Different Cultures, Different Coverage

4

CJR Home » Issues »

AMERICAS PREMIER MEDIA BONITOR
QRCOLUMBM JOURNALISM REVIEW

e Fd

PERSPECTIVES ON WAR
Different Cultures, Different Coverage

BY NEIL HICKEY

or a rough comparison between coverage on Al Jazeera, which feeds the
interests of its 35 million Arabic-speaking viewers, with coverage in the
West, ¢jr chose a handful of recent news events. Al Jazeera provided tapes

\_ of its handling of those events. The BBC did the same for its own reporting. We

acquired transcripts of coverage by CNN and the three major broadcast networks.
George Saliba, professor of Arabic and Islamic Science at Columbia University's
department of Middle East and Asian Languages and Cultures, translated and
~analyzed the Al Jazeera videotapes. In addition, a ¢jr contributor in Jerusalem,
Stephen Franklin, videotaped four days chosen at random (January 14, 15, 17, 18)
on Al Jazeera's principal daily newscast, Hassad al Yawm, and wrote detailed
summaries. In the U.S., we compiled transcripts of the ABC, CBS, NBC, and CNN
evening news broadcasts for those same dates. The results provide some perspective.
A few examples:

The Bombing Campaign Begins, October 7:

CNN's reports on that dramatic afternoon came from correspondents in remote
parts of Afghanistan who were far removed from the bomb targets. The news was
"filtering out very slowly because of the lack of communication and infrastructure,"
a CNN correspondent told anchor Aaron Brown. The network aired reaction to the
bombing from Shimon Peres, Israel's foreign minister; from the French president,
Jacques Chirac; from New York's mayor, Rudolph Giuliani; and from leaders of the
U.S. Congress. Other reports came from the White House and the Pentagon,

Meanwhile, Al Jazeera's cameras and correspondents were in the very streets of
~ Kabul, shooting tape of the rubble, interviewing citizens whose homes had been
destroyed. Al Jazeera's great advantage in covering the Afghan war is that it has
heen a presence in the country for years, with unique access to its splintered
factions and warlords. The network was allowed to remain in Kabul after the
Taliban ordered Western journalists out. And it speaks the language of Afghanis at
the street level.

Al Jazeera's anchorman described the air assault on Taliban forces, but then quickly
shifted viewers' attention to how the bombing had affected Kabul's civilians in poor
neighborhoods. People displaced from their homes wondered to Al Jazeera if they
would survive later bombardments, and where their food would come from.
"Though the U.S. and British attacks supposedly have been focused on specific
targets,” the voice-over declared, "they don't always hit those targets." One old man
was pictured squatting on the rubble of his house, and throwing fistfuls of dirt

http:/ /www.cJr.org/Issues /2002 /2 /war-hickey.asp

»

03/24/2006 12:37 PM

Issue 2: March/April

R TR

Search the Site:
rr———
‘; '

___printer-friendly

join our mailing list

] |
2 send to a friend M}
§ |

|

small tet | large text

GIVE CJR

SUBSCRIBE

CJR

| Fhie Framf Frr ‘

Page 1 of 6



Different Cultures, Different Coverage ’ . 03/24/2006 12:37 PM

toward the camera in frustration. The U.S. has advised its people to be patient rmtigatice Tl
during a long campaign, said the reporter. But the people of Kabul have nothing to
be patient about except their own poverty and hunger, he said — a patience they

have been known for throughout history.

On that October 7, Peter Jennings used Al Jazeera's reports on the bombing's
progress, before turning to ABC's hired military analysts in the U.S., and to a phone
interview from Pakistan with Ahmed Rashid, an expert on the Taliban; another
phoner with former national security adviser Sandy Berger in Shanghai, and live
chats with correspondents Bob Woodruff in Quetta, Pakistan, and David Wright,
somewhere with the Northern Alliance. "We're just whistling in the wind" about the
extent of the bombing, Jennings admitted, "until we get an official briefing from the

Pentagon."

Correspondents at the other U.S. networks had a comparable, distant view of the
action. NBC's Tom Aspell was forty miles from Kabul watching "some fiashes of
anti-aircraft fire a long way to the south of us." CBS's Jim Axelrod said he was
speaking "from a mountain path about twenty miles northeast of Kabul." Both
networks had other war news from the White House and the Pentagon. But, as
worthy as the American reporting was, Al Jazeera's — on that occasion at least —
conveyed far more of the human truth of a massive bombing attack and its effects
at ground zero.

The Fall of Kabul, November 13:

Once again, Al Jazeera's cameras mingle with the crowds for close-in pictures of
Afghan faces, some of them joyous as Northern Alliance forces take control of the
city; others bewildered, as they see alliance soldiers kicking the bodies of dead
Taliban fighters and angrily yanking the beards of others. Says Professor Saliba,
watching the videotape: "Al Jazeera's focus shifts quickly from the military people
as they enter the city, to the Kabul population, who are seen immediately in the
midst of war, trying to find a way to survive in these very chaotic conditions."

For the BBC, correspondent John Simpson had himself filmed striding along the
road toward Kabul like a conquering hero, surrounded by happy children, and
announcing (rather prematurely) "the end of the Taliban, the most extreme religious
system anywhere on earth.” Under the Taliban, he explained, young girls had been
denied an education, men could be whipped for shaving, music and chess were
banned. "Freedom is in the air here," he declared grandly.

CNN's Matthew Chance in Kabul offered more context than either Al Jazeera or the
BBC, predicting correctly that the city might return to the "bitter ethnic factional
infighting” that had ravaged it before the Taliban took over in 1996. And NBC's
Aspell — after reporting that Taliban fighters were lynched, stoned, and left in
ditches — announced that Al Jazeera's own headquarters in Kabul had suffered
damage, "not by looting erowds, but from American bombs. Overnight, U.S. missiles
struck the station.” It was accidental, American officials said later.

Terrorist Bombings In Jerusalem, December 1:

When two suicide bombs and a car bomb exploded near a pedestrian mall in
Jerusalem within an hour, eight Israelis were left dead and more than 180 injured.

http:/ fwww.cjr.org/issues /2002 /2 /war-hickey.asp Page 2 of 6



Different Cultures, Different Coverage 03/2412006 12:37 PM
L

Al Jazeera's coverage focused more on subsequent events in Palestine — the arrest
by Palestinian police of people suspected of having a connection to the bombings —
than on the scene of terror in Jerusalem's streets and the images of bloodied
victims. Is this because the network's cameras are not wholly welcome in Jewish
neighborhoods, or for reasons connected to the sentiments of the viewers?

A spokesman for Yasir Arafat's Palestinian Authority declares that the group
observes the rule of law, and that one cannot be a bomber and presume he's acting
in the Authority's best interests. Al Jazeera's reporter puts the bombings in the
context of a retaliation for an earlier assassination by Israelis of a Hamas leader.
"What the reporter tries to keep impressing upon us," says Professor Saliba, "is that
there is a sequence to these events. The viewer comes away with the understanding
that there is a vicious cycle — a retaliation. The Al Jazeera reporter reminds you
that we are in that cycle of viciousness.”

~ CNN, for its part, showed exclusive videotape of the devastation, the fear and the

i._ hysteria in the streets of Jerusalem, residents fleeing for safety, the bloodied victims
on gurneys en route to hospitals, the efforts of police and firefighters to contain the
damage. Then: reactions from Israeli and Palestinian officials, "What difference
between Arafat's regime and the Taliban?" asks Anan Gissin, a spokesman for the

L Israeli prime minister. "He has the largest terrorist coalition from here to
Afghanistan, with Hezbollah, Hamas, Islamic Jihad, all of which have tentacles
around the world.” But hasn't Arafat arrested Palestinian suspects in the Jerusalem
bombings, CNN's man inquires? "He arrests retired terrorists,” Gissin answers. "He
leaves the active ones to continue.”

Saeb Erakat, chief Palestinian negotiator, is at pains to insist that Arafat has indeed
condemned "these attacks tonight," but he reminds CNN that Palestinians "are
under total Israel siege. We have our people being killed, We have more settlements
being built," Negotiation, he says, is the only way to end the cycle of "violence and
counter-violence,"

On ABC, retired general Anthony Zinni, the American negotiator, was calling the

bombings "the lowest form of inhumanity that can be imagined.” NBC's Keith Miller

in Tel Aviv said time was running out for Arafat. The BBC's man on the scene said,
\_ "There is a sense here that this conflict is slipping beyond hope.”

Arafat Banned from Bethlehem, December 24:

In solidarity with Palestine's 50,000 Christians, Arafat traditionally has
accompanied Christian leaders and clergy to midnight Mass on Christmas Eve in
Bethlehem. In December, he was prevented from doing so — held in virtual house
arrest in Ramallah by the Israelis following the wave of suicide bombings against
Israel earlier in the month. When high-level Christian clergy visited Arafat to wish
him well before proceeding to Bethlehem, Al Jazeera's cameras showed Monsignor
Michel Sabbah, the ranking Roman Catholic prelate in the Holy Land, addressing
an outdoor gathering and expressing the hope that the Christmmas season would help
lead to "peace and justice." As an expression of dismay over Arafat's exclusion from
Bethlehem, the clergyman seized the moment to send a message to the Israeli
population. The capacity to bring peace was in their hands, he said, since they are
the most powerful force in the region. Al Jazeera filmed the clerics departing
Ramallah in their cars, which were inspected by Israeli forces to assure that Arafat

http:/ /www.cjr.org/issues/2002 /2 fwar-hickey.asp Page 3 0of 6



Different Cultures, Different Coverage 03/24/2006 12:37 PM

was not being smuggled to Bethlehem.

Reporting later from Bethlehem, Al Jazeera's correspondent said the Christmas
festivities were more somber than in past years because of the heightened tensions.
His videotape showed bullet marks and other signs of destruction on the town'’s
buildings; nothing could disguise the intensity, he said, of earlier Israeli
bombardment. Nevertheless, the hostilities "eould not wipe the smiles from the
faces of children who, on this major feast day, are hoping for the feast of their own
independence.”

The American networks reported the facts with less tilt toward Palestinian emotions,
and with comment from Israeli officials. "You can't harbor terrorists and at the
same time present yourself as the champion of Christianity and peace," the Israeli
spokesman Gissen told ABC. "Words, words, words from Yasir Arafat!” an aide to
prime minister Ariel Sharon complained to CNN. In failing to arrest known
Palestinian extremists, the PLO leader had shown himself to be "a master of words,
but no action."

Still, the U.S. coverage was even more expansive than Al Jazeera's in reporting the
alleged insult to Arafat and the Christian Palestinians. The Israelis even ignored an
appeal from the Pope to let Arafat go to Bethlehem, CBS told its viewers. The Latin
patriarch of Jerusalem, according to CBS's man in Bethlehem, called Israel's
decision "an affront to the dignity of all Palestinians and hardly in the Christmas
spirit.”

Four Days in January:

By mid-January, the Taliban and Al Qaeda forces had largely been routed in
Afghanistan. Al Jazeera and Western TV news organizations shifted most of their
attention elsewhere, with Al Jazeera resuming its heavy emphasis on coverage of
Palestine, On January 14, for example, the network's lead story was about the car-
bomb assassination by the Israelis, and burial, of Raed Karmi, a leading member of
the militant Al Agqsa Martyrs Brigade. The network’s reporter failed to mention
Israeli accusations about how many people Karmi had killed, which would have
provided a context for the story. Videotape showed the destroyed car, Karmi's body,
and his feliow fighters kissing his body and touching their fingers to his blood. A top -
Palestinian activist calls Karmi "one of the most respected leaders of the Al Agsa
Brigade" and condemns the Israelis for breaking the cease-fire.

ABC's Gillian Findlay in Jerusalem, recalling that Karmi had been number one on
Israel's Most Wanted list, reported he'd admitted killing Israeli civilians. An Israeli
spokesman is shown saying: "I think this accident which happened to him is a nice
end to his career." Israel declined to admit, Findlay noted, that it had planted the
bomb that killed Karmi. The Brigade announced it would no longer abide by
Arafat's cease-fire agreement. "Three hours later,” she reported, "two Israeli soldiers
were shot — one killed — not far from where Raed Karmi died.” On CBS,
anchorman John Roberts said that Israel's only comment on the Karmi
assassination was: "He who lives by the sword dies by the sword."

