
The Forum
Volume , Issue   Article 

The Media: What They Are Today, and How

They Got That Way

Morton Keller∗

∗Brandeis University, keller@brandeis.edu

Copyright c©2005 by the authors. All rights reserved. No part of this publication may
be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means,
electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without the prior writ-
ten permission of the publisher, bepress, which has been given certain exclusive rights
by the author. The Forum is produced by The Berkeley Electronic Press (bepress).
http://www.bepress.com/forum



The Media: What They Are Today, and How

They Got That Way∗

Morton Keller

Abstract

This article seeks to provide a historical context for the current state of the media.
It concludes that the political bias, and capacity to produce journalistic scandal, so con-
spicuous in recent years among leading newspapers and television networks, reflects the
impact of major cultural, market, and technological developments.

∗Morton Keller is a visiting fellow at the Hoover Institution and the Spector Professor
of History emeritus at Brandeis University. His most recent book was Making Harvard
Modern: The Rise of America’s University (2001).



The troubled state of this country’s major institutions is a familiar feature of 
our time. The presidency has been battered by Vietnam, Watergate, and 
Monicagate, Congress by disgraced Speakers and low public esteem. A good-
sized chunk of corporate America--Enron and its numerous siblings; misbehaving 
banks and investment firms; product-besmirched cigarette and auto 
manufacturers--has come under a similar cloud. American universities, arguably 
the world’s best (certainly the best-endowed) are under attack for political 
correctness, grade and cost inflation, and faculty dereliction of duty. Organized 
religion has been rocked by misbehaving evangelical leaders and Catholic priests. 
Only the military, which underwent its own dark night of the soul in the Vietnam 
era, can lay claim to an uptick in character and reputation.

The media have joined the ranks of the fallen. A Gallup poll in May 2003 
found that 62 percent of respondents thought that news organizations were often 
inaccurate. It was not always so. During the mid- and late twentieth century, 
major American papers and TV networks were highly regarded for the scope and 
objectivity of their news coverage, and for their role as the nation’s moral 
watchdogs toward McCarthyism, the civil rights movement, Vietnam, and 
Watergate. But a multitude of scandals in more recent years has tarnished their 
reputations. 

The media, it seems, are reaping the costs of the same Faustian bargain that 
has wounded other major American institutions. Society has rising expectations of 
its leading newspapers and television networks, as it has of its presidents, 
Congress, corporations, and universities. But this has a cost. When those 
expectations are not met--when hubris reaps its inevitable harvest--the public 
reaction is commensurately stronger.

But before leaping to these conclusions, it would be well to step back and ask 
--and try to answer--a few questions: 

Is it indeed the case that the current state of media accuracy and objectivity is 
unusually suspect? Or is it pretty much what it always has been? 

If in fact there has been a spike in media misbehavior, what is its cause: 
isolated instances of that random x-factor human frailty? Or is there a larger, more 
systemic problem? 

To my delight, these questions lend themselves to the methods and mind-set 
of the historian. That is not often the case in public policy discourse, where an 
historical perspective is measured in months or at most a decade, and other forms 
of analysis--statistical, theoretical, anecdotal--are more favored. 

I

Journalism by nature is contentious, sharp-edged, opinionated. Gossip, 
sensationalism, and exposure are essential ways of getting readers to read, or 

1Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



viewers to view, the media product. From their first appearance in the eighteenth 
century, newspapers were organs with attitude. In colonial America, as in Old 
Regime Europe, they depended on the support of wealthy individuals or factions, 
and reflected the take-no-prisoners mentality of their patrons. At the very 
beginning of the Republic, in 1789, Alexander Hamilton financed John Fenno’s 
Gazette of the United States “to endear the general Government to the people.” 
Two years later Thomas Jefferson riposted with Philip Freneau’s National 
Gazette. Soon after, Benjamin Franklin Bache (the great man’s grandson) and 
English radical William Duane made their American Aurora a virulent 
Republican organ--matched scurrility for scurrility by William Cobbett’s 
Federalist Porcupine’s Gazette. 

No-holds-barred partisanship hardly subsided as American public life become
more democratic in the nineteenth century. Almost all newspapers were wedded 
to and to some degree subsidized by the parties. Their readership expanded with 
the democratization of the electorate and the spread of literacy. The Post Office 
Act of 1792 subsidized newspaper delivery rates, and Congress created a dense 
national network of post offices. By 1840 39 million copies of newspapers were 
distributed annually. Popular newspaper names--Post, Express, Mail, Courier, 
Dispatch--suggest how important the postal system was to the American press. 

