International
Communication Gazette

http://gaz.sagepub.com

Public Television in the Context of Established and Emerging
Democracies: Quo Vadis?
Julia Rozanova
International Communication Gazette 2007; 69; 129
DOI: 10.1177/1748048507074926

The online version of this article can be found at:
http://gaz.sagepub.com/cgi/content/abstract/69/2/129

Published by:
®SAGE Publications

http://www.sagepublications.com

Additional services and information for International Communication Gazette can be found at:

Email Alerts: http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts

Subscriptions: http:/gaz.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

Citations (this article cites 7 articles hosted on the
SAGE Journals Online and HighWire Press platforms):
http://gaz.sagepub.com/cgi/content/abstract/69/2/129#BIBL

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts
http://gaz.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://gaz.sagepub.com/cgi/content/abstract/69/2/129#BIBL
http://gaz.sagepub.com

The International Communication Gazette

COPYRIGHT © 2007 SAGE PUBLICATIONS

LOS ANGELES, LONDON, NEW DELHI AND SINGAPORE 1748-0485 VOL. 69(2): 129-147
DOI: 10.1177/1748048507074926

http://gaz.sagepub.com

PUBLIC TELEVISION IN THE CONTEXT
OF ESTABLISHED AND EMERGING
DEMOCRACIES: QUO VADIS?

Julia Rozanova

Abstract / The future of democracy is seen by many as uncertain, particularly in Russia. Consequently,
the prospects for the freedom and independence of the media cannot be considered outside this
context. This article provides initial insights into the factors that facilitate and constrain the ability
of one the most influential media — television — to be an instrument of democracy. Contrasting the
original Russian voices with the key perspectives established in the seminal western literature, it points
out several common conclusions, namely, that ‘publicness’ is an essential characteristic of free and
independent television, that informational pluralism cannot be maintained without combining the
market and the non-market regulatory practices in the broadcasting sphere, and that new media,
community media, Internet discussion groups and other ‘alternative’ forums may not replace public
television but can meaningfully complement its functions.

Keywords / democracy / public sphere / Russia / television

Introduction

Concerns about the future of democracy are quite extensively discussed, and the
decline of public service broadcasting (PSB) has been named among the challenges
(Kellner, 2005). In a global move to neoliberalism, the area belonging to PSB is
shrinking with less government investment. As the corporate media oust PSB from
the increasingly global media market (McChesney and Foster, 2003), even the loyal
supporters of public television begin to question the likelihood of its sustainability
at the level of national television channels (Humphreys, 1996; Kellner, 2004). They
discuss instead whether the new technologies such as the Internet can ensure infor-
mational pluralism, by providing citizens with access to the balanced information
regarding all issues of public importance.

While the challenges to PSB have been studied in great detail in the established
western democracies (McChesney, 2003; Raboy, 2003; Tracey, 1998), more research
is needed to talk with accuracy about the global tendencies in the development of
the media, and to ‘re-evaluate, reframe, ... internationalize and de-westernize
media theory’ (Becker, 2004: 141). In the light of the continuing critique of PSB in

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

130 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

the industrialized western societies with established democratic regimes, we need
to consider whether PSB has any prospects in the post-Communist societies where
democracy is at best only emerging (Jakubowicz, 2004).

This article contrasts the experiences of a post-Communist Russia with the key
media research findings pertaining to the western democracies, to outline both the
universal challenges to the public media, and ways in which these challenges manifest
in a specific institutional and political context of Russia. It examines the relationship
between public television and the political regime in order to point out the conditions
that may facilitate and constrain media independence and freedom. It argues that
although the ability of television to be public, that is to serve as a medium of mass
communication that facilitates the mechanisms of expressing the political will of the
people, is more compromised in Russia in comparison to any western society, the
challenges to the ‘publicness’ of television witnessed in the Russian context share
the similar logic described by both the western media theorists and by Eastern
European media scholars based on analysis of media and politics of their countries.

PSB and Democracy - Precarious and Vulnerable Linkages?

There are many definitions of democracy, but in simplest terms it is a mechanism
of expressing the will of the people (Benhabib, 1996; Krasin, 2002; Young, 2000).
According to Kellner (2004: 29), ‘a democratic social order requires a separation of
powers, so that no single institution or social force dominates the society and polity’,
a vigorous public debate of key issues of importance, and an informed electorate,
able to make intelligent decisions and participate in politics. It is therefore essential
that the media are not a tool of any economic or political force and can criticize the
state and non-state institutions of power, foster active public discussions, and
provide citizens with information resources that support a meaningful civic and
political participation (Kellner, 2004: 30).

‘In today’s world, democracy remains precarious and vulnerable’ (Dahlgren,
1995: 1). Among the more obvious external factors contributing to that is the increas-
ing power of corporations and a transforming international system where the status
of the nation-state is increasingly problematic. However, internal challenges emerge
from the very process of democratic governance. Due to the rapidly growing complex-
ity and sophistication of the society, the amount of time, effort and knowledge
required for informed political participation is getting beyond the grasp of average
voters. As a consequence, most citizens lack the ‘civic competence’ (Dahl, 1991,
2000) needed to make political decisions, and withdraw from the political process,
leaving its management to the ‘political class’ (Hobsbawm, 1994). Such depolitiza-
tion includes both the affluent minority with ample private resources to pursue and
satisfy their interests, and the majority who become increasingly cynical and dis-
illusioned and pull out from participating in a political game they view as futile
(Dahlgren, 1995: 1; Farnen, 2003: 7).

In opposition to commodification of democracy as ‘offering consumer choice
in the rotation of elites’ (Dahlgren, 1995: 3), Habermas's thesis about the public
sphere linked the understanding of democracy as a system expressing the will of

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 131

the people with the concept of ‘public’, and placed the problematic of the mass
media central to this approach. Anchored in the critical theory of the media (Adorno,
2001; Horkheimer, 1975), Habermas's notion of the public sphere as a communi-
cational condition of democracy inspired much critical media research, but remained
heavily contested. Liberal discourses on media and democracy do not explicitly use
the category ‘public sphere’, but they nonetheless underscore the citizens’ need for
useful and relevant journalism, access to reliable information from a variety of
perspectives and a diversity of opinions on current affairs, to arrive at their own
views on important issues and thus prepare themselves for meaningful political
participation. As Dahlgren (1995) pointed out, Habermas's public sphere is not
totally remote from the notion of the marketplace of ideas that Justice Oliver
Wendell Holmes inserted into the debates about the freedom of speech in Anglo-
American liberal tradition over 80 years ago. Public sphere was also challenged from
the neo-Marxist and feminist perspectives, which argue that ‘Habermas’ public sphere
was overwhelmingly male, bourgeois, and white and thus highly exclusionary, and
therefore, hardly democratic or very public’ (Mosco, 1996: 168). However, this space
as both the social sites where meanings are articulated, distributed and negotiated,
and the individual and collective consciousness constituted through this process,
points to the communicational requirement of a viable participatory democracy
(Garnham, 1990; Habermas, 1989). ‘This space, and the conditions for communi-
cation within it, is essential for democracy. And even though the reality may contrast
with the normative depictions of democracy and the public sphere, even though these
ideals may be anemic does not prove that they are irrelevant’ (Dahlgren, 1995: 9).

