Gernot Facius

Integration of the East German Media
into an All-German Structure

For ruling Communist parties, and thus for the SED in the GDR,
the monopoly on the dissemination of information throsgh the
media was an absolutely essential prerequisite for the power monop-
oly they claimed. What happens when these media are integrated
into a new and democratic structure? Gernot Facius, a jowrnalist for
the daily newspaper Die Welt in Bonn well versed in this subject-
matter, takes a closer look at this question. He outlines the political,
organisational and, last but not least, financial problems which will
bave to be tackled in this context.

The Legacy of the Communist Past

“We East German journalists,” says Helmut Harting, “we are not among
history’s victors.” The journalist who survived the Wende, the radical political
upheaval in the GDR in autumn 1989, as the editor-in-chief at the state broad-
casting organisation Dewtscher Fernsehfunk (DFF) feels that an appraisal of the
past which refrains from extenuating realities is the best basis for a fresh start.
And Alfred Eichhorn, the editor-in-chief of the GDR’s Radio One (Erstes
Programm) told the author during his visit to Bonn: *No, none of us were he-
roes.” Those who speak so frankly are still unpopular among their colleagues.
After returning to Berlin Eichhorn said that “there were some astonishing dis-
cussions between some of my colleagues. As a result of the dispute Eichhorn,
who had broadcast a three-hour reading from Walter Janka’s book Schwierig-
keiten mit der Wabrbeit on 5 November, 1989, stayed away from a discussion
between prominent experts organised by the ARD in the Berlin Reichstag — a
reflection of the current reality of broadcasting in the GDR. East German
journalists are finding it hard to come to terms with the new age. Many a
newspaper or broadcasting editor who reliably carried out his work under the
“realities” of the Communist system now spearheads today’s “revolutionaries.”

The truth is that in 40 years of SED rule an entire profession was humiliated.
The mass media in the GDR worked in accordance with the principles of the
Marxist-Leninist theory of the press. In other words, in line with Lenin’s in-
struction to be a collective propagandist, a collective agitator and a collecuve
organiser. In its propagandist function the press had the task of disseminating
Marxism-Leninism throughout all sections of the population. As an agitator
~ its task was to support the day—to-day politics of the party dictatorship, As an
organiser it was obliged to intervene in a guiding and controlling function in
the respective political, economic and cultural development and bring about

388 AUSSENPOLITIK IV/9%0




3DR,

grated
ist for
bject-

i
b will

.mong
slitical

n'’s in-
lecuve
nating
zitator
Asan
don in

about

MK IY/%0

the desired results. The press was viewed as an “instrument of the party to
push through its revolutionary policies.” Partiality was the supreme principle.
“The freedom of the press,” which was “guaranteed” by the former East Ger-
man constitution, was only proclaimed as a *civil right” not s a human right.

There was no guarantee for the freedom of information. The limits to the
freedom of the press were not, as in the Federal Republic of Germany, the
“general laws,” but the “principles of the constitution.” These principles” in-
cluded, for example, the “leading role of the party, democratic centralism,” the
exercising of political power by the “working people” and the “irrevocable al-
liance with the Soviet Union Any violations of these principles were classed
as “counter-revolutionary”, they were not covered by the freedom of express-
ion and of the press. According to Article 6 of the GDR Constitution, “any
form of militaristic and revanchist propaganda, incitement to war and declara-
tion of religious, racial and ethnic hatred” was classified as a crime and pun-
ished accordingly. The criminal law introduced in 1968 also made “incitement
to war and propaganda, fascist propaganda, agitation against ethnic groups
and races, agitation against the state, public disparagement” and the “impair-
ment of government or social activity” punishable offences.

The all-powerful SED alone determined what constituted such an offence.
The party kept a cadre file on journalists in all media. f a journalist asked the
director of a combine, for example, whether the new product his plant was
producing was environment-friendly such audacity was registered in the file.
Too many such bold remarks led to a ban on that journalist working in his pro-
fession. By the very nature of their profession journalists contributed to the in-
tellectual degeneration in the GDR. They functioned as illustrators of SED
policies. No trace of any “duty as chroniclers.” When Erich Honecker visited
the provinces the whole affair was stage-managed like a military operation —
by East German television’s “court reporters. Michael Schmidt, who today
works in the Berlin head office of the news programme Aktwelle Kamera, was
involved in the production work carried out by several workgroups of the
SED regional section in Schwerin in 1987. As he explained recently during a
conference at the University of Siegen he cven knew in advance the answers
two shop assistants would give to an apparently impromptu question asked by
the chairman of the Council of State Honecker. Like many of his colleagues
Schmidt admits that he must share the blame for this disgusting procedure, but
he also pins his hopes on the *learning ability of journalists.”