A mass audience, along with new technology--faster presses, cheaper paper--
led to new kinds of journalism. James Gordon Bennett’s New York Herald and 
Richard Henry Dana’s Sun, which appeared in the 1830s, innovatively avoided 
too-close identification with a political party. They depended for their income 
instead on large circulation and substantial advertising, earned by their low price 
of a penny and their crime-and-sex-drenched news pages. 

During the last half of the nineteenth century, another significant audience 
began to appear: a commercial-professional urban middle class that saw itself as 
above mass party politics, and wanted a more responsible and objective approach 
to the news. Editors ambitious to shape public opinion responded. As Whitelaw 
Reid of the New York Tribune put it, truthful independent journalism would make 
the newspaper “the master, not the tool, of party.” 

Yet another addition to what would become the world of the modern media 
was the marriage of sensationalism and reform. Joseph Pulitzer and William 
Randolph Hearst, the most successful American newspaper publishers at the turn 
of the twentieth century, understood that in an urban, industrial society, profits 
and crusading journalism could be comfortable bedfellows. But exposés and 
objectivity were not necessarily compatible; indeed, they may well have been 
antithetical. The most successful newspapers of the early twentieth century--the 
Hearst chain, Robert McCormick’s Chicago Tribune, Joseph Patterson’s New 
York Daily News--treated news and opinion as interchangeable parts of the 

2 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



circulation-and-power-building game, and reflected their owners’ often strong 
political views on every page. 

A similar evolution occurred in large-circulation magazines, the other popular 
medium of the time. Publishers such as S.S. McClure, the father of muckraking, 
and Henry R. Luce, the leading magazine publisher of the mid-twentieth century, 
were driven by the same dual desire for circulation and public influence that 
animated their newspaper publisher peers. The very titles of magazines such as 
Cosmopolitan and Everybody’s, or Luce’s Time and Life, reflected the urge to 
transcend the medium’s traditional bounds of localism and limited readership. 
Their turn-of-the-century exposures of political, economic, and social corruption 
that Theodore Roosevelt scornfully labeled muckraking were in the Hearst-
Pulitzer tradition. Like their sensationalist newspaper peers, the muckrakers made 
no claim to objectivity. But they also placed great store on thorough reportage, 
prefiguring the investigative journalism of our time. 

II

The modern media ideal of comprehensiveness and objectivity is a relatively 
recent development. It was the product of a more sophisticated readership, 
seeking to be informed as well as entertained; of publishers who found 
satisfaction (and profit) in meeting that demand; of journalists who earned status 
and self-respect as members of a profession with high standards; and of 
technological and marketing changes that made such journalism economically 
feasible. 

The New York Times and the British Broadcasting Corporation--the Grey 
Lady and Auntie, to use their revealing nicknames--were the most notable  
exemplars of this High Journalism of the recent past. Both, of course, have been 
embroiled in recent media scandals. The Gray Lady is down, Auntie is maimed: a 
coincidence that a Marxist, or a historian, would say is no accident. 

Adolph Ochs took over the Times in 1896, emblazoned “All the News That’s 
Fit to Print” on its masthead, and committed the paper “to give the news 
impartially...regardless of party, sect, or interests involved.” But Ochs bought the 
Times with the backing of leading New York bankers and financiers, who 
expected the paper to speak for the conservative Democratic opposition to the 
takeover of the party by William Jennings Bryan. He made clear his intention “if 
possible, to intensify [the Times’s] devotion to the cause of sound money and 
tariff reform,...and...its advocacy of the lowest tax consistent with good 
government.”

It never was easy to see to it that all the news thought fit to print appeared in 
the news columns, and that all the views the owner thought fit to print were 
confined to the editorial page. Arthur Hays Sulzberger, the Times ’s publisher 

3Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



from 1935 to 1961, who had problems with Zionism (and with his Jewishness), 
saw to it that Nazi anti-Semitism, the Zionist movement, and ultimately the 
Holocaust were downplayed. Walter Duranty managed to inject a substantial dose 
of pro-Stalinism into his reports on the Soviet Union during the 1930s, and 
Herbert Matthews was gulled into doing a similar whitewash job on Castro in 
1957. (The current coverage of Venezuela’s Hugo Chavez by the Times’s Juan 
Forero pays homage to this tradition.)