The practical embodiment of the public sphere especially in Britain was associ-
ated with public service broadcasting (Garnham, 1990; Leys, 2001). According to
McChesney (1999: 226), ‘public service broadcasting is a system that is nonprofit
and noncommercial, supported by public funds, ultimately accountable in some
legally defined way to the citizenry, and aimed at providing a service to the entire
population — one which does not apply commercial principles as the primary means
to determine its programming’. The understanding of what PSB is varies a lot between
countries,’ but at its foundation is always the notion of state support for what is
considered as the basic preconditions of effective social, cultural and political partici-
pation in a democratic society.

Rejecting the claims that at bottom television is a commodity like many others,
Leys (2001: 108) analyses the conception of PSB in Western Europe, when television
was believed too important to be left to the broadcasters, and simultaneously too
important to democracy to be entrusted to whoever happened to hold state power.
Out of that tension arose the idea of broadcasting serving neither private interests
nor the government of the day but the democratic process itself, by providing
citizens with the adequate balance of information, entertainment, education and
debate that they need for effective participation in political life. Drawing on Sen’s
notion of capabilities, Garnham (1999) points out that PSB increases both the range
of real communication options made available to the audience (not mere choices
between products and services with minimal real differences), and the ability of
viewers to engage with these options (Garnham, 1999: 121). Thus in Garnham'’s

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

132 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

view, PSB is indispensable as it offers programmes that maximize the capability set
of broadcasting users but which cannot be evaluated only in terms of what people
actually buy or what they actually enjoy.

Public service broadcasting started to come under scrutiny in the 1980s when
the whole raison d’etre of state intervention into the mass media was radically
challenged. Governments around the world privatized what were for decades their
national public monopolies — postal services, transportation, telecommunications
and broadcasting, in the name of opening up the services to competition.2 Many
different factors accounted for this dramatic shift in policy. First, the view on the
state and its role in the society and the economy has undergone substantive
changes. These changes have theoretical roots in neoliberal philosophy and the
ideas of economists like Ronald Coase (1937, 1959, 1960), who argued that once
the system of private property rights in resources is established, private enterprises
and the competitive system will manage themselves and only need the government
to maintain a legal system defining property rights and resolving disputes (Rozanova,
2006). In a climate of growing corporate power and inability of economic regimes
with a strong emphasis on the role of the state, be it Keynesianism or state social-
ism, to effectively address the challenges of the globalizing marketplace, public sector
including PSB came under attack and deregulation became the new keyword in
theory and in practice.

Technological development has eroded the main reason justifying government
intervention — airwave scarcity (McQuail, 1997; Wedell, 1995).3 Since the Internet
undergoes little intervention, and forecasts estimate that increasingly in future years
there will be the integration of computers into the television, it is claimed that
continuation of special funding privileges to PSB can no longer be justified. Moreover,
since the new broadcasting technology (satellite) does not respect national bound-
aries, national legislation cannot properly be applied to global media operators.

Simultaneously, the process of integration and the development of competitive
markets have impacted PSBs particularly in the European Union. Commercial channels
increasingly question the legitimacy of state funding of PSBs, claiming they distort
the market. This criticism is compounded when the public broadcasters in question
have commercialized their output, started to carry advertisements, and their program-
ming policy has become as commercially driven as that of the private television
channels with which they compete for prime-time viewership. Curien (2000a),
Dagnaud (2000) and a number of other European media scholars point out the
inequality between different organizational types of broadcasters on the media
market and demonstrate that PSBs, despite having gradually commercialized their
activity, still have access to cheap state credits and a number of other privileges,
such as lower prices for services they purchase, that other types of broadcasters do
not enjoy.

To summarize, the main criticisms of PSB from the right have been that techno-
logically there are no more reasons to justify the existence of PSB (Hamilton, 1996;
Wedell, 1995); the organizational form and management of PSB is inefficient (Greffe,
1999); and the existence of special conditions for the operation of PSB distort the
market (Curien, 2000b; Vedel and Caby, 1997). But an important critique of PSB

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 133

was also coming from the left. Across Western Europe and North America, these
institutions were accused of paternalism and elitism in their programme output, of
ignoring the growing pluralistic and multicultural character of their own societies,
and of being generally stagnant and in need of creative renewal. Raboy (1999, 2003)
adds another dimension to this critique by pointing out that PSB as an embodiment
of the public sphere has no international equivalent, and stressing the difficulty for
the national institutions to manage public broadcasting in the name of public good
at the transnational level.

The most significant criticism of PSB from the left concerns the role of the state.
According to Mosco (1996), the model of PSB in advanced capitalism is essentially
imperfect, because there is a fundamental problem facing government. The state has
to promote the interests of capital even though it reputedly is an independent arbiter
of the wider social or public interest. Bennett (1998) comes to similar conclusions
analysing public television as both an institution of culture and a political institution
and reviewing the Gramscian critique of the civil society as a spin-off of the bour-
geois state. Being in control of PSB, the bourgeois state cannot with necessity ensure
that it truly serves the public interest. Moreover, PSB may potentially be a hegem-
onic tool for ideological control by the state, as Burgelman (1986) wrote, drawing
on the perspectives of critical theorists of the 1960s and 1970s. As Dahlgren remarks,

A society where democratic tendencies are weak and the social structure is highly inegalitarian
is not going to give rise to healthy institutional structures for the public sphere, [including TV
broadcasting]. . . . For instance, the state, together with vested interests, can pursue media
policies, which hinder the flow of relevant information and constrict the range of opinion.
Alternatively, such mechanisms [as ‘news plants’, misinformation, and trivialization] may
operate through the public sphere to hinder democratic development. (Dahlgren, 1995: 12.
Emphasis in original)

How do the aforementioned factors abuse the ‘publicness’ of television and
reduce the role of public television from an instrument of democracy to an instru-
ment of the state in the context of a post-Communist society where democracy is
at best only emerging? To address this question, | proceed to examine the realities
of the Russian media.

Public Media and Democracy - Russian Scenarios

According to Jakubowicz (2004), the change in the media systems in all post-
Communist countries of Central and Eastern Europe (CEE) is part of a larger process
of systemic social transformation, connected to changes of a society’s economic
system, political regime, social consciousness, political culture and the public view
of the media. Splichal (2001) points out three ideal-typical patterns of media systems
transformation in CEE countries: idealistic, imitative/mimetic and atavistic. The ideal-
istic pattern envisages creating a media system subordinate to societal control on
the basis of values of justice, equity and solidarity by transforming state into social
broadcasting. Yet creating such a media system was impossible in any CEE country
because their societies lacked the necessary social, political and cultural conditions

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

134 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

to sustain truly social media. Thus a realistic goal was to mimic the West by creating
a set of institutions and legal frameworks that would redesign the media system to
‘internationalize’ it, develop guarantees for freedom of speech and create media
markets (Jakubowicz, 2004). It was expected that over time these legal frameworks
introduced from above, in combination with the changing political culture, continu-
ing economic development and democratization of the political life, would foster a
socially responsible system of balanced commercial and public broadcasting.

