattern which had predominated.

) )

The new international information order 109

The Havas monopoly in South America was broken in 1920 by the

: American United Press Association (which became UPI in 1939
after merging with another agency), which started to provide news
about the United States direct to La Prensa of Buenos Aires and
soon to other Latin American newspapers. Gradually United Press,
together with its major American competitor AP (owned by the
principal clients among American metropolitan dailies), estab-
lished control over the Latin American news market, although
Reuters remained important and the French linkage has persisted.
The Latin American press continues to draw an enormous
amount of its news content from the two United States agencies
(abaut 50 per cent), and about 10 per cent from Reuters and Agence
rance-Presse, the successor to Havas. News originating from
“Third World’ agencies represents only a tiny percentage of the
total. While there are many national news agencies in Latin Amer-
ica, they lack the resources to develop a continental, much less an
international service of their own. LATIN operates in a number of
Latin American countries, ‘but it has been created by Reuters and
obtains its material through Reuters' (Smith 1980: 71). Generally

\,U\*; Latin American newspapers do not even have foreign correspond-
e "13/ ents in the capitals of ncighbouring countries and rely almost
"} completely for coverage of them on international news agencies.

e:,, > Analysts note that international news agencies have developed a

s#y particular style of news, although one that necessarily reflects the
demands of different national markets. Certainly critics of the
agencies, and of western news media more generally, argue that the
western concept of news emphasizes, in its chief selection criterion,
information of ‘war, crime, corruption, disorder, fire, famine and

ood’ (Smith 1980: 70). This serves to ‘systematically distort’
international knowledge of the cultural, political and economic
progress of the Third World and emphasize its negative aspects.
@O What makes this even more galling or vexatious is that ‘Third World’
countries are obliged to receive news of themselves through the
‘distorting mechanism’ of the four major western news agencies.
They can turn to news agencies in the socialist world such as Tass
and Novosti, Hsin Hua and Ceteka, but such agencies are hardly
major sources of information about the advanced capitalist or
industrialized world and operate according to political ideological
criteria which are not necessarily acceptable to some “Third Worsld’
governments (Smith 1980: 70).

) )



110 Communications and the ‘Third World'

The major *“Third World’ initiatives have been in the setting up of
alternative news exchange mechanisms (Samarajiwa 1984: 119). A
clear manifestation of this was the establishment in 1975 of the Non-
Aligned News Agencies Pool on the basis of the Yugoslav Tanjug
poot. The News Pool was brought into existence by a decision of the
Fifth Non-Aligned Summit Conference in Colombo in August 1976
in which the eighty-five nations agreed to share information from
their respective agencies in order to

achieve the broad and free circulation among themselves of news,
information, reports, features and photographs about each
other, and also provide objective and authentic information
relating to non-aligned countries and to the rest of the world.
(Quoted in Smith 1980: 105)

The expressed intention was to break down the dependence of
“Third World’ countries on *biased, inadequate and distorted infor-
mation’ produced in countries which dominated international news
collection and flows.

Smith (1980: 105-6) wryly observes that such a declaration
revealed a little insincerity when it is considered that in many
countries, certainly those outside Latin America, the news from the
ransnational news agencies is usually thoroughly vetted by govern-
ment agencies before it reaches the newspapers or radio stations of
their countries.

Transnational news agencies are essentially commodity (that
commodity being news) -producing and -distribufing companies
operating on a worldwide basis. The news with which they deal is a
commodity whose significance for many ‘Third World’ countries
derives from its political and cultural nature rather than from its
commodity status. Such agencies specialize in the ‘production,
transmission and marketing of spot news’ which ultimately flows
into domestic and worldwide outlets — newspapers, radio, and
television. Transnational agencies such as Reuters and UPI are
characterized by maintenance of extensive worldwide communica-
tions systems which move news reports from the outer centres of
their news production to processing centres and ultimately to media
and other buyers throughout the world. Such agencies have high
volumes of news flow, generally employ large numbers of journal-
ists and other personnel, have high revenues, and, with the
exception of Reuters, serve as domestic news agencies in their home
markets as well (Samarajiwa IEMJ: 120-1).