Nevertheless under Sulzberger and his son Punch, its publisher from 1961 to 
1992, the Times won a deserved reputation as America’s newspaper of record: 
comprehensive, well-written, objective and reliable. Other ambitious journals 
across the country followed suit, erecting Chinese Walls that separated opinion 
from news. Journalistic accuracy and objectivity came to be firmly embedded 
values among reporters and publishers alike.

Under its first Director John Reith, during the 1920s and the 1930s, the BBC 
took on a persona not unlike that of the Sulzbergers’ Times. Reith fought hard to 
make the BBC a significant purveyor of news. By mid-century the BBC at home 
and its World Service abroad were widely regarded as uniquely reliable sources of 
objective news reporting and analysis. At the same time, Reith committed himself 
to instructing his audience in the higher things of life. “Few listeners know what 
they want,” he thought, “and very few want what they need.” He rose to the 
challenge with dinner-jacketed radio announcers reading the news in a plummy 
accent that came to be known as BBC English. These traditions were readily 
transferred to BBC Television in the 1950s.

III

There is a growing perception that in recent years the elite media have gone 
off the rails. We have moved in a quarter of a century from Woodward and 
Bernstein and All the President’s Men (1976) to Stephen Glass and Shattered 
Glass (2003). Is this a real change, or is there just a commendably greater 
sensitivity to what in fact is a steady state of media lapses? 

It does seem that problems have accelerated since the late 1980s. Janet Cook, 
a reporter on the Washington Post, had to return a Pulitzer won for her affecting 
(but, as it turned out, invented) story of an eight-year-old heroine addict. 
Columnists Patricia Smith and Mike Barnicle had to leave the Boston Globe after 
accusations of, respectively, faked stories and plagiarism. Glass of The New 
Republic turned out to be an indefatigable story-inventor, whose menagerie 
included accounts of a bond trading company with a shrine to Alan Greenspan, 
and of a First Church of George Herbert Walker Bush Christ, whose members 
were said to believe that the former President was the reincarnation of Jesus. 

4 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



Television--more vulnerable to market forces, less weighted down by a 
tradition of evenhandedness--has been a notably conspicuous contributor to the 
media malfeasance bubble. The most fecund source of scandal has been that 
highly profitable creation, the TV news magazine. In 1989 an ABC World News 
Tonight spy story relied on unannounced reenactments that turned out to be a rich 
blend of fiction and inaccuracy. CNN in 1998 had to retract as unsupported a 
charge that the American forces used nerve gas in Laos during the Vietnam War. 
The most conspicuous misstep--at least until the CBS flogging of fabricated 
documents regarding Bush’s Air National Guard service--was a 1992 Dateline 
NBC documentary charging that because of the placement of their fuel tanks, GM 
trucks had a tendency to burst into flame when involved in a crash. Attempts to 
recreate and film such an event failed. Then rigged tests provided the desired 
footage. A new level of complexity had been added to Groucho Marx’s adage: 
Who are you going to believe: me or your own eyes?

The impression that something new has happened to the news media gets 
its greatest support from the scandals that have rocked the New York Times. 
American Jewish groups sharply criticized the media’s coverage of the Palestinian 
Intifada and the Israeli response, but their most vociferous complaints, and the 
most fully organized (though short-lived) boycott, were directed at the Times. 
Different in character, but raising again the question of the degree to which the 
Times’s opinion tail wagged its news dog, was the flap in late 2002 over the non-
admission of women to the Augusta National Golf Club. The number and 
placement of articles on the story seemed to many to be out of line with its 
importance. And the attempt by managing editor Gerald Boyd to exclude two 
dissenting articles by Times sports journalists was a healthy helping of oil to the 
fire. Alex Jones, co-author of The Trust, the definitive history of the Ochs-
Sulzberger family, commented: “This is certainly a shift from The New York 
Times as the ‘paper of record.’” 

The smoke had barely cleared from the Augusta incident when the paper’s 
even-handedness again came into question. Its editorial distaste for the surging 
Fox News Network slopped over into its news columns. The Times reported that 
Fox chairman Roger Ailes “secretly gave advice to the White House after the 
Sept. 11 attacks,” and equated that revelation with “the moment in 1985 when an 
ailing Rock Hudson finally explained that he had AIDs.” This was a reach. Given 
the substantial cozyings up to the Kennedy administration by Washington Post
publisher Phil Graham and Times publisher Arthur Hays Sulzberger, an apter 
comparison might have been with the shock of Casablanca’s Captain Renault at 
learning that there was gambling in Rick’s.