An imitative pattern of media system transformation was characteristic of the
CEE countries classified by the World Bank (2002) as ‘competitive democracies’,
which had a comparatively high level of political participation, civil liberties and
economic reforms (for example, Poland, Hungary and Czech Republic). Yet even in
those countries, introducing a balanced, socially responsible media system and
particularly PSB faced enormous challenges due to the politicization of society, inad-
equate political and civic culture, lack of managerial and professional competence
and a low commitment to media impartiality and public interest (Jakubowicz, 2004).
As Zandberg (2003) stated, in Poland for example, economic and consumer culture
developed faster than civic and political culture, and people were more active in the
roles of consumers than in civic and citizenship roles.

In “‘concentrated’ political regimes such as Russia, Ukraine, Bulgaria and Croatia
(World Bank, 2002), political power was consolidated in the executive branch of the
government or was captured by oligarchs and insiders, civil society was almost non-
existent, and reforms failed to sustain an efficiently functioning economy. The trans-
formation of the media system in these countries followed an atavistic pattern.
While the new political elites overtly declared commitment to independent and
socially responsible media, in reality they expected the journalists to be ‘cooperative,
guided by a sense of responsibility for the process of transformation and assisting
the government as the leader of the process, rather than exercising an impartial and
critical watchdog role’ (Jakubowicz, 2004: 58).4

The creation of a balanced media system that would serve as a vehicle of
democratization of the country was the officially stated priority of the Russian
agenda of reforms, but the actual situation in the Russian media during all the years
of transformation has remained highly controversial, relentlessly reflecting all politi-
cal, economic and social problems that the country has faced. According to experts,>
three phases may be distinguished in the history of the Russian television system.
The first phase, until 1986 and perestroika, was totalitarian (Chumikov et al., 2002;
Zassoursky, 2004). The second, the beginning of the 1990s, was the phase of un-
limited freedom (Chumikov et al., 2002). The third and current phase that started
in 2000 with the presidency of Vladimir Putin is the period of managed democracy
(Lipman and McFaul, 2001) or ‘democracy on the leash’ (Chumikov et al., 2002).

The Soviet television system was a hierarchical organization, comprising four
central programmes (corresponding to four terrestrial broadcasting channels) and
centrally managed by the State Committee of Radio and TV Broadcasting of the
Council of Ministers of the USSR (Rozanova, 2006). The programming material
was produced and transmitted by television centres (52 of which were located in
Russia and 78 in other Soviet republics). Television was under the rigid ideological,

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 135

administrative, financial and political control of the state (Dewhirst, 2001; Simon,
2004; Zassoursky, 2004). On the positive side, television had high priority in the
state budget, which resulted in high professional qualifications of journalists and a
high level of trust of the society. However, state support was a means of manipu-
lation, and the state television was neither public nor democratic (Rozanova, 2000).

Television, alongside other media, was a mouthpiece of the state personified by
the Communist Party (Dewhirst, 2001; Lipman and McFaul, 2001; Simon, 2004) and
a channel through which the party provided information to the masses (Rozanova,
2006). Dissent and opposition were eliminated from the public scene not only by
overt suppression, but through self-censorship of journalists who came to under-
stand the parameters of their actions within the dominant ideological system (Simon,
2004).

The introduction of perestroika and glasnost by Gorbachev in 1986 allowed the
media greater editorial licence to investigate the controversial pages of Soviet history
and to discuss the ongoing reforms (Simon, 2004). The new, independent news-
papers such as Nezavisimaya Gazeta, Kuranty and Kommersant that appeared in
the late 1980s (Lipman and McFaul, 2001) reflected a plurality of perspectives that
emerged in the opening society, while still enjoying the economic benefits of being
financed from the state budget.

The phase of unlimited freedom (Chumikov et al., 2002) that began after the
collapse of the USSR was marked by the privatization of television. It was facilitated
by the senior state officials who sympathized with the interests of the emerging
television business sector and desired to reduce the state financing of television
(Rozanova, 2006). The first commercial (i.e. relying on advertising revenue, not state
funding) television company in Russia was the channel ‘2X2’, founded by the State
Committee of Radio and TV Broadcasting in 1990. In 1992, two main state-owned
television channels — ORT (Channel 1) and RTR (Channel 2) — were allowed to
engage in commercial activity. In 1994, a presidential decree transformed ORT into
an open joint stock company. Fifty-one percent of its shares belonged to the state,
and 49 percent of shares were sold to a group of banks and commercial structures
associated with Boris Berezovsky, allegedly through inside deals arranged by the
Kremlin (Simon, 2004). TV-6 (originally called the Moscow Independent Broadcasting
Corporation) was founded in 1993 by the Moscow city administration and a group
of associated entrepreneurs. NTV, the largest private television company in Russia
and the flagship of Media-Most, the empire of another Russian oligarch, Vladimir
Gusinsky, was created in 1993 by presidential decree. The money paid by Gusinsky
for the control package of NTV shares allegedly resulted from his political connec-
tions as the chief banker of the Moscow city government. Originally, NTV shared
the Channel 4 frequency with Kultura, a state-owned channel that broadcast
cultural and educational programmes. Coincidentally, NTV obtained the licence to
use Channel 4 exclusively following the 1996 presidential elections, in which the
channel vigorously supported Yeltsin (Lipman and McFaul, 2001: 118).

Throughout the 1990s the functioning of television was influenced by multiple
interest groups, often conflicting in their goals. All the political actors (including the
oligarchs and political elites whom they supported, the State Duma, the Federal

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

136 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

Assembly, the government, the president and his administration) considered tele-
vision a very powerful weapon in their fight for power, and struggled to increase
their influence over television while preventing their opponents from doing so. A
media insider | interviewed in 1999 suggested that the most dramatic political
struggle concerned the Law on Television and Radio Broadcasting. Passed in 1991,
the Law on Mass Media outlined the Russian television system only in general terms.
The specifics of regulation were to be detailed in the Law on Television and Radio
Broadcasting. However, the conflicting political actors resisted the development of
this law for fear that the adoption of clear legislative norms would give more
authority over television and consequently a strategic political advantage to their
competitors. The lack of clear norms and sanctions in the regulatory documents
concerning television was also convenient when:

... [after the 1996 presidential elections] the media became more and more [the] tools of
their owners in the pursuit of their owner’s narrow interests. Having played a pivotal role in
Yeltsin’s re-election, the oligarchs no longer had a common cause and began to engage in
battles over the division of remaining profitable sections of Russia’s state-owned media. . . .
An increasingly common feature of the media in the late Yeltsin period was the use of so-
called ‘compromat’ or ‘compromising material” with which to smear politicians and other public
figures. (Simon, 2004: 178)

Yet throughout the 1990s, the state continued to own all production and distri-
bution capacity for television programmes at both federal and regional level, includ-
ing the offices where television stations were located, and all the equipment and
facilities for generating, recording and transmitting television signals. Despite the
ongoing struggles between the various political actors, which Mickiewicz (2001)
called the ‘pluralism of power’, the executive branch of the state (in contrast to
legislative or judiciary branches) retained (and gradually increased) significant influ-
ence over television. The state continued to fully own RTR, reorganized into a state
unitary enterprise in 1993, as well as its 51 percent of ORT shares (Rozanova, 2000).
The president had ultimate control over these channels’ programming policy by
virtue of appointing their top executives, including the chairperson of the ORT share-
holders’ council.