¢

The new international information order 111

News is sold to other news agencies (national as well as regional),
newspapers, broadcasters, and government agencies and corpora-
tions on a continuous service rather than a news item-by-item basis.

wo main types of news dominate the output of the agencies:
general news items which are used as prodycers’ goods by media
organizations and specialized news reports which are usually pur-
chased by corporations, financial institutions, foreign exchange and
commodity dealers, and government agencies.

The production and distribution of information by news agencies
involves a distinction between the costs of initially producing infor-
mation, and getting it to the theoretical first buyer, and replication
costs involving the storing, reproduction, and distribution of infor-
mation. The initial, or ‘first copy costs’, account for between 80 and
90 per cent of the total costs of a transnational news agency
(Samarajiwa 1984: 123).

AP, UPI, AFP, and Tass serve as domestic news agencies while
Reuters, with its substantial ownership by the domestic news agen-
cies of Britain, has a major indirect access to the British domestic
market. The affluent domestic media markets represent the princi-
pal source of revenue for the agencies, with revenues from foreign
general news sales quite small in relation to the total. This ability
substantially to recoup the costs of production in large domestic
markets provides the transnational agencies with considerable pric-
ing flexibility in international markets - a situation somewhat akin
to the international marketing of many American television pro-

grammes whose basic production costs have been met in the
domestic market.

It is possible for transnational news agencies to provide services
to newspapers in “Third World® countries at a fraction of the cost of
major domestic provision of services. The relatively low cost of the
service does not represent a loss to the agency since costs have been
recouped in other markets. Without such pricing discrimination
many newspapers in ‘Third World’ countries could not afford such
services. For the agencies provision of low-cost services not only
contributes to overall generation of revenue, but also serves to ‘shut
out present or potential competition’ (Samarajiwa 1984: 125). This
amounts 1o ‘dumping’ of news services in many markets, including
some in the advanced capitalist world. Given the nature of media
funding through advertising in the advanced capitalist countries,
media ﬂf\)mpanies ir ");em are generally able to expend far higher



112 Comimunications and the ‘Third World'

outlays on world news reports than their counterparts in “Third
World’ countries.

Attempts by ‘Third World’ newspapers, broadcasting organiza-
tions, and governments to ‘break’ the dominance of the
transnational news agencies essentially founder on economic
grounds. The market structure and conditions of entry into world-
wide production and distribution of news are such that under
present conditions they have little chance of challenging this domi-
nance successfully. The first principal barrier to entry by a

@ncwcomer in the world news market is the capital cost of establish-
ing the production and distribution system.' This is dependent on
substantial investment in a basic infrastructure of bureaux, corres-
pondents and stringers, and on the development of ‘an efficient, fast
and reliable telecommunications system to move information from
the bureaux and correspondents to the processing centre’. There is
also the need for computer-based information storage and retrieval
facilities at the processing centre, and an efficient system for moving
processed news to buyers. On top of these costs there is the need for
investment in necessary buildings and administration. The second
principal cconomic barrier is the problem of meeting fecurrent

__expenditure on personnel. Unlike the major news agencies — with
the partial exception of Reuters — any new news agency would not
be able to rely on a national market capable of providing a sustain-
able financial base. Samarajiwa notes that

This market is the one with the least buying power. The extreme
heterogeneity of this home market will impose additional bur-
dens on its modest resources. If this political, cultural and
linguistic heterogeneity is not catered to, the new mechanism will
lose whatever hold it has on its base. In addition, dumping by
established TNAs will seriously affect its ability to set realistic
prices.

{Samarajiwa 1984: 127)

urther, the association of new “Third World’ agencies with “Third
World® governments, whether imagined or real, would serve to
discredit such a newcomer trying to break into the major news
markets (the United States, for example); news emanating from
such an agency would invariably be touched by a ‘bias’ not their

The new international information order 113

tial extent the major agencies are owned and ‘controlled’ by these
buyers. Such vertical integration basically serves to keep prices low
and enable profitability at the newspaper production or broadcast-
ing organization end to be maximized (Samarajiwa 1984: 128).