This will not be easy. Many politicians in the West wag their fingers in warn-
ing. For example, the Prime Minister of North Rhine-Westphalia and the de-
puty chairman of the SPD, Johannes Rau. He points out that the media in the
GDR contributed to impeding and suppressing the movement for peace in the
East German population as long as they could. “Up until the upheavals at the
end of 1989, therefore, they were a constitutive part of the state security (MfS)
system in the GDR. The triumph of the people also meant the collapse of these

AUSSENPOLITIK IV/90 389




mediainstitutions Rau cameto the conclusion thata truly democratic new start
is only possible with new people. People who view the state and the media as an-
tagonists and who do not simply view themselves as the mouthpiece of poliu-
cians. “For afew weeksit didlook asif something resembling an upheaval was in-
deed in progress, especially in the field of television,” the writer Anna Jonas re-
marked. “But because no-one seriously kept the revolution going it ceased to be
a proper revolution and degenerated into no more than a change. No-one seri-
ously cleared out the broadcasting centres and studios or even replaced them.
Persons previously in top positions stayed on and soon returned to ‘business as
usual’ Most rituals have returned, and television and radio again practice decep-
tion on a large scale.”

The “forces of self-purification™ on which GDR Media Minister Gottfried
Miiller pins his hopes have not yet developed. Persons working today for East
German radio, television, newspapers, magazines and book publishers were
carefully selected by the former Communist rulers. They went through training
courses marked by the instrumental character of the media as the transmission
medium of the party. The Rotes Kloster (red cloister), the journalism section of
the Karl Marx University in Leipzig, demanded a great deal from future East
German journalists, especially in the field of socialist argumentation. The selec-
tion procedure already began in the fifth form at school. The decisive factor was
generally a one-week testina holiday centre of the SED printing works Zentrag.
Loyalty to the party line and party membership were the main requirements for
2dmission to the “cloister™ After all, the aim was to train party workers, not to
encourage investigative journalism.

The Rotes Klosterwas not closed down, but continued with reformed univer-
sity regulations. In future, 100 students — 20 less than before autumn 1989 — are
to be prepared for the journalistic profession in Leipzig, Inadditon, there willbe
40 university places for journalismasa subsidiary subject and 25 placesfor com-
munication sciences/media theory as principal and subsidiary subjects. It is
hoped that students in this discipline will learn for the first time to critically as-
sess media research, media policy and public relations activities. As regards per-
sonnel, however, there is every indication of continuity. In the revolutionary
autumn of 1989, for example, Professor Klaus Preisigke taught the “cloister stu-
dents” the art of “political argumentation.” Today, Preisigke is deputy depart-
ment director. Consolation for those who are not bent on obtaining the aca-
demic title of Diplom-Journalistwhich the former cadre forge of the Ulbricht
and Honecker era conferred onits graduates. Publishers’ associations, journalist
organisations and individual publishing houses are making efforts to give future
journalists a chance. In the GDR there is also a growing trend towards trainee
periods with on-the-job upgrading.

The New Start for the Print Media
The discussion on a new media system in Germany is taking place against
this background. It centres on the print media. Private-sector intiatives are best

390 AUSSENPOLITIE [V/%




able to foster the process of democratisation in the GDR and satisfy the popu-
lation’s reading needs. The Dortmund media expert Horst Raper discovered
that at times the inhabitants of the GDR became world champions in news-
paper reading. Set in relation to the population figure the turnover of news-
papers was higher than the corresponding figure of the traditional leader in
this field, Japan. Ongoing developments have disrupted media structures
which ossified during decades of “continuity” — both in East and West Ger-
many. Up until autumn last year 39 newspapers were published in the territory
of the GDR, all of them licensed by the Council of Ministers in East Berlin.
According to official statistics, the total circulation figure of the daily press in
the GDR in 1987 was approximately 9.5 million. Fifteen papers with a total of
218 local editions were owned by the Communist SED. The “bloc parties™ ob-
liged to toe the Communist party line were allotted smaller shares. The CDU
had six newspapers, the LDPD five, the NDPD six and the DBPD one. The
Junge Welt published by the Communist youth organisation FD]J was the top
seller with 1.3 million copies.