Near the close of Al Jazeera's newscast that day, the anchorman showed a photo of
President Bush, saying he had choked and fainted after eating what the newsman
called "a salty cookie."

The next day, January 15, the U.S networks were heavy with news about John

http:/ /www.cjr.org/issues/2002/2 /war-hickey.asp Page 4 of 6



Different Cultures, Different Coverage 03724/2006 12:37 PM
. L]

Walker Lindh, the American-born Taliban fighter, but Al Jazeera showed zero
interest in that story in favor of a full menu of Palestine-based reports: the arrest by
Palestinians themselves of Ahmet Saadat, leader of the Popular Front for the
Liberation of Palestine, whose group allegedly had assassinated Rehavam Zeevi, a
member of the Israeli Knesset. That story reverberated with Palestinians because
many harbor anger about the rounding up of their own militants under pressure
from the Israelis.

Also: an interview in Washington with Judith Kipper at the Center for Strategic and
International Studies on American policies in the Middle East; a report on a
Washington press conference held by African-Americans who support the
Palestinian cause; plus several stories from Lebanon of clear interest to Islamic
activists in Palestine. Thus, there was no overlap that day between Al Jazeera's
catering to its audience's special interests, and that of American TV newscasts.

Al three of the major U.S. broadcast networks plus CNN gave important coverage

‘. 0N January 17 to the release of videotapes showing five young Islamists vowing to
commit future suicide terrorist attacks, The tapes were discovered in the Kabul
house of a top bin Laden aide killed in November, The Justice Department released
the tapes worldwide in the hope that the five men might be apprehended before

.. they had a chance to conduct terrorist acts in the U.S.

A second major story on American networks that night: the murder of six Israelis
and the wounding of thirty others at a bat mitzvah party, when a terrorist
connected to the Al Agsa Brigade burst into the banquet room and sprayed the
celebrants with gunfire. He was shot dead. The attack was revenge for Israel's
assassination earlier in the week of Raed Karmi.

Al Jazeera treated both of those stories eventually, but on January 17 the al Hasad
newscast opted for a list of stories about Palestine and other hot spots in the Arab
world: Ahmet Quera, a spokesman for moderate Palestinians, expressed
disappointment that Anthony Zinni was not returning to the region. (The reason,
which went unremarked by Al Jazeera, was American frustration with the collapse
of the cease-fire, which U.S. diplomats, rightly or wrengly, blamed on the
Palestinians.) Colonetl Jibril Rajoub, an intelligence expert, tells Al Jazeera: "The

‘«. cancellation of Zinni's visit is the result of the impact of the Jewish lobby on the
U.S. administration.”

Other stories that day on Al Jazeera: from Islamabad, on the Pakistan-India
hostilities. From Damascus, a condemnation by George Habash, the aged leader of
the Popular Front for the Liberation of Palestine, of the arrest of a PFLP leader in
the West Bank under "the direction of the Americans and the Israelis.” From Saudi
Arabia, a complaint about the way Saudi citizens are being treated in the U.S. in the
wake of September 1. From Baghdad, pictures of Sadaam Hussein addressing
crowds on the anniversary of the Gulf War. ("America will have to change the way it
behaves toward the world,” he says.)

Near the top of its January 18 newscast, Hassad al Yawm reported the suicide
attack in Hadera, but offered few details, failing to note that the victims were
attending a bat mitzvah and that the gunman crashed the event at a crowded
banquet hall. Reporting the Israeli retaliation for that bloodshed — an air attack by
F-16 warplanes on a Palestinian security compound in Tulkarem — Al Jazeera

quoted a moderate Palestinian spokesperson, Hanan Ashrawi, calling the Israeli air

http:/ f'www.cjr.org/issues/2002/2 /war-hickey.asp Page 5 of 6



Different Cultures, Different Coverage 0372472006 12:37 PM

strike an "escalation” of the hostilities.

U.S. networks showed amateur video of the bat mitzvah massacre, and also a video
made earlier by the Palestinian killer, twenty-four-year-old Abdel Salam Hassouna,
who is seen declaring: "I am doing this to avenge all the Palestinian martyrs."

NBC's Martin Fletcher in Hadera ended his report that night: "Israelis and
Palestinians are still living by that famous verse from Exodus, 'an eye for an eye.'

Ll

Less well known, though, are the opening words of that verse, 'a life for a life.

In comparing Al Jazeera with Western news outlets, it is perilous to base definitive
conclusions on the foregoing, anecdotal evidence. Still, these are snapshots of news
coverage done by journalists of East and West having the deepest imaginable
cultural differences, and catering, subtly or blatantly, to the biases of their discrete
audiences. Al Jazeera is excoriated by some for pandering to the prejudices of its
Arab-world viewers. American networks are regularly castigated for uncritical
reporting on U.S. policy decisions, especially in wartime. Al Jazeera haters are
implacable in their reaction to the network’s benevolence toward Arab and Muslim
geopolitical goals. Others are pleased that it's a powerful voice for what they see as
the legitimate aspirations of Arab/Muslims, especially those in Palestine. That twain
may never meet.

Enjoy this piece? Consider a CJR trial subscription.

@ 2005 Columbia Journalism Review at Columbia University's Graduate School of Journalism

http:/ f'www.cjr.org/issues/2002/2 /war~hickey.asp Page 6 of 6



One War, Two Channels

CIR Mome » Issues »

AMERICA'S PREMIER MEDIA MONITOR

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

VOICES
One War, Two Channels

A Young Arab-American Keeps One Finger on the Remote

BY RHONDA ROUMAN]

atching the news at my parents' house, in their Arab-styled living room

in Pasadena, California, isn't easy these days. We have two mammoth

remote controls that we just can't figure out. Qur mission: to switch
between the satellite television that airs al-Jazeera and American broadecast outlets
like CNN and ABC. Switching channels shouldn't be so hard.

My parents installed satellite TV a few years ago so they could tune inte a popular
Syrian soap. During the war in Iraq, however, they found it hard to revel in
nostalgia. By virtue of similar experience, language, and culture, the Iraqi people
are their brethren, under a dictatorship similar to what they faced growing up in
Syria. Every night, with two remotes in hand, they flipped between al-Jazeera and
CNN, sometimes successfully, hoping to get a sense of what was really happening
on the ground.

When al-Jazeera first aired in the U.S., my father was ecstatic that an independent
Arab news outlet existed, one not overtly run by a state. Al-Jazeera criticized the
untouchables — Saudi Arabia, Egypt, and Jordan. It brought on guests who debated
controversial topics and criticized government leaders. It challenged both Arab
governments and U.S. policies, something that my parents and other Arab-
Americans believe U.S.-based channels fail to do.

But Arab-American opinion about al-Jazeera has become more complex and
polarized in wartime. Detroit residents attacked an al-Jazeera correspondent
because they believed the network's coverage to be too anti-American. Meanwhile,
other Arab-Americans believe that the al-Jazeera offices in both Iraq and
Afghanistan were deliberately targeted by the U.S. military. Some even believe al-
Jazeera is in cahoots with the American and Israeli governments, airing Osama bin
Laden videos at moments beneficial to U.S. interests. Stil), even those who are
critical of it continue to watch. It's one of the few news channels that show images
of wounded Palestinians and Iragis. On al-Jazeera, at least, Arab life seems to
matter,

I now live in New York, and al-Jazeera is no longer a daily staple for me. I have to
go to smoky shee-sha or hookah bars or to friends’ houses to watch the popular and
controversial al-Jazeera.

The Egyptian Café in Astoria, Queens, is one such place. Arab men — Egyptians,
Palestinians, Yemenis, Syrians — and occasionally women, visit the café after a long

http:/ /www.cjr.org/issues/2003/3/arab-roumani.asp

2003 »

03/24/2006 12:37 PM

Issue 3: May/June

Search the Site:

3

printer-friendly

send to a fﬁ d

join our mailing list

small text ||

large text !

W

SUBSCRIBE

CJR

Page 1 of 2



One War, Two Channels 03/24/2006 12:37 PM

day at work to sip mint tea, play backgammon, and smoke fruit-flavored shee-shas.
Lime-green and pink walls adorned with gold-framed mirrors remind the visitor of
Cairo. In the corner, a large, flat-sereen television blares al-Jazeera.

I visited the café on the day that the Iraqi regime seemed to have fallen — when the
statue of Saddam Hussein in al-Fardus Square was toppled. On U.S. channels the
statue's fall was shown all day long. On al-Jazeera, it was oniy a small part of a big
picture. The Arab channel conveyed the chaos of the streets, broadcasting images of
people both celebrating and looting. Al-Jazeera even made sure to show a picture of
an Iragi man celebrating by waving a picture of Dick Cheney. But it also showed the

anguish of Iraqi civilians: images from Basra of a wounded boy, his face partially
burned off.

In the café, a Somali woman with a red velvet hat and burgundy wrap elegantly
smoked her shee-sha, glancing occasionally at the screen. When the soldier draped
an American flag on the face of the statue, she sighed. "I stopped watching this —
it's so depressing,” she said, though she kept watching.

Nabi! Mohamad, an architect who has been in the U.S. for twenty-five years,
announced that al-Jazeera is the only channel not influenced by the supporters of
Israel. "It tells you the truth and it's not controlled by the Jews, like the media
here," he asserted. He watches the satellite channel at home every night.

"You can't believe any station,” said another man, an Egyptian archeologist named
Hassan who works in a thrift shop in Flushing and who said he watches all news
outlets. "When you watch al-Jazeera, you see what they do to the people, not what
the army is doing. Al-Jazeera shows the bad side of America. CNN shows you the
bad side of the Iraqi government. I watch CNN — nobody gets killed. I watch al-
Jazeera — it's like a tragedy.”

When I visit my parents back in Pasadena, I still struggle with the two remotes, as
I am struggling with the two worlds of al-Jazeera and CNN. Hassan just might be
right when he concludes that "something is missing” from both of them.

Enjoy this piece? Consider a CJR triul subscription.

& 2005 Columbia Jownalism Review at Columbia University's Graduate School of Journalism

http:/ /www.cjr.org/issues/2003/3/arab-roumani.asp Page 2 of 2



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

Hel
Research nelp

H O = T ] Dotaboses STOCKHOLM UNIV

Close Windowld save

Formats: = HTML Full Text &

ot

Title: BEYOND PUBLIC DIPLOMACY , By: Hoffman, David, Foreign Affairs, 0015-7120, March 1, 2002,
Vol. 81, Issue 2
Database: Academic Search Elite

BEYOND PUBLIC DIPLOMACY

APONS OF MASS C

. "How can a man in a cave outcommunicate the world's leading communications society?" This question,

(_ Plaintively posed by long-time U.S. diplomat Richard Holbrooke, has been puzzling many Americans.
Osama bin Laden apparently still enjoys widespread public approval in the Muslim world (witness the
skepticism in many Muslim countries toward the videotaped bin Laden "confession" released by the White
House in December). Indeed, the world's superpower is losing the propaganda war.

"Winning the hearts and minds" of Arab and Muslim populations has quite understandably risen to the top
of the Bush administration's agenda. Military operations abroad and new security measures at home do
nothing to address the virulent anti-Americanism of government-supported media, muliahs, and madrassas
(Islamic schools). Moreover, as the Israelis have discovered, terrorism thrives on a cruel paradox: The
more force is used to retaliate, the more fuel is added to the terrorists' cause.

But slick marketing techniques and legions of U.S. spokespersons on satellite television will not be
sufficient to stem the tide of xenophobia sweeping through the Islamic world. When antiterrorist ads
produced by the U.S. government were shown recently to focus groups in Jordan, the majority of
respondents were simply puzzled, protesting, "But bin Laden is a holy man." The widespread antagonism
to U.S. regional policies themselves further limits what public diplomacy can achieve. Until these policies
. are addressed, argues American University's R. S. Zaharna, "American efforts to intensify its message are
. more likely to hurt than help."