Becker (2004) was right, nevertheless, in stating television’s relative autonomy
from the state, albeit based not on a commitment to civil liberties and democratic
institutions, but on the internal disputes between the elements and actors compris-
ing the state and their inability to develop and implement an effective media policy.
While the relationship between television and the state during the 1990s remained
controversial, there was real pluralism of organizational forms, sources of financing
and control, and consequently, of viewpoints expressed in the programmes (Koltsova,
2001; Lipman and McFaul, 2001; Simon, 2004). On the negative side, television
became colonized by various political interest groups and outpourings on the screen
of a mixture of politically compromising material (compromat), commercials and
zakaz (indirect commercials) (Koltsova, 2001). But on the positive side, political
broadcasting and investigative journalism had space for development and growth,
and represented diverse points of view, particularly within the framework of the
non-state commercial channels like NTV. Political and current affairs programmes

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 137

used satire to relentlessly criticize the political establishment, through such acclaimed
masterpieces as Kukly (The Puppets), referred to as ‘the mirror of the Russian politics’
(Nezavisimaya Gazeta, 1997: No. 32, p. 7).

After Putin came to power, first as prime minister in 1999 and then as president
in 2000, the state reintroduced administrative and political pressure on the television
channels, but continued to encourage their commercial activities. Unlike Yeltsin, who
had sought the support of media oligarchs to get through the political, economic
and fiscal crises, Putin was determined to consolidate the Russian state, strengthen
its executive apparatus and terminate the confrontation between the legislative and
the executive branches of power ongoing during the 1990s. While continuing to
declare commitment to the free media as a foundation of democracy, Putin asserted
that the true social responsibility of the media was to support the government in
carrying out its reforms (Albats, 2001; Coalson, 2000). The media that criticized the
government and more importantly, supported its political opponents or the poten-
tial rivals to Putin’s regime became the subject of scrutiny by tax inspectors, and
were either shut down or placed under state control ‘through selective application
of tax and criminal law . . . and the direct pressure of the Ministry of Press’ (Becker,
2004: 151). In 2000, following intense tax investigation and pressure to repay
substantive loans, Gusinsky signed a contract passing his package of NTV shares
over to Gazprom-Media, a subsidiary of the state-owned energy giant Gazprom.
Following Berezovsky’s escape to the UK after investigations concerning his business
activities started in 2000, the state restituted its full control over ORT. A year after
the closure of TV-6 (another channel that Berezovsky owned and continued to
manage from abroad) in 2002, the court made a similar decision to liquidate TVS,
which had been established by former NTV director general and journalist Yevgeny
Kiselyov and colleagues, and funded by a consortium of businessmen, including
Unified Energy Systems head Anatoly Chubais and aluminum baron Oleg Deripaska.
Insiders and researchers argue that although the official reasons for the closure of
NTV, TV-6 and TVS were, according to the Duma speaker Gennady Seleznyov, the
stations’ severe economic woes, there were undoubtedly political dimensions to
these decisions (Becker, 2004). Duma deputy, Sergey Mitrokhin, in an interview with
the information agency RBC, said that ‘the hastiness, with which the liquidation
decision had been made by the court, proved fears that the Russian judicial system
became a tool for political persecution’ (RBC, 2002).

The Russian experts | interviewed considered the ability of state-controlled broad-
casting to serve the public interest very problematic. In their opinion, in the absence
of genuinely public television, and under the imminent threat of reinstalling the state-
run television system, corporate media would still serve the public interest better than
the state-controlled media. These views are shared by key parliamentarians and
journalists (Rozanova, 2001) as well as some media researchers. The most significant
among the latter are Kolomiets (2003) and Poluekhtova (2003), who analyse in detail
the commercialization of Russian television, and conclude on its positive impact in
increasing information pluralism, diversifying programming structure, overcoming
Russia’s cultural isolation and fostering the development of regional television and
the growth of available television channels. Although this argument was debated

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

138 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

by Razlogov (1997), Shabdurasulov (1999) and others, who pointed out that commer-
cialization had many negative consequences, such as the erosion of educational
broadcasting and the decrease in quality of programme content across all genres,
the majority agreed that in comparison with the state-controlled television of Putin’s
presidency, the television of the 1990s, imperfect and faulty as it was, seemed the
least of the two evils. Several Russian scholars, including Zasursky (2002) and
Chumikov et al. (2002), regarded the corporatization of the media (and in particular
television) in Russia as a step towards creating public broadcasting, for two reasons.

First, business executives tend to maintain a hands-off approach to the micro-
management of programming policy, allowing the journalists creative freedom, as
long as the media retain their social prestige and thus continue to attract advertis-
ers and make money. Second, corporate media have to provide in the programming
a critical and comprehensive analysis of matters directly relevant to public life. Other-
wise the public, despising all kinds of propaganda and brainwashing, wouldn’t tune
in. Many scholars have argued that the corporate channel NTV, created in 1994 and
taken over by the state in 2000, was as close an approximation to the ideal of a
PSB channel as Russia has ever known (Becker, 2004; Koltsova, 2001; Lipman and
McFaul, 2001).

This viewpoint is at odds with the conventional definition of public television,
but consistent with the specific interpretation of the concept of ‘public’ with regard
to television in Russian media research. According to Krasin (Krasin, 2002; Krasin
and Rozanova, 2004), the debate on the crisis of liberal democracy and possible
ways of resolving it is ongoing, in both western (Benhabib, 1996; Young, 2000) and
Russian (Shevtsova, 2003; Shestopal, 2004) political science. The argument frequently
mentioned is that a person has a right to ‘personal privacy’, and one’s ‘private space’
needs to be protected from the intrusion of the media, so people are not prevented
from making their own political choices.