The perception that the Grey Lady was taking on water went from the 
backroom of political partisanship to a prime position in Macy’s window with the 
Jayson Blair and Richard Bragg episodes. Blair manufactured dozens of stories 

5Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



without stirring from New York. Adding to the egg on the paper’s face was the 
impression that he had gotten away with so much in part because he was African-
American, and was cosseted by black managing editor Boyd and guilt-edged 
white Southerner Howell Raines, the Times’s editor. Raines himself conceded: 
“You have a right to ask if I, as a white man, from Alabama,...gave him one 
chance too many. When I look into my heart for the truth of that, the answer is 
yes.” 

The Times responded to the revelations with a 14,000-word article detailing 
Blair’s transgressions in stupefying detail: a reach for closure through full 
disclosure. Publisher Sulzberger hoped that blame would not fall on his paper, his 
editor, or himself. But he underestimated the degree to which Blair’s 
transgressions violated journalistic ethics. In the end, editor Raines and managing 
editor Boyd had to go. 

The Richard Bragg episode, following close on the heels of the Blair scandal, 
also involved dissimulation, though of a lesser sort. Bragg, a Pulitzer Prize-
winning feature writer, turned in an elegant mood piece on the culture of 
Apalachicola’s oystermen. But it emerged that he only spent a couple of hours in 
the town, and relied heavily (as he frequently did) on the kindness (and the work) 
of stringers. 

All of this might be dismissed as what the Left likes to call anecdotalism. A 
more convincing measure that something is awry is the Times’s corrections of its 
political news coverage. These are admirable fessings-up to journalistic error. Yet 
a Nexis search of Times corrections during the 2000, 2002, and 2004 elections 
reveals a pattern that uniformly disfavors the Republicans. (See Appendix A.) 
One thinks of James Hacker in Yes, Minister asking his senior civil servant 
Humphrey Appleby how many women were in high positions in his Ministry of 
Administrative Affairs. Appleby’s considered answer: “Approximately none.”

The recent troubles of the BBC, that other model of modern journalistic 
highmindedness, suggest that the corrosive forces working on the media are not 
uniquely American. The Beeb’s recent trajectory has been very much like that of 
the Times: from the voice of the Establishment, to an overt identification with left-
liberal beliefs, and then immersion in the murky waters of questionable 
journalism. Many think that the BBC dropped its traditional nonpartisanship in its 
coverage of the Palestinian-Israeli conflict and the Iraq war. The most 
conspicuous example of this fall from objectivity grace was BBC journalist 
Andrew Gilligan’s charge that the Blair government “sexed up” a report on Iraqi 
weapons. A Times story on the Beeb’s behavior spoke of its “editorial blunders, 
an inability to negotiate the changing broadcast landscape and an aggressively 
adversarial approach to the news among some correspondents”--an apt summary 
of the Times’s own troubles. 

6 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



IV

Profound changes in the culture of journalism and journalists and publishing 
and publishers, and in media technology and the market, provide a historical 
context for these developments. Over most of its long history, political 
commitment has been a dependable spur to one-sidedness and distortion. A 
special mix of journalistic beliefs and publisher self-interest made possible a brief 
age of objectivity. Now, it appears, conditions have changed, and the media are, 
so to speak, reverting to type. 

Let’s start with the journalists: the grunts in the trenches. They once were a 
motley crew--“drunkards, deadbeats, and bummers,” Harvard president Charles 
Eliot described them in 1890--rebellious in spirit if short on ideology. But college 
degrees and schools of journalism raised their standards and their status. At the 
same time the civil rights revolution, Vietnam, and Watergate deepened their 
already healthy skepticism toward authority. The result was a professional 
mystique of moral and political commitment highly attractive to bright and 
ambitious young people. Facts and objectivity remain important, but decreasingly 
so. Subjectivity is admired, and given academic cachet by postmodernist thought. 
For journalists of a radical political bent, the long march through the institutions is 
a worthy goal.

