Politics and the Media: A Crisis of Trust?*

BY JAMES STANYER

2003 seemed to confirm the suspicions of a public already dubious
about government communication. Despite the intense public relations
offensive before the Iraq war in March, the public were sceptical of
Iraq’s threat, and the revelations of the Hutton Inquiry showed they
had every right to be. The Inquiry, one of the key events of the year,
raised serious doubts about the accuracy of many of the government’s
claims on Iraq’s weapons of mass destruction. The media’s credibility
did not fare much better. Although the news media provided a window
on the world of politics, the content which the public received was
subject to widespread criticism. The press, especially certain tabloid
newspapers, was seen as largely out of touch with its readers in the lead
up to the war. The Hutton Inquiry raised a series of questions about the
accuracy of BBC news output. 24-hour news coverage of the Iraq war,
although live, showed the extent to which there was tension between
speed and accuracy in the ratings-driven news environment.

This article examines the tactics employed by Downing Street to per-
suade the public of the need for war. Using evidence from opinion polls, it
assesses the public response to those efforts. It looks at the coverage of the
‘war on Saddam’ by the British media, the military and government news-
management operation, and the public’s viewing habits. It looks at the
postwar feud between Downing Street and the BBC over broadcast
claims that Downing Street had ‘sexed-up’ an intelligence dossier on
Irag’s weapons of mass destruction to win public support for armed
intervention. It looks at the subsequent inquiry by Lord Hutton into the
suicide of civil servant David Kelly and its impact on the Prime Minister
and the Downing Street media operation. It asks whether the events of
this year have served to further undermine the already fragile trust in
government communication.

The propaganda battle

January saw a continuation of the Prime Minister’s and his govern-
ment’s public relations offensive to try to persuade a largely sceptical
public of the need to rid Iraq of weapons of mass destruction by force,
rather than give the UN inspectors more time to find them. A key
element in this campaign was intelligence information used by Downing
Street to reinforce its argument that Saddam’s weapons were a ‘clear
and present danger’. In February, Downing Street posted a second

Parliamentary Affairs Vol. 57 No. 2, 420-434 © Hansard Society for Parliamentary Government 2004; all rights reserved
10.1093/pa/gsh034



Politics and the Media 421

dossier of information about Saddam’s weapons of mass destruction on
the Internet—the first having been released in September 2002. The
Prime Minister also took his argument to the country, engaging in a
round of television and radio interviews. In cooperation with ITN, he
made the case for armed intervention to a group of voters sceptical of
the need for force. To get his argument across to a wider audience,
news interviews were combined with the targeting of non-news and
current affairs outlets. For instance, at the beginning of March, Tony
Blair appeared on an hour-long show on MTV to discuss Iraq with a
group of young people from Europe and the Middle East.

In their attempt to persuade the public, the Prime Minister and the
government were not only confronted by opponents in their own party,
but also by a well organised and media aware Stop the War Coalition.
The latter organised a series of high profile demonstrations, one in Feb-
ruary attracting an estimated million protestors. The anti-war campaign
was boosted when so-called intelligence material in the second dossier
was found to have been plagiarised from a 12 year-old PhD thesis.

Although a section of the press was hostile to the need for military
force, the majority of papers were largely supportive of the Prime
Minister’s stance. Newspaper proprietors Rupert Murdoch and Conrad
Black were the most vocal in advocating the need to remove Saddam.
Not surprisingly, their papers zealously championed the Blair-Bush
position. Indeed, the majority of national newspapers supported inter-
vention despite the fact that many of their readers and the public at large
remained sceptical. Six daily papers supported the need for invasion:
The Times, Sun, Daily Telegraph, Express, Daily Mail and Star—a
combined circulation of 9.4 million. The Sun was particularly vehement
in its criticisms of the opponents of the war. It launched a vitriolic
attack on President Chirac and Chancellor Schroder and their oppos-
ition to an invasion. In a stunt, the Sun printed a special edition in
French, distributing two thousand copies in France with the headline
‘Chirac is a worm’. Three papers opposed any war, the Mirror, Guardian
and Independent—a combined circulation of 2.7 million. The circula-
tion balance in favour of the conflict was largely the same amongst the
ten Sunday papers—10.3 to 3 million.

Over the period of January to early March, despite the spin from
Downing Street and pro-war coverage in the majority of newspapers,
public opinion remained largely opposed to British military intervention
and was not persuaded by the arguments of those in favour of force.
However, a MORI opinion poll for the Sun in March highlighted that
public opposition to military intervention was not strong. While 63%
opposed a war, this fell to 17% if the conflict had UN backing and
proof was provided that Iraq was trying to hide weapons of mass
destruction (www.epolitics.co.uk). Without either condition satisfied,
on the eve of the invasion the majority of the public opposed interven-
tion, an ICM poll for the Guardian showed that 44% of those sampled


www.epolitics.co.uk

422 Parliamentary Affairs

opposed military action to remove Saddam Hussein, with 38% sup-
porting it.