In comparison with the circulation figures for most regional newspapers in
the Federal Republic of Germany the regional newspapers of the SED were
giants. Their circulation figures often reached the fantastic level of 300,000 or
400,000. This explains the jostling between western publishers for the former
party newspapers. Although the circulation of the papers of the former regime
has dropped this does not change the old wise saying that it is still cheaper to
buy up a newspaper than to launch a new one on the market. The case of the

uringian newspaper Die Newe is perhaps symptomatic for the current situ-
ation. The newspaper, with its head office in Suhl, was taken off the market
only four months after its first appearance. The principal shareholder, the
Wiirzburg-based company Mainpresse-Richterdruck, referred to the unex-
pected development of the circulation of former SED newspapers as the main
reason. The latter have only lost between 4 and 15 per cent of their subscribers.
Die Newe, therefore, was unable to live up to prior financial expectations.

Irrespective of the ¢onfusion of the situation in individual cases, the overall
situation on the newspaper market between Riigen and the Thuringian forest
is marked by three trends. Some publishers try to cope with the problems
which have arisen since the opening up of the borders on their own; the num-
ber of such publishers, however, is declining. The majority of East German
publishers have obtained the support of a western partner. More and more
western newspapers are selling their publications in East Germany. Above all
the publishers in what was up to now the border area between the two coun-
tries acted resolutely after 9 November, 1989, by extending their areas of cir-
culation or re-opening circulation areas which were segmented as a result of
division of Germany. Here too, a market which belongs together is growing
together. Up until mid-May, 1990, 30 newspapers re-emerged in the area near
the border. Nowhere have newsapaper readers got such a wide range of news-

AUSSENPOLITIK IV/90 391




1at the situ-
1at the laws

responded

toothold in
ts on their
g of news-
ventjes was
TR, .mall
copies. Its

d Bad Sal-
nt. Admit-
s in

) played its
: the entire
- imported.
Any publi-
f the Min-
of finding

1t distribu-
» be estab-
5 to stay in

ed and are
wever, this
irrent PDS
a Gabriele
ity of East

bﬂws-
proximity
ilation has
2s-men re-
t frpey the
cOm../med

benefit of

pt in May,
sory noti-
‘ions were
nectionist
undamen-
it that the
ssible in a

POLITIK IV/%¢

united Germany is weak. “What East German identity is supposed to be
saved,” Anna Jonas asked in the leftwing alternative newspaper TAZ, “if
identity is simply a synonym for nationalism? The identity of a cringing so-
ciety condemned to unquestioning obedience? The identity built up around
‘people’s own businesses’ and ‘agricultural production cooperatives,” which
deprived the country and its citizens of their rights, exploited and literally poi-
soned them? The society based on a niche identity? On the contrary, one can
only hope that as little as possible or even nothing remains, since this would be
the only chance for a shared and better society.”

Problems of Guarantesing Pluralism for the Broadcasting Corporations

Personnel decisions, especially in the radio and television broadcasting sec-
tor, reflect the dilemma between a credible new start and an “integration” of
former personnel. As these decisions not only relate to those who share the
blame for the errors of the past or to fellow travellers “responsibility and cir-
cumspection, not blind rage, are required when deciding on dismissals*
(Jonas). The leftwing poet Jonas and the conservative politician Wiechatzek
agree that ali those who want a pluralist democracy, in other words a genuinely
different republic than the SED, have the right to dismiss those persons who
try to prevent this and who are best suited to do so, “since this and hardly any-
thing else is exactly what they have learnt.”

