170 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

“CNN Made Me Do (Not Do) It"

Assessing Media Influence on U.S. Interventions in Somalia and Rwanda
LYN S. GRAYBILL

vened in Somalia in response to media images of starving children in 1992 but had
not acted to stop the genocide in Rwanda in 1994 — not because government offi-
cials were unaware of what was taking place there! — but because the public did not know.
CNN was not on the scene beaming home real time images of the killings. Thus, the
administration was under no pressure from the public to do something about the genocide.

This is a common view of the power of the media, especially television journalism
which through emotive images moves the public to demand action of its government. The
“CNN Effect”, it is argued, pushes the government into foreign policy pursuits in response
to public opinion. Why did Bush authorize humanitarian intervention in Somalia? Because the
media told him to. Why did Clinton not authorize intervention in Rwanda? Because the media,
representatives of which had been evacuated from Rwanda as the genocide unfolded, were
simply not there to report what was happening. Disturbing images of innocent people being
hacked to death did not make the nightly news and did not therefore force the administra-
tion into an intervention. If it had made the nightly news, the argument goes, the “CNN
Effect” would have forced the US to intervene as it had in Somalia.

That is what | thought | would find. But a review of the coverage of the news stories
from Somalia and Rwanda presents a different picture. Media coverage followed political
debate or policy action in the government. Rather than setting the agenda, the media
reflected the government’s agenda, covering what the government decided was important.
It is not the all-powerful independent institution that the term “CNN Effect” connotes. Nor
does it take foreign policy decision making away from the government as it is assumed.

IVly initial premise upon undertaking this study was a simple one: The U.S. had inter-

Somalia

By 1992, starvation gripped Somalia in the wake of the civil war that followed the overthrow
of Mohammed Siad Barre in January 1991. As Barre fled, the scorched earth policy of his
retreating troops created a famine belt. Once a common enemy no longer existed, the clans
that had united to overthrow Barre fought for control of the government. (Factions of the
Hawiye based USC guerrilla army supportive of Ali Mahdi Mohammed fought factions of the
Hawiye forces loyal to Mohammed Farah Aidid.) Fighting, coming at the same time as a



Truth / Testimony / 171

serious drought, led to anarchy and famine. One point five million out of a population of 2
million were threatened with starvation, and 300,000 had already died, including 25% of all
children under five (Schraeder, 1994: 177).

A United Nations Security Council resolution called for a cease-fire in January 1992
which was to go into effect in March. Still, factional fighting continued. In April, the Security
Council authorized a modest military operation which was delayed by negotiations with
Somali factions. On July 27, the Security Council voted to airlift food, and on August 12
announced plans to send 500 troops to protect the relief effort. On August 14, President
George Bush announced that the U.S. would take charge of the airlift.

The airlift fell short of its goals, since there was no way to guarantee that the food
once dropped reached the famine victims. Five hundred troops, with the support of US
warships carrying 2100 Marines, arrived in September but were unable to protect the
relief effort. On November 26, after UN Secretary General Boutros-Boutros Ghali announced
that the relief efforts were not working, President Bush announced that the US would
send ground troops to protect food convoys, and the UN passed the authorising
resolution on December 3rd. The first troops of “Operation Restore Hope” hit the shores on
December 9th.

What did the media report? Jonathan Mermin’s analysis of television coverage of ABC,
CBS, and NBC points to very low coverage of Somalia from January through June, an increase
in July, and extensive coverage in August and September, a sharp drop off in October, and a
recovery in November. Three full stories occurred on January 5th, February 27th, and March
2nd with grim predictions of numbers who would starve without relief. Mermin argues, however,
that these stories, broadcast five to seven months before Bush’s decision to take charge of the
airlift, could have had little impact on his decision (Mermin, 1997: 391).

In July and August, three full stories ran on the networks: July 22 by ABC, July 31 by
CBS, and August 13 by ABC, all containing videos of starving children. It was these images
which had pundits like Bernard Cohen later claiming: “By focusing daily on the starving child-
ren in Somalia, a pictorial story tailor-made for television, TV mobilized the conscience of
the nation’s public institutions, compelling the government into a policy of intervention for
humanitarian reasons” (Cohen, 1994: 9-10).

But by superimposing events in Washington onto the timetable of stories, Mermin
demonstrates that it was official Washington which set the context in which the media
responded. On July 22nd, the day the ABC story aired, the House Select Committee on
Hunger held hearings on Somalia. Senator Nancy Kassebaum (R-KS), the senior Republican
of the Senate Foreign Relations Committee’s sub-committee on Africa, who had just
returned from a factfinding mission, testified, “l strongly support sending a United Nations
security force to Somalia” (Mermin 1997: 392). This declaration clashed with the position
of the Bush administration that a UN force should not be deployed until a cease-fire had
been achieved. Senator Paul Simon (D-IL), chair of the subcommittee on Africa, also urged
the administration to act, saying, “l don't want to wait to have a Democratic administration
before we respond more adequately. | want to do it now” (Mermin, 1997: 393). The timing
suggests the importance of Kassebaum and Simon and the House Committee on Hunger
in getting Somalia on the media’s agenda, not the media’s power in getting Somalia on the



172 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

government's agenda. Strobel notes, “Television did not lead but followed policy action or
proposals” (Strobel, 1997: 136).