If Tony Blair’s spin offensive had any impact, it was counter-productive
in terms of his approval rating, which fell during this period. A MORI
poll for the Sun found that the number of people who approved of
the way he was handling the Iraq crisis fell from 36% to 30%
(www.epolitics.co.uk), while an ICM poll for the Guardian found that
his personal approval rating had hit a low of minus 20 in March.

Watching the war

The public were provided with hours of video footage, acres of news-
print and thousands of internet pages during the conflict. At the start of
Operation Iraqi Freedom in March, news audiences soared. The main
terrestrial news bulletins attracted the highest viewing figures.! The
audiences for the main evening news on BBC One and ITV averaged
around 6 and 5 million respectively, hitting heights of around 7 to 8 m
when key events occurred. Audiences for more in-depth bulletins News-
night and Channel Four News increased too, as did the audience for
breakfast news. There was also a strong appetite for special pro-
grammes on the conflict, shows such as Tonight with Trevor McDonald
achieving a higher than usual audience of 4.6 million— despite being in
head-to-head competition with East Enders.

While the majority of the public gained their information from the
main terrestrial channels, one marked difference from the earlier Gulf
War was that 40% of British households had access to three or more
24-hour news channels. The numbers watching the main 24-hour news
channels during the conflict swelled, particularly when news was break-
ing. Sky News was the most watched of the news channels. It was seen
by an audience averaging well over half-a-million, peaking at 1.23 m
during the ‘shock and awe’ bombardment at the beginning of the
conflict—its second largest audience ever. BBC News 24 over the same
period attracted audiences of a quarter of a million on average, rising to
a peak of 384,000 during the first bombing of Baghdad, and the ITN
news channel gained an audience high of 146,000. Although its expo-
sure was still somewhat limited in the UK, Al-Jazeera, the Arabic-based
24-hour news channel, was available for the first time to satellite sub-
scribers. In the UK, 87% of Arabic households had access to the station
through the BSkyB satellite network, and the channel claimed to have
gained a further 4 million new subscribers in Europe during the conflict.

There was a new interactive dimension to the public’s viewing experi-
ence. If Vietnam was hailed as the first television war and the Gulf War
as the first live television war, then the Iraq War was surely the first
interactive multi-media conflict. Digital satellite television channels and
the Internet allowed the British public not only to witness events 24-
hours a day but also shape their own viewing experience. The viewers
of digital television channels could use the interactive buttons on their


www.epolitics.co.uk

Politics and the Media 423

remote control to switch between reports from various locations. The
46% of households with access to the internet could have visited hun-
dreds of news websites and chat rooms to discuss the war. The main
news organisation websites saw an increase in visitors. Traffic levels at
the Guardian’s website increased by nearly 30% in the first weeks of
the war, while levels increased by 40% at BBC News. British audiences
could also visit english.al-jazeera.net, the Arabic news channel’s English
website which claimed to provide a ‘spin free perspective’ on the war
for the non-Arabic-speaking world. There was also an increase in the
number of people accessing ‘alternative’ sites for news, sites such as
instapundit.com, blogsofwar, iragbodycount.net all reported an increase
in visits. The monthly UK-based internet newspaper Muslimm News
reported that it was receiving an extra 2,000 to 3,000 hits a day. The
public could also gain information and express its views on events
through mobile phones. All the major news networks offered a text
messaging service, providing continuous updates on events on the
battlefield.

Even with 24-hour interactive news, national newspapers still
remained an important source of information and comment for the
public, but they did not benefit from the dramatic increases in circulat-
ion of previous conflicts. The total circulation of daily papers rose
slightly in the first days of the war. The broadsheet papers in particular
saw their sales rise in this initial period — The Times by 5%, Independ-
ent by 9% and Guardian by 6%. However, only the Independent,
Guardian and Financial Times recorded increased circulation over the
whole period. After the start of the conflict tabloid readers grew bored
with war coverage, and those tabloids which ‘splashed’ the war least
seemed to benefit most from increased sales. The Star’s circulation rose
and as did the Sun’s but the Daily Mail, with its in-depth coverage, saw
its sales fall by 40,000 compared to February, while the Mirror’s fell
by 45,000, dropping below two million for the first time in seventy
years.