Times reporter Jayson Blair’s response when his fabrications were exposed 
was very much in the spirit of the new journalist culture. Predictably he played 
the race card, calling the Times his “slavemaster,” and titling the book he 
(predictably) wrote “Burning Down My Master’s House.” Blair presents himself 
as someone in whom race and postmodern disconnect merge into one persona: “If 
they’re all so brilliant and I’m such an affirmative action hire, how come they 
didn’t catch me?” Richard Bragg also gave voice to the new journalistic 
sensibility: “I had a much better pair of eyes than I have right now out there. ... 
We often re-create a scene, or an image, based on someone’s memory.” The New 
Republic’s Stephen Glass was neither remorseful nor defiant, but cool, to the 
extent of churning out a novel about his hero: himself. (The new style is evident 
as well in the more lumpen, but aspiring, USA Today. Its star reporter Jack Kelley, 
authoritatively accused of numerous plagiarisms and fabrications, denied it all and 
declared: “I feel like I’m being set up.”

Along with the social and intellectual transformation of journalists came 
changes in media technology and ownership that encouraged publishers once 
again to accept, or look favorably upon, reportage with a subjective, partisan edge 
(and thus to court trouble). The corporate newspaper/TV chains--Gannett, Knight 
Ridder, Tribune, Time Warner, Media General--are less concerned with the 
quality or substance of their properties than with the bottom line. As long as 
editors and reporters keep circulation or viewership up, their political agenda and 

7Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



modus operandi are of little consequence. A relationship once adversarial--the 
reactionary publisher versus the crusading journalist--has become symbiotic.

Some media magnates--notably Rupert Murdoch and Conrad Black--have a 
more hands-on involvement in the political tone of their media properties. In this 
they are in the tradition of Pulitzer, Hearst, Patterson, and McCormick. Other 
closely held newspapers--notably the Washington Post and the Wall Street 
Journal--appear to be committed to a Chinese wall between news and opinion. 
Peter Kann of Dow Jones, which owns the Journal, highmindedly ticked off the 
besetting sins of modern journalism: “the anonymous negative quote, questioning 
someone’s character; ... the closed mind to an inconvenient new fact that doesn’t 
fit a story line; the loaded adjective where no adjective is needed; the analysis that 
edges across the line to personal opinion.” 

He might well have had the New York Times in mind. Arthur Ochs (Pinch) 
Sulzberger Jr., who succeeded his father in 1992, was in full accord with the new, 
participatory, opinionated journalism. He thought of himself as a critic of the 
establishment (though a Times reporter wondered: “How can you be 
antiestablishment when you’re a Sulzberger?”). He picked Howell Raines as 
editor, according to one observer, because Raines reflected his “confrontational 
personality and outspoken views.” 

But the determining factor in the media today, beyond postmodern journalism 
and with-it publishers, is technological, marketing, and cultural change. FM radio, 
cable TV, and the capacity to print and distribute national daily newspapers have 
made possible far more niche marketing than ever before, while maintaining the 
economies (and the profits) of a mass market. Radio talk shows, cable news 
stations, magazines and newspapers aimed at particular demographic markets 
(sports fans, African-Americans, public transportation users in big cities), web 
sites preaching to the converted, are on the way up. Less precisely targeted 
outlets--the major TV channel news programs, big-city newspapers, general 
public magazines—for decades have been on the way down, or, as in the case of 
Life and the Saturday Evening Post, out. 

For all their managerial and ideological differences, the New York Times and 
the Wall Street Journal have come up with the same solution to the problem of 
continuing to make a buck in American journalism: cultivate a niche clientele, but 
do so nationally and thus maintain necessary economies of scale. The Times
provides home delivery to well over 200 media markets in 45 states. According to 
the Wall Street Journal, only 13 percent of Times display advertising revenue 
comes from New York City, compared to 66 percent in 1996. The Times, it 
concludes, “defines its customers more by demographic traits--affluent, educated, 
and ‘like-minded’ about, for example, cultural and international affairs--than 
proximity to New York.” 

8 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



The Wall Street Journal’s readership is no less distinctive: business managers 
and wannabe executives, conservatives thirsty for an ideological oasis. But like 
the readers of the Times, they have enough similarity of outlook to make it 
desirable, even necessary, for the paper to devote itself to satisfying them. USA 
Today, the third major national journal (and with the largest circulation), appeals 
to a more disparate, less well educated audience of commercial travelers, and 
consequently has a more populist content and a less strongly opinionated editorial 
policy. A suggestive typology of leading newspapers floats around the web:

The Wall Street Journal is read by the people who run the country.