The first international news agencies, Reuters and Agence

Havas, were originally specialized agencies concerned with the
gathering and distribution of commercial intelligence. General
news business was added as a response to the expansion of mass
media production. Although specialized news gathering has con-
inued to be an important part of the operation of the major
agencies (with the exception of AFP), its importance has been
reaffirmed as part of the global expansion of information industries,
and especially industries specializing in the production and distribu-
tion of information commodities for business, administration, and
economic and political policy-making purposes. The introduction of
computer-based techniques of information production, storage,
and retrieval has encouraged agencies such as Reuters to establish
different types of specialist financial information services, including
networking-type ones where users of the services are at the same
time producers of information for the service. Such a ‘diversifica-
tion’ into the specialized news and information business provides an
additional, even lucrative. source of revenue, which requires no
substantial additional capital investment in production. Advanced
information technology link-ups with stock markets and commodity
exchanges are required but do not represent great additional costs.
The greatest costs are incurred in the distribution phase where
investment in computer hardware and software has to be made.
Essentially, however, in the provision of these specialized services
agencies such as Reuters are able to make use of the same news
production structure and telecommunications system required for
their general news production.?

“Third World’ agencies could venture into the specialized field,
especially through provision of news originating in the ‘Third
World’. There are, predicably, numerous stumbling blocks in this
path: much of this type of information is already gathered and
distributed through the internal international communications net-
works of transnational corporations (transborder data flows),
through transnational advertising agencies and market research

ar. Jg? own. However, it is the vertical integration of the major news 3 organizations, and through specialist transnational research and
P e agencies with their home buyers which mms_ma_mm 1 ' information distribution companies. Further, most of the key deci-
SEEgT

structural barrier to entry to.the major news market. To a substan- sions regarding the world economy are taken in the advanced

) J )




114 Communications and the ‘Third World’

capitalist economies where the major specialized agencies have
already established market dominance and ‘tied up’ the principal

urces of information. “Third World’ buyers would generally be
few in number and would most probably prefer to continue to use a
transnational agency service on the grounds that it provides a better,
more comprehensive range of information (Samarajiwa 1984: 129).

Samarajiwa notes that the negative-sanctions type stance
adopted by governments and media in many “Third World’ coun-
tries, and expressed through the United Nations and its agencies
such as UNESCOQO, does littie to address the basic problem of the
development of alternative news suppliers. Positive action would
hinge on the establishment of higher levels of co-operation between
overnments and the media of different states to allow both a
pooling of resources and the formation of a sufficiently large market
to give them leverage in their dealings with the major transnational
news agencies. Such a high level of co-operation would be difficult,
if not impossible to achieve, since it is predjcated on co-operation
between states with quite different media systems and relations
between the media and ifie state. In some instances the only
common denominator, apart from some hostility to the major
agencies and the unequal international flow of information, would
lbe a basic suppression of the media in conformity with dominant or

ruling interests. Taking as an example East Africa, it would be

difficult to see how a sufficient level of co-operation and collective

action on the part of the Kenyan, Tanzanian and Ugandan govern-

ments could be achieved. The notion of collective and co-operative

action by governments and media in “Third World’ countries is also

predicatedon mmﬁ’oyl’lﬂm»hwn_ﬁeﬂy__@g%et
of problems with regard to transnational news agencies and media
from the advanced capitalist countries. Tf:s, as we have seen, is
definitely not the case.

During the decade of the 1970s the role of communications in the
relationship between the industrial and ‘developing’ worlds moved
to centre stage in international conference debates (Boyd-Barrett
1981: 247). While from the 1950s concern about the international
news agencies was voiced, it was relatively subdued and did not form
part of a more general and coherent critique of neo-imperialism or
dependency. In the 1970s, however, the criticism became more
strident and theoretically informed. The critique was partly the
product of the ‘radicalization’ ¢” -‘)he social s~ “fices in Europe and

The new international information order 115

North America, as well as of the development of a collective self-
interest in the ‘Third World'. Boyd-Barrett suggests that

This political consolidation was achieved mainly in the non-
aligned movement and the headquarters of UNESCO secretariat
in Paris. It found important practical expression through the
genesis of the concept of ‘new information order’, the establish-
ment of the nonaligned countries news agencies’ pool, and the
setting up of UNESCO’s International Commission for the study
of Communication Problems.