According to Habermas (1996), the issue of independence and autonomy of a
person in determining her or his political behaviour was outlined by Emmanuel Kant
as the central problem of democracy. Kant pointed out that the freedom of choice
is the freedom to be always able to publicly use one’s reason. And anticipating the
challenge of forced, paternalistic enlightenment when the authorities claim to know
what is best for the people and enlighten them against their will, Kant (1998)
emphasized that enlightenment can be possible only through the public use of one’s
reason. From these premises, the media become public and the main constituent
of democracy if their activity ensures the freedom of citizens to publicly use their
reason. The main precondition for that is the diversity of information, being able to
compare different visions of the events, viewpoints and evaluations, and on this
basis to form one’s own opinion about what is happening.

By becoming corporate and subordinate to consumers, the media may not
automatically become public, argues Krasin (2002). Such subordination leads to the
creation of tabloid press or commercial exploitation (Jakubowicz, 2004). The media
become public and independent only through subordination to the citizenry. The key
public function they perform is contributing to the development of civic conscience.
However, multimedia holdings are playing an increasingly important role in the

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 139

development of the mass media and information structures worldwide, and this
trend does not lead to the media’s increased subordination to the citizens. Concen-
tration of the media industry and the purposeful anti-competitive strategy of media
holdings mitigate against information pluralism, which is the necessary precondition
for citizens' free choice and independent assessment of information from different
sources, within their ‘private space’. What it comes down to is that only certain
groups of corporate and state-corporate interests are represented in the media, and
the growing number of smaller interest groups are forced out and do not receive
adequate coverage in the public sphere. Neoliberal illusions of western and Russian
scholars about information pluralism being a direct consequence of privatization of
the media and their inclusion into the marketplace are unsubstantiated (Becker,
2004; Mickiewicz, 2001).

Moreover, the amount of effort, time and expertise required of citizens to obtain
and process the information in the multimedia world, even if the information is un-
biased and the sources trustworthy, is often too costly. This requires revising the
model of the relationship between PSB and democracy, placing at its core the concept
of deliberation or capability to become informed and to participate in the political
process. Analysing the experience of Russia, as well as the experience of western
democracies, Krasin refers to two ways of activating this capability.

The first way is libertarian, when the formula for freedom is ‘let me figure it
out on my own, don't let the society tell me what to do’ (Friedman, 1962; Hayek,
1978; Nozick, 1974). In reality, the society has become so complex and sophisti-
cated that individualistic isolation leads either to absenteeism, to withdrawing from
political participation (Farnen, 2003), or to incompetent decisions due to the lack
of understanding, knowledge and expertise necessary to make a choice regarding
any matter. The second way is deliberative, when a citizen participates in public
reflection, which involves articulating and confronting views of various social and
political forces, common debate and a search for general consensus and agreement
(Elster, 1998; Habermas, 1996). The individual reason of a person is not isolated from
society, but accumulates the results of public discussions, enabling the person to
make a truly free and informed choice.

What may ensure a balance between these two ways? Even if the commitment
to public and independent media and the recognition of subordination to the
citizens as a major precondition for their existence takes root at the conceptual level,
can any progress be made in this direction at the level of media policy? Sharing the
position of Burgelmann and Calabrese (1999), McQuail (1998) and McChesney
(2003), Krasin (2002) suggests that informational pluralism cannot be maintained
without applying to the broadcasting sphere non-market regulatory practices. On
the normative level, the solution may lie in ensuring regulation in the informational
sphere on the basis of a broad, public, representative responsibility, according to the
principles of a social contract between all the political, social and production parties
concerned. This task is enormously difficult, but only thus can the democratic plural-
ism of information in modern societies be ensured.

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

140 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2
The Future for Public Television: In Search of Alternatives

The challenges to PSB associated with the pressures from both the state and the
corporate sector are highly significant. They are present, albeit in different degrees,
both in the established western democracies and in the context of a neoauthori-
tarian Russian society. The question is whether there are substantive arguments to
support the feasibility of PSB at the conceptual and practical level.

To some scholars, the virtue of PSB is self-evident. According to McQuail (1998),
the role of the media in a healthy democratic political culture is to define and publi-
cize diverse perspectives on the shared objectives or problems of society and of the
wider international community; to provide trustworthy sources of information and
ideas; and to maintain broad opportunities for access to public channels of communi-
cation for diverse collective and individual voices. ‘This implies the existence of a public
interest in mass media, which is more than the sum of individual “user” demands’
(McQuail, 1998: 19). It is just as valid in @ more competitive, globalized and commer-
cialized age, as it has ever been.

Researchers sharing these views consider reregulation key to maintaining PSB
‘to counteract the negative aspects of market forces and to optimize the positive
role they can play’ (Dahlgren, 1995: 15). Despite all shortcomings, the state still
remains the most appropriate national instrument for implementation of public
policy. But addressing the problems of PSB through legislative mechanisms is
extremely difficult. Both the principles of reregulation and the mechanisms for their
implementation remain subject to vigorous debate. According to western and
Russian lawyers alike (Efimova and Artishchev, 2001; Hundt, 1996), the main points
of contention are whether the rules and standards should be the same for all broad-
casters regardless of their organizational form, and if not, on what grounds should
different rules be applied to different types of broadcasters. The experience of Russia
during the 1990s convincingly demonstrated that the conflicting interest groups
preferred using television as a power resource and in the absence of clear rules or
responsibilities, and thus resented the idea of compromise and would sabotage the
development of broadcasting laws. Although this resentment may take more
refined forms in other societies, the interested parties like multimedia holdings have
considerable financial resources and translate them into political power to lobby
against media regulation.

Another question concerns whether regulation should apply to PSBs as organiz-
ations or to the services they provide. A common assumption in the literature on
PSB was that when a PSB organization is weakened by a policy decision, so is the
quality of public broadcasting as a service (Humphreys, 1996; Tracey, 1998; Wedell,
1995). Yet according to Clifton et al. (2003), PSBs around the world are different
in terms of the quality of programming, their relationship to political institutions,
the funding mechanisms and their independence from the state and business sector.
Not all media organizations formally defined as PSBs provide quality public broad-
casting all the time. Many of them, particularly in CEE countries, are ‘empty shells’
(Jakubowicz, 2004). The new regulatory initiatives in the EU situate citizens and
services at the centre, rather than organizations, by using the term services of general

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 141

interest (Clifton et al., 2003). It is assumed that whether a broadcasting company
is public or private is irrelevant, as long as its programmes comply with certain
criteria developed through democratic legislative procedures. This approach ignores
the interrelation between the organizational form and its performance, which has
been consistently maintained by organizational and media studies (Huczinski and
Buchanan, 2002), and suggests that private television channels can serve public
interest better than heavily commercialized public television.

In a climate of erosion of PSB legitimacy, some voices start to speak of the emer-
gence of new public spaces between the state and private capital, and place in them
hopes for renewal or resurrection of PSB. Murdock (2000: 288) questions whether
‘alternative media can be strengthened and linked together to create a genuinely
popular public sphere that would break with the populism of the market and the
paternalism of the existing public institutions, to develop a new kind of communi-
cations system’.