Given the extent of coverage, it is not surprising that 28% of
respondents in a MORI survey for The Times, said they spent more
time consuming news output than before the war started. The same
poll found while there was not much ‘shock and awe’ at the coverage,
the public did take a greater interest in news output, with 85% of
respondents saying they were ‘interested’ or ‘very interested’ in the
increased news coverage. Overall, terrestrial television news remained
the most popular source of information on the war. When respondents
were asked by MORI which of the television news outlets they had
watched most, 38 % said news on BBC1, 13% news on ITV, 4% Channel
Four, 1% BBC 2 and Channel 5. In comparison, 11% said they has
watched Sky News, 10% BBC News 24, 1% CNN. While the public
was largely gripped by the coverage, what sort of coverage were they
exposed to?



424 Parliamentary Affairs

Media coverage of the conflict: more speed than accuracy

An estimated 2,500 to 3,000 media staff from around the world were
involved in reporting Operation Iraqi Freedom, more than in any previ-
ous conflict.? Exact numbers are hard to verify, but there were around
800 ‘embedded’ with coalition forces—i.e. accompanying frontline
units (660 with the Americans and 150 with the British), a further 350
journalists in Kuwait, 300 in Baghdad, and 900 in Northern Iraq.’ The
British media spent millions of pounds covering the conflict, ITN’s out-
lay was an estimated £5 m and BBC News’ nearly £10m.

In the earlier Gulf War, 24-hour news was in its infancy, in March
every twist and turn of the conflict was covered live by numerous news
channels. Viewers of 24-hour news were hit by a blizzard of largely
unprocessed real-time information. News anchors in the Kuwait desert
juxtaposed reports from journalists ‘embedded’ with troops on the
frontline, on ships in the Gulf or in many other locations such as Cen-
tral Command Qatar, Baghdad or Northern Iraq. The ultimate in
unprocessed information was ‘Reuters Raw Video’: available to sub-
scribers online, it provided real-time unedited video footage of events as
they unfolded.

While there were more outlets providing instant coverage, it seemed,
however, to be at the price of accuracy. In all wars it is difficult to get an
instant and complete picture of developments on the battlefield, as the
information received is often fragmented and/or deliberately distorted.
However, modern news organisations face competitive pressures to be
first on the air, which is especially true with 24-hour news stations.
Going into the conflict, Sky News claimed it was 10-15 minutes ahead
of the BBC News 24 when it came to reporting ‘big’ news events such as
September 11. During the war, the desire to be first with the news often
led to ‘cut-and-paste’ coverage of the conflict—the military’s claims
relayed instantly without verification by journalists. One example
involved the battle for the Iraqi port of Umm Qasr, which was reported
captured a total of nine times before it actually fell to coalition forces
after five days. The BBC’s Director of News suggested ‘the difficulty
with a 24-hour news channel is you’re trying to work out live on air
what’s true and what isn’t. His deputy admitted ‘mistakes were made on
a daily basis’ but suggested the BBC ‘had tried to attribute and qualify
claims for the audience’ (Guardian, 28.3.03). However, the extent to
which the BBC subsequently amended the military’s false claims was
limited. Research at Stirling University has shown there were very few
instances where the BBC actually said ‘and not as the BBC wrongly
stated earlier’ or ‘and not as the military told us yesterday’. Stories were
amended, but earlier incorrect claims left unacknowledged. While
reports were prefaced with qualifications, these were at best intermit-
tent and largely absent in reports from journalists ‘embedded’ with
coalition forces.



Politics and the Media 425

The broadcasters were also cautious in their treatment of opposition
to the conflict. A leaked confidential memo urged senior BBC managers
‘to be careful about broadcasting dissent’. The BBC Director of News
suggested this was due to the ‘degree of political consensus within
Westminster, with the Conservatives supporting government policy and
the Liberal Democrats, supporting UK. This caution spilt over into self-
censorship, with the BBC and ITN refraining from showing explicit pic-
tures of civilian or military casualties that were screened by Al-Jazeera.
The controller of ITV news suggested that he ‘would never put these
images on. The news broadcasters were also resistant to carrying pic-
tures from Al-Jazeera of the captive coalition military personnel. The
main channels often delayed screening such images or masked soldiers’
faces, claiming sensitivity to their families.

While the news channels may have been reluctant to report British cas-
ualties, the period saw often-graphic reports about the innocent victims
of the conflict, a familiar feature of war reporting. Television provided
plenty of illustrations of the child victims of coalition bombing, such as
the 12-year-old boy Ali Ismail Abbas, who had lost his family and his
arms. Ali’s plight and the campaign to get him and other children medical
care in the West dominated many of the news headlines during April.
Even the Sun ran its own campaign to raise money for the child victims of
the conflict, with the strap line ‘give a quid for an Iraqi kid’.