The “personnel replacement” in the media sector is an almost insoluble
problem for the politicians responsible. In comparison, the creation of an all-
German broadcasting structure looks like a media policy stroll, despite ali the
petty jealousies and all the party-political reservations. Nevertheless, the
democratisation and decentralisation of the mammoth East German broad-
casting enterprise (all in all, 14,000 employees) will have serious repercussions
for radio and TV broadcasting in the Federal Republic of Germany. The esca-
lating discussion over the fate of the two West German radio stations Dextsch-
landfunk (DLF) and Deutsche Welle (DW) can easily obscure the view of the
emerging upheaval in the electronic media landscape in Germany. One thing is
certain: the GDR will probably return to the regionalisation of broadcasting as
it already developed under the Soviet military administration between Septem-
ber 1945 and January 1946; the centralisation of broadcasting in Berlin was the
result of the establishment of the State Broadcasting Committee on 1 Septem-
ber, 1952.

The key motto is federalisation. The GDR deliberately orientates its plans
to the broadcasting structure in the Federal Republic of Germany to make
their radio stations and TV channels compatible with the “rules of the game”
of the ARD in the Federal Republic of Germany. The sovereignty in the media
sector will lie with the re-emerging five Lander (states): Brandenburg, Meck-
lenburg-Vorpommern, Saxony, Saxony-Anhalt and Thuringia. The draft of a
“Broadcasting Transition Act™ envisages the dissolution of the Dextscher Fern-

AUSSENPOLITIK Iv/9%0 383




rectorates will jointly produce the previous East German

tion centre.

and private system). Media law expert Professor

fessor Ricker feels that this solution is not only necessary

structures in the Federal Republic of Germany itself.” A

GDR?

charitable institutions) are exempted from the provisions
legislation, to the field of broadcasting. Tt would above
nally pluralistic constitution of the public law medium,
tax-like fees, from a journalistic codetermination right

394

sebfunk (DFF) and of the radio broadcasting system of the GDR. The “general
legal successors” of the two institutions are to be Land broadcasting director-
ates, which will then be cransformed into Land broadcasting corporations
once the Land broadcasting laws come :nto force. The Land broadcasting di-

programmes. In ad-

dition, each directorate can broadcast two regional radio programmes and one
regional television channel on their own or together with other broadcasters.
The DFF empire in Berlin-Adlershof will be reduced to the status of a produc-

The media policy significance of the limitation of the number of radio pro-

es and TV channels operated by the future Landbroadcasting corpora-

tions extends far beyond the GDR. The aim is to prevent public broadcastng
in the GDR from occupying all frequencies and thus blocking the develop-
ment of a private boradcasting system (and thus the path 102 combined public
Reinhart Ricker from the
University of Mainz discovers even more positive aspects in the draft. “The
pluralism of the media system as the basis for a structure which fosters the
freedom of expression is reinforced by the setting up of councils which share
responsibility for the media with Land broadcasting directors. The draft de-
liberately opted for a slim path, in which society is not represented by so-
called relevant groups but by 2 small number of respected personalities.” Pro-

to ensure that the re-

organised broadcasting system can take swift action, “but it would, in view of
the previously dubious efficiency of the large broadcasting bodies in the
Federal Republic of Germany also be suitable as an incentive to cxamine the

board system, there-

fore, in line with the British and American models. Why not learn from the

The draft also envisages the application of the Tendenzschutz stipulation
specified in the West German Works Constitution Act, according to which or-
ganisation concerned with propagating attitudes (i.e. press, political parties,

of industrial relations
all protect the inter-
which is financed by
of editorial councils.

This would deny those who are to be controlled the possibility of becoming
their own controllers. On the basis of trade union initiatives, approaches con-
trary to those discernible in this draft also existin the Federal Republic of Ger-
many. Admittedly, the draft of 2 “Broadcasting Transition Act” also contains
problematic aspects. The fact that directors and councils are to be appointed
by the Prime Minister in agreement with the Volkskammer press and media
committee is incompatible with the principle of the absence of state interven-

AUSSENPOLITIE [V/90

tior
em
tiol
wo
for
VoI

Br

sai

ma B0

4]
-

o A e d MO

I A s e |



reneral

ations
ing di-
In ad-

nd one

0 pro-

“public
»m the
. “The
ers the
nn share
aft de-
by so-
2" Pro-
. the re-
view of
in the

ine the

om e

ulation
iich or-

2 inter-
wced by
yuncils.
:oming
es con-
of Ger-
ontains
sointed
| media

terven-

TR IV/%0

tion in broadcasting. If the Prime Minister has the task of appointing executive
employees they would not be selected on the basis of professional qualifica-
tions, but on the basis of party-political proportional representation. This
would create “little legal monsters™ for the GDR Lander yet to be created, the
former director of the Westdeutscher Rundfunk (WDR) Friedrich Wilhelm

von Sell, who advises the East German SPD on media questions, complained.