The term alternative or radical media refers to small-scale media of various tech-
nical and genre formats that have no allegiance to corporate, religious or govern-
ment authority (Downing, cited in Raboy, 2003: 216). Their core is typically a group
of media and computer activists, normally associated with particular advocacy
projects but not necessarily permanent political groups or parties (Halleck, 2002).
Radical media link different forms of communication and expression and include
both the technologically based media and grassroots art activists such as puppeteers,
banner designers, T-shirt designers, street theatre actors, musicians and so on, who
are energetic in organizing and protest (Mohammadi et al., 1995).

Kellner (2004) articulates the capacity of alternative media to create a real
alternative to the corporate media and regards the web as a postmodern public
sphere, a forum for public discussion of all matters of general relevance in accord-
ance with the democratic principles of freedom of speech, tolerance and trans-
parency. Although more cautious in assigning them the role of saviours of the PSB,
Downing emphasizes the impact of these media on social movements, especially
the anti-globalists’ protests around the meetings of the WTO in Seattle, the IMF in
Prague, the World Bank in Washington and the Summit of the Americas in Quebec
City (Downing, 2003: 216). However, the introduction of any communications tech-
nology typically creates high expectations ‘concerning the level of communicative
freedom and the possibilities of choice that will be available to the average citizen’
(Burgelman and Calabrese, 1999: 130), and the Internet may contribute to a change
of communication system but not completely substitute it.

There are several important factors why television remains a key forum for social
interaction, and cannot be completely replaced by any other medium, including
Internet. Access is a widely acknowledged factor — not everybody has the means
or ability to go online (Azal and Harwood, 2005; Halleck, 2002), while the over-
whelming majority of households own a television set. But considering alternative
media a viable successor to PSB is conceptually dangerous for other important
reasons that have not been given sufficient attention.

First, the very fact that powerful corporations in western societies and govern-
ments in ‘concentrated’ (Jakubowicz, 2004) regimes like Russia fiercely fight to

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

142 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

control television proves its tremendous and yet unsurpassed power as a means of
mass communication. Unlike television, the Internet cannot become a background
for our daily routines to the same extent as the broadcast media. Websites cannot
reach their potential audiences in the same way as television channels, because web
browsing is a much more proactive activity than watching television. As demonstrated
by Azal and Harwood (2005), the majority of social movements’ websites do not
appear among the top 30 Google keyword search results using the movement’s name,
thus accessing these websites without knowing their exact address is difficult even
for skilled people.

Second, the Internet is not an area of free and uncensored information. On the
one hand, website browsing leaves identifiable tracks, exposing users to potential
abuse by unscrupulous individuals or groups, or control by state authorities. On the
other hand, the economy of scale continues to guide the production of information
(Leys, 2001) and most of the key information websites belong to the major media
companies (such as CBC or BBC). Third, small-scale and community volunteer media
lack resources to sustain professional journalistic coverage of current affairs. This
raises questions about the quality and validity of information they supply.

Last but not least, the assumption that alternative media may replace public
media, and in particular PSB, raises the issue of fragmentation of the public sphere
and distortion of its essential qualities. By definition, alternative media serve to
articulate the interests and views of select groups. Although they have every right
to be expressed and represented, a sum of group interests does not automatically
equate to the public interest. Even when individuals can articulate their personal
and group interests, public interests are largely opaque to them and may only
become embodied into social relationships and institutions through public communi-
cation (Krasin and Rozanova, 2004: 277). While the role of the alternative media
is important for ensuring democratic pluralism and freedom of speech, they need
not be seen as replacing traditional media in any role — but they may meaningfully
complement them.

Discussion

Public service broadcasting has been vigorously criticized from both the political right
and the left. Dispute remains concerning the efficiency of its organizational form and
management, the legitimacy for special conditions and rules being applied to it, the
role of different agencies, most importantly the state, in its regulation, the quality of
its programming and its ability to address the public interest. Some (Burgelman and
Calabrese, 1999; Krasin, 2002; McQuail, 1998) see PSB as the communicational
condition of democracy characterized by informed and responsible engagement of
citizens in public debates under conditions of separation and balance of powers.
Others (Coase, 1959; Vedel and Caby, 1997) regard it as a nuisance for the competi-
tive television market, which takes advantage of the state financing without any
worthy programming return.

Significant differences exist not only between western democracies and post-
Communist countries, but among the latter as well (Jakubowicz, 2004) in their

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 143

experience of, and attitudes to, PSB, depending on the social, political and economic
conditions that have shaped their television history. Naturally, these differences build
into theory and policy debates. While PSB was declared among the goals for
building the national television systems in countries like Poland, Hungary and the
Czech Republic that were aspiring to join the EU and imitating Western European
media regimes (Jakubowicz, 2004), in the UK there were calls to replace the very
term (Clifton et al., 2003). While some suggest introducing reregulation into the
television sphere to address the current shortcomings of the television market
(Dahlgren, 1995), others argue that there are no social or political forces to support
this move (Tracey, 1998). While some view small-scale media as the realm of genuine
popular freedom of speech, others regard them as the privatization of the public
sphere. The processes of economic globalization, regional transformation, changes
in the regimes of governance and in the balance of global power compound these
controversies and make the broadcasting landscape even more ambiguous. While
the media markets transcend national borders, many question whether democracy
may follow in their wake.

My analysis has shown that challenges to the ‘publicness’ of the media have a
universal character and manifest in both the established western democracies and
in the post-Communist societies, in varying degrees, depending on the specific insti-
tutional contexts. My analysis also confirms that western and Russian communi-
cation scholars come to many similar conclusions regarding the sources of these
challenges and their effects on the media and democracy. Bringing the Russian
experience into the discussion about PSB is particularly important because the
restriction of media freedom by the state is not unigue to Russia but characteristic
of all concentrated regimes, including such diverse countries as Belarus, Zimbabwe
and Burma (Becker, 2004; Jakubowicz, 2004). The fact that a 2003 Freedom House
survey of press freedom ranked only 78 countries ‘free’ and 115 countries (includ-
ing Russia) ‘partly free’ or 'not free’ (Becker, 2004: 144) emphasizes the gravity of
the question of whether public media, and indeed democracy, may be part of the
future for the majority of humankind.

The idea that alternative media may become New Public Media (Kellner, 2004;
Murdock, 2000) is disturbing in its complacency regarding the vision that public
institutions, including the media, may survive only on a small-scale basis, using rudi-
mentary resources, while big production resources and large audiences are colon-
ized by media corporations or governments that are subject to little restraint,
particularly in the case of concentrated regimes like Russia, where democracy is on
a tight leash. Operating on the local or group network level, small-scale media inform
people and activate collective debate and decision-making, and in this capacity they
are essential to democracy. However, on the societal level, there is always a need
to create a common vocabulary, common frames of reference to facilitate public
discussion and public decision-making. ‘Global problems require global solutions’
(Raboy, 1999: 213), and this article aims to contribute to a broader dialogue among
the international scientific community, to address the question: ‘Public Television
and Democracy: Quo Vadis?’