As the United States adds weapons of mass communication to weapons of war, therefore, it must also
take on the more important job of supporting indigenous open media, democracy, and civil society in the
Muslim world. Even though many Muslims disagree with U.S. foreign policy, particularly toward the Middle
East, they yearn for freedom of speech and access to information. U.S. national security is enhanced to the
degree that other nations share these freedoms. And it is endangered by nations that practice propaganda,
encourage their media to spew hatred, and deny freedom of expression.

ROR. L TAP

Washington's immediate response to the attacks of September 11 was to try to figure out how best to spin
its message. The chair of the House International Relations Committee, Henry Hyde (R.-lil.), called for the
State Department to consult "those in the private sector whose careers have focused on images both here
and around the world." As a result, former advertising executive Charlotte Beers has been appointed
undersecretary of state for public diplomacy and public affairs, and even the Pentagon has hired a strategic
communications firm to advise it.

Once the stepchild of diplomats, public diplomacy has only recently taken its rightful place at the table of

national security. The communications revolution has made diplomacy more public, exposing the once-
secret work of diplomats to the global fishbowl of life in the twenty-first century. Moreover, the cast of

http://sas.epnet.com/cltation.asp?tb=04&_ug=sid+FSB435DA%2DA9,, KexgalurbjQ3%2B156am4g)8A&m=&fn=&db=afh&an=6249403&sm=&cf=1 Page 1 of 7



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

http://sas.epnet.comfcitation.asp?tb=0&_ug==s|d+F5B4BSDA%2DA9...KexgaiurijS%ZBl563m4gJ8A&rn=&fns&db:afh&an =6249403&sm=4&cf=1

actors in international affairs now includes nongovernmental organizations, businesses, lobbyists,
journalists, and Internet activists. In an era of mass communications and electronic transmission, the public
matters. The "street” is a potent force and can undermine even the best-crafted peace agreement.

Fully aware that the war on terrorism requires the cooperation of both world leaders and the Western and
Muslim "streets,” Washington turned to the news media to disseminate its message. At home, National
Security Adviser Condoleezza Rice persuaded U.S. networks to limit videotaped broadcasts from bin
Laden. And abroad, Secretary of State Colin Powell and Vice President Dick Cheney took turns strong-
arming the emir of Qatar to rein in the transnational satellite TV channel al Jazeera, which the emirate
partly funds. When Voice of America broadcast an interview with the Taliban leader Mullah Muhammad
Omar, its acting chief was quickly replaced. U.S. psy-ops (psychological operations) radio messages to
Afghans -- broadcast over Afghan airwaves from transmitters on converted ec-130 aircraft -- sounded like
the Cold War rhetoric of a 1950s-era comic book.

Rather than resorting to censorship and counterpropaganda, Washington should make use of the greatest
weapon it has in its arsenal: the values enshrined in the First Amendment of the U.S. Constitution. The
State Department should make the promotion of independent media a major priority in those countries
where oppression breeds terrorism. It is no coincidence that countries such as Egypt, Saudi Arabia, and
Iraq, where the public has little access to outside information or free and independent news media, are the
very places where terrorism is bred. Indeed, the unrelenting and unquestioned anti-Westemn propaganda in
those countries' media creates fertile ground for suicide bombers and would-be martyrs. The State
Department should therefore apply strong diplomatic pressure, including perhaps the threat of making
future aid conditioned on compliance, to influence governments in these countries to adopt laws and
policies that promote greater media freedom.

Congress has begun to realize the importance of media in reaching the Arab public, and it is considering
appropriating $500 million to launch a 24-hour Arab-language satellite television station to compete with al
Jazeera and the half-dozen other Arab satellite stations that are gaining in popularity. Ironically, Arab states
are equally concerned that their own message is not reaching Americans. A week after the September 11
attacks, information ministers from the Persian Gulf states (Bahrain, Iran, Iraq, Kuwait, Oman, Qatar, the
United Arab Emirates, and Yemen) gathered in Bahrain to discuss launching a new English-language
satellite television channel. One only has to imagine the improbability of such a channel's succeeding in the
U.S. market to predict the reaction to an American satellite channel among Arabs. Moreover, even when
effective, overseas broadcasts leave no rudimentary foundations in place on which the democratization of
Arab and Muslim societies can begin.

In contrast to the resentment and suspicion that would likely greet a U.S.-sponsored satellite channel,
however, a large market does exist in the Middle East and the rest of the Muslim world for home-grown,
independent media. People who have been propagandized all their lives welcome the alternative of fact-
based news -- as experience in the former Soviet territories and post-Suharto Indonesia attests. Although
having open media does not automatically guarantee moderation, it does at ieast open new space for
moderate voices that can combat anti-Western propaganda. A free press can alsc become the advance
guard for democracy by facilitating multiparty elections, freedom of expression, transparency of both
government and business, improved human rights, and better treatment for women and disenfranchised
minorities. In the World Bank's World Development Report 2002, an analysis of some 97 countries found
that those with privately owned, local, independent media outlets had less cor ruption, more transparent
economies, and higher indices of education and heaith.

THE DAMNATION OF FAUST

Since September 11, Americans have faced the grim reality that hatred of the United States has become
endemic in many countries around the world. U.S.-backed repressive rulers such as the House of Saud in
Saudi Arabia, Suharto in Indonesia, and General Sani Abacha in Nigeria, while discreetly making deals
with their American patrons and often enriching themselves from oil revenues, have proven their piety to
the masses by encouraging the state-controlled press to demonize America. The media have thus provided
the government a safety valve through which to redirect anger from local social and political failures. U.S.
policymakers, meanwhile, have willfully ignored this growing time bomb of popular discontent as long as
the oil has kept flowing and friendly regimes have remained in place. This Faustian bargain threatens both
the United States and its Middle Eastern allies in the long run, as the events of September 11 amply
demonstrated. America has been made captive to the repres sive domestic policies of these authoritarian
regimes.

Page 2 of 7



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

Nowhere is this threat greater than in Saudi Arabia. Bin Laden is, in many ways, that country's true son, a
product of the contradiction between the sheikdom's support for U.S. strategic interests and the virulent
anti-Americanism that the Saudis cultivate and export from their mosques and madrassas. After the World
Trade Center and the Pentagon were set aftame, al Qaeda's publicist-in-chief set light to the tinderbox that
is the Arab street.

For someone who scorned modernity and globalization, and who took refuge in an Islamic state that
banned television, bin Laden proved remarkably adept at public diplomacy. In the wake of the September
11 attacks, bin Laden turned to al Jazeera to reach the two audiences that were essential to his plans --
the Western news media and the Arab masses. Uncensored and unconstrained by any of the countries
where it is received, al Jazeera's satellite signal delivered bin Laden's exhortations directly to some 34
million potential viewers across the Middle East, northern Africa, and Europe. Americans watched,
mesmerized, as al Jazeera's exclusive access to bin Laden and the al Qaeda leadership in Afghanistan
scooped the suddenly impotent Western news media. The Bush administration, not knowing quite how to
react, has alternately courted and vilified the network {and even reportedly bombed its offices in Kabul).

Most Americans have heard of only al Jazeera -- and that only since it became the sole conduit of bin
Laden's taped exhortations. In fact, however, a half-dozen other Arab-owned, transnational satellite

L channels had begun broadcasting to the Middle East five years before al Jazeera went on the air. The
dowdy Saudi-financed Middie Eastern Broadcasting Centre (MBC), a direct-broadcast satellite channel run
out of London, attracts a slightly larger audience than al Jazeera's for its news programs and twice the
audience overall.

And al Jazeera's access to the most wanted man in America has led many pundits to exaggerate the
impact of satellite broadcasters in the Middle East. Although many television watchers in the Middle East
choose satellite TV because it is less censored, the prohibitive cost continues to depress viewership. In
addition, the international satellite stations cannot offer the local and national news that viewers want.
Finally, the reach of print media is limited by low literacy rates. These drawbacks leave state television and
radio channels the more practical and popular alternative.

That al Jazeera would one day come to be the chosen vehicle for anti-American terrorists would have
seemed improbable when the station first went on the air in November 1996. After years of strictly
censored, state-controlled television channels in the Arab Middle East, taboo-breaking interviews with
Israeli leaders and criticism of Arab regimes made al Jazeera seem, at first, like the Arab equivalent of
CNN. After the second intifada began in September 2000, however, the network's coverage veered sharply
toward the incendiary. As Professor Fouad Ajami argued in The New York Times Magazine, "the channel
has been unabashedly one-sided. Compared with other Arab media outlets, Al Jazeera may be more
independent -- but it is also more inflammatory. ... Day in and day out, Al Jazeera deliberately fans the
flames of Muslim outrage.”

But al Jazeera is far from the worst of the Arab and Muslim news media outlets, which generally see their
role as "'mobilizational” vehicles for an Islamic society under siege from the forces of Western globalization,
U.S. hegemony, and Israeli domination of Palestine. Western journalists such as Thomas Friedman have
highlighted some of the most egregious examples of the kind of partisan, inflammatory stories emanating
from the Middle East. These include editorials in Egypt's leading newspaper, al Ahram, suggesting that the
United States deliberately poisoned relief packages and dropped them in heavily mined areas of
Afghanistan. Other oft-repeated stories assert that Jews were warned to stay away from the World Trade
Center before September 11 and that leather belts exported by the United States could sap male potency.

The obstacles to winning the propaganda war in such a context are formidable. Ajami enumerates them:
“The enmity runs too deep. ... An American leader being interviewed on Al Jazeera will hardly be able to
grasp the insinuations, the hidden meanings, suggested by its hostile reporters. No matter how hard we try,
we cannot beat Al Jazeera at its own game."

MEDIA FRENZY

The best way for Washington to reverse the tide in the propaganda war is to support those forces in the
Muslim community that are struggling to create modern democracies and institutionalize the rule of law.
That the majority of the Muslim world disagrees with many aspects of U.S. policy does not preciude those
same people from also craving more independent and pluralistic media based on Western-style objective

journalism. In many Muslim countries, globalization and the communications revolution are opening up new
opportunities for independent media that local journalists and media entrepreneurs are eager to seize. Even

http:/ /sas.epnet.com/citation.asp?tb=0& ug=sid+F5B435DA%2DAS...Kexgalurbj(3%2B156am4g)BA&rn=&fn=&db=afh&an=6249403&sm=&cfal Page 3 of 7



EBSCChost

http:/ /sas.epnet.com/citation.asp?th=0&_ug=sid+F5B435DA%2DASY...Kexgaiu rbjQ3%2B156am4g)BA&rn=&fn=8db=afh&an=6249403&sm=&cf=1

repressive governments will find this pressure hard to resist, because modern media are essential
gateways to the globalized economy.

Media are also directly embroited in the Middle East's love-hate relationship with America. Young people in
particular -- and the majority of the populations of Egypt, Saudi Arabia, Syria, Iran, and Iraq are under 25 -
- are simultaneously seduced and repelled by American culture. The most popular show on MBC is Who
Wants to be a Millionaire? The same youths who shout "death to America” go home to read contraband
copies of Hollywood magazines. What the Iranian philosopher Daryush Shayegan refers to as Islam's
"cultural schizophrenia" -- the struggle between tradition and Westem secular modernity, between
fundamentalism and globalization -- haunts the souls of many Muslims and sometimes erupts in factional
violence, as in Algeria or in the Palestinian territories.

Iran, a country still dominated by fundamentalist clerics, where the conservative judiciary has suspended or
closed at least 52 newspapers and magazines and jailed their most outspoken editors since 1997, provides
a strong example of the pent-up demand for open media. When fully 80 percent of Iranians voted for the
reformist President Muhammad Khatami in August 1997, they indirectly cast their ballots for the freedom of
expression he champions.

This demand for more media diversity will only increase throughout the Middle East and South Asia as
regional satellite television and radio channels continue to encroach on the sovereign space of Muslim
nations. Pakistan is grappling with several Urdu satellite TV channels that emanate from its rival, India.
Satellite broadcasts produced in Los Angeles by the son of the former shah of lran reportedly sparked riots
in his homeland after a loss by Iran's national soccer team. The French-based Canal Horizons satellite
network has millions of subscribers across northern Africa. Faced with competition from satellite television,
many Muslim states have been forced to reconsider their monopoly control over the media. State television
channels, freed from government censorship, would be well positioned to recapture audience share for their
national news programs.