Broadcasting Structure and Financing Problems

The main objection to the “Broadcasting Transition Act,” however, is raised
against a different, in fact the key aspect of the draft. There is fear of a federali-
sation which fails to take into account the financial policy realities of the GDR.
Can five, or including the special case of Berlin six, Land broadcasting corpor-
ations be at all financed? Legislators have indeed opted for the most expensive
solution. The ARD is particularly worried about its implications. A host of
East German radio stations and TV channels would complicate the already
awkward coordination process within the ARD. In addition, it would mean a
greater financial burden for Channel One ( Erstes Programm) in the Federal Re-
public of Germany, which will probably serve as a model for the newcomers. If
the “five solution” at Land level in the GDR is accepted, the fee revenue there
would not suffice to finance this media policy particularism. The Westdemtsche
Rundfunk (WDR) already considered what this decision would mean in more
concrete terms. *The share of channels and stations held by West German
broadcasting organisations in the ARD would be reduced. Those broadcasting
organisations which receive financial equalisation (Finanzausgleich) payments
in the West will become even more needy. Additional equalisation recipients -
will emerge in the East” The East German broadcasters would have to be
maintained by the West. ARD directors and the media experts of the major
parties in the Bundestag feel that at most two Land broadcasting corporations
on the territory of what is still the GDR are economically viable. This “two
solution” would mean: “The share of channels and stations held by West Ger-
man broadcasting organisations in the ARD would be reduced. All broadcast-
ing organisations, however, would be financed by their own revenue” (accord-
ing to the WDR paper). '

The former head of the WDR von Sell also recommends more exact calcula-
tions. In his opinion only one Land broadcasting organisation should be cre-
ated in the GDR with powerful regional broadcasting centres. Such an “East
German broadcasting organisation® would be the second largest Land broad-
casting organisation in Germany (behind the WDR). A prospect which has re-
ally got politicians and media experts in the south and south-west of Germany
worried, who fear a “predominance of left-wingers.” They are afraid that the
ARD would then become a left-wing institution. The Bayerischer Rundfunk
(BR) would become just one of the, in all probability, twelve ARD broadcast-
ing organisations. The other side argues that the ARD would run into tremen-

AUSSENPOLITIK IV/90 395




gyt e i

et simn e A T G AN

B o

e S et -

dous difficulties if the five or six GDR broadcastung organisations were to join
it. Von Sell pointed out that this could induce the ARD to refuse membership
to the smaller East German broadcasters and prompt the West German broad-
casting organisations which broadcast in areas bordering on the GDR to ex-
tend their transmission areas. The Norddextscher Rundfunk (NDR), for
example, has shown an interest in Mecklenburg-Vorpommern for some time
now; its media planners would like to see an NDR broadcasting centre in
Schwerin. Hesse and Bavaria border Thuringia or on Thuringia and Saxony.
Are the Hessischer Rundfunk (HR) and the BR also interested in an eastward
extension?

The ARD has just celebrated its 40th anniversary. In the words of its chair-
man Professor Hartwig Kelm it can still cope with a lot more. In the same
breath, however, Kelm added: “It will undoubtedly change.” The integration
of broadcasting in the GDR will be a very expensive and important media pol-
icy task. But what will happen to the very small broadcasters such as the Saar-
Lindischer Rundfunk and Radio Bremen (RB) in the wake of such integration?
As regards their financing they are given artificial respiration by the other
ARD broadcasters. They excusively owe their continued existence to political
decisions. Radio Bremen currently has a three per cent share of the total ARD
programmes broadcast. A reduction of this share would upset the cleverly de-
signed financial equalisation system. RB would be virtually left with nothing.
It is the broadcasting organisation which stands to suffer most from a restruc-
wuring of the ARD, which is also being demanded as part of a new all-German
media order. Some thinking out loud is being done about the “limits to feder-
alism” Premier Rau voiced his opinion on this point during the mid-June 1990
“North Rhine-Westphalia Media Forum® in Cologne. “Far-reaching solu-
tions™ could be considered: for example, a reduction of the number of Lander
and thus of the number of broadcasting corporations. At the same time he
considered less far-reaching solutions such as concentrating on “essential
tasks” and “reducing the complexity through procedures.” Rau was criticised
for many of his recommendations. Above all, for asking “Do the ARD broad-
casters have to provide over three dozen different radio channels until the end
of this century?” Does this mean that the Premier of the largest West German
Land supports “shrinking down” the ARD to 2 “healthy size?”