The CBS Story on July 31st also followed this pattern. Senator Edward Kennedy
(D-MA) in a hearing of the Senate Judiciary Committee wondered, “why we're not moving
in Somalia as we are in Yugoslavia”. White House spokesman Marlin Fitzwater in a press
conference on July 27th stated: “The tragedy in Somalia...requires the urgent attention of
the international community” (Mermin, 1997: 394). According to Mermin, CBS covered
Somalia on July 31st only after actors in Washington defined it as a significant concern:
“Instead of being out ahead of Washington, television appears to have acted in concert with
Congress and the White House in illuminating events in Somalia” (394).

Airlift Decision: August 14th

The August 13st story on ABC followed two weeks of debate and action in Washington: The
Senate Resolution on Somalia urging deployment of UN forces (August 3rd); Senators
McConnell's and Jefford’s comparisons of Rwanda and Bosnia (August 6th & 7th); Senator
Rockefeller's criticism of Bush’s inaction on Somalia (August 9th); the House resolution on
Somalia (August 10th); the UN's announcement to send 500 troops to guard relief supplies
(August 12th); and candidate Clinton’s citation of Somalia as an important foreign policy
issue (August 13th). Mermin points out that the case for the influence of the media on inter-
vention is strongest here; the day following the ABC story, the White House announced it
would airlift emergency aid in what it called “Operation Provide Relief” (Mermin, 1997: 396).
But Bush had decided on August 12th (before the ABC story) in meetings with James Baker,
Secretary of Defence Richard Cheney, and National Security Advisor Brent Snowcroft to
authorize the airlift (Livingston and Eachus, 1995: 426).

Interestingly, the media framed the Somalia story as actors in Washington were fram-
ing it — that Somalia was a situation that the US should and could do something about.
Mermin argues, “It is noteworthy that the framing of the crisis in Somalia as a humanitarian
disaster that the United States could do something about does not appear on television until
it has appeared in Washington first” (Mermin, 1997: 397).

Influences other than the media influenced the decision. Not to be underestimated is
the cable sent by US Ambassador to Kenya, Smith Hempstone, in early July (the “Cable from
Hell"), describing the desperate famine conditions. It was forwarded to the State
Department, the National Security Council, and eventually to the President. Bush wrote in
the margins, “This is very, very upsetting. | want more information” (Strobel, 1997: 132).
The OFDA (Office of Foreign Disaster Assistance) of the AID had also been an early and
forceful advocate within the administration on Somalia.

CNN had framed the story in May (eight reports in two weeks) as a disaster that the
US could and should do something about long before the three networks did. At best, CNN's
influence was subtle; perhaps the stories had some behind the scenes impact on Senators
Kassebaum and Simon. But this is hardly the absolute “pressure of media” thesis that the
“CNN Effect” posits (Mermin, 1997: 399).2

Even earlier (in January), Nightline did a special program on Somalia. Ted Koppel intro-
duced his broadcast: “It's been called the most dangerous spot in the world, a civil war that



Truth / Testimony / 173

has killed or wounded 20,000 people. Widespread starvation. Even the UN has pulled out
its relief workers, deeming it too dangerous for them to stay there... You should watch this.
We all have a moral obligation to at least know what is happening in Somalia, but in fairness
| must tell you it is a very disturbing piece of video”. But there is no evidence that senior
policy makers altered policy in response (Livingston and Eachus, 1995: 422).

Decision to Send Ground Troops: November 26th

From mid-August to mid-September, the networks devoted fifty-five minutes to the prepara-
tions for the airlift and the operation. From mid-September to November 8th — presidential
election season - only 250 seconds of coverage was broadcast on Somalia. From
November 9th to November 24th, the three networks broadcast four full stories. On
November 26th, the White House announced the decision to send ground troops to secure
relief delivery routes. During this period, Senators Simon, Kassebaum, and Wofford (D-PA)
in a press conference called for further action (November 9th). On November 18th, a six-
member Congressional delegation to Somalia held a press conference describing Somalia
as “an affront to humanity” and urged further action (Mermin, 1997: 401).

Thus, television coverage and actions of politicians are correlated, with official actions
preceding Somalia’s becoming a news story. If television contributed to the emergence of
Somalia as a foreign policy issue, “it had powerful, outspoken allies in Washington, whose
efforts to get Somalia onto the news in the first place appear to have been indispensable”
(Mermin, 1997: 403). Journalists reported on and thus facilitated other actors’ agendas.
There is no evidence that the news media by themselves forced the U.S. government offi-
cials to change their policies. But, when as in Somalia, policy is in flux, or weakly held, or
without congressional support, the media can have an impact on policy by covering critical
viewpoints.

Between November 26th, when the decision to launch “Operation Restore Hope” was
announced, until December 9th, the day the US troops landed near Mogadishu, there were
ninety-five news reports, and coverage remained relatively high through year's end (Strobel,
1997:136-37).3 The images broadcast on CNN and the three networks helped Bush explain
why the mission was necessary. Thus, the media became an instrument of policy. Former
State Department spokesman Richard Boucher explained: “We didn't have to spend as
much time postulating an argument for [intervention]” (Strobel, 1997: 86). When Navy Seals
and Marines landed on the beach off Mogadishu on December 9th, the networks and CNN
were already there, having sent in their stars, Ted Koppel of ABC, Tom Brokaw of NBC, and
Dan Rather of CBS, in what is derisively called “parachute journalism”.# In addition to the
journalists waiting on the beach, more than twenty journalists accompanied the Marines as
they prepared for the beach landing (Strobel, 1997: 96).