(Boyd-Barrett 1981: 247-8)

By the beginning of the 1980s the criticat preoccupation with the
international news agencies and the international flow of news had
largely fizzled out. This is clearly illustrated by the report of the
MacBride Commission (MacBride1980) which did not dwell on the
news agencies. The issue by this time had largely been over-
shadowed by the more complex and ‘colourful’ ones involving

ransborder data flows and direct broadcast transmission. As part of
media imperialism and cultural dependency analysis, critical atten-
tion was directed much more at the whole context of information
production and distribution. The issue of news agencies and news
flow became part of a much wider discourse about information and
relations between the advanced capitalist countries and those of the
‘Third World’. In addition, a reassessment of the nature and role of
the major international news agencies had occurred; they ‘could no
longer be depicted as the unambiguously wicked villains of existing

- imbalances in the flow of international news’ (Boyd-Barrett 1981:

248).

Much of the criticism of the international news agencies has been
based on the premise that the content of their services is somehow
politically, culturally, and morally alien to the values of ‘Third
World’ governments, media organizations, and media publics. Such
content supposedly conflicts with ill-defined national interests and

e struggie for national cultural autonomy, Hamelink, whose views
have been influential in intellectual and media quarters in a number
of African countries, argues that

the role of international news in transferring values should not be
underestimated. The selection of news by the few large interna-
tional news agencies undoubtedly reflects the values of
metropolitan countries. Most developing countries are depend-
ent ¢ fhis choice ”*)r their information on events outside their



¥

116 Communications and the Third World'

country. They receive international news about themselves via

the news centres in New York, Paris, or London.
(Hamelink 1983: 9)

More specifically the criticism is that, first, the agencies are basically
preoccupied with the affairs of the developed world to the neglect of
the ‘Third World; second, that the particular ‘western bias’ of the
news emphasizes the news of the exceptional (famine, war, tribal-
ism, disorder, corruption) rather than ‘development news’; and
third, that the general western bias associated with the news agen-
cies ‘corresponds with the policy objectives of the governments of
those countries in which the major Western agencies are based
(Boyd-Barrett 1981: 255). '

Empirical studies certainly do not provide any conclusive sup-
port for the three-pronged criticism. Tracey (1985), along \_wth
other critics, has questioned a number of the basic assumptions
upon which rests the case for a NIIO, certainly as it applies to
international news flow and the role of the iaternational news
agencies in them. Stevenson, after reviewing the World of the News
study, concluded that ‘too much of the NWIO debate has focused on
assertions that were probably never true and certainly are no longer
true. This study helps clear the air of pseudo debate’ _(Stevenson
1984: 137). The World of the News study found that despite substan-
ial differences in levels of development and a variety of political
perspectives and institutional arrangements, ‘the overall pattern of
attention paid to certain kinds of events was re_markab_ly similar
(Tracey 1985: 31). Although politics dominated international news
‘everywhere’, regional news coverage occupied a dominant posi-
tion; in most cases the region to which a service is directed gets more
coverage than any other region (Boyd-Barrett 1981: 253). Thqs, in
the flow of news stories directed to Latin America, Latin America is
normally the single most important source of such news. ‘

According to Tracey (1985: 31) the frequently made assertion
that western news agencies and mass media ignore the ‘Thll:d
World® is ‘simply untrue’: ‘about a third of foreign news stories in
northern media systems originate in the Third World; in the Third
World, about 60 to 75 per cent of all foreign news is from other Third

orld countries’ (see also Boyd-Barrett 1981: 255-6). Where n:sajor
gaps in news coverage occur is in the relative dearth of non-regional
“Third World’ news (Latin American media have little coverage of
African affairs, for example) and the lack of coverage given to
Eastern Europe (Tracey 1985: 32).

)

Zal

The new international information order 117

Throughout the 1960s and 1970s the major western news agen-
cies in d their regi age, including that of the “Third
World® (Boyd-Barrett 1981: 256). In the case of Reuters this was

partly a result of a high-level directive to give more attention to a
fiegionalization’ for the markets of the “Third World’. Reuters
established more specialized African services, an Arabic service for
the Middle East, a Caribbean service, and provided assistance with

the setting-up of a co-operative Latin American agency, LATIN.

This ‘regionalization’ has met with only limited success principally
because the major clients in the United States in particular, and
¢Jsewhere throughout the advanced capitalist world, are reluctant to
elinquish their reliance on the ‘Big Four’ agencies for an interna-
tional news dependence on news agencies based in non-western
countries (Boyd-Barrett 1981: 256).