In addition, as Western influences inevitably penetrate traditional Muslim culture -- through film, satellite
television, international radio broadcasts, and the Internet -- citizens in these societies are starting to notice
the shortfalls of their state media's stodgy, rigidly censored, and propagandistic news. And these viewers
are voting with their remote controls. When relatively independent and objective news reports were first
broadcast on Russia's itogi news program, for example, the program became an overnight sensation.

Under pressure from both satellite stations and foreign media, many countries with large Muslim
populations have reluctantly recognized the need to open their media space to privately owned,
independent channels. Lebanon, Jordan, and severa! of the Persian Gulf states are now introducing new
commercial broadcast laws. Thirty independent television channels and 11 independent radio stations
operate in the West Bank. Even Syria has allowed its first-ever privately owned and operated newspapers
to start publishing. Indonesia is licensing its first independent local television channels, and the Nigerian
parliament has authorized, though not yet implemented, a law to introduce commercial radio.

But will stronger local media simply add to the chorus of anti-Americanism and strengthen fundamentalist
Islamic voices? Might empowering the independent press have unintended consequences, such as the fall
of friendly regimes? True, the road toward free expression leads to many uncertainties. But there is ample
evidence, from the Sandinistas of Nicaragua to the Albanian rebels in Macedonia, that bringing opposition
groups into the body politic provides nonviolent alternatives to civil strife. Even some members of the Saudi
ruling family are coming to understand the logic of free expression as a more effective safety valve than
militant propaganda. In a recent interview with The New York Times, Prince Al-Walid bin Talal bin Abdul
Aziz of Saudi Arabia said, "If people speak more freely and get involved more in the political process, you
can really contain them and make them part of the process.”

The question, moreover, is not whether a more pluralistic media will open the airwaves to Islamic
fundamentalists; that cat is already out of the bag. In several Middle Eastern countries, Islamists already
operate their own stations. Al Manar television in Lebanon and al Mustaqgbal in the West Bank town of
Hebron are closely affiliated with Hezbollah and Hamas, respectively. Because these stations employ
higher standards of journalism than local state-run media, they have enjoyed sizeable audiences who
come to them for the quality of the news, if not the Islamist messages and propaganda they scatter within.
Citizens not necessarily sympathetic to Hezbollah tune into al Manar to balance the official lines they hear
from Beirut and Damascus.

The real issue, then, is whether moderate voices can be equipped to compete with these radical and

03/24/2006 12:39 PM

Page 4 of 7



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

government forces in the Muslim world. Those in the Middle East who espouse alternatives to militant
Islamism must begin to compete at the same level, or they will be left without audiences.

GATEWAY TO DEMOCRACY

Experience in eastern Europe suggests that providing assistance to local, independent media is a vital way
to promote freedom and democracy. As Soviet power waned in the late 1980s, maverick local
broadcasters took to the airwaves with unlicensed broadcasts, often pirating programs from Western
satellites or playing bootleg videotapes. In 1989 the first pirate station, Kanal X, in Leipzig, East Germany,
went on the air from a transmitter on the roof of Freedom House, after state television had stopped
broadcasting for the evening. As the Soviet Union began to disintegrate, dozens and then hundreds of
pirate stations in eastern Europe and the Soviet republics sprouted up in basements, factories, and
apartment complexes. The media revolution was on.

Joining the fight, Internews, a nongovernmental media organization, created a news exchange linking six
independent television stations in Russia. With training, equipment, and technical advice, these barely
viable stations began to grow and attract audiences. For the first time, people in Russia and the other
former Soviet republics were able to see local news, not just the broadcasts from Moscow.

U.S. government assistance for independent broadcast media began in the wake of the collapse of the
Soviet Union and the Warsaw Pact and grew rapidly during the 1990s. In that decade, the U.S. Agency for
International Development (USAID) provided $175 million in media assistance in eastern Europe and the
newly independent states of the former Soviet Union. All told, more than 1,600 broadcasters and 30,000

i journalists and media professionals have benefited from U.S.-sponsored training and technical assistance
programs. More than a dozen national television networks emerged from these efforts, reaching more than
200 million viewers. As a result, citizens in every city of the former Soviet Union now have a variety of
channels from which to choose.

Of course, there have also been serious setbacks on the road to media freedom. As independent
broadcasters in the region become stronger and reach larger audiences, they face increasing pressure
from local authoritarian governments. In April 2001, Russian President Viadimir Putin's government
engineered the hostile takeover of NTV, that country's main national independent television channel, and
this January, a Russian court ordered the closure of TV6, the last remaining independent national
broadcaster. In Ukraine, President Leonid Kuchma has been implicated in the gruesome murder of an on-
line journalist, Heorhiy Gongadze, who had been critical of the regime. And free media outlets continue to
be repressed in the Central Asian republics and the Caucasus.

Despite these setbacks, independent media remain a force for democratization in each of the former Soviet
republics. The power of local, independent television is perhaps best illustrated by events in Georgia on
October 30, 2001. When Rustavi-2, an enterprising station in Tbilisi whose reporters had been trained in
investigative journalism by Internews, uncovered allegations of corruption and drug trading in the Ministry of
the Interior, the government tried to shut it down. But as officers from the Ministry of State Security arrived
at the station, the news director broadcast the action live. Hundreds and then thousands of people poured
into the streets in protest. Two days later, President Eduard Shevardnadze was forced to dismiss the entire
government. And Rustavi-2 is still on the air today.

In the Balkans, where Slobodan Milosevic's seizure of the TV transmitters surrounding Sarajevo
precipitated the civil war in Bosnia, independent radio and television stations, supported by the Soros
Foundation, USAID, European governments, and others, played critical roles in maintaining democratic
opposition. Radio stations braved constant harassment to bring alternative views and news from outside the
region, making it impossible for Milosevic to maintain his control on information -- or, ultimately, of his own
country.

In addition to the independent broadcasters that are on the front lines of conflict and are often shut down
for their troubles, thousands of other stations contribute to the building of a culture of democracy and civil
society in more banal, quotidian ways. Josh Machleder, an American advising TV-Orbita in Angren,
Uzbekistan, explains, "Residents of the town call in when they have problems. The TV station does a news
piece about it, it gets shown to the town, and to the authorities, and usually the problems are resolved.
Thus, the station makes government work. When the authorities tried to close the station for broadcasting
critical material, there was such a protest from sponsors and residents, that the station began working
again within three days."

htip://sas.epnet.com/citation.asp?tbe=0&_ugmsid+F58435DA%ZDA9.. KexgalurbjQ3%2B156am4g)8A&rn=&fn=&db=afh&an=6249403&sm==8&cf=1 Page 5 of 7



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

This kind of independent local broadcaster could help open the closed societies of the Muslim world to
democratic culture. Exposing journalists to international news standards can develop habits that will
moderate the tone of news reporting. if experience in non-Muslim countries is any indication, well-
produced, objective, indigenous journalism will get higher ratings than either exhortative reports from state
news organs or more distant news from satellite broadcasters. Ultimately, audience will always drive the
media.

LETTING MUSLIMS SPEAK

In the aftermath of the military victory over the Taliban, the United States should move swiftly to help
establish diverse and democratic media in Afghanistan. Given the weak infrastructure and the
fragmentation of Afghan society, there is a clear danger that rival warlords will promote their own separate
radio and television channels, exacerbating ethnic and other social divisions. An international broadcasting
commission, under the auspices of the United Nations, will need to be established to work with the
transitional government to license broadcasters, assign frequencies, and regulate content to preclude
incendiary messages. Regulating hate broadcasting is a contentious issue, but this kind of authority proved
especially useful in postwar Bosnia and Kosovo in preventing ultranationalist political factions from using
the media to foment violence.

Only indigenous news outlets can provide Afghanistan with what it most needs -- independent sources of
news and information that Afghan citizens from any ethnic group will recognize as fair and impartial. A
congressional proposal for a Radio Free Afghanistan made sense when the Taliban still controlled the
country, but the United States must now turn its attention and resources to helping local Afghans develop
their own media outlets. Having a Radio Free Afghanistan up and running would make it much more
difficult to create successful local media enterprises, because the U.S.-run station would drain limited
resources, inflate local salaries, lower advertising rates, and compete for talent and programming. For the
same reason, the United Nations should also avoid the temptation to set up its own channels, as it did
rather unsuccessfully in Cambodia, East Timor, and Bosnia.

The international community should therefore support an indigenous state radio and television channel
such as Radio Kabul, which is already operating, to unify the country and reestablish national identity. The
interim government will initially not enjoy widespread legitimacy as an objective news source, so the
national broadcaster should be established as a public channel, editorially separate and insulated from the
government.

Local stations will also have an important role to play, providing the community news on which civil
societies are built and making a dynamic contribution to local economies. The United States and the
international community should help train and finance other nongovernmental, independent channels that
could set the standard for good journalism and lead through competition. Finally, the international
community must be prepared to underwrite Afghan media, both public and private, since the economy
cannot be expected to generate sufficient advertising revenue for many years to come. Otherwise, the
media will become a tool for control by local warlords.

As the war on terrorism moves beyond Afghanistan, the Bush administration should likewise extend the
media assistance program that the United States first pioneered in eastern Europe to the Middle East. ln
completely closed societies such as lraq, Iran, and Libya, foreign broadcasting will continue to be essential
to providing outside information -- as it did in the Taliban's Afghanistan, where two-thirds of Afghan men
reportedly listened to the BBC and Voice of America. But in other countries where the opportunities for
alternative local media exist, the United States should assist the development of independent newspapers,
Internet service providers, on-line content providers, and local radio and television channels.

To promote more balanced and moderate media, the United States can provide expert assistance in media
law and regulatory reform and provide journalistic training and technical assistance. Americans should lend
their help with no strings attached, however -- even when those media criticize America. The United States
will appear duplicitous if it tries to support independent news outlets while simultaneously manipulating
information or engaging in counterpropaganda. America falters when it does not keep faith with its
democratic ideals. U.S. government support for independent media in eastern Europe has been scrupulous
in this regard. American support for media in Muslim countries should be held to the same high standard,
especially given the suspicion with which the United States is viewed there.

Freedom of speech and exchange of information are not just luxuries; they are the currency on which
global commerce, politics, and culture increasingly depend. If the peoples of the Muslim world are to

http:Hsas.epnet.comIcltation.asp?tb=0&_ug=sid+FSB43SDA%ZDAQ...KexgalurijB%ZBlSﬁam4gJSA&rn-&fn:&db==afh&an=6249403&sm=&cf=1 Page 6 of 7



EBSCOhost 03/24/2006 12:39 PM

- -

participate in the global marketplace of goods and ideas, they will need access to information, freedom of
expression, and a voice for women and disenfranchised minorities. That, more than any number of
advertisements about American values, is what will bring light to the darkness from which terrorism has

come.

o P P i P e o et

By David Hoffman, David Hoffman is President of Internews Network

Copyright of Foreign Affairs is the property of Foreign Affairs and its content may not be copied or
emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission.
However, users may print, download, or email articles for individual use.

Source: Foreign Affairs, Mar/Apr2002, Vol. 81 Issue 2, p83, 13p.

Item Number: 6249403

+ Top of Page

e
Formats: [EHTML Full Text & Citation
Cl i Save

~ ©2008 EBSCO Publishing. Privacy Policy - Terms of Use - Copyright
N

http://sas.epnet.com/citation.asp?tb=0&_ug=sid+F5B435DA%2DAY...KexgaiurbjQ3%2B156am4g)BA&rn=&fn=&db=afh&an=6249403&sm==8&cf=1 Page 7 of 7






03/24/2006 12:39 PM

Global Media Journal

Amaerican
W ISSN 1550-7521 Edition

Volume 4, Issue 7 | Fall 2005 | Table of Contents

Whose Right to Communicate: Al-Jazeera or CRTC?