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

144 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

Notes

I thank Dr Susan McDaniel and Dr Yury Krasin for sharing their insightful thoughts and comments
as this article developed.

1. In the Western European perspective, PSB has been associated with a certain way of setting up
the media system that was regarded as compatible with, and conditional for, democracy. In the
US, PSB was created as a complementary subsystem. Officially established in 1967 as a national
broadcasting service, public television’s 125 original stations held in common general commit-
ments to education, community and, especially for those affiliated with Midwestern universities,
the land-grant tradition (Balas, 2003: 11).

2. This description is most accurate of the societies where PSB initially had a monopoly position —
that is, in Western Europe. The situation was different in the US, where PSB was rudimentary
and private networks dominated since the start of the history of television, or in the Communist
world, where the state had a monopoly over television.

3. Wedell and McQuail are supportive of PSB in principle but believe that its fall is unfortunate but
inevitable, hence the factors that they analyse.

4. The World Bank (2002) report outlined two other types of regimes in CEE as of that time: non-
competitive, which demonstrated restitution of the pre-transitional single-party governance (for
example, Turkmenistan); and war-torn by conflicts usually rooted in ethnic and territorial divisions
that severely constrain the capacity of the state (for example, Tajikistan). The prospects for public
television in these countries are probably worse than in the rest of CEE (Jakubowicz, 2004), but
systematic data are not available, not least because of the unwillingness of the respective
governments to provide researchers access to information (for details, go to: www.eurasianet.
org/turkmenistan.project/files2/050503_15thWorldPressFreedomday.rtf).

5. The study was conducted in Russia in 2002 by a team of researchers headed by Alexander
Chumikov, by means of telephone interviews. In total, 80 experts were interviewed, among them
eight representatives of political authorities regulating the activities of television, 16 business-
persons working in the media sphere, 16 media researchers, 20 staff and journalists working in
the central television channels and 20 staff and journalists working at the regional television
stations. Permission to use the data from the study for secondary analysis was obtained from
Alexander Chumikov. No direct quotes from interviews are provided in compliance with the
original provision in the study to keep the experts strictly anonymous.

References

Adorno, T. (2001) The Culture Industry. Oxford: Routledge.

Albats, Y. (2001) ‘Press: As Free as Putin Says’, Moscow Times 16 January.

Azal, V. and P. Harwood (2005) ‘Minority Search: Ethnopolitical Mobilization Online’, paper presented
at the International Studies Association Annual 46th Meeting.

Balas, G. (2003) Recovering a Public Vision for Public Television. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Becker, J. (2004) ‘Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System’, European Journal of
Communication 19(2): 139-63.

Bennett, T. (1998) Culture: A Reformer’s Science. London: Sage.

Benhabib, S. (1996) Democracy and Difference. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Burgelman, J.-C. (1986) ‘The Future of Public Service Broadcasting: A Case Study for a “New”
Communications Policy’, European Journal of Communication 1(2): 173-201.

Burgelman, J.-C. and A. Calabrese (1999) Communication, Citizenship and Social Policy. Lanham,
MD: Rowman and Littlefield.

Chumikov, A., Y. Zasursky, A. Surin and Y. Krasin (eds) (2002) The Development of the Media as
an Instrument of Democracy in Russia. Moscow: Moscow Lomonosov University Press.

Clifton, J., E. Comin and D.D. Fuentes (2003) Privatisation in the European Union: Public Enterprises
and Integration. Dordrecht and Boston, MA: Kluwer Academic.

Coalson, R. (2000) ‘Media Morass’, Committee to Protect Journalists Report; at: www.cpj.org

Coase, R. (1937) ‘The Nature of the Firm’, Economica 4: 386-405.

Coase, R. (1959) ‘The Federal Communication Commission’, Journal of Law and Economics 2: 1-40.

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 145

Coase, R. (1960) ‘The Problem of Social Cost’, Journal of Law and Economics 3: 1-44.

Curien, N. (2000a) ‘Services publics et marchés: I'ére des régulateurs’, Sociétal 10/12(30): 45-90.

Curien, N. (2000b) Economie des réseaux. Paris: La Decouverte.

Dagnaud, M. (2000) L'Etat et les médias: fin de partie. Paris: O. Jacob.

Dahl, R. (1991) Democracy and its Critics. New Haven, CT: Yale University Press.

Dahl, R. (2000) On Democracy. New Haven, CT: Nota Bene.

Dahlgren, P. (1995) Television and the Public Sphere: Citizenship, Democracy, and the Media.
Thousand Oaks, CA: Sage.

Dewhirst, M. (2001) ‘Censorship in Russia, 1991 and 2001’, Journal of Communist Studies and
Transition Politics 18(1): 21-35.

Downing, J. (2003) ‘Independent Media Centers: A Multi-Local, Multi-Media Challenge to Global
Neo-Liberalism’, pp. 215-31 in M. Raboy (ed.) Global Media Policy in the New Millennium. Luton:
University of Luton Press.

Efimova, L. and A. Artishchev (2001) Media Independence and Flaws in Legal Frameworks. Moscow:
State Duma Press.

Elster, J. (1998) Deliberative Democracy. Cambridge: Cambridge University Press.

Farnen, R. (2003) ‘Service Learning, Volunteerism, and Democratic Civic Education in North America’,
paper presented at the ECPR Il Conference.

Friedman, M. (1962) Capitalism and Freedom. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Garnham, N. (1990) Capitalism and Communication: Global Culture and the Economics of Infor-
mation. London: Sage.

Garnham, N. (1999) ‘Amartya Sen’s “Capabilities” Approach to the Evaluation of Welfare: Its
Application to Communications’, pp. 113-25 in A. Calabrese and J.-C. Burgelman (eds)
Communication, Citizenship and Social Policy. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Greffe, X. (1999) Gestion publique. Paris: Dalloz.

Habermas, J. (1989) The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category
of Bourgeois Society. Cambridge, MA: MIT Press.

Habermas, J. (1996) Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and
Democracy. Cambridge, MA: MIT Press.

Halleck, D. (2002) Hand-Held Visions: The Impossible Possibilities of Community Media. New York:
Fordham University Press.

Hamilton, J. (1996) ‘Private Interests in “Public Interest” Programming: An Economic Assessment
of Broadcaster Incentives’, Duke Law Journal 45(6): 1177-92.

Hayek, F. (1978) The Constitution of Liberty. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Hobsbawm, E. (1994) The Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914-1991. London:
Michael Joseph.

Horkheimer, M. (1975) Critical Theory. New York: Continuum.

Huczinski, A. and D. Buchanan (2002) Organizational Behavior. Harlow: Prentice Hall.

Humphreys, P. (1996) Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester: Manchester
University Press.

Hundt, R. (1996) ‘The Public’s Airwaves: What Does the Public Interest Require of TV Broadcasters?’,
Duke Law Journal 45(6): 1089-130.