Pulling Out

In response to the June 5th, 1993, attack on Pakistani peacekeepers, the mission changed,
and the new goal was to “get Aidid". A four-month period of open warfare between
UNOSOM (the United Nations mission) and General Aidid’'s militia culminated in the October
3rd US Ranger raid on a meeting of his top officers in Mogadishu, which turned into a



174 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

day-long fire-fight that resulted in the deaths of eighteen American soldiers. By this time, no
American reporters were left in Mogadishu.?

The “CNN Effect” clearly did not ‘push’ Bush into action he would otherwise not have
taken (dispatching troops in December 1992), but did it ‘pull’ Clinton out? Was it media
coverage of the deaths of eighteen Army rangers killed in a fire-fight that ensured the US
would withdraw? There was no video of the fire-fight itself, but when the image of a dead
soldier poked with a stick and dragged through the streets of Mogadishu to the cheers
and jeers of the crowd, and that of a very battered captured US pilot Michael Durant,
were broadcast on October 4th, 1993, television sets were on in nearly every corner of
the White House as well as American households, tuned to CNN. It is widely assumed
that these images broadcast around the world forced the US out of Somalia.

But, it was not the images per se that caused the US to withdraw. The US could just
have easily responded by massive retaliation, an action it considered. The US had inter-
vened because a consensus developed that it was do-able with little risk of casualties. This
turned out to be incorrect, especially when the mission changed. Clinton had not been inte-
rested in or able to communicate to Congress or the public the changed mission and the
reasons for it. Mounting calls on Capitol Hill for withdrawal rose to a level that President
Clinton could not ignore. On October 7th, he announced that all troops would be withdrawn
by March 31st, 1994. The risks of escalation did not measure up to the stakes. According
to former press secretary Dee Dee Meyers, “The decision was made that it wasn't worth a
lot of American lives to go after this guy”. Jeremy Rosner, then National Security Council
staff's chief liaison to Capitol Hill, concurs: “The lack of perceived security stakes ended up
shaping things more than anything else” (Strobel, 1997: 178). According to Strobel, Clinton
was already moving in the direction of withdrawing troops even before the deaths of the
eighteen Rangers made the news, and he was motivated by factors other than media
coverage, especially congressional pressure (180). Strobel writes, “Public support declined
not because of the news media, and specifically televised images of casualties, but
because the costs, duration, and outcome of the missions began to diverge from what the
public had expected. The televised images of casualties fell into this gap; there is no
evidence that they created it” (Strobel, 1997: 204). The decision to withdraw was then
reinforced by media stories that followed on ‘traditional clan hatreds’ that conditioned the
public to view Somalis as very different kinds of human beings, who ultimately can be
deserted (Besteman, 1996: 139).

Rwandan Genocide: The Background

On April 6th, 1994, President Juvenal Habyarimana was killed when his plane was shot
down by ground-to-air missiles over Kigali on his return from a summit of African heads
of state in Tanzania. Within thirty minutes of the crash, even before news reports of the
crash, the FAR (Rwanda Armed Forces) and the Interahamwe (Hutu militias) set up road
blocks throughout Kigali and proceeded door-to-door with detailed hit lists prepared in
advance. Although a small unit of UN peacekeepers was in Rwanda under resolution
8726 to monitor the ceasefire between the government of Habyarimana and the
Rwandan Patriotic Front (RPF), adopted under the Arusha Peace Accord, the blue



Truth / Testimony / 175

helmets with UNAMIR stood by, forbidden by their mandate as Chapter VI peace-
keepers to intervene. The next day, ten Belgian soldiers with UNAMIR were tricked into
giving up their weapons and were tortured and murdered. One week after the murder
of the Belgian soldiers, Belgium withdrew from UNAMIR, and the U.N. voted to reduce
the UNAMIR troops from 2500 to 270.

Media Coverage of Genocide

Turning back to my original assumption that the US had not intervened in Rwanda because
of the lack of media images inciting the public to demand that something be done — what
is the evidence? Hutu forces murdered at least fourteen Rwandan reporters and editors in
an effort to prevent coverage of the genocide (Africa Report, 1995: 8). Plus there were just
two international journalists, Lindsey Hilsum and Katrin van der Schoot, on the ground when
the genocide began. Many Africa journalists were in South Africa covering the upcoming
elections when the killings began (Murison: 30). After Mandela's inauguration on May 10th,
several correspondents left South Africa to cover the Rwanda story. But because of the
danger involved, most journalists covered the massacre from the safe shores of Lake
Victoria where the story literally came to them as thousands of corpses washed down the
river (Livingston and Eachus, 2000: 223).

Journalists were caught off guard when the story broke. Rwanda should have been on
the government’s ‘radar screen’ since both the UN's Department of Peacekeeping
Operations’ and the CIA8 were aware of the impending plan to exterminate Tutsis, but unfor-
tunately Rwanda had no important advocate within the U.S. government to put it on the
foreign policy agenda. Gowing writes, “The lower the national interest and the greater the
distance, the less likely it is that news organisations will have anything more than a passing
interest in the developing story” (Gowing, 1997).