In the age of 24-hour news, the press was at a relative disadvantage,
although all papers increased the number of editions printed daily in the
first week of conflict in order to capture the latest events in a fast-moving
war. The Daily Mail, for instance, increased its editions from two to nine
a day. The broadsheets, without the continual deadlines of 24-hour news,
provided often insightful coverage of events, while the tabloids coverage,
with the notable exception of the Mirror, was predictably jingoistic.
Those papers opposed to the war maintained their antiwar line through-
out its duration. The Independent’s columnist Robert Fiske was particu-
larly critical about of coalition’s claims about civilian casualties. Unlike
its rival tabloids, the Mirror sought to provide more serious coverage of the
conflict. This attempt at repositioning could be seen in its employment of
the sacked ABC journalist Peter Arnett and other ‘heavyweight’ column-
ists such as John Pilger, Christopher Hitchens and Jonathan Freedland.

While the public was able to witness events live as they unfolded in
different locations, the significance of what they saw and the claims
made by the military about those events could frequently not be
assessed. The instantaneous nature of news meant that verification of
claims was often delayed until days afterwards, by which time the news
had moved on to a new story.

The media management operation

The media management operation was planned as carefully as the inva-
sion itself. It was coordinated from a million-dollar media centre at



426 Parliamentary Affairs

Central Command in Doha, Qatar, staffed by a team of military and
civilian information officers. Their goal was to provide the world’s
news media with the latest information on the conflict. Throughout the
war, the media were addressed on the coalition’s progress by as series of
military personnel, including Generals Franks and Abizaid, as well as
Air Marshall Brian Burridge, the British commander in the Gulf. The
daily briefings took place on a £144,000 stage-set designed by Holly-
wood art director George Allison, with five plasma display screens
behind a central podium, the idea being that this would provide a clear
and authoritative platform from which to address journalists. Media
access to senior military personnel outside this arena was carefully regu-
lated, limited to occasional interviews, and many journalist in Doha
complained that there was little for them to report.

The coalition also tried to control journalists reporting from the
frontline. One of the major causes for concern prior to the conflict was
the perceived unregulated flow of information to the public. In 1991 the
military had tightly regulated the news gathering process squeezing out
independent journalists or ‘unilaterals’. In 2003 the policy was con-
tinued with teams of correspondents assigned to coalition combat units,
where their activity could be carefully controlled. These ‘embeds’ lived
with the troops for the duration of the conflict, were dressed in combat
fatigues and had to obey a 12-page rule book on reporting. The infor-
mation they could relay was also monitored by officers in the field to
ensure that no tactical or casualty details were released prematurely.

However, things did not go according to plan. While in 1991 journal-
ists were reliant on military controlled Forward Transmission Units to
beam their reports back, in 2003 the technology was, according to the
controller of ITV News, ‘better, lighter, easier to handle and cheap—
[making it] much more effective’. So instead of hundreds of carefully-
managed journalists reporting coalition triumphs and the quick capture
of Iraq initially believed, there were hundreds journalists with hi-tech
equipment, beaming every skirmish to 24-hour news organisations
hungry for the latest developments at the frontline. As one media man-
ager at Central Command noted: ‘They’re reporting every fire fight as if
it’s a major incident, every prick as if it’s a major wound.” Such output
had immediate consequences for the media-management operation.
Instead of controlling the flow of images from the front, as in Operation
Desert Storm, Kosovo and Afghanistan, the military media-managers at
Central Command had to respond to reports on numerous skirmishes
and to comment on their importance almost immediately, often before
their significance was fully realised.

At the same time, there was great pressure on the military to pro-
vide impatient news outlets at Central Command, with regularly
updated assessments of how the operation was unfolding and produced
quickly. As with the news media, the need for speed affected one of the
most important aspects of the news-management operation, its accuracy.



Politics and the Media 427

To maintain credibility, the media operation needed to ensure that
journalists at Central Command were provided with accurate infor-
mation, but continuous demand meant this had to be provided
quickly. The need for speed and accuracy created a tension at the
heart of the news-management operation.

The military public relations apparatus experienced similar problems
to those of the news media, receiving often fragmented information
from the field, shrouded by the ‘fog of war’. It often took time to
gather, filter and make sense of a large number of claims from the
battlefield and feed them into a bigger picture. Under pressure, military
spin-doctors often made announcements which were later withdrawn.
For instance, on 26 March, TV news reports claimed that the British
had engaged 120 Iraqi tanks and armoured vehicles heading south
toward the British lines. However, at a Ministry of Defence press
briefing three days later it was admitted that only three armoured vehi-
cles had been engaged; the error was put down to faulty army ‘moving
target indicators’. On March 30, the head of the British public relations
operation, Group Captain Al Lockwood, claimed that the Royal
Marines had captured an Iraqi general in an assault on Basra. This
claim was reported in the Sun and the Independent, but was withdrawn
by the military and blamed on the ‘fog of war’.