Musa argues that much of the debate about the NWICO has been
constrained by its location in dependency theory (Musa 1990: 330).
Continued reliance on amiLh“'—‘ﬂ periphery model ultimately only
obfuscates analysis by diverting attention from the basic internal
dynamics of news and information production, selection, distribu-

jon, and control in “Third World’ countries (Musa 1990: 331).
Undue emphasis on dependence ‘underplays the domestication of
the capitalist institutions and relations of production’ in them and
leadsto The neglect of domestic pressites TOr a new information and
communications order.

Ruling classes in “Third World’ countries have a vested interest in
producing some reconstruction of the international information and
communications order which will allow them and their policies to be
positively portrayed in western media,® while providing them with
the ‘exclusive right and access to better information’ (Musa 1990:
331). This does not involve addressing internal contradictions,
especially vigorous, often ruthless suppression of dissent and tight
control over the flow of information. In “Third World’ countries,
just as in those of the advanced capitalist world, governments and
corporations constantly interfere with the final news products that
go out for public consumption,* as well as with information activities
which could work against their interests (Musa 1990: 328),

Increasingly alternative news agencies in Africa and elsewhere
are being forced into the financial data area as a way of survival
where state subsidies are being cut and pressure exerted to privatize
them (such as in the case of the News Agency of Nigeria). Increasing
interest in financial data services on the part of executives of

) )




118 Communications and the ‘Third World'

ternative agencies also refiects the extent to which the‘principal
new agetllcies are the major agenda-setters for other aggnc:es.(Musa
1990: 335). The development of news agencies into big bu.smess.,es
" exhibiting structures similar to other corporations, and thefr major
role in the provision of financial data and business ser\.rlces, u.1—

reasingly locks them into the corporate sector and a basic role in
the internationalization of capital (Musa 1990: 340). This develop-
ment tends to give rise to an information hierarchy where the public .
sis offered some kind of concoction of news, entertainment, adver-
tisements and some government image making products in_ the.t'orm
of public relations’ while ﬁnandﬂmd.bnﬂnf&iiﬂwﬂﬁd
into more exclusive publications and subscription services {Musa
1990: 417, Tr Nigeria and some other African countries, as fvell
as throughout Asia and Latin America, this informatm_n goes into
financial pages and supplements, and specialist publications, which
for reasons of cost, literacy levels and language, are generally
inaccessible to the wider public. As news agencies and mass media
in ‘Third World’ countries increasingly perform such a dual role,
and provide services for both local and international capital, the call
for a NWICO either loses some of its urgency, or else becomes one
where local agencies, media, and government have an expanded
role in the provision and receipt of information of vital. relevance to
the conduct of business and private capital accumulation.

TRANSBORDER DATA FLOWS

The development of largely unregulated transborder data ﬂowrs
represents a strong challenge to older notions of cultura_l, economic
and political sovereignty. Ipformatics, rather than being neu'tra.ll,
: ithin- it. The language, in1ts
, will receive extraordinary influence
from the automatic retrieval systems and information services’
{Joubert de Oliveira Brizida, quoted in Wigand et al. 1984: 159).
For ‘Third World’ countries in particular this concern about the
challenge to sovereignty embraces a contradiction: on the one hand
they are anxious to have a greater exchange of informatnon‘rc-
sources, if necessary as part of a free flow of information doctrine;
ut on the other hand, that greater exchange runs up against the
superior capacity of the information-‘rich’ to produce and distribute
information. ( ) |

The new international inforrmation order 119

Governments throughout the industrialized world, as well as the
industrializing such as Brazil and India, have expressed some ap-
prehension about the expatriation of information about natural
resources (perhaps secured by remote sensing), agricultural yields,
and economically important and relevant data, being sent through
private international communications networks for use in decision-
making by transnational corporations. In Brazil state concern to
control access to strategic information resources has led to the
implementation of policy designed to eliminate the ‘geographic
separation between the decision-making process and the productive
process’ (Joubert de Oliveira Brizida, quoted in Wigand et al. 1984:
161).°