Nevertheless, a survey of network evening news stories mentioning Rwanda in 1994
reveals that the networks actually covered the slaughter in Rwanda in April and May 1994
more heavily than they covered Somalia in 1992 (excluding the US troop deployment in
December). But the stories “held no power to move the US administration to intervene or
to move the public to demand that it do so” (Strobel, 1997: 144).

Early coverage on the three networks and CNN focused primarily on the exodus of
Americans and Europeans from Rwanda (Martin, 1994: 9). The Joint Evaluation of
Emergency Assistance to Rwanda (JEER) noted that “with the withdrawal of foreign per-
sonnel there was a precipitous drop in coverage...” (JEER, 1996: 46). The three networks
covered the plane crash on April 7th — twenty seconds on ABC and fifteen seconds on both
NBC and CBS. On April 11th, a story broke the two-minute mark on ABC (Livingston and
Eachus, 2000: 218). There was significantly more coverage in May, which is explained by
the fact that reporters were covering the inauguration of Nelson Mandela and were thus
available to be deployed to cover the Rwanda story.

What the journalists reported was often wrong. Original stories mistook the genocide
for a two-sided civil war — one that the reporters said the Tutsis were winning (Kuperman,
2000: 101). Rwanda had been wracked by a low-level civil war from 1990 to 1993 between
the Hutu controlled government and the mainly Tutsi resistance, the Rwanda Patriotic Front,



176 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

based in Uganda. At the time the genocide began, the two sides had signed a peace accord
that called for the return of Tutsi exiles, integration of the armed forces of both sides, a
provisional government, and multiparty elections. The initial killings were reported as
the resumption of the civil war, a view the Rwandan government favoured, because it
would keep outsiders from intervening. One of the early stories from the New York Times
(April 12th, 1994) of the killing of Prime Minister Agathe Uwilingiyimana said she had
been killed because she was a Tutsi. She was in fact a Hutu (Myers, 1995: 35). Reporters
were unaware that not only all Tutsis but also moderate Hutus in favour of the Peace Accord
were targeted.

The Western media swallowed the ethnic interpretation of conflict. Pieterse calls it “a
media circus of clichés which privileges whatever notions come floating up that are con-
sistent with conventional wisdom, which are then endlessly and uncritically repeated”
(Pieterse, 1998: 80). According to McNulty, most reporters’ sources appear to be limited
to their own organizations’ cuttings and audio/video library. Interviewees on the ground
were invariably Westerners: NGOs, UN troops, and other journalists (McNulty, 1999: 277).

If journalists’ stories, as | have argued for Somalia, follow official sources, what were
the official sources in this case? Journalists accepted uncritically the interim Rwandan
government’s explanation that this was a spontaneous and unforeseen violence resulting
from public outrage at the assassination of the president whose plane was shot down on
April 6th. This was a self-serving explanation that was not questioned by journalists, who
unfortunately had little knowledge of Rwanda. The political context of the fighting — a hard-
line group of Hutu officials seeking to jettison a power-sharing agreement that would have
included Tutsi and pro-democracy Hutu parties — was ignored.

Susan Douglas writes that it took at least a month for the news media to stop dismissing
the conflict as ‘tribal’ war and to acknowledge that there were actually political and economic
reasons for the bloodshed (Douglas, 1994: 15). Jean-Paul Chretien says, “We had to wait until
the start of May [1994] for the media, [human rights] associations, and then governments to
[acknowledge] the genocide...Until then observers and [the Rwanda government's] partners
continued to evoke ‘inter-ethnic clashes’ which, it was suggested, were the legacy of some bar-
barism” (Cited in McNulty, 1999: 278). References to a ‘centuries-old’ ethnic conflict was mis-
leading as Hutus and Tutsis had intermingled to the point that ethnographers no longer recog-
nized them as distinct ethnic groups, and since the first incident of systematic political violence
between Hutus and Tutsis wasn't recorded until 1959.

Lack of Government Interest

Despite extensive, if misleading, press coverage, there was little interest from Washington
in the story. When President Clinton did speak of Rwanda in the initial days of the massacre,
it was of concern for the 258 American expatriates’ safety (Clinton, April 9th, 1994; April
12th, 1994). His statements in April called on both sides to stop the violence, which played
into the media’s interpretation of this as a civil war (Clinton, April 7th, 1994, See Burkhalter,
1994/1995: 47). Policymakers hesitated to call it ‘genocide’. State Department spokes-
person Christine Shelly insisted on saying “acts of genocide may have occurred”, but that
the government was not prepared to use the term genocide, which led one exasperated



Truth / Testimony / 177

reporter to ask, “How many acts of genocide does it take to make genocide?” (US State
Department briefing, June 10, 1994). James Woods, assistant secretary for African Affairs
at the Department of Defence, has no doubt that the government knew it was a genocide
as early as the second week: “Never mind that the American press, which was poorly
represented anyway, hadn’t quite got it right yet, at all, in fact...there was plenty of evidence
around if you'd wanted to use it...It was known that this was planned, premeditated,
carefully planned, and was being executed according to a plan with the full connivance of
the then Rwandan government. This was known” (Triumph of Evil, 1999).