The New York Times is read by people who think they run the country.

The Washington Post is read by people who think they should run the country.

USA Today is read by people who think they ought to run the country but don’t 
understand the Washington Post. They do, however, like their smog statistics 
in pie charts.

Television news is subject to very similar technological, market, and 
demographic forces. FM radio and cable television broke the stranglehold of the 
Big Three networks, which like the national magazines have been steadily losing 
market share. (Peter Jennings of ABC News has observed: “I don’t think we have 
the vaguest idea on many days who it is we’re broadcasting to.”) 

CNN, the first of the cable news stations, initially appealed to a relatively 
broad audience. But the rise of Fox News as a Republican-leaning station has led 
CNN to a more explicit liberal-Democratic bent (something that accords with the 
leanings of its founder Ted Turner). Stylistically the two channels may be like 
peas in a pod; but as is the case with the Times and the Journal, they play to 
different niche audiences. National Public Radio and the right-wing populist radio 
talk shows also have this (if little else) in common: distinctly defined ideological 
and demographic audiences. 

For all its disdain for commercial considerations, the BBC’s slide into gonzo 
journalism was also a consequence of the new media environment. The Beeb 
finds it increasingly difficult to justify its subvention of over $2.5 billion a year, 
derived from license fees on every television set in Britain. And its charter is up 
for renewal in 2006. The problem is that to keep the mass audience that politically 
ensures its subsidy, it must respond more to popular taste--which further weakens 
its claim to uniqueness.

Like its American television counterparts (including its closest counterpart, 
PBS) the BBC faces a strong competitive challenge from successful private 

9Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



networks, such as Channel 4 and the Rupert Murdock-owned British Sky 
Broadcasting Group (BSkyB). BBC responded under Directors John Birt (1993-
2000) and especially Greg Dyke (2000-2004) with more popular (and less high-
minded) programming, packaged outlets such as BBCAmerica, money-spinning 
alliances with commercial American channels, and product spinoffs. The Andrew 
Gilligan episode was a logical result of what the Guardian’s Martin Kettle has 
called the BBC’s descent into “punk journalism.” (Rod Liddle, Gilligan’s 
producer, said of Gilligan: “Andrew gets great stories and some of them are even 
true.”) In May 2004 the BBC appointed a new Director: Mark Thompson, who 
previously ran Channel Four, a successful commercial television station.

The elite media continues to pay lip service to the ideal of journalistic 
objectivity and comprehensiveness. The Times daily trumpets its commitment to 
“all the news that’s fit to print.” But one wonders to what degree this has become 
a public relations ploy, like Fox News’s “fair and balanced” mantra. Reading the 
Times or listening to Fox News nowadays is an experience not unlike following 
the Hearst press in the 1930s and 1940s: all attitude, all the time.

The take-no-prisoners style of attack commentary now so conspicuous (Paul 
Krugman and Maureen Dowd in the Times, Bill O’Reilly and Sean Hannity on 
Fox TV; Rush Limbaugh on radio, Al Franken and Anne Coulter in publishing,
the ineffable Michael Moore) is often linked to the red/blue cultural division in 
American politics. It can be ascribed as well to the (related) pull of niche-media 
marketing. For all their differences of style and content, these shriller voices have 
the shared role of reaching out to and stirring up their followers by catering to 
their strongest fears and beliefs.

It is difficult to see how a rebirth of journalistic objectivity and balance could 
overcome the demands of niche-defined print or TV media journalism. There is 
nothing sinister (although there is much that is disturbing) about this. It is a 
rational market response, made profitable by new technology and a changing 
culture. No one is to blame--except perhaps an audience that prefers its news and 
opinion, like its coffee and its cars, carefully packaged to its taste.      

V

This paper was written before the presidential election, and as befits its 
historian’s perspective has been allowed to stand on its own. But now that the 
election is--as the young like to say--history, it seems appropriate to consider 
whether or not that event cast further light--or shadow--on the paper’s arguments. 

I have two observations to make. One is that to an unparalleled degree the 
media itself became a topic, and an issue, in the course of the election. Media 
partisanship expressed in both content and opinion is nothing new, as those with 

10 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



ancestral memories of the Hearst-Patterson-McCormick era of the 1930s and 
1940s are well aware. But generally speaking, the most important factors in 
modern campaigns have been the candidates and the parties, “interests” 
(economic, social, cultural), and media activities such as televised presidential 
debates or premature winner declarations. 