Aliaa I. Dakroury
Carleton Uni it

Introduction

In July 2004, the Canadian federal broadcast regulator, the Canadian Radio-television and Telecommunications
Commission (CRTC), approved the distribution of the controversial Arabic network Al-Jazeera to Canadian audiences.
This station, known as the "CNN of the Arab werld," was approved despite the many stormy debates that surrounded
this decision in the Canadian public sphere. According to many Canadians, allowing the broadcasting of Al-Jazeera
programming encourages the airing of hate speech, especially in programming depicting Jews, Americans, and
westerners in general. In the CRTC's appendix to the Broadcasting approval for Al-Jazeera, it provides some
examples of statements made by Al-Jazeera supplied by parties commenting and objecting this decision. For
example, the Canadian Jewish Council {C.C) says that:

Faisal Al-Ctassam, host of Opposite Direction, a call-in show, stated, on 10 July 2001: "Hezbollah' is
a beautiful, mighty name, and as many have said, it succeeded in expelling the Zicnists from southern
[Lebanon] like dogs my apologles to the dogs " (CRTC 2004-51, at

farchi /N 4/ ).

Despite this view, many Canadians of Middle-Eastern origin believe that it is their right to view programs in their
language, and about their cultures, as well as using this network as a diasporic medium to link them to their
homelands' political, sacial, cultural, and economic discourses. Article (3), section (1-a) from the Canadian
Multiculturalism Act (R.S. 1985, c. 24 (4th Supp.) reinforces this idea, clearly stating that:

It is hereby declared to be the policy of the Government of Canada to:

(a) recognize and promote the understanding that multiculturalism reflects the cultural and racial
diversity of Canadian society and acknowledges the freedom of all members of Canadian society to
preserve, enhance and share their cultural heritage; (Department of Justice Canada, 1985).

Adopting a human rights lenses, the problematic of this paper is to answer the question of "whose right to
communicate: Al-Jazeera or CRTC?". In other words, one should think about how can we draw a line between a free
practice of the human right to communicate, which involves the recipients' choice of the message, its sender, and its
possible consequences on the one hand, and a possible social censorship against hate speech, and propaganda on
the other.

The paper will adopt the Habermassian notion of the Ideal Speech Situation articulated in his Theory of
Communicative Action as its theoretical background, in which he argues that in an ideal speech situation, the sender
should consider the recipients while composing, and sending his/her messages. The question remains, what are the
criteria of an ideal speech situation according to the CRTC, and will Al-Jazeera be able to maintain the purity,
sincerity, and truthfulness in its messages, or not? On the methodological level, the paper will be divided into two main
sections: the first is a historical overview of the "right to communicate” concept arguing that it is not merely the
product of the various declarations and covenants in the 20t century, but rather is a thought that is born out of the
work of many intellectuals, such as that of John Stuart Mill, John Locke, Jeremy Bentham, and Voltaire among others.
After providing the reader with a brief historical background of the emergence of the Al-Jazeera network during the
1991Gulf War, the paper will analyze the CRTC ‘s "code of sthics" in which it stated that Al-Jazeera should not fall
into "the trap of propaganda and speculation” (CRTC-2004-51, at

biteu//www.Crte.gc cafarchive/ENG/Notices/2004/p62004-51 ).

One of the important reasons for choosing this topic is my belief in the importance of the ethical assessment and
appraisal of media messages principally from the side of the sender which will inform communication studies by
differentiating between "freadom of speech” and "hate speech" on the one hand, and to underscore the various
barriers to applying CRTC decisions in real life on the other. However, more |mportant|y, | chose this topic to highlight
the importance of the concept of "the right to communicate," especially in the Canadian communication studies
sphere.

Al-Jazeera in Canada: The Problematic

First launched in November 1993, Al-Jazeera, or the "island" in English, was characterized by its breaking of most of

http:/ /lass.calumet.purdue edu/cca/gm)/fa05/gmj_fa05_dakroury.htm Page 1 of 9



Global Media Journal

03/24/2006 12:39 PM

the traditional ways of Arab news reporting. In an interview with Abdallah Schieifer Editor of the Transnational
broadcasting Studies, Mohammed Jasim Al-Ali the Managing Director of Al-Jazeera said that "the reputation of the
media in the Middie East is that the news is censored and controlied by the government. All media business in the
Middle East is controlied by the government. The leaders of Qatar wanted to change that; they want to have a
satellite channe! with the aim of no longer hiding any information” (2000, at

hitp://www thsiournal.com/Arghives/Falig0/al-Ali.him).

Collectively, it might be argued that beginning in the late 1990s, there are three different types of political
communication in the Arab region; as Ayish argues, they are: 1) the traditional government-controlled television pattern
(such as the Syrian Satellite Channel), 2) the reformist government-controlled television pattern {such as Abu Dhabi
Satellite Channel),and 3) the liberal commercial television pattern (such as Al-Jazeera Satellite Channel) {2002, pp.
140-143).

Meanwhile, no one can deny that the Al-Jazeera network really represented a "change”, a new trend in journalistic
techniques and news reporting in the Arab world: "Before Al-Jazeera, most Arab regimes' broadcasting dedicated a
steady diet of mind-numbing entertainment and bland, often harmiess news and talk shows" (El-Nawawy and
Iskandar, 2003, p. 29). The issues that are most tackled by Al-Jazeera programs and reporting are what have been
considered as the Arabs’ taboos, issues such as governmental power concemning their nations, women's rights,
sexuality, and Islamic extremists problems, among many other controversial issues, issues not touched on before in
this region by an Arabic broadcasting channel. Interestingly, before the arrival of Al-Jazeera many Arab audiences
tended to rely on Western short-wave radio broadcasting in Arabic in the region, such as Radio Monte-Carlo Middle
East and the BBC World Service Arabic Language, for more "accurate, objective, and comprehensive” news reporting
(El-Nawawy and tskandar, 2003, p. 39}. i

In order to outline the differing views surrounding Al-Jazeera and its practices, not only in the Middle-East but also on
the international scale, it is important to note that despite the view mentioned above that asserts the innovation and
pioneearing efforts of Al-Jazeera in producing non-biased, accurate, and free news-reporting, some views oppose that,
arguing that this channel is a tool of propaganda, voicing hate speech, and an effective medium of terrorism. From its
very first day on air, Al-Jazeera was considered controversial by both the Western and even the Arabs. La Guardia,-n
his review titled "Channel of Terror," repeatedly reminds his readers of common images associated with threats of -
suicide bombings and terrorism aired by Al-Jazeera, and moreover accuses the channel of being the key source of
information for "militants” who are not reachable by, or accepting of, Western media:

Remember the sight of Saddam Hussein's palaces exploding in flames at night? They were recorded
by the Arab satellite news channel al-Jazeera. Remember the videos of Osama Bin Laden taunting
the west? They first appeared on al-Jazeera. Remember Yasser Arafat telling the world that he
wanted to die as "a martyr, a martyr, a martyr'? He said it to al-Jazeera"

(2005, p. 61).

Ai-Jazeera also has its critics in the Arab world, as a result of its critique of censorship and emergency laws,
dictatorship, and the non-democratic environment that violates political and social rights for the Arab citizens through
its features, news reporting, programs and even interviews that have really angered not only Arab political leadership,
but the Arab public sphere and opinions of common Arab citizens, such as their interview with former Israeli Prime
Minister Ehud Barak. Therefore, it was not surprising that many of Al-Jazeera's offices were closed in many countries
around the region, accusing it of being agents of the CIA or the United States, of promoting a natural relationship with
Israel, anti-Islam, and yet, at the same time, of anti-Semitism! La Guardia adds that the motto of is true: "Al-Jazeera:
the only Arab network with no offices in the Arab world” (2008, p. 52).

However, linking Al-Jazeera’s background and problematic status on the global level to our case study in this paper;
its broadcast in Canada, one must take note of Article (6) from its code of ethics, where it is stated that its
programming should:

Recognise diversity in human societies with all their races, cultures and beliefs and their values and
intrinsic individualities in order to present unbiased and faithful reflection of them (Al-Jazeera, at:
2 -- — » 0 o

"Hence, was this criteria the reason behind the CRTC's approval for the airing of Al-Jazeera's programs, and for
giving them the right to communicate in Canada? in order to answer this question plainly, it is helpful to provide a
general historical and theoretical background of the origins and development of the "right to communicate” concept,
then to draw a link between it and the CRTC decision in hand.

The Right to Communicate: Origin and Development

Many scholars argue that the concept of the right to communicate (RTC) is the legal child of the twentieth century’s
various languages and legislations starting from the Post World War 11 period. They consider Article {19) of the
Universal Declaration of Human Rights adopted by the United Nations in December 1948, as the first launching of that
concept, in which it is stated that:

Everyone has the right to freedom of opinion and expression, this right includes freedom to hold
opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any
media and regardiess of frontiers.

Thus, it is evident that this article affirmed not only an individual freedom of expression but also a collective right that
requires cooperation between human beings for it to be practiced in real life. This includes the right to send, receive,
and impart any kind of information, ideas, and thoughts using any type of media without any barriers. It was then
included, with slightly aitered wording to emphasize the right of humans to choose their medium of information, in the

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05 /gmj_fa05_dakroury.htm Page 2 of 9



Gleobal Media Journal 03/24/2006 12:39 PM

international Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) in 1966, which entered into force ten years later:

Everyone shall have the right to freedom of expression; the right shall include freadom to seek,
receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or
in print, in the form of art, or through any other media of his choice.

There is a notable difference in the wording of this article, eighteen years after the Universal Declaration of Human
Rights: many.new technologies emerged in the post-WWI era in the world of communications, and "any other media
of his choice" implies the future developments in this area. From a communication standpoint, this covenant "receives
greater weight than the . . . declaration, especially because [it] introduces essential specification to the freedom of
information concept as understoed in the Universal Declaration” (Nordenstreng & Hannikainen, 1984, p. 134).

However, the term "right to communicate” was not clearly realized in real life until a renewed debate was sparked by
Jean d'Arcy's 1969 article "Direct broadcast satellites and the right to communicate” in the European Broadcasting
Union Review, where he claimed that :

The time will come when the Universal Declaration of Human Rights will have to encompass a more
extensive right than man’s right to information, first laid down twenty-one years age in Article 19. This
is the right of man to communicate. This is the angle from which the future development of
communications will have to be considered if it is to be fully understeod.

{(1977a,p. 1)

- However, | have argued elsewhere that the RTC is not a recent one, but rather is rooted in the ideas of certain
thinkers of the Age of Reason beginning in the seventeenth century, such as John Milton, John Locke, Voltaire,
Montesquieu, Jeremy Bentham, and John Stuart Mill; | suggest that the RTC begins with the work of the 17th century
English writer and poet John Milton (1608-1674). In his speech addressed to the English Parliament, Milton defended
several types of freadoms and liberties that combine a possible right to communicate; he said in his landmark
Areopagitica:

— If it be desired to know the immediate cause of all this free writing and free speaking . . . it is liberty,
L.ords and Commons. . . liberty which is the nurse of all great wits; this is that which hath rarefied and
entightened our spirits like the influence of heaven. . . give me the liberty to know, to utter, and to
argue freely according to conscience, above all liberties.

{1644, reprinted 1951, pp. 48-49)

Many human rights theorists and thinkers believe that John Locke's work constitutes the foundation of the modern
conception of human rights. Central to his philosophy is the concept of "freedom”; the main focus of any discussion of
human rights, that every human being is free to act reasonably according to his own will and belief. Included here is
an adept example Locke's perception of the concept:

Freedom being the foundation of all the rest; as he that, in the state of society, would take away the
freedom belonging to those of that society or commonwealth, must be supposed to design to take
away from them every thing else,

(Two Treatises of Government 1690, reprinted 1940, p. 463)

Voltaire (1694-1778) is also considered to be one of the greatest advocates for an absolute right to communicate,
evident in one of his famous dialogues "I disapprove of what you say but | will defend to the death your right to say
it Finally, John Stuart Mill (1806-1873) argued for the freedom of thought as an inseparable human right, and at the
same time promotes the importance of individuality, emphasizing the treatment of one’s opinion as one’s own
"personal property”. This apparently unlimited freedom is not, in fact, the freedom to express "heretical’ statements
and opinions; rather, Mill suggests that freedom of thought, and opinion could be channeled into the well-being of
society as a whole through the individual ability to criticize the "corrupt" government,

Furthermore, the legal language of eighteenth-century philosophy, the Virginia Declaration, June 12, 1776, the
Declaration of independence, July 4, 1776, and the American Bill of Rights, 1789, appeared to placed great emphasis

N on freedom through the use of phrases such as ‘by nature free,’ inherent rights,' ‘enjoyment of life and liberty,’ ‘no
men be deprived of this liberty,’ ‘unalienable right," and 'pursuit of happiness.’ For example, Article (1) of the Virginia
Declaration stated:

That all men are by nature equally free and indepandent, and have certain inherent rights, of which,
when they enter into a state of society, they cannot by any compact deprive or divest their posterity;
namely, the enjoyment of life, liberty, with the means of acquiring and possessing property, and
pursuing and obtaining happiness and safety.