The making of announcements only to withdraw them generated
confusion and suspicion amongst journalists at Central Command and
compromised the credibility of the news-management operation. Coali-
tion spin-doctors were accused of adopting a strategy of disinformation,
making unsubstantiated claims about the forces engaged and the out-
come of battles to confuse the enemy.

One area in particular where this suspicion fed into established con-
cerns about honesty was civilian casualties—an inevitability of such
conflicts. The coalition flatly denied that their missiles had struck a
Baghdad market-place on two consecutive nights in late March, killing
of a large number of civilians. However, pictures from the market place
and remnants of a coalition missile found by the Independent’s Robert
Fiske, painted a different picture. After the second missile hit the market-
place, the coalition spin-doctors briefed the media that it might have
been one of the Iraqi’s own missiles, as the head of Baghdad’s air
defences had been sacked because his anti-aircraft missiles missed their
targets and had fallen on the city. The claim was broken as an exclusive
in an ITN bulletin and widely reported. Such spin did little to allay the
journalists’ suspicions that the military were often eager to cover up, or
at least reluctant to admit, accidental deaths.

The coalition representatives were unable to influence directly the
material transmitted by news crews in the areas controlled by Saddam,
but they complained to and criticised those outlets which broadcast
material they thought undermined its campaign. The footage transmit-
ted of captured and killed coalition forces generated much criticism



428 Parliamentary Affairs

from military and government sources. Al-Jazeera in particular was
singled out for criticism for its coverage of coalition prisoners and dead
soldiers. Coverage of two supposedly executed British soldiers was
denounced as a breach of the Geneva Convention, even though television
stations were not bound by the convention and not legally constrained
from showing such pictures.

The British media came under criticism for carrying Al-Jazeera foot-
age and for news judgements which government sources claimed
handed propaganda opportunities to Saddam. In early April news
media coverage was lambasted by the Home Secretary, David Blunkett,
for treating reports from the coalition frontline as though they were the
‘moral equivalent’ of reports from Baghdad. The Foreign Secretary.
Jack Straw, mused in one speech that the ‘Dunkirk spirit® of 1940
would have been ‘irreparably damaged’ if the British public had been
subjected to the current 24-hour news coverage. The coverage of the
looting that followed the captured of Baghdad was condemned as
misleading. Individual journalists were also singled out for criticism.
The Defence Secretary, Geoff Hoon, openly questioned the accuracy of
the reporting of the Independent’s Robert Fiske, suggesting that he had
little corroborating evidence that the coalition forces were responsible
for the two market-place bombings in March.

The news-management operation in the Gulf was complemented by
the news operation at home. The government’s main aim throughout
the conflict was to provide an overall narrative for events—that this
was a ‘humanitarian war of liberation’, not a conquest, and that it was
going to plan. In addition to using his monthly press conference, the
Prime Minister appeared on talk-shows and a host of news programmes
to remind the public that the purpose of the conflict was to remove
Saddam and liberate the Iraqi people, and that, of course, there would
be ‘tough and difficult moments’.

However, it was not only the military’s news operation that faced
problems; the government also found that its message was sometimes
confused. Tony Blair’s statement that two British soldiers had been
‘executed’ was quickly withdrawn after the family of one of the soldiers
challenged the claim. The Defence Secretary was forced to retract
claims that a hundred captured Iraqi chemical suits were proof that
Saddam was going to launch a chemical attack.

Public support for the war

The start of hostilities saw a dramatic change in public opinion, with
the majority suddenly switching to support hostilities. MORI called it
one of the most dramatic turnarounds it had measured. In its poll, the
proportion of the public approving British participation in military
action increased from 26%, before the conflict began at the beginning
of March to 56% when the conflict was under way—a rise of 30%
(www.mori.co.uk). Similar swing in opinion was shown in an ICM poll


www.mori.co.uk

Politics and the Media 429

for the Guardian: there was a jump in support for military action of
16% —rising from 38% to 54% at the start of the conflict.

MORT’s breakdown of the swing in opinion showed a variation by
social class. Opposition to the conflict was firmer amongst the higher
social classes. The swing in support of the conflict in class AB was only
7%, less than the 13.5% swing in class C1, 15% in C2 and 18.5% in
D and E.* An ICM poll at the end of March also revealed that oppos-
ition to the war remained highest amongst those that read the left-lean-
ing broadsheet press (see Table). It also showed that support for the
war was highest amongst the readers of the popular press, mainly social
classes C1, C2, D and E. Perhaps, the majority the of readers of the left-
leaning broadsheet press were more aware of the arguments and the
consequences of such a conflict and were therefore likely to remain
opposed to the war. Tabloid readers were perhaps less exposed to the
arguments before conflict began and were therefore more prone to
change their minds once British troops were in action.