This election was different. The Fahrenheit 9/11 furor in the spring, the 
recurrent injection of anti-Bush jabs into major television entertainment programs, 
the full-throated participation of the show biz-celebrity world, the flaps over Dan 
Rather and the Bush Air National Guard forgeries, ABC political director Mark 
Halperin’s memo calling on his staff to focus on Bush’s “distortions,” the Sinclair 
Broadcast Group’s aborted plan to run an anti-Kerry documentary, the aborted 
last-minute munitions surprise cooked up by CBS and the Times: these added up 
to a uniquely conspicuous media intervention in a presidential campaign. 

Much of this is a logical, predictable extension of the developments discussed 
in this paper. The role of the media in the election may be taken as another 
measure of the degree to which the ideal of objective reporting has been eroded 
by the twin forces of ideology and the market. And it reflects the media’s tropistic 
impulse to enter into the void of political discourse and identification left by the 
decline of more traditional forms of political identification, such as party, section, 
and class. 

The second major consideration is whether or not media Bush-bashing (surely 
the most notable feature of its role in the election) had a substantial effect on the 
outcome. It is certainly arguable that the election’s intensity owed much to the 
media blitz. But it is also arguable that the media onslaught was counter-
productive; that just as FDR’s 1936 re-election sweep may have been fattened by 
the fierceness of the anti-New Deal press majority, so there may have been a 
popular reaction to the pervasiveness of anti-Bushery. 

More persuasive, in my view, is another hypothesis: that for all its sound and 
fury, the media’s impact on the election was far smaller than its fondest advocates 
hoped for, or its sharpest critics feared. The fact of the matter is that political 
attitudes (and much else besides) are not airy somethings blown hither and yon by 
vagrant media breezes. Rather, they are derived from complex social, economic, 
regional/neighborhood, and familial values and beliefs. 

As this paper argues, the media are channeled by ideology, technology and the 
market to appeal to the values and prejudices of their core audiences; to pander 
rather than shape; to be, in short, intellectual/political eye candy. I suspect that 
they are fated as well to be eye candy whose appeal is fading, in the face of (what 
else?) onrushing technological and cultural change. That rapidly growing 
phenomenon, blogging; web servers like Netscape with their soupçon of news; the 
evening local TV news; handout daily papers on bus and subway lines; Comedy 
Central jokestering and the late night celebrity shows: these were for large 

11Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



numbers of Americans the major sources of news and perhaps of opinion. Jay 
Leno et al trump Dan Rather et al. The mainstream media have more in common 
with the traditional world of campaign rallies, ads, speeches, debates, etc., in that 
they have their greatest impact on the already converted, and appear to be of 
declining importance as political movers and shakers. 

That most Americans lack a real zest for politics is evident. (To spend your 
time campaigning or election-obsessing is for the young and the highly educated.) 
Other forms of amusement--local sports teams, the latest TV “reality” show--far 
more significantly attract and hold popular attention. The 3.1 million-person 
turnout for the Red Sox homecoming was considerably larger than the 2.8 
million-person election turnout of Massachusetts voters a few days later. And the 
former event generated far more widespread, and intense, emotion. 

Is this a Good Thing or a Bad Thing? From the perspective of classical 
republicanism or democratic thought it is Bad: it appears that we may have to 
square our political life with a public which on the whole is not alert, informed, 
and engaged. But a less than all-absorbing politics may also signify a degree of 
social maturity and well-being. Not to live in interesting times; not to believe (as 
Kwame Nkrumah did) that politics is the gateway to all good things; to believe 
that it is sometimes better (as Edward Banfield held) not just to do something, but 
to stand there: these are principles with some redeeming social value. When and if 
issues of commanding importance rise--9/11 most recently--then Americans, 
including the American media, seem to rise to the occasion. (The only exception 
then was the literary-academic elite: a powerful argument against the philosopher-
king approach to public affairs.) 

It seems likely that the major media will continue to try to make its mark as an 
autonomous, opinionated player in the political game. It seems just as likely, and 
in the long run definitively so, that the market, technology, and the infinitely 
complex and varied means by which a free people make up their political minds, 
will contain the media’s manipulative capacity.