Even the House African Affairs Sub-Committee members, whom one would expect to
speak for African interests, were muted in their calls for action. Nine members wrote to the
president asking for strong support for an active US role “short of committing U.S. troops”
(Melvern, 2000: 190). Senators Jeffords and Simon of the Senate Sub-Committee on
African Affairs petitioned the White House on May 13 to request that the Security Council
approve sending troops to stop the slaughter. The president did not respond for twenty-
seven days (Melvern, 2000: 203). These few individuals appear to be the only important
voices in the Congress calling on the US to respond. By contrast, Senator Dole on “Meet
the Nation” had argued, “l don't think we have any national interest here...l hope we don't
get involved there” (Melvern, 2000: 148). Likewise, senior members of the Defence
Appropriation Subcommittees of the Senate and House were wary of peacekeeping after
Somalia (Burkhalter, 1994,/95: 48).

At the NSC, neither Don Steinberg, senior director for Africa, nor his boss, National
Security Adviser Anthony Lake, “appears to have played the role that was clearly needed on
Rwanda” (Burkhalter, 1994,/95: 52). At the State Department, George Moose and his deputy,
Prudence Bushnell, favoured a stronger mandate and troop increase for UNAMIR but found
themselves ignored by those higher-up. The under secretary for political affairs, Peter Tarnoff,
had no interest in Rwanda. And the under secretary of state for global affairs, Tim Wirth, appa-
rently played no role in the decisions although his brief included human rights (Burkhalter,
1994/95: 47). Because of the lack of highinterest attention to Rwanda at the State
Department, Pentagon thinking held sway. According to Burkhalter, when the various agencies
met to discuss Rwanda, the Pentagon sent its top brass, including Under Secretary of Defence
John Deutch on one occasion, to make its case (Burkhalter, 1994/95: 48).

The Clinton administration decided in wake of the Somalia debacle not to intervene
again in Africa for humanitarian reasons that fell short of vital national interests, and
quickly signed Presidential Decision Directive 25 that severely limits US involvement in inter-
national peacekeeping operations. Because there were no strong voices of opposition in the
government, the president’s view was the one that got reported by the media. The US’s obli-
gation as a signatory to the Genocide Convention, not only to punish but also to prevent
genocide, was not mentioned by the president nor raised by the media.

Media Reporting After the Genocide:

By July, as the RPF took over more and more of the country, the Hutus fled to neighbour-
ing Zaire in anticipation of Tutu retribution, where they languished in overcrowded
camps. Despite the fact that between 500,000 to 800,000 were killed during the genocide



178 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

— at least five times as many as those who died of disease and violence in the
refugee camps - there was substantially more coverage of the latter, leading to a
“false impression that this was the ultimate tragedy” (Philo, Hilsum, Beattie, Holliman,
1998: 229). Rwanda became a major story in July and August (with 15% more broadcasts
of the refugees than the earlier genocide on the nightly news). ABC devoted almost 50%
of its overall Rwanda coverage to the refugee story, and CNN devoted nearly 70%
of its Rwanda coverage to the refugees (Livingston and Eachus, 2000: 220). If one accepts
that the media follows foreign policy, not vice versa, the stories reflect the fact that
the Clinton administration put the Rwandan refugee crisis on the foreign policy agenda,
as something it could do something about, perhaps to assuage guilt for not doing
anything earlier to stop the genocide. Because the government decided it could do
something, images of dead Rwandan cholera victims dumped in pits in Goma were followed
by government response that was “high profile, low risk, very visible, and conceived for
maximum media impact so that the public would conclude that ‘something is being done™
(Gowing, 1997).

A better way to understand why the US intervened in Somalia but not in Rwanda has
less to do with the media than with the perceived do-ability and level of risk. Judith Murison
has coined the phrases “Helpless Africa” and “Hopeless Africa” to describe this phenome-
non. She argues that the US will intervene for “Helpless Africa” — starving children, famines,
cholera and the like, but when the image is one of “Hopeless Africa”, the US refuses to inter-
vene. These conflicts are viewed as primordial, ancient rivalries. The point is that nothing
can be done, so why bother? Livingston and Eachus concur: “There are fewer rational
responses to irrational behaviour, such as a presumably spontaneous massacre” (Livinston
and Eachus, 2000: 226).

The media reflected the US government’s view of Rwanda as “Hopeless Africa”.
(In Somalia, a switch occurred from its original portrayal of “Helpless Africa”, needing
to be fed, to “Hopeless Africa”, mired in unresolvable clan conflict.) In Rwanda, only
after the genocide was ended when the Rwandan Patriotic Front rebels had captured
most of the country and declared a ceasefire on July 18th, did the media shift its
portrayal of Rwanda. Now the image was of “Helpless Africa” (starving children and cholera
corpses), and media accounts were at their greatest number, focusing on the refugee
camps in Goma.

Only when the genocide was over did the US offer assistance to “Helpless Africa” —
those refugees in the camps in Zaire who were suffering from cholera, dysentery and
malnutrition (many of whom were genocidists hiding among other Hutus). Television images
of refugees streaming into camps framed them as victims of hunger and disease and not
the perpetrators of genocide. This portrayal followed the government's spin; Clinton in
an exchange with reporters in Hot Springs, Arkansas, on July 23rd said: “The previous
government slaughtered large numbers of people, and so those who survived fled...”
(Clinton, July 23rd, 1994).