Table 1 also shows that only the Mirror was editorially out of step
with its readers. While its readers shifted position to support the war,
the paper maintained its anti-war stance throughout. Its falling sales
during this period may have been a direct result of its editorial stance,
despite the editor’s suggestion that the fall was due to its honesty in
deciding not to include ‘giveaways’ in the circulation figures as other
papers do. Whether this is correct is difficult to say, but what can be
discerned is that the Mirror’s attempt to reposition itself as a left-centre
up-market paper and abandon tabloid trivia alienated some of its trad-
itional readers.

The public may not have been enlightened by the saturation cover-
age, but it certainly did not turn the public against the conflict or
against Blair. Public support for military action continued to rise during
the conflict, reaching 63 % when hostilities officially ended in the middle
of April. Tony Blair benefited from what was called ‘Baghdad bounce’
in the opinion polls. According to ICM for the Guardian, his personal
approval rating increased from minus 20 in February to minus 11 when
war started in March and to plus 66 in April when it ended —with

1. Do You Approve or Disapprove of the Military Attack on Iraq to Remove
Saddam Hussein? (% of readers)

Approve Disapprove Don’t Know
Daily Telegraph 49 34 17
Times 55 29 16
Daily Express 57 26 17
Daily Mail 61 26 13
Sun 68 17 16
Mirror 49 38 13
Guardian 25 66 10
Independent 38 55 16

Source: ICM Research/Guardian Poll, Guardian, 31.3.03.



430 Parliamentary Affairs

80% satisfied with the job he was doing and only 14% dissatisfied. A
similar picture was provided by a YouGov poll for the Mail on Sunday,
which showed that in the lead up to the conflict the majority of
respondents thought Blair was doing badly compared to the other party
leaders, 57% to 42%. By April it found that this was reversed, with
57% believing Blair was doing well and 42% badly. However, Blair’s
surge in popularity was short-lived.

The aftermath: Downing Street’s war with the BBC

Once the ‘fog of war’ cleared and Iraq faded from the headlines, a series
of revelations about the public relations offensive before the invasion
led to a major row between the Downing Street and the BBC.> On 29 May
a report by the Today programme’s defence correspondent, Andrew
Gilligan, carried an allegation that Downing Street had embellished an
intelligence dossier about Saddam’s weapons of mass destruction,
released in September 2002, to make the need for invasion for compel-
ling. The allegation, made by an anonymous source, suggested that
Downing Street had, against the wishes of the intelligence services, at
the last minute inserted the claim that Saddam could launch weapons of
mass destruction in 45 minutes. The programme’s allegation was
attacked by government ministers; the then Leader of the House, John
Reid, claimed that it was ‘untrue’ and that it was provided by ‘a rogue
element in the intelligence services’. Gilligan reiterated the source’s
claim in a report for the Mail on Sunday, this time naming Alastair
Campbell as the actor responsible for ‘sexing things-up’.

Suspicions about Downing Street’s embellishment of security docu-
ments were given more fuel, with the concurrent release of the annual
report of the parliamentary Intelligence and Security Committee. This
held that the government had released the second February 2003 dos-
sier to the public without full clearance from the intelligence services. At
the end of June, the Foreign Affairs Select Committee began an investi-
gation into the production of both dossiers. Alastair Campbell was
summoned and questioned firstly, about ‘sexing-up’ intelligence mate-
rial, and secondly about his role in the construction of what was called
the ‘dodgy’ second dossier that plagiarised a 12-year-old PhD thesis. He
apologised for the latter but, by expressing his concerns about journal-
istic standards, ensured that his criticisms of BBC reporting dominated
the news media’s coverage of the meeting. Campbell denied the claims
that he had sexed-up the first dossier by inserting the 45-minute claim.
Under questioning, he accused the BBC making ‘a pretty unbelievable
allegation’. ‘On the basis of one anonymous source, they are basically
saying that the Prime Minister had taken the country into military
conflict . . . on the basis of a lie, that’s a very serious allegation.” He
suggested that ‘it’s time the BBC apologise to us in relation to that
45 minutes’ and noted that he would ‘keep banging on about the issue
until the BBC acknowledges it’s a lie and apologises’.