It is all too clear that the decisive problem is money. Integration, unification
and a joint public broadcasting system on the basis of the ARD cannot be cre-
ated free of charge, especially since the ARD is interested in the Dewtschland-
funk — which it has no intention, as expressed in 2 CDU paper, of letting the
ZDF, the second nationwide West German public broadcasting corporation
(based in Mainz) take over — and would also like to integrate Rias Berlin “into
our structure” (Kelm). The ARD has plans for the Destschlandfunk, which
would be the tenth broadcasting organisation in the ARD, to produce the first
national radio station; the foreign-language programmes of the DLF would

308 AUSSENPOLITIK IV/%®




: t0 join

: broad-
R to ex-
R), for
ne time
entre in
Saxony.

ts chair-
he same
°granon

then be taken over by the Dewtsche Welle (DW). This would prevent private
radio stations from taking a lead in national radio broadcasting. There is plenty
of media policy dynamite here. ARD broadcasters will not only have to make .
concessions with respect to frequencies and money. The DLF has an inadequ-
ate VHF frequency range. If new frequencies are needed this will necessitate .
difficult negotiations with, above all, the broadcasting organisations belonging
to the ARD, which themselves plan new radio staions: WDR, BR and $id-
westfunk. According to the ARD model, the channel Freies Berlin (SFB) and
Rias Berlin should develop a programme for Greater Betlin, with a meaningful
integration of the East Berlin radio system. As Rias has also broadcast televi-
sion since 1988 this must also be catered for: the DW is weak in the TV sector;
it has an eye on Rias television. The ARD is also looking for new partners and
has praised Rias TV as “breakfast television with a high standard and informa-
tive content.” According to the ARD chairman Kelm, this type of television is
precisely what has been missing in the ARD so far. The ARD and the ZDF,
could join forces here. “After all, DM 200 million which would have to be fin-
anced by the fee and advertising revenue of the ARD and perhaps the ZDF are
at stake.” Rias, which is under American management, has been financed so far
by the Federal Government in Bonn. Together with its share in licence fees the
DLF also receives money from Bonn. There is already talk of an “appropriate
increase in fees”, of a new financial allocation ratio, which takes this into ac-
count.

In line with this logic, a restructuring of the German broadcasting system
will inevitably lead to the reallocation of fee revenue between the ARD and the
ZDF. Up to now the ARD has received 70 per cent of the revenue and the
ZDF 30 per cent. Kelm explains the ARD’s position: *“The current allocation is
already extremely favourable for the ZDF. If the ZDF is now allowed to ex-
tend its broadcasting activities to the GDR and obtain a 30 per cent share of
the television licence fees from that area, but only has to finance two or three
new studios in the territory of the GDR, the colleagues from Mainz will
benefit substantially and have little or no financial burden. And the private
broadcasters can move into a new field, reap the rewards without any burden.
Not so the ARD.” Although the ARD will also be able to extend its fee-paying
catchment area, the additional revenue will have to be channelled into financ-
ing the new East German broadcasters. The GDR broadcasters will be unable
to finance their activities through their own fees if they intend adjusting their
technical equipment to western standards and retaining their exaggeratedly
high staff figures. As the temporary director-general Manfred Klein an-
nounced in June, 1990, the GDR radio broadcasting system alone lacks over
DM 30 million for the second half of 1990.

In order 10 improve the situation for the future five Land broadcasting cor-
porations the up to now central “radio factory” in East Berlin must not only go
easy on funds, but also cut back its personnel. Despite the fact that an increase

AUSSENPOLITIK IV/90 387

"~ T . trccaalalels FMMEAEA ATITYLY SITITITIEYIT Wl %Y PO wwWwsss wp- ~> =~ - -~