Coverage of the flood of refugees coincided with Clinton’s announcement on July 22nd
that the US military would assist the UNHCR and other relief agencies by airlifting food
and supplies in “Operation Support Hope”, and in securing the Kigali airport (Clinton,



Truth / Testimony / 179

July 22nd, 1994). One senior official admitted that whereas the footage of corpses
floating down the river earlier had not provoked an intervention, the “later scenes of the
refugee camps were a different matter...The mind-numbingness of it all was almost a
made-to-order operation for what the US can do and do very quickly. But it was into a
basically benign environment” (Strobel, 1997: 144). The framing of these images — these
are the victims — reflected the administration’s and other important official actors’ viewpoint
and was picked up uncritically by journalists.

Other Variables

Another variable that may have informed decision-making is public support for various
types of interventions, independent of media portrayal. Consistent with the
“Hopeless/Helpless” Africa schema (intervening for helpless Africa but not hopeless
Africa) are polling data collected by Jentleson and Britton that indicate the public is
more likely to support humanitarian interventions (HI), defined as “the provision of
emergency relief through military and other means to people suffering from famine or
other gross and widespread humanitarian disasters”, and less likely to support internal
policy change (IPC) interventions, defined as “influencing the domestic political authority
structure of another state™ (Jentleson and Britton, 1998: 399-400). Jentleson and Britton
note that prior to March 1993, 74% of the public supported intervening for HI goals in
Somalia but that between March and September 1993, support for IPC goals — getting Aidid
—was only 47%. After the October 3rd debacle, only 34% supported IPC goals and 80% of
respondents argued against getting “bogged down in a messy civil war” (Jentleson and
Britton, 1998: 401). Ninety percent of the American public agreed with the statement: “The
US had accomplished the humanitarian mission but now we can never hope to solve the
Somalis’ political problems for them and so should bring our boys home” (Jentleson and
Britton, 1998: 401-02). Yet notwithstanding the horrific pictures of dead Gls broadcast on
the nightly news, the public did not clamour for the immediate withdrawal of American
troops, as the “CNN Effect” would predict. A CNN poll revealed that only 43% of the public
wanted the immediate withdrawal of American soldiers; the number was just 37% in an ABC
poll. And a majority favoured increased involvement in the short term at least (Kull and
Destler, 1999: 106).

Similarly, during the Rwanda crisis six months later, support for HI objective was
high (75%) but support for IPC goals was low (43%) (Jentleson and Britton, 1998:
403). Would the administration’s actions have been different had the media accurately
portrayed the Rwandan conflict for what it was: genocide, and not a civil war? Public
support for IPC interventions (civil wars) is the weakest of the four categories of interven-
tions in Jentleson’s and Britton's framework. But Kull and Destler’s research indicates that
the public is very supportive of intervening to allay civilian suffering and deaths (including
stopping genocide) even where no national interest exists, even assuming American
lives would be lost, if likelihood of success is high (Kull and Destler, 1999: 102-104). There
does appear to be a dis-connect between public opinion in favour of intervening for non
nationakinterest reasons and a tolerance for casualties than what government officials
believe is public opinion.



180 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

Conclusion

The decision to intervene is less a function of media portrayal than of the president's
calculations of stakes and risks coupled with the perceived public support for these
operations. While Bush was willing to intervene in Somalia where no national interest
existed, it was considered at the time to be low risk, and had strong public support. When
it turned out not to be risk-free (with the deaths of eighteen Army rangers), President Clinton
rushed to enact the presidential directive which limits humanitarian intervention only to
places where a vital national interest exists. On no geopolitical or geo-strategic basis —
trade relations, host of American military bases, control of shipping lanes, a critical ally in
an unstable region — did Rwanda meet the traditional definition of “national interests”. And
so the official response to the genocide appeared “lethargic and confused and lacked any
White House, Defence Department or senior State Department commitment” (Natsios,
1996:158). Natsios argues that where geopolitical interests are not threatened, electronic
and print media attention “will be tangential or irrelevant” to the decision to intervene or not
(Natsios, 1996:153).

One reporter from Rwanda wondered, “Do you think we did enough? Is it our fault that
the world didn't react to the massacres?” (Weiss and Collins, 1996: 40) Horrifying pictures
of bodies floating down rivers perhaps pricked diplomatic consciences, but “they did
not lead to any major or fundamental policy change...” (Gowing, 1997). Even if accurate
reporting and moving realtime television broadcasts had been the norm,!° it is doubtful in
the aftermath of Somalia that the Clinton administration would have been persuaded
that this was an intervention worth the costs. Perhaps Clinton misread the public’'s
unwillingness to intervene for goals short of national interest ones. In 1994, 65% of the
public believed the US should intervene to stop genocide — 31% said always, and 34% in
most cases (Kull and Destler, 1999, 51). But despite public support to stop genocide, it
was not an issue about which Americans felt passionately enough to protest or to demand
action from their government.