Politics and the Media 431

Campbell’s outburst brought into the open an ongoing feud between
the BBC and Downing Street over Gilligan’s report. After his appear-
ance before the Committee, and in frustration, he wrote an open letter
to the Head of BBC News, setting out a series of questions for the BBC
to answer, particularly whether the BBC still stood by the allegation in
the report. In an open reply, the BBC said it stood by its source’s allega-
tion and refused to apologise, accusing Campbell of trying to ‘intimi-
date the BBC’ and of conducting a personal vendetta against a
journalist whose reports had caused discomfort’. This response pro-
voked an unprecedented move by Campbell: he turned up at ITN’s
studios and in an interview with Jon Snow denounced it as ‘weasel
words and sophistry’. However, the findings of the Foreign Affairs
Select Committee shed little light on matters and did not relieve the
tension between the Downing Street and the BBC. Although it found
that Campbell did not insert the 45-minute claim into the dossier, it did
suggest that the claim it was given ‘undue prominence’.

Meanwhile, Gilligan’s source, a civil servant in the Ministry of
Defence, had come forward and, with his identity leaked to the press,
agreed to appear before a reconvened Foreign Affairs Committee at the
beginning of July. David Kelly, a former weapons inspector, was not, it
seemed, the high-placed intelligence source Gilligan and the BBC had
suggested, and Downing Street hoped this would undermine the BBC’s
position. However, Kelly’s evidence was less than conclusive; while sug-
gesting he might not have been Gilligan’s only source, he denied accusing
Campbell of ‘sexing-up’ the document by inserting the 45-minute claim.
The Secretary for Defence wrote to the Chairman of the BBC asking if
the civil servant was its source but it neither admitted nor denied this. It
was only after Kelly’s suicide in July that the BBC admitted he was the
source for Gilligan’s report.

In the wake of Kelly’s suicide, the Prime Minister agreed to the setting-
up of a judicial Inquiry into the events surrounding his death. Overseen
by Lord Hutton, a Law Lord, it started in August. It heard 25 days of
evidence from over 30 sources, including the Prime Minster, Alastair
Campbell, the Secretary of State for Defence, Kelly’s widow, the Chair-
man and Director General of the BBC, civil servants and journalists.
Although television cameras were not allowed in the court, the witness
testimony and documentary evidence were made public on the Inquiry
website (www.the-hutton-inquiry.org.uk). On the day of Alastair
Campbell’s appearance, the site received 16,778 hits and 300,000 page
views. It attracted a great deal of media coverage which revealed details
of the feud between Downing Street and the BBC over Gilligan’s report
and how entrenched the positions of both sides had become—the
former determined to extract an apology and the latter determined not
to ‘bow to intolerable pressure’. The press were quick to point the
finger of blame. The Mirror, Guardian, Independent and Daily Mail
argued Downing Street was guilty of Dr Kelly’s death, while the


www.the-hutton-inquiry.org.uk

432 Parliamentary Affairs

Murdoch press suggested that the BBC was culpable. Despite attempts
to apportion blame, the only certainty was that Kelly had been a victim
of the Downing Street/BBC feud. The consequences of the Inquiry were
felt before the final report was delivered.

The fallout from the Hutton Inquiry

The first casualty of the Inquiry was Alastair Campbell. Before it had
finished taking evidence he announced that he was resigning, although
he claimed to have been contemplating leaving for some time. The sec-
ond casualty was the news-management system he had created. His
August announcement was used to make a symbolic break with the
‘Millbank model’ developed while in opposition. Seeing effective com-
munication of government policy as central to electoral success, it led to
a radical shake-up of government communication, greater centrali-
sation of control in Downing Street and widespread obsession with
dominating the news agenda. However, constant revelations about spin
and attempts to control the news by government spin-doctors, culmi-
nating in the Hutton Inquiry, discredited this type of news operation.

The interim findings of the Phillis Committee, formed in February to
review government communications, provided the blueprint for Downing
Street media operations post-Campbell. The major change has been that
a senior civil servant (at Permanent Secretary level) is in overall charge
of strategy and coordinating government media operations, not a polit-
ical appointee. Responsibility for the day-to-day operations has been
split between the director of communications—a political appointee —
and a civil servant. The political appointee, David Hill, a former head
of Labour Party media operations, is responsible only for party political
matters, his role is to provide the political perspective on behalf of the
Prime Minister and assist cabinet ministers with the political context for
departmental communications. The civil servant is the Prime Minister’s
official spokesperson in charge of communicating on non-party-political
matters. Importantly, David Hill will not enjoy the powers that Campbell
had to direct civil servants. This can be seen not as the end of spin but
as a return in spirit to the way media operations were run before Blair’s
election in 1997, with civil servants back in control.