Some critics, such as Hilary Ng’weno in Kenya, have argued that
while the freeing-up of the international flow of communications is
necessary, even more urgent is the task of establishing an_infermal

w of in ion in many countries. This is not simply a case
where foreign transnational corporations, or others, have mono-
polized the production, storage, selection, retrieval, and
distribution of information, but where govergments restrict the flow

Ef information for political and other reasons. This often assumes
the form of the denial and suppression of public policy debate —
about communications, including mass media policies, as well as
more generally about the nature of economic policies to be imple-
mented. Schiller {(1979) suggested that the existing international
flow of communications, by exacerbating information or communi-
cations gaps, contributed to growing inequality in ‘developing’
countries. The new computer-based information technologies and
telecommunications both reinforced existing class divisions, and
encouraged new ones (for Schiller they were actually a source of
class division). Certainly there is little doubt that initiaily the
principal beneficiaries of such technologies are the manufacturers
and suppliers (invariably foreign transnationals, except in countries
such as India and Brazil), national and transnational business users,
and privileged, urban-based strata which have private uses for
them.

The principal economic issues for “Third World’ countries re-
garding transborder data flows relate to the consequences of
computer communications for economic productivity, investment,
and structural change, as well as for balance of payments, employ-
ment levels, and threat {0 the growth and survival of fledgling local )
information indust~ies. For the transnational corporations engaged

)



120 Communications and the ‘Third World"

in substantial use of such flows, the principal economic issues
revolve around restriction of competition and market entry through
tariffs, prohibitive pricing, monitoring, and other c?nforcement of
privacy legislation. The economic issue of increasing concern 1o
many countries, or at least potential concern for some, is the
protection of information industries at a time when-production and

employment have undergone major cturing. The impqrtation
fof substantial remof€ proceSSg and data storage services is likely to

have serious implications for the job market, with some jobs l(‘)st.to
locations elsewhere. This is the case with Canada, where proximity
to the United States and a ‘dependence’ on data bases there, is seen
to have serious implications for the Canadian economy and expan-
sion of employment in the information sector (Rada 1981: 55). _
The economic analysis of transborder data flows poses major
difficulties, mainly because f an intracor ure.*
Transnational corporations are both large-scale, intensive users of

§ transborder data flows, and the principal producers of the informa-

tion technologies employed in them (hardware, tele-
communications networks and data flows).” The dccentralizatiop of
information-intensive industries such as banking and finance, insur-
alice, tourism and transportation, has increased the demand for
information facilitated by instantaneous transmission channels
available at decreasing cost. Transborder data flows also take place
through the commercial marketing of computing power and infor—
mation contained in data bases. The growth of enterprises
specializing in the sale of financial, accounting, inventory control,
procurement, marketing, and scientific-technical research, a_nd of-
fering remote computing services on a global scale, has contributed
to the formation of an expanding data industry and data market.

ALLOCATION OF THE RADIO SPECTRUM AND
SATELLITE PARKING

A key issue which has become increasingly important in debate

A o

® concerned with the immen:

abouf the NIIO is the struggle for access to the natural reso
tequired for efficient satellite copumuaications; tAAt is, access 10
effecti %‘:‘ﬁ'ﬁmﬁﬁéﬂﬁﬁ;@w or geostationary
orbits. This issue has been added to the earlier and continuing one
of the allocation of space on the radio spectrum. Both are ultimately
advantages which the advanced cap-
italist economies have been able to obtain through their virtual

) )

The new international information order 121

onopoly over the development of modern communications sys-
ems, and thus, their restriction of opportunities for others to gain
entry.

The electro-magnetic spectrum: is ‘the resource upon which the
exploitation of all information resources (or almost all) depends’
(Smith 1980: 118). Throughout the twentieth century more and
more of the spectrum has been used for sending information and
entertainment either through broadcasting to general audiences or
from point to point. Different communications technologies make
use of different quantities of spectrum or different amounts of
‘bandwidth’. New developments in communication technologies
have involved the use re available frequencies (as well as the
abandonment of others which are no longer required) with the result

t there is a need for interpational regulation to avoid the squan-
dering of spectrum space. This has been accomplished through the
International Telecommunication Union (ITU), the world’s oldest
international organization which began in 1865. The ITU, unlike
other international agencies, ‘exists only through its members’ and
makes unanimous decisions ‘from decade to decade on how to
govern the use of this flexible resource of nature’ (Smith 1980: 118).