Even if historically the American Revolution precedes the French, many scholars argue that, in many ways, the
French Revolution represented a more radical social change than the American, especially for the realization of the
ideals of democracy and freedom as well as for the realization of the right to communicate and its embodied freedoms
of speqch, axpression and so on. This idea may be due to the radical changes effected by the French Revolution on
the beliefs, structures, and policies of society. The Declarations spawned by the American Revolution are conceived
as extensions of the Magna Carta and the English Bills of rights; as a former British colony, America’s main aim in the
Revolution was independence from British sovereignty. However, La Déclarafion des Droits de F'Homme et du
Citoyen, or the Declaration of the Rights of the Man and of the Citizen (1786) was undeniably a turning point —
especially in the history of the idea of treating communication as a basic human right - as it synthesized from the
Enlightenment thinkers the concepts of "freedom,” "liberty," and “fratemity” in expressing opinions and attitudes. It was
the first formal realization of the right to "unrestrained” communication as a "sacred" right of human beings. In

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa0s /gmj_faG5_dakroury.htm Page 3 of 9



Global Media Journal

‘03/24/2006 12:39PM

addition, the Declaration formally states in Article {11) the importance of an "unrestrained” and "free” communication
for every man and citizen. It also mentioned different formats of communication {opinions and attitudes, etc.} and
different media {speaking, writing, etc.):

The unrestrained cornmunication of thoughts and opinions being one of the most precious rights of
man, every citizen may speak, write, and publish freely, provided he is responsible for the abuse of
this liberty, in cases determined by the law.

Although several international declarations have proclaimed communication as a basic and universal right for ail
human baings without any Kind of qualification, | argue that there are many kinds of communication that make these
proclamations problematic. The cases of hate speech, pornography, the use of internet to voice hatred, use of
offensive signs and gestures are seen for their practitioners a sign and an illustration of their "right to communicate”
their ideas regardless of other members of society’s right to communicate teo. In other words, does Al-Jazeera, for
example, have a right to communicate their news and programs in Canada despite the fact that many Canadians
consider this news to be "hate speech"? Moreaver, how can we define, at least theoretically, a right to communicate
for a contraversial channel such as Al-Jazeera?

From the forgoing discussion, one can see that aarly work regarding communication by Milton, Locke, Valtaire, and
Mill generally recognized such problematic cases; however it is questionable whether they provided a satisfactory way
of resolving the difficulties these raise. | argued that German philosopher Jirgen Habermas offer a more helpful
approach to the dilemmas in question and provides a sounder basis for considering communication as a human right
by setting-up criteria of what could be defined as a "right to communicate” (Dakroury, 2003, pp.88-97).

Jiirgen Habermas: A right to "undistorted"” communication

Habermas’s philosophy offers a possible approach to investigating communication as a possible human right through
his Theory of Communicative Action in which he offers a way of handling controversial practices of communication.
Habermas synthesized ideas from, and was inspired by, many intellectuals and movements that preceded him; amo=q
these wera religious Protestantism, the Enlightenment, Kant, Marx, and American pragmatism, especially the work
Herbert Mead and John Dawey. Habermas was greatly inspired by the Protestant culture; for him, Protestantism "gave
pirth to a concept of community constituted of independent moral actors bound by voluntaristic commitment to
common ethical norms” (Antonio, 1989, p. 730). He seas Protestantism as embodying three main values, ‘scientific,
‘artistic,’ and ‘ethical,’ which form the basis for his "Universal Validity Claims (truth, beauty/authenticity, [and] normative
rightness)" (Antonio, 1989, pp. 730-731).

At the heart of Habermas's Theory of Communicative Action lie an important and a fundamental idea: that is his
assumption that all human speech includes what he refers to as 'validity claims'; and that an ‘Ideal Speech Situation’
assumed in the use of language. Here, the following questions are proposed: Could access to pornography be
considered as a right to communication? Does a person have a right to use aggressive and offensive language to
communicate with others using any medium such as disseminating hate speech? What possible approaches might
Habermas offer to solve these problems? In this context, Habermas, motivated by his knowledge of psychological
literature, was mainly concerned with answering the following question: "What would ‘undistorted communication' be
like?" (Giddens, 1985, p. 128). This is to some extant similar to the question proposed in the idea of a right to
communicate: What type of communication could be considered universal and would be protected by the international,
national, regional, and even personal regulations and laws, and could such communication be considered a basic
human right?

In order to ahswer these questions, it is important to look at Habermas's emphasis on validity claims, and their being
prerequisites for establishing undistorted communication between communicators. He says that in order to participate
in a communicative process that is aiming towards achieving an ‘understanding,' one can assume to have four basi
validity claims:

| shall develop a thesis that anyone acting communicatively must, in performing any speech action,
raise universal validity claims . . . insofar as he wants to participate in a process of reaching
understanding, he cannot avoid raising the following . . . validity claims. He claims to be

a. Uttering something understandably.
b. Giving [the hearer] something to understand;
¢. Making himself thereby understandable; and
d. Coming to an understanding with another person.
(Habermas, 1979, p. 2)

From this, ane could infer that Habermas is proposing that a possible right to communication is not simply "sending”
messages, claiming an absolute freedom of speech whatever the content of the message represents. Instead, he is
presenting the basic characteristics for an ‘undistorted communication,” where the message's sender has specific
‘obligations’ towards the hearer or the receiver: that he/she spaaks comprehensibly and responsibly gives the receiver
a plausible account of what he or she means. More importantly, the speaker is justifying his speech according to
specific social norms and values. Hence, one could see that hate speech, for instance, could never be considered
"sommunication” according to Habermas. Based on this point, and applying it to our case study here, one can argue
that one of the important reasons that might be behind CRTC's approval for broadcasting Al-Jazeera is that it should
be sending "undistorted" massages to the Canadian viewers:

The CCTA [Canadian Cable Television Association] and Vidéotron (the sponsors) . . . stated that the

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05 /gmj_fa05_dakroury.htm Page 4 of 9



Global Medla Journal

03/24/2006 12:39 PM

Al Jazeera service focuses on news, information and expression of opinions, . . . [and] has a strong
reputation worldwide, is a strong promoter of freedom of expression, and provides unbiased and
accurate coverage. (CRTC 2004-51, ) .cric.gc.cal i /Noti - m}

Clearly, one who voices hate speech is not, in any way, speaking truthfully, or sincerely, nor interpreting ‘true,’ or
‘justified’ facts. Habermas clarifies this point;

The speaker must choose a comprehensible expression so that speaker and hearer can understand
one another, the speaker must have the intention of communicating a true proposition content . . . so
that the hearer can share the knowledge of the speaker. The speaker must want to express his
intentions truthfully so that the hearer can believe,

(1979, p. 2)

Giddens summarizes this position by explaining that for Habermas, "undistorted communication is language-use in
which speakers can defend all four validity-claims —where what is said can be shown to be meaningful, true, justified
and sincerg” (1985, p. 129). Hence, in Habermas's view, the controversies and problems such as hate speech for
example that depicts certain race, color or sex, could not be protected under the claim of the absolute or universal
right of communication, because, lacking the Habermassian pre-conditions discussed above, these types of practices
are not communication! Deception, manipulation, and cheating among communicators is certainly part of what he
meant by ‘distorted communication” and this is exactly what the CRTC needs Al-Jazeera to prove in its broadcast to
Canadian viewers. In fact, this point is key in representing the views of those who are against the broadcasting of Al-
Jazeera in Canada; CRTC notes that for them, "Al Jazeera has a pattern of broadcasting hate propaganda during its
programming, largely targeted at Jewish people, in contravention of Canadian laws and broadcast standards" (CRTC
2004-51, Wi .cric.gc.ca/archive/ENG/Natices/2004/pb2004-51 h

For this reason, it is important to clarify the significance of the "cbligation” dimension in Habermas's point of view. The
speaker, according to him, -- Al-Jazeera here—must meet specific obligations that the hearer ig expecting he or she
will fulfili. For Habermas,

The bond into which the speaker is willing to enter with the performance of an illocutionary act means
a guarantee that, in consequence of his utterance, he will fulfill certain conditions.

(1979, p. 62)

Considering the previous Habermassian explanation, it can be argued that his communication prerequisites were,
interestingly, the main position that CRTC adopted in its conditional acceptance on Al-Jazeera broadcast; section 8.1
of article {50} of the 2004-51 CRTC public notice states that:

No licensee shali distribute a programming service that the licensee originates and that contains
(a) anything that contravenes any law;

{b) any abusive comment or abusive pictorial representation that, when
taken in context, tends to or is likely to expose an individual or group or class
of individuals to hatred or contempt on the basis of race, national or ethnic
origin, colour, religion, sex, sexual orientation, age or mental or physical
disability;

(c) any obscene or profane language or pictorial representation; or
(d) any false or misleading news.

Accordingly, Canadian viewers have a right not to receive any "unacceptable” messages, sometimes thought to be
"problematic” for their culture, norms, traditions, religion, race, sex, and social values, Habermas genuinely set up
these claims by his notion of ‘reciprocal’ communication, where a sender (or speaker) may have a right to send, but
under the condition that he or she meets the receiver's demands and expectations:

The speaker must choose an utterance that is right so that the hearer can accept the utterance and
speaker and hearer can agree with one another in the utterance with respect to a recognized
normative background. Moreover, communicative action can continue undisturbed only as long as
patticipants suppose that the validity claims they reciprocaliy raise are justified.

(Habermas, 1979, p. 3)

Therefore, with regards to the question posed in this paper "whose right to communicate: Al-Jazeera or CRTC?," |
shail argue that the right belongs to both the Canadian audience as represented by the CRTC (as the broadcasting
regulator} and the Al-Jazeera channel which directs its programs to more than 500 thousand Canadians of Arab origin
living in Canada. This population has the right to communicate their language, norms, and traditions on the one hand,
while representing a sign of diversity — the core value in the Canadian muiti-culture society — on the other. Obviously,
CRTC documents in its decision that, according to a CAF online survey "98% of respondents wanted to receive Al
Jazeera in Canada in order to keep in touch with political and cultural events in their countries of origin® (CRTC 2004-

51, hitp./ ' rchivef 4-51 )3

To stress this point, one should clarify what the other conditions are for an acceptable communication that can be
considered as a right to communicate, Habermas sets out another condition:

[A speech] act may be called "acceptable” if it satisfies the conditions that are necessary in order that

http:/ /lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05/gmj_fa0S_dakroury.htm Page 5 of 9



Global Media Journal

03/24/2006 12:39 PM

the hearer be allowed to take a "yes" position on the claim raised by the speaker. These conditions
cannot be satisfied one-sidedly, either relative to the speaker or to the hearer.

{Habermas, 1984, p. 288)

Hence, and accordingly, if Al-Jazeera broadcasts an opinion that is not acceptable (a hate speech for example), it
cannot claim a right to communicate since it is not the only participant in this communicative situation; there are other
communicators involved: the hearers {the audience) of its programs, who do not take a "yes" position towards this
speech. On the contrary, the receiver does not accept the speech bacause it does not fulfill his demands, nor his
"fight" to communicate. Therefore, a possible answer to the paper’s core question is that Al-Jazeera does not have an
absoiute right to communicate, but rather has a right that is bound by his duties toward recipients of his speech to be
just, true, justified and importantly, “acceptabie.”