The relationships between the media, foreign policy makers, and the public are
complex. Much more research on the links between information, opinion, and decision-
making needs to be conducted before definitive causal explanations can be made. But for
now, it can be said that George Kennan's fear on the eve of the Somalia intervention — that
American policy is “controlled by popular emotional impulses, and particularly ones pro-
voked by the commercial television industry” (Kennan, 1993) — is not borne out. Gowing'’s
conclusion that realtime television “creates emotions but ultimately makes no difference to
the fundamental calculations in foreign policy making” (cited by Luke and Tuathail, 1997:
719) is a better interpretation.

NOTES

1. Recent books on the genocide dismiss the view that US officials did not know what was happening. See
Samantha Power, A Problem from Hell: America and the Problem of Genocide (Basic Books,New York) and
Michael Barnett, Eyewitness to a Genocide (Cornell University Press, 2002, Ithaca).

2. According to Strobel, CNN is now an integral part of the operations centres and situation rooms found
throughout the national security and foreign policy agencies of the US government. (78)



10.

Truth / Testimony / 181

Print reports followed the pattern of television coverage; lots of stories followed the announcement of the
intention to use airlift capabilities for relief efforts and the later announcement to use US ground troops.
(See Livingston and Eachus who followed coverage in The Washington Post and The New York Times.)

In peace operations (as opposed to wars), political leaders’ need to attract and maintain public support in
the absence of a ‘vital interest’ explains the lack of restrictions on the media in Somalia, a situation
different from the Gulf War in 1991.

On July 12, 1993, four journalists were killed by a mob after US warplanes launched air strikes against
Aidid. The Washington Post, The New York Times, and The Los Angeles Times pulled out of Somalia,
joining the three networks who had left in January. CNN withdrew its American correspondents in
September after its five Somali drivers and bodyguards were killed. The AP also pulled out its correspon-
dents in September in response to Aidid’s threats to kill Americans.

On April 5, the Security Council authorized Resolution 909 which extended the mandate of UNAMIR until
July 1994 but with a pull out option in six weeks if the transitional institutions provided for under the Arusha
Accords were not in place.

General Romeo Dallaire sent what has become known as the “Genocide Fax” on January 11, 1994 to
UN Department of Peacekeeping Operations warning of the impending genocide and requesting
more troops. (This cable was shared with 3 ambassadors in Rwanda, including the American ambassador
David Rawson.) Strong warnings continued from Dallaire in weekly reports about the distribution
of arms taking place, the plan to kill opposition leaders, and a plea for more forceful action
(confiscation of weapons). The Security Council later claimed that they had not been sufficiently briefed
by the DPKO.

In January 1994, the CIA had given the State Department a desk level analysis which warned that if
hostilities resumed (and it predicted that the Arusha Accords would fail), upward of half a million people
would die. The Secretary General's special representative Jacques-Roger Booh-Booh and Force com-
mander Romeo Dallaire also met with three ambassadors in Kigali, including the US ambassador, with the
information from the informant in the “Genocide Fax”.

His research indicates the US public is the most supportive of foreign policy restraint (FPR) interventions
for restraining an adversary engaged in aggressive actions against the US, its citizens, or its interests.
The key example here is the Gulf War.

There was some good television coverage. ABC aired a story on May 7 that went beyond the
superficial explanations. Ron Allen reported, “As investigators try to make sense of the killing there is
more evidence Rwanda’s massacres may be a premeditated political act, not a spontaneous eruption
of ethnic hatred. Those responsible, human rights investigators say, are Hutu extremists with Rwanda'’s
government trying to grab more power”. (Cited by Livingston and Eachus, 2000: 218-219.) Even
earlier on April 12, there was a news story by Jean-Philippe Ceppi in the French newspaper Liberacion that
correctly identified the killings as genocide. “This was the first mention of genocide and then the word
disappeared”, writes Melvern (137). Not all the blame should be placed on reporters. The news
organizations were responsible for not giving access to accurate stories. Melvern reports that Roger
Winter, director of the US Committee for Refugees, had just returned from Rwanda and was desperate to
correct the stereotypical reporting. Winter's article explaining the political nature of the violence, i.e. a plot
by extremists to hold on to power by using ethnicity to achieve its end, was rejected by most American
papers, including The New York Times and The Washington Post, and was eventually published in The
Toronto Globe and Mail on April 14 (138).



182 / Sarai Reader 2004: Crisis/Media

REFERENCES

Africa Report, Vol. 40, No. 3 (May-June, 1995) p. 8.

Barnett, Michael. Eyewitness to a Genocide (Cornell University Press, 2002, Ithaca).

Besteman, Catherine. “Representing Violence and ‘Othering’ Somalia”, American Anthropological Association,
Vol. 11, No. 1 (February, 1996) pp. 120-133.

Burkhalter, Holly J. “The Question of Genocide: The Clinton Administration and Rwanda”, World Policy Journal,
Vol. 11, No. 4 (Winter, 1994-1995) pp. 44-54.

Clinton, William. J. “Statement on the Deaths of Leaders of Rwanda and Burundi”, Public Papers of the
Presidents, Vol. 1 (April 7, 1994) p. 635.

Clinton, William J. “The President’'s Radio Address”, Public Papers of the President, Vol. 1 (April 9, 1994)
pp. 658-660.

Clinton, William J. “Letter to Congressional Leaders on the Evacuation of United States Citizens From Rwanda
and Burundi”, Public Papers of the Presidents, Vol. | (April 12, 1994) pp. 678-679.