In addition to the allocation of different quantities of the electro-
magnetic spectrum, there is the issue of the parking of geostationary
satellites. Such satellites have to be ‘parked’ in a way that enables
them to send signals to the entire world — or at least to the national
and regional markets being served. This type of technology, and
certainly the capacity to launch satellites, has been restricted to a
relatively small number of countries. Despite this, the number of

satellites launched poses some problems as far as the cluttering-up
.)ﬂ' the orbit is concerned. In the case of satellite communications/
telecommunications the allocation of a space in the orbit has to be
accompanied by the right to use a frequency along which data can be
sent to the satellite and another frequency to transmit that data back

to a receiving station located in a suitable place on the ground.
The allocation of the spectrum through the ITU has become an
ﬁ. intensely politicized process and expresses the way in which contro-
versies surrounding information rights and creation of a NIIO have
enetrated the ITU. The politicization is bound up with substantial
inequalities between countries ~ and their corporations — in the
ability to develop and exploit new communications technologies,
and thus to make use of the electro-magnetic spectrum. Apart from
the implications for economic domination, and fears of further

) )




122 Communications and the ‘Third World'

social and cultural subordination, there is the fear.tl_'nat by the time
that many ‘Third World’ countries are in a position to use the
advanced technologies either the best locations \\fﬂl have been
taken, or they will not be available. Further, the dominance of a feyv
countries and their corporations enables them to set the ba\_sw
parameters of the international communications system, fc:frcmg,
others to fit in with their arrangements, whether their ‘national
economic or other policies determine so or not.
The response of many ‘Third World’ countries hgs- been to
( demand spectrum rights even where they are not in a position to use:
them (Smith 1980: 122). Aithough a number of ‘Tplrd Worl_d
countries now have domestic communications satellites (Brazil,
China, India, Indonesia, Mexico) it will be decades bef.ore others
have them — especially African countries. While the United .Statcs
government and communications interests have opposed thl.S, the
oncern of ‘Third World’ governments has been that of trying to
strict the technological advantages which accrue to countrics
hich develop early the economic and industrial capacity to exploit
world resource’ (Smith 1980: 122). . _
- Asignificant development occurred in 1988 wn_th the convening of
L.Space WARC* to consider and achieve the equitable access by all
countries to the geostationary satellite orbit (Rones 1989: 26).
Space WARC was requested by ‘Third World’ governments
basically as a way of ensuring access to suitable parking spots.
Generally the ‘developed’ countries were opposed to Space WARC
on the grounds that rigid planning of the orbit was unnecessary; few
“Third World’ countries had the immediate capacity to own and
operate satellite systems, with some possibly never having that
capacity (Rones 1989: 26). . ’ .
In the 1985 Space WARC segment ‘Third World countries
sought to wrest control from INTELSAT and the advanced c‘apl.tal-
ist countries by abolishing the first-come, first-served pnnpplc
which had zlways favoured the economically and technologically
advanced countries (Rones 1989: 26).

That session decided which space services and frequency bands
would be planned; established principles, tcchni_cal parameters
and criteria for planning; and established guidelines for regula-
tory procedures with respect to services and frequency bands not

brought under planning.
roug P (Rones 1989: 26)

The new international information order 123

At the 1988 Space WARC an Allotment Plan emerged which
created 480 national slot allotments. Provision was also made in the
an for the development of sub-regional systems that would enable
countries to bypass INTELSAT and to have the opportunity to own

d control a satellite jointly (Rones 1989: 27).