12 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



Appendix A--New York Times Corrections

A headline yesterday...about Gov. George W. Bush’s presidential 
campaign said in some copies that he had stressed [his] integrity “Even as 
Drunken-Driving Arrest Raises Questions of Character.” That phrasing 
exceeded the facts of the article, and its opinionated tone was unintended. 
A replacement headline went astray in the production process. [Nov. 5, 
2000]

An article...yesterday reported an assertion that Justice Clarence 
Thomas...faced a serious conflict of interest because of his wife’s work for 
the Heritage Foundation, which would help staff government jobs if 
George W. Bush won the presidency.... 
In its 12th paragraph, the article said that the federal judge who raised the 
conflict question was an associate of Vice President Al Gore’s family, and 
the 14th paragraph reported that The Times had been directed to that judge 
by “someone in the Gore campaign.” The partisan nature of the source 
should have been made clear more promptly and reflected in attribution in 
the headline. ... The article quoted Mrs. Thomas as saying that her 
transition efforts were nonpartisan... But those comments were omitted in 
editing and appeared only in the latest New York regional editions. [Dec. 
13, 2000]

An article...about the congressional election in New Mexico’s Second 
District referred incompletely to the presence of Hispanic candidates in the 
campaign for governor... The Democratic candidate for governor, Bill 
Richardson, is not the only Hispanic in the race; the Republican candidate, 
John Sanchez, is another. [Oct. 16, 2002]

A map on Wednesday showing results of the elections of governors 
omitted references where Republicans unseated Democrats. They are 
Georgia, Maryland, New Hampshire, and South Carolina. 

A map on Thursday updating results of the governors’ races repeated the 
omissions of Georgia, Maryland and South Carolina and omitted two 
states where governorships changed to Republican hands. They are Hawaii 
and Minnesota. [Nov. 10, 2002]

An article yesterday about a California judge’s victory...to be San Diego’s 
district attorney, making her the first openly gay election prosecutor in the 

13Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005



country, misstated her political affiliation. The judge, Bonnie Dumanis, is 
a Republican. [Nov. 14, 2002]

An article on Thursday about comments on the midterm elections 
by...Karl Rove...misstated the question to which he responded, “I’m 
concerned about the 3,000 who died on 9/11.” The questioner had asked 
whether he was concerned about 200,000 people who she said marched in 
Washington against a war with Iraq--not about concerns that 200,000 
innocent Iraqis might die in an American-led invasion. [Nov. 16, 2002]

An article...referred incorrectly to an April exchange between Secretary of 
State Colin L. Powell and Charlie Rose of PBS. Mr. Powell replied “yes” 
when Mr. Rose asked if there would be consequences for France’s 
opposition to the war in Iraq. Mr. Rose did not ask whether France would 
be punished. [June 5, 2003]

Because of an editing error, an article...about an ABC television interview 
in which President Bush discussed a constitutional amendment on same-
sex marriage quoted him incompletely. (The quotation was also 
incomplete in a front-page article on Sunday.)... What the President said 
was, “If necessary, I will support a constitutional amendment which would 
honor marriage between a man and a woman...” The Wednesday article, 
while omitting the words “if necessary” from the quotation, did specify 
them in a separate paragraph. [Dec. 24, 2003]

Because of an editing error, a front-page article yesterday about David A. 
Kay...misstated his view of whether the agency’s analysts had been 
pressured by the Bush administration to tailor their prewar intelligence 
reports ...to conform to a White House political agenda. Mr. Kay said he 
believed that there was no such pressure, not that there was. [Jan. 27, 
2004]

Because of an editing error, a front-page article yesterday about the final 
Sunday of campaigning before the presidential election misstated the party 
affiliation of people who said that President Bush’s job approval rating, 
and the number of Americans who believe the nation was heading in the 
right direction, were dangerously low for an incumbent. They were 
Democrats. [Nov. 2, 2004]

An article yesterday describing the results of the most recent New York 
Times/CBS News poll reversed the results for one question. Fifty percent 

14 The Forum Vol. 3 [2005], No. 1, Article 1

http://www.bepress.com/forum/vol3/iss1/art1



of poll respondents said George W. Bush legitimately won the 2000 
election, and 45 percent said he did not. [Nov. 2, 2004]

15Keller: The Media

Produced by The Berkeley Electronic Press, 2005