Habermas, in other words, emphasizes the conjunction between the ‘claim’ or the expression and its ‘content’;
therefore, advocates for hate speech, pornography, and criminal autobiographies cannot claim the protection of the
law, as they are not practicing communication in this sense. Here, Habermas clarifies that the content of the speaker's
speech is a very important variable that leads the receiver to either accept it or not accept it:

With his "yes" the speaker accepts a speech-act offer and grounds an agreement; this agreemnent
concerns the content of the ufterance, on the one hand, and, on the other hand, certain guarantees
immanant to speech acts and certain obligations refevant fo the sequel of interaction.

(Habermas, 1984, p. 296, italics in origi  *

Thus, the CRTC states in article (60) of its 2004-51 public notice that it is extremely important for ensuring Canadian
values and at the same time prohibiting offensive comments that might target some persons living in Canada.
Moreover, distribution of such messages are not only causing harm to the targeted persons, but also rupturing the
cultural and social tissue among different cultural groups in the Canadian society. Therefore, the CRTC asseris that
the Canadian broadcasting system should act as a "safeguard" to ensure the enrichment and strengthening of this —.
multicultural value in Al-Jazeera's broadcasts. The CRTC adds that this regulation is not only aimed at protecting
Jewish-Canadians, but also at protecting ail Canadians including Arab-Canadians who in turn, rely on the CRTC to
regulate Al-Jazeera but according to Canadian laws and regulations and broadcasting standards.

Generally, we can summarize the Habermassian contribution in the thought of communication as a possible human
right through his assertion of both ‘responsibility’ and 'rationality.’ Responsibility, as clarified before, is the obligation
that makes the speaker committed to the receiver by providing him with a pure, true, and sincere pattern of
communication. This pattern, according to Habermas, leads to ‘understanding.” Therefore, we can eliminate hate
speech as a pattern of communication. Can someone claim that hate speech is aiming towards understanding, rather
than deceiving and manipulating? The same is applicable to pornography: Can pornographers claim that they plan to
reach an understanding with receivers? In fact, Habermas summarizes his ¢laim by pointing out that "only responsible
persons can behave rationally” (Habermas, 1984, p.14) and that validity claims are intertwined with the notion of
responsibility:

In the context of communicative action, only those persons count as responsibie who, as members of
a communication-community, can orient their actions to intersubjectively recognized validity claims.

(Hahermas, 1984, p. 14}

It is interesting also to note here that although this is a somewhat abstract idea of communication, it implies the social
role of communicators in the many levels of communication (e.g., personal, group, mass, etc.} and their respoensibility
for generating society's normative rules which are embodied, according to Habermas, in validity claims and moral
prerequisites, including human rights. If people were to communicate using the Habermassian model of the /deal
Speach Situation, while practicing and producing communication as a human right, this would be the ‘ideal’ and more
powerful situation than one where the rules are merely followed without regard to the consequences (e.g., everyone
hasg a universal right to free speech, even criminals).

Collectively, one can argue that the philosophy of Habermas has significantly enriched the idea of a possible right t~
communication, as he defined validity claims in which the sender of a communicative message must meet the —
receiver's demands in order to engage with him or her in communication. In other words, Habermas stresses the
interchangeable relationship between right-duty and demand-responsibility.

A Right to Communicate: How?

Despite the CRTC's theoretical enforcement of a Canadian right to communicate through the allocation of the
Broadcasting Distribution Undertaking (BDU) to delete and amend any of Al-Jazeera’s programs for the sake of social
stability, diversity, and multiculturatism, Brown, in The Washington Post reports that even before CRTC regularized Al-
Jazeera, many Arab-Canadians watched its programs illegally through various satellite service providers. However,
even after the CRTC’s decision, these viewers remain unsatisfied, asserting that CRTC's decision censored their right
to communicate the "whole" picture because of the BDU's editing or even cutting entirely Al-Jazeera programs. For
example, Mostafa Elmnini who moved from Lebanon says, "we like it as it is. We get the full truth. . .. This is what
keeps us cannected back home" (Brown, 2004, emphasis is added). Similarly, an Arab-Canadian who rejects CRTC's
decision asserts that. "I'm iragi and | do watch al-Jazeera. | don't know why they are making a big deal out of al-
Jazeera. On ‘The Simpsons,’ they make fun of Arabs. They never ban those cartoons. But when it comes to al-
Jazeera, it is not fair" (Brown, 2004).

In fact, one cannot deny that on a practical level, the CRTC’s pre-requisites for Al-Jazeera's right to communicate are
extremely difficult and perhaps even impassible to implement. It is the responsibility of the service providers to ensure

http://lass.calumet.purdue.edu/ccajgmij/fa05/gm;j_fa0S_dakroury htm Page 6 of 9



Global Media Journal 03/24/2006 12:39 PM

that Al-Jazeera is following the code of ethics guidelines, and not violating the rules of broadcasting in Canada. Still,
the problem remains of how to organize and manage these procedures. Michael Hennessy of the Canadian Cable
Telsvision Association says clearly that this "decision is as good as saying no to al-Jazeera” (CTV, 2004). Evidently,
Rogers Cable as one among the major service providers in Canada, admits that the CRTC rule is “too strict and it's
unlikely they'll carry the channel [Al-Jazeera]" (CTV, 2004).

From the Al-Jazeera target audience’s perspective, they oppose the obstacies that CRTC posed on airing Al-Jazeera

broadcast; the president of Reach Media, the American-based company that is responsible for distributing Al-Jazeera,
argues that this channel is legalized and has been aired everywhere in the United States since 1898, including into the
White House and State Department (Brown ,2004),

However, while the CRTC realized that its decision is an undeniable restriction of both Al-Jazeera's right to
communicate and the Arab-Canadian audience’s right to freedom of expression, it states in Article (81) of its decision
that it is justifiable to censor Al-Jazeera's programs in order to maintain an equal right to communicate for those who
are not watching this channel, but who might be affected by some of its programs. It is worth quoting this article at
length in order to summarize the controversy surrounding this issue:

The Commission recognizes that this measure is a restriction on the freedom of expression of BDUs
and, potentially, of viewers of Al Jazeera. However, the right to freedom of expression is not absolute;
it is subject to such reasonabte limits prescribed by law as can be demonstrably justified in a free and
democratic society. The Commission considers that this requirement is justified because it is
demonstrably necessary, based on the record of this proceeding, to ensure that Al Jazeera
programming distributed in Canada reflects the circumstances and aspirations of Canadians, inciuding

L equal rights and the multicultural and multiracial nature of Canadian society. The Commission also
considers that the requirement is minimally impairing. It does not deprive BDUs and Canadian viewers
of the Al Jazeera service.

Thus, we can see that there are no easy answers to the question: Whose right to communicate” Al-Jazeera or
. CRTC? Barriers will still remain as to how CRTC will monitor Al-Jazeera broadcast in Canada, since it relies mainly
on the broadcast providers as "censoring” agents...copying, editing, and deleting what is not convenient for Canadian
~ viewers, and providing CRTC with full records of Al-Jazeera programs. Then, would CRTC be able to hire necessary
human resources to analyze and record any violation of Al-Jazeera? Or it will rely on complaints and comments?
Shortly, what are the mechanics of monitoring?. However, other argument can be made by Arab Canadian audience
that Al-Jazeera's messages are "convenient”, and perhaps more truthful and sincere than another western/Canadian
medium. In both cases, each party will claim a right to communicate!

References:
Al-Jazeera.net. "Code of ethics”, available at: < Jlengli . [SDTF -
-46D9-8D17-44 B.htm> [retrieved 20t April 2005].

Antonlo, Robert, J. (1989). "The Normative Foundations of Emancipatory Theory: Evolutionary
Versus Pragmatic Perspectives,” American Journal of Sociology, 94(4), pp. 721-48.

Ayish, Muhammad. (2002). "Political communication on Arab world television: Evolving
patterns". Political communication, 79(137), pp. 137-154.

Brown, DeNeen L. (July 2004), "In Canada, Exceptions Are Rule for Al-Jazeera
Distributors Must Monitor, May Alter Programs.” The Washington Post, available online at

,__, <http:/, A14005-2004 nl> [retrieved April 20,
2005).
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC), "Broadcasting
Public Notice CRTC 2004-51" 15 July 2004. Qttawa. Available at:
. < Hi .calar i ~51.him> [retrieved on 10 Aprit, 2005].

CTV. (July 2004). "CRTC approves Al-Jazeera for Canadian viewers" available at
< : by f BIrvig 0 l 39849410 45 4 3
[retrieved April 20th, 2005].

S

d'Arcy, Jean. (1877a). "Direct Broadcast Sateliites and the Right to Communicate.” InL. §.
Harms, Jim Richstad & Kathleen A. Kle (Eds.), Right to Communicate: Collected Papers.
Hawaii: The University Press of Hawali.

d'Arcy, Jean. (1977b). "The Right of Man to Communicate.” in L. S. Harms, Jim Richstad &
Kathleen A. Kie (Eds.), Right to Communicate: Collected Papers. Hawalii: The University Press
of Hawail.

Department of Justice Canada. (1985). "Canadian Multiculturalism Act: (R.S. 1985, c. 24 (4th
Supp.)”. Ottawa, available at <http://laws justice g¢.calen/C-18.7/32217. html> [retrieved April
6th, 2005].

El-Nawawy, Mohammed and Iskandar, Adel. (2003). Al-Jazeera: The story of the Network That
is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Cambridge: Westviow Press.

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05 /gmj_fags_dakroury.htm Page 7 of ©



Global Media Journal

03/24/2006 12:39 PM

Giddens, Anthony. (1985). "Jirgen Habermas". In Quentin Skinner (ed.), The Return of Grand
Theory In the Human Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.

Habermas, Jrgen. (1979). Communication and The Evolution of Soclety. (translated by
Thomas McCarthy). Boston: Beacon press.

Habermas, Jirgen. (1984). Theory of Communicative Action, Volume 1. Reason and the
Rationalization of Society. {translated by Thomas McCarthy). Boston: Beacon press.

Habermas, Jirgen. (1999). The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory. Cambridge:
The MIT Press.

Harms, L. §. & Richstad, Jim. (1977). "Right to Communicate: Human rights, Major
Communication Issues, Communication Policies and Planning.” In L. §. Harms, Jim Richstad &
Kathleen A. Kie (Eds.), Right to Communicate: Collected Papers. Hawaii: The University Press
of Hawaii.

Heath, Joseph. {2001). Communicative Action and Rational Choice. London: The MIT Press.

La Guardia, Anton. (2005). "Channel of Terror”, book review of AL-Jazeera: How Arab TV News
Challenged the World, by Hugh Miles. New Statosman, 134(4722), pp. 51 -52.

Locke, John. (1690), "Two Treatises of Government.” In T.V. Smith and Marjorie Grene {Eds.).
Philosophers Speak For Themsalves: From Descartes to Locke. Chicago: University of
Chicago Press, reprinted 1940.

MacLeod, Scott. (2004). “Al-Jazeera: TV as a Powerful Wind of Change,” Time Canada, 763(17).

Milton, John. {1644), "Areopagitica.” In George H. Sabine (ed.), Areopagitica and Of Education
Miiton. tilinois: Harlan Davidson, Inc., reprinted 1951, ’

Schieifer, Abdallah, S. (2000). "A dialogue with Mohammed Jasim Al-Ali, Managing Director, AI-
Jazeera,” Transnational Broadcasting Studies, 5(Fall/Winter), pp.1-3, (avallable at:
: i I > [retrieved on April 20th 2005].

Shalin, Dmitri, N. (1992). "Critical Theory and Pragmatist Challenge,” American Journal of
Sociology, 98(2), pp. 237-79.

This paper is a Van Horne Prize winner of the Best Graduate Paper submitted in
the Annual Conference of the Canadian Communication Association 2005,
London-Ontario.

The author wished to thank both Paula Romanow, and Dr. William Birdsall for
their inputs in this paper.