Critics of INTELSAT have argued that its ownership by western
governments has basically served the interests of western transna-
tional corporations. INTELSAT services have discriminated in

‘favour of the western countries who hold major shares in the
organization’. With membership of the board of directors of IN-
TELSAT tied to levels of capital investment, African and other
governments have been denied any role in the management of the
organization (Ya'u 1987: 129-30). For such critics INTELSAT is
part of the control exerted by western countries and their transna-
tionals over international communications; it contributes to the
perpetuation of the global imbalance of information and the tying of
*“Third World” communications systems to those of the imperialists
(Ya’u 1987: 130). While satellite communications may contribute to
‘national development’, they have represented part of the drive by
transnational electronic corporations, in conjunction with educa-
tional foundations, and American university centres, for the
transfer of new communications technologies (Mattelart 1983: 5-7).
For example, from the late 1960s there was a strong American push
for the expansion of satellite telecommunications in Latin America,
supposedly as a way of solving many of the basic educational
problems, but also to provide a communications system indispens-
able for the operation of government and business. American
efforts in Latin America foundered in the late 1960s when a number
of governments recognized that an American-controlled regional
satellite system, relying very much on American programmes,
would undermine their cultural and educational self-determination
(Mattelart 1983: 6-7).

INTELSAT’s entrenched position makes a challenge to its ser-
vices very difficult. It is used extensively by countries for domestic
and regional services, as well as typical international applications

ones 1989: 27). In many instances the introduction of sub-
regional systems would simply duplicate existing services at greater
cost. Available evidence would suggest a likely under-utilization of
transponders at least in the short term (McAnany 1989: 8). The
social, educational, and cultural benefits which have always been
used tn)justify the ir-')roduction of domestic or sub-regional satellites

0

LRSI EE S

Wenian



W

e,

124 Communications and the ‘Third World'

have rarely, if ever, been a major priority after their introduction.’
In Brazil (Mody 1989), India (Fernandes 1989), Indonesia (Lent
1982), and Mexico, the principal beneficiaries have been television
(whether commercial or commercialized ‘state’), urban telephone
users, and national and transnational corporations. This is scarcely
surprising, McAnany (1989: 8) notes, when such technologies
reinforce existing power structures. Additionally, in many countries
the very structures of development ministries ‘do not allow for
significant applications of communications technologies (McAnany
1989: 8). The costs of social applications are likely to be more
expensive than originally projected. In Mexico, for example, na-
tional budgetary cuts in 1986 and 1987 led to the cancellation of
plans for educational applications.

< The carefully worked out regulatory net devised by the United

e Nations to ensure that nations control television signals within their

3y

~.\ borders is under challenge. This challenge comes not just from
communications corporations in the advanced capitalist economies,
but also from corporations based in the “Third World® as well. The
> introduction by the Hong Kong company Hutchison Whampoa of
an Asian regional satellite system, with amongst others channels for
international news, music and entertainment, sperts, and Japanese-
language programmes, clearly poses thre i vereignty,
at least in any state’s claim to control television within a nation’s
borders, as well as to establish television monopolies in them (Scott
9%0a: 34) @w jamming of satellites is difficult, and the banning of
satellite dishes poses real problems for government policing{While
satellite television, especially news services, may serve as a catalyst
as well as a chronicler of events, the principal concern of those
associated with the establishment of an Asian television network is
to build a viable commercial enterprise (Scott 1990: 35).

.
7.
>

CONCLUSION

Since the 1970s when the issues of the NWICO were first articula-

ted, the complexity of international and national economic and
communications relations has challenged the theoretical assump-

tions and analytical frameworks within which much of the debate
occurred. Any presentation of the advanced capitalist countries on

the one hand, and the “Third World’ on the other, as monolithic

- blocs with similar communications systems and problems and con-
_cerns has been effectively undermined. Countries such as Brazil,

c ) /)

-~

The new internationai information order 125

Mexico, and India, clearly have quite different communications
capabilities and concerns than most others in the *Third World’. The
intemationalization of-capital, with the transnational corporation ﬁ
its most conspicuous manifestation, has exposed the extent to which
there are conflicts between national regulatory frameworks and
transnational corporations. Problems of cultural imperialism and
domination once thought peculiar to “Third World’ countries have
been given greater attention in advanced capitalist countries as a
result of shifts in ownership and investment, including a greater role
for international capital, and the development of satellite
communications/telecommunications  systems and international
datzfx storage, processing, and retrieval systems which render older
notions of national sovereignty problematic. Recognition has in-
creased that while the intériaonal dimension of communications
flow is still of basic importance, and inextricably linked with inter-
national movements of capital, the state and dominant classes in
‘Third World’ countries are both capable of modifying relations
with international capital, and at the same time having strong
interests in existing communications and information flows whether
at the international or national levels.