The third casualty seems to have been the BBC’s news reportage. A
controversial question on the morality of the Iraq war asked of the
Archbishop of Canterbury on the Today programme in October pro-
voked a complaint from the Archbishop and led the programme editor
to cut it from the broadcast. This incident, following Newsnight’s deci-
sion not to screen a report on payments to the then Conservative leader’s
wife in respect of work done in his capacity as an MP, led to widespread
complaints by BBC journalists that the corporation was becoming
increasingly cautious. The caution could be seen in the move to estab-
lish a department specifically to deal with complaints under the control
of the newly created post of Deputy Director General. It could also be



Politics and the Media 433

seen in the attempt to avoid potential future controversy similar to that
generated by Gilligan’s article for the Mail on Sunday. In December the
BBC announced limits on the extent to which its correspondents could
write for national newspapers. All these changes point, some suggest, to
a BBC not only cautious but more timid in its approach to politics.

The fourth casualty has been Blair himself. The publicity surrounding
the Hutton Inquiry affected his popularity. His ‘Baghdad bounce’ was
short-lived. A focus group survey in the Financial Times reported that
voter’s felt duped by Tony Blair on the Iraq conflict. A poll by YouGov
in June found the public fairly evenly divided on whether he had been
truthful about weapons of mass destruction, with 46 % believing he had
been and 43% that he had deliberately distorted information
(www.yougov.co.uk). In September, after the Hutton Inquiry, a poll by
ICM for the Guardian found that 53% of those sampled thought the
war was unjustified, a rise of 16% on April. The Prime Minister also
remained unpopular with the electorate. According to MORI, his net
approval rating in July was minus 28 %, falling further to minus 35% in
August and was still minus 25% in November. Polls also continued to
show that the public did not trust the Prime Minister. An ICM poll
mid-way through the Hutton Inquiry for the Sunday Telegraph found
that 58% of voters trusted the Prime Minister less than before the
Inquiry started.

Conclusion

Events in 2003 reinforced an already a growing public distrust of
government communication. Parliamentary committees and the Hutton
Inquiry revealed the extent to which government communication was
spun and the lengths government went to manipulate public opinion
ahead of the Iraq war. Media coverage of the Foreign Affairs Select
Committee and the Hutton Inquiry gave the public a critical insight into
the extent to which language and evidence were stretched in both dos-
siers to illustrate dramatically that Iraq was a ‘real’ security threat. For
the press already cynical of government communication, this was
further evidence the government’s mendacity, and the newspapers that
opposed the war wasted no time in reminding their readers of this.

It is not surprising that the post-Hutton world is one where people
are more suspicious of government communication then ever; how can
they distinguish between what is real and what has been manipulated
by Downing Street spin-doctors? An increasing number may believe
that all government communication is in essence deceitful, shaped by a
team of spin-doctors and should carry a health warning.

With trust in politicians and public institutions already at an all time
low, cynical attempts to manipulate the media and the hostile coverage
which greets every revelation of spin foster a corrosive cynicism. If such
cynicism is reinforced by further press reports, it may destroy what little
trust there is left in government communication. That is currently fragile;


www.yougov.co.uk

434 Parliamentary Affairs

one can only wait to see if the reforms recommended by the Phillis
Committee can re-establish the credibility of government communication
in the eyes of both journalists and public.

*The article draws on newspaper reports for information and particular sources are cited only when necessary.

1 For more details see J. Sancho and J. Glover, Conflict Around the Clock: Audience Reactions to Media
Coverage of the 2003 Iraq War, ITC, 2003. http://www.itc.org.uk/uploads/Conflict_around_the_
clock.pdf, November 2003.

2 There has been a tremendous growth in the number of journalists reporting conflicts. Only 27 reporters
were allowed to land on the Normandy beaches in 1944; 70 journalists were on the front at any one
time during the Korean War; 400 reporters were accredited at the height of the Vietnam war; around
1,500 were involved in coverage of the Gulf War. See J.J. Fialka, Hotel Warriors: Covering the Gulf
War, Woodrow Wilson Center Press, 1991, p. 4; P. Taylor, Global Communications, International
Affairs and the Media Since 1945, Routledge, 1997, p. 125.

3 Estimates for the number of journalists ‘embedded” with coalition forces ranges from 700 (600 with the
Americans and 128 with the British) to 900 (767 with US forces and 136 with the British) (Independent,
10.4.03).

4 For more information on opinion poll findings and the war see R. Mortimore, ‘Blair Cannot Count on
the Baghdad Bounce’, www.mori.co.uk/digest/2003/c030502.shtml, May 2003.

5 For more on government/news media relations see J. Stanyer, ‘Politics and the Media: A Breakdown in
Relations for New Labour’, Parliamentary Affairs, April 2003.


http://www.itc.org.uk/uploads/ConFict_around_the_clock.pdf
http://www.itc.org.uk/uploads/ConFict_around_the_clock.pdf
www.mori.co.uk/digest/2003/c030502.shtml