Specifically, Mohammed Jasim Al-Ali, the Managing Director of Al-Jazeera, gives
some examples of the consequences of some Al-Jazeera’s programs in some
Arab countries: "as the saying goes, perfection is the unattainable dream of m
... It happened that one of the guests was arrested by his country’'s authorities
for doing nothing, only so he would not be able to show up for Al-Jazeera's
program. Others were denied travel by their countries’ authorities, or had their
telephone lines disconnected. We've had the lines in our studios disconnected.
in some countries while on air. We do face such difficulties, but we stick to ot
stance and try to be balanced and fair as much as possible” (2000, at

http:/iwww thsiournal.com/Archives/Fall00/al-Ali.htm).

Dakroury, Aliaa. (2003). Is Communication a basic Human Right? An intellectual History. Master's
Thesis unpublished, Carleton University: Ottawa.

Here, one should mention that Al-Jazeera is just this paper's case-study; however, the same qusestion
could be posed with other channels in the same society.

Habermas admitted, "l have for a long time identified myself with that radicai democratic mantality
which is present in the best American traditions and articulated in American pragmatism" {Shalin,
1992, p. 238).

The main point that attracted Habermas to American pragmatism’s founder John Dewey's philosophy
is "freedom of inquiry, toleration of diverse views, freedom of communication, the distribution of what
is found out to every individual as the ultimate Intellectual consumer, [and that these] are involved in
the democratic as in the scientific method"” (Shalin 1992, p. 246).

Among these oppositions is the "Jewish Women International of Canada (JWIC), Global Television

http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05/gmj_fa05_dakroury.htm Page 8 of 9



Global Media Journal 03/24/2006 12:39 PM

Network Inc. (Global), B’Nai Brith Canada (B’Nal Brith), the Canadian Jewish Congress (CJC), Christian
Friends of Israel = Canada Inc. (CFl-Canada), Mr. Rohert Fattal, and Asian Television Network

Intenational Limited (ATN)" (CRTC 2004-51, hito:/iwww.crtc ac cafarchive/ENG/Notices/2004/pb2004-
§1.htm)

According to the Canadian Arab Federation (CAF)

Given these validity claims, in reference to another problem raised concerning
whether pornographers have the right to communicate, it can be seen that the
Habermassian validity claims are lacking. No one could argue in Habermas’s
terms, then, that published pornographic materials (as messages), are ‘right,’
that the content of these pornographic materials is ‘true,’ that pornography
represents ‘truth,’ or that pornography is ‘justified’ as following social rights and
norms!

According to Article (78) of the CRTC 2004-51 decision, "the Commission would
permit a BDU distributing Al Jazeera to alter or delete the programming service
in the course of its distribution solely for the purpose of complying with the

. requirement” (CRTC 2004-51, hito:/iwww.cric.gc.ca/archive/ENG/Notices/2004/pb2004-51.htm).
Return to Table of Contents | Return to Top of Article

Copyright © 2008 Global Media Journal. All rights reserved,

http:/ tlass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa05 /gmj_fa0S_dakroury.htm Page 9 of 9






village voice > books > Al-Jazeera: How the Free Arab News Net...e East by Mchammed El-Nawawy and Adel Iskandar by Kathy Deacon

NYC Guide s Eats o Musto » Style ¢ Shelter » Nightlife & Drinks

Li%,%3 In Focus

= George Bush

* Irag War

» Dick Cheney

+ Spying

» Comics

« 'Voice' 50th
Anniversary

Reality TV Loser
Opens Chic
Downtown Store
by Corina Zappia

-
Branding Boys:
aNYthing to Be
Hip
by Nina Lalli

» best of nyc
* eats

» drinks

+ shopping

+ fiim

* MUsIC

+ home

voice columng:

e 1 e Z?%

by ey P
more i v
T ' Further
antures of
Mabe
All Aboard Berman's
Cubist Panopticon
Times Square Tour
Marshall Berman's On
the Town: One
“ongred Years of
tacle in Times

“reuare

Pulp Fictionalizing
With & Real Monk
and a Sci-Fi Saint
Buddha, (it

Bandage on the
Run: Colson
Whitehead Returns
Colson Whitehead's
Apex Hides the Hurt

Gentrification Woes:
When Greed
Changes the
Landscape

Melissa Holbrook
Pierson's The Place
You Love Is Gone,
Frogress Hits Home

Reflactions on the
City of Face-Lifts
Kate Braverman's
Frantic Transaissions
To and From Los
Angeles

Rasllv Riark Huomor:

Best of NYC

03/24/2006 12:34 PM

Baoks classifieds | hackpage.com | Post ads for fres!

- . w10 05 real estate 25,294 ° adult 261
Inside Al-Jazeera DO Y

el L FTORY employmaent 65,464 ; parsonals 303

Ai-Jazeera: How the Free Arab News Network e sunvsnsnavoiy ‘ o ‘
SCOOped the Woﬂd aﬂd Changed the Midd’e m“”‘ buy, |g§|' trade 1’933 ; musicians 1,043
East by Mohammed El-Nawawy and Adel Y RO . s :
Iskandar Last Updated: Mar 24, 5125 am ST

by Kathy Dsacon
Juna 7%h, 2002 5:00 PM voice e-mail sign up [more info]
Al-Jazeera, the 24-hour
Arab satellite station
broadcasting from the tiny
Guif nation of Qatar,
sprang to life as a direct
result of the collapse of
the Arabic TV division of
the BBC News Service,
When Saudi investors
pulled the plug on the BBC

‘emai {1 Zip code i

gsend me Lhe weekly villagavoice.com newsiatler
.‘gsend me weekly lreebias and spaclal offers
H L‘ésenﬂ ma the daily "what to do In NYC" e-mait

or, join our ciubs for axclusive member benefits!
First Choice Movie Club Offstage Voice Arts Club

service in 1996, Al-Jazeera
"inherited not only most of
the staff of the former BBC
network but also,”
according to Mohammad
El-Nawawy and Adel
Iskandar's informative
primer, "its editorial splrit,
freedom, and style.”
Additionally, it came by
$140 million in seed
meney from the reform-
minded, but essentially
despotic, government of Qatar.

advertise with us

Al-Jateera: How the Free Arab News : .

Network Scooped the World and Changed e
the Middle East ;

By Mohammed El-Nawawy and Adel iskandar
Westview Press, 228 pp., $24

H Buy this book

Today the station, broadcasting in classical Arabic, reaches an estimated
35 million viewers worldwide, who rely on it for coverage of Palestinian
casualties in the second intifada. Even sg, Al-Jazeera's policy of airing all
sides of the story—interviewing Israeli leaders, and Western officials

such as Tony Blair and Donald Rumsfeld in the wake of 9-11—jeads By ERIC LENKOWITZ
some Arab viewers to perceive it as pro-Zionist, even pro-CIA. Its The table did §1f
interview, debate, and talk-back forums—modeled after CNN's . Uﬂm‘ 'gnn'w
Crossfire—chaHlenge religious orthodoxies and tend to air extreme views. oees 1~ L

Every Arab government has on occasion taken offense at Al-Jazeera's
critical coverage.

Prior to 9-11, the U.S. State Department had viewed Al-Jazeera
favorably. As the only network that considered Afghanistan sufficiently
newsworthy to establish bureaus In Kabul and Kandahar in late 1999, it
had been covering both sides of the war between the Northern Front
and the Taliban. Powell, however, asked the emir of Qatar to tone down
Al-lazeera's rhetoric shortly before the U.S. air war began, betraying
concern that coverage of the bombing might inflame Arab oplnion.
Though most journalists and security experts scoffed at suggestions that
Al-Jazeera's October airing of its exclusive bin Laden tape might vield
coded messages, in some quarters the erstwhile free media outlet was
publicly accused of providing a forum for jibad.

Urging U.5. officials to use Al-Jazeera to make their "case for U.S.
policy,” EI-Nawawy and Iskandar conspicuously avoid any speculation as
to what that policy might be and how the Arab world will react to it. The
U.S. has been relocating its Gulf headquarters from Saudi Arabia to the
vast Al-Udeld alr base in Qatar. It would be interesting to speculate how
Al-Jazeera will cover unfolding events should the U.S. launch an attack
against Irag from there. In any event, this succinct history provides
timely and much-needed background on Al-lazeera.

send a letter to the editor

More by Kathy Deacon

http:/ /www.villagevoice.com/books/0224,deacon,35543,10.html

Page 1 of 2



village voice > books > Al-Jazeera: How the Free Arab News Net...e East by Mohammed Ei-Nawawy and Adel Iskandar by Kathy Deacon 03/24/2006 12:34 PM

P R P I

"¢ Islam’s Imams :
i : . " .
:pac;):gér;al Kinos 5 The Clash of Fundamentalisms by Tarig Ak
z":,“;fs,a;ggi 'L;?kum' : Pravarication Becomes Electric
African-American . New Awareness of EMF Health Risks Fuels
Hummer : Opposition o Chelsea Substation
Parable of the . Converging on the GOP :
Writer: Octavia E. . A Dally Planner for Philly Protesters .
Butler, 1947-2006 : i
. Noblesse Oblige :
:;tr:':";'l'h:‘gh:l’“dv-  John B. Judis The Paradox of American :
. Democrac) :
Radical Heritage | 070078 :
Matt %)rlt'fﬁ Things in ! The Sound and The Fadhrer :
the Night : Ron Hansen, Hitler's Nisce :
Christgau vs. the : :
Contortions: e e P

Reynolds's Stirring
Postpunk History
Simon Reynokls's Rip
It Up and Start Again

naws | nyc life | music | film | arts | people | classiflads | about | contact | store | rss

podeasts LA Weekly | OC Weekly | Seattle Weekly | Minneapolls City Pages | Nashville Scene

Copyright © 2006 Village Voice Media, Inc., 36 Coopar Square, New Yark, NY 10003 The \Whage Voice
rss feeds and Volce are registered trademarks, All rights resarvad. View our privacy policy,

maost popuiar

most recent

most emailed o,

about us

advertise

awards

totlers / corrections K/

VOICE Giveaways

FHm Screenings
1 Am a Sex Addict

Siren Music Fest
Win a Siren Music
Featival Epiphone Les
Paul Guitar|

Discount Gifer
Save 16% on tickets to
Buodies... The Exhibition

Arts & Culture

Win a variety of prizes
with the Voice's
Passport to Arts &
Cuhurel

ciick linky 1o win!

http:/ /www.villagevolce.com/books/0224,deacon,35543,10.html Page 2 of 2



Al-Jazeera: The Story of the Network That... - Google Book Search 03/24/2006 12:34 PM

Sian |

GOO >, le abjazeera ] (earch Books® GoiBonSonmn v

Book Search{.? #: 12
Search: &3 All books {;Full view books

Al-Jazeera: The Story of the Network That Is Rattling Governments and
Redefining Modern Journalism

by Mohammed El-Nawawy, Adel Iskandar - Sample pages from the Google Books Partner Program

« Back to Search results
About this Book Synopsis
Buy this Book The objective of this book is to shed light on the background of the Al-Jazeera network, how it
uy this Boo started, how it operates, and its implications for the future of news broadcasting in the Middle
Amazon.com East and its struggle for public opinion in the Arab world.

Barnes&Noble.com Related information

‘\_, BookSense.com )
Eroogle » Web search for reviews of Al-Jazeera

« Other web pages retated to Al-Jazeera
Bibliographic information

Title Al-Jazeera
Author(s} Mohammed El-Nawawy, Adel Iskandar
Publisher Westview Press
Publication Date Sep 1, 2003
Subject Pop Arts / Pop Culture
Format Paperback
Pages 240
Dimensions 599x9.03x0.71in
ISBN 0813341493
gral—jazeera . 1 {Search Books-
Gooagle Book Search Help | Provide Feedback | Advanced Bock Search
T
About Gooale Book Search - Information for Publishers - Google Home
©2006 Google

http://books.google.com/books?hl=sv&Ir=&id=ERcFtqe BHXsC&ol=fhd&....google.se/scholar¥3Fq%3Dal-jazeera%2 6hi%3Dsv%261r%30%265a%3DG Page 1 of 1