Clinton, William. J. “Exchange With Reporters in Hot Springs, Arkansas” (July 23, 1994.)

Clinton, William J. “Remarks Announcing Assistance to Rwandan Refugees and an Exchange with Reporters”,
Public Papers of the Presidents, Vol. 1 (July 22, 1994) pp. 1298-1300.

Cohen, Bernard. “A View from the Academy”, in W. Lance Bennett and Daid L Paletz, eds., Taken by Storm:
Media, Public Opinion, and U.S. Foreign Policy in the Gulf War (Chicago, University of Chicago Press, 1994).
Douglas, Susan. “A Three-way Failure”, Progressive, Vol. 58, No. 7 (July, 1994) p. 15.

Gowing, Nik. Media Coverage: Help or Hindrance In Conflict Prevention (Carnegie Commission on Preventing
Deadly Conflict, 1997, Washington, DC). www.ccpdc.org/pubs/media/medfr.ntm

Jentleson, Bruce W. and Britton, Rebecca L. “Still Pretty Prudent: Post-Cold War American Public Opinion on the
Use of Military Force”, Journal of Conflict Resolution, Vol. 42, No. 4 (August, 1998) pp. 395-417.

Joint Evaluation of Emergency Assistance to Rwanda, Volume 2 (DANIDA, 1996, Copenhagen).

Kennan, George. “Somalia, Through a Glass Darkly”, The New York Times (September 30, 1993).

Kull, Steven and I.M. Destler. Misreading the Public: The Myth of a New Isolationism (Brookings Institution,
1999, Washington, D.C).

Kuperman, Alan J. “How the Media Missed Rwandan Genocide”, IPI Report (First Quarter 2000) pp. 11-13.
Livingston, Steven and Todd Eachus. “Humanitarian Crisis and U.S. Foreign Policy: Somalia and the CNN Effect
Reconsidered”, Political Communication, Vol. 17 (October-December, 1995) pp. 413-429.

Livingston, Steven and Todd Eachus. “Rwanda: U.S. Policy and Television Coverage”, in Adelman, Howard and
Suhrke, Astri, eds., The Path of a Genocide: The Rwanda Crisis from Uganda to Zaire (Transaction Publishers,
2000, New Brunswick, N.J) pp. 209-228.

Luke, Timothy W. and Gearoid O. Tuathail. “On Videocameralistics: The Geopolitics of Failed States, the CNN
International and (UN)governmentality”, Review of International Political Economy, Vol. 4, No. 4 (Winter, 1997)
pp. 709-33.

Martin, James. “Media Camouflage”, America, Vol. 171, No. 5 (August 27, 1994) p. 9.

McNulty, Mel. “Media Ethnicization and the International Response to War and Genocide in Rwanda”, in Tim Allen
and Jean Seaton eds., The Media of Conflict: War Reporting and Representations of Ethnic Violence” (Zed,
1999, New York) pp. 268-286.

Melvern, Linda R. A People Betrayed: The Role of the West in Rwanda’s Genocide (Zed, 2000).

Mermin, Jonathan. “Television News and American Intervention in Somalia: The Myth of a Media-Driven Foreign
Policy”, Political Science Quarterly, Vol. 112, No. 3 (1997) pp. 385-403.



Truth / Testimony / 183

Murison, Judith. Fleeing the Jungle Bloodbath: The Method in the Madness (University of Edinburgh, nd).

Myers, Garth. “The Inscription of Difference: News Coverage of the Conflicts in Rwanda and Bosnia”, Political
Geography, Vol. 15, No. 1 (1995) pp. 21-46.

Natsios, Andrew. “lllusions of Influence: The CNN Effect in Complex Emergencies”, in Robert I. Rotberg and
Thomas G. Weiss eds., From Massacres to Genocide: The Media, Public Policy, and Humanitarian Crises
(Brookings Institution, 1996) pp. 149-168.

Philo, Greg, Lindsey Hilsum, Liza Beattie, and Rick Holliman. “The Media and the Rwanda Crisis: Effects on
Audiences and Public Policy”, in Jan Nederveen Pieterse ed., World Orders in the Making: Humanitarian
Intervention and Beyond (St. Martin's Press, 1998, New York) pp. 211-229.

Pieterse, Jan Nederveen. “Sociology of Humanitarian Intervention: Bosnia, Rwanda and Somalia Compared,” in
Jan Nederveen Pieterse ed., World Orders in the Making: Humanitarian Intervention and Beyond (St. Martin’s
Press, 1998) pp. 230-265.

Power, Samantha. A Problem From Hell: America and the Problem of Genocide (Basic Books, 2002, New York).
Shraeder, Peter. United States Foreign Policy Toward Africa: Incrementalism, Crisis and Change (Cambridge
University Press, 1994, New York).

Strobel, Warren P. Late-Breaking Foreign Policy: The News Media’s Influence on Peace Operations (United
States Institute of Peace, 1997, Washington, DC).

“Triumph of Evil", Frontline documentary (1999).

US Department of State, Daily Press Briefing (June 10, 1994).

Weiss, Thomas and Cindy Collins. Humanitarian Challenges and Intervention: World Politics and the Dilemmas
of Help (Westview, 1996, Boulder).