Jakubowicz, K. (2004) ‘Ideas in our Heads: Introduction of PSB as Part of Media System Change in
Central and Eastern Europe’, European Journal of Communication 19(1): 53-74.

Kant, I. (1998) Critique of Pure Reason. Cambridge: Cambridge University Press.

Kellner, D. (2004) ‘The Media and the Crisis of Democracy in the Age of Bush-2', Communication
and Critical/Cultural Studies 1(1): 29-58.

Kolomiets, V. (2003) ‘Rating Shares’, Otechestvenniye Zapiski/National Notebooks 4: 178-93.

Koltsova, O. (2001) ‘News Production in Contemporary Russia’, European Journal of Communi-
cation 16(3): 315-35.

Krasin, Y. (2002) ‘The Freedom of Choice and the Media Industry’, Sotsis/Sociological Research 4:
38-9.

Krasin, Y. and J. Rozanova (2004) ‘Public Sphere and Public Policy in Russia’, pp. 275-85 in
H. Sunker, R. Farnen and G. Szell (eds) Political Socialisation, Participation and Education: Change
of Epoch, Processes of Democratization. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.

Leys, C. (2001) Market-Driven Politics: Neoliberal Democracy and the Public Interest. London: Verso.

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

146 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 2

Lipman, M. and M. McFaul (2001) ‘“Managed Democracy” in Russia: Putin and the Press’, Press/
Politics 6(3): 116-27.

McChesney, R. (1999) Rich Media, Poor Democracy. Urbana: University of lllinois Press.

McChesney, R. (2003) ‘The Global Restructuring of Media Ownership’, pp. 175-93 in M. Raboy
(ed.) Global Media Policy in the New Millennium. Luton: University of Luton Press.

McChesney, R. and J. Foster (2003) Big Picture: Understanding Media through Political Economy.
New York: New York University Press.

McQuail, D. (1997) ‘Western European Media: The Mixed Model under Threat’, pp. 147-64 in
Medla, Power, and Control. Oxford: Oxford University Press.

McQuail, D. (1998) ‘New Roles for New Times?’, pp. 13-20 in E. Dennis and R.W. Snyder (eds)
Media and Democracy. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.

Mickiewicz, E. (2001) ‘Piracy, Policy, and Russia’s Emerging Media Market’, Harvard International
Journal of Press/Politics 6(2): 30-52.

Mohammadi, A., A. Sreberny-Mohammadi and J. Downing (1995) Questioning the Media: A Critical
Introduction. Thousand Oaks, CA: Sage.

Mosco, V. (1996) Political Economy of Communication: Rethinking and Renewal. Thousand Oaks,
CA: Sage.

Murdock, G. (2000) ‘The Privatization of British Communications’, pp. 273-88 in J. Weitin, G. Murdock
and P. Dahlgren (eds) Television across Europe. London: Sage.

Nozick, R. (1974) Anarchy, State and Utopia. Oxford: Blackwell.

Poluekhtova, I. (2003) ‘Television Menu and Teleconsumption’, Otechestvenniye Zapiski/National
Notebooks 4: 194-209.

Raboy, M. (1999) ‘Communication Policy and Globalization as a Social Project’, pp. 211-23 in
A. Calabrese and J.-C. Burgelman (eds) Communication, Citizenship and Social Policy. Lanham,
MD: Rowman and Littlefield.

Raboy, M. (ed.) (2003) Global Media Policy in the New Millennium. Luton: University of Luton Press.

Razlogov, K. (1997) ‘Once Again about Culture, or TV as a Cultural Industry’, CinemaArt 7: 27-41.

RBC (RosBusinessConsulting) (2002) 1 November; at: newsfromrussia.com/comp/2002/01/11/25358 _
.html

Rozanova, J. (2000) ‘The System of TV Management in Russia: Development, Problems and Perspec-
tives', Journal for East European Management Studies 5(3): 212-30.

Rozanova, J. (2001) ‘The Problems of Democratization of TV Broadcasting in Russia’, Personality,
Culture and Society 2 (Special Issue): 158-81.

Rozanova, J. (2006) ‘Behind the Screen: The Role of State—TV Relationships in Russia, 1990-2000’,
Canadian Review of Sociology and Anthropology 43(2): 185-203.

Shabdurasulov, I. (1999) ‘There is no Russia without the Public TV’, Russian Federation 2: 64-79.

Shestopal, E. (2004) ‘Presidential Elections in the Context of the Russian Transit to Democracy’, Polis
1:28-43.

Shevtsova, L. (2003) Putin’s Russia. Washington, DC: Carnegie Endowment.

Simon, R. (2004) ‘Media, Myth and Reality in Russia’s State-Managed Democracy’, Parliamentary
Affairs 57(1): 169-84.

Splichal, S. (2001) ‘Imitative Revolutions: Changes in the Media and Journalism in East-Central
Europe’, Javnost/The Public VIII(4): 31-58.

Tracey, M. (1998) The Decline and Fall of Public Service Broadcasting. Oxford: Oxford University Press.

Vedel, T. and L. Caby (1997) Telecommunications: Changing Relationships in an Information Society.
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Wedell, G. (1995) ‘Prospects for TV in Europe’, Government and Opposition 45(2): 315-31.

World Bank (2002) Transition: The First Ten Years: Analysis and Lessons for Eastern Europe and the
Former Soviet Union. Washington, DC: World Bank.

Young, I. (2000) Inclusion and Democracy. Oxford: Oxford University Press.

Zandberg, I. (2003) ‘Civil Society, Radical Mass Media and the Oppositional Public Sphere in
Post-Communist Poland’, Electronic Journal of Communication 13(4); at: www.cios.org/iwww/
ejcmain.htm

Zassoursky, |. (2004) Media and Power in Post-Soviet Russia. New York: M.E. Sharpe.

Zasursky, Y. (2002) ‘Media and the Civil Society in Russia’, pp. 11-27 in A. Chumikov, Y. Zasursky,
A. Surin and Y. Krasin (eds) The Development of the Media as an Instrument of Democracy in
Russia. Moscow: Moscow Lomonosov University Press.

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

ROSANOVA: PUBLIC TELEVISION: QUO VADIS? 147

Julia Rozanova is currently a doctoral candidate at the Department of Soci-
ology of the University of Alberta. Her research employs a critical interdisciplinary
perspective and focuses on transformation of social and political regimes,
media—state relations and globalization. Prior to working in Canada, she worked
for three years as an assistant professor at Moscow Lomonosov State University.
She has published several articles in international academic journals (Journal of
Eastern European Management Studies, Osteuropa, Canadian Review of Soci-
ology and Anthropology and Current Sociology).

Address Department of Sociology, University of Alberta, 419 HM Tory Building,
Edmonton, AB T6G 2H4, Canada. [email: rozanova@ualberta.ca]

Downloaded from http://gaz.sagepub.com at Stockholms Universitet on March 9, 2007
© 2007 SAGE Publications. All rights reserved. Not for ial use or ized distribution.



http://gaz.sagepub.com

