“opign @Wby inder A992-94 495
v

DATELINE YUGOSLAVIA:
THE PARTISAN PRESS

by Peter Brock

The international news story since mid-1991
has been Bosnia-Herzegovina—the atrocities,
the refugees, and the world’s inaction. In most
accounts, the villain has been an aggressive
Serbia or Bosnian Serbs, who have been de-
nounced for the worst crimes committed on
European soil since the death of Adolf Hitler
and the demise of Joseph Stalin.

The evidence appears overwhelming that the
military forces of the Bosnian Serbs have per-
petrated grave offenses. But throughout the
crisis the Serbs have complained that they were
also victims, and there is apparent evidence to
support their complaint. The almost uniform
manner by which the interna jonal news media,
including the American media, dismissed Serb
claims has played a critical role in the unfolding
tragedy in the former Yugoslavia. As the first
phase of the crisis perhaps now draws t a
close, it is time for a searching look at the per-
formance of the international media.

The verdict is anything but positive. As one
of America’s most prominent journalists on
America’s most prestigious newspaper said in 2
risky moment of candor early last summer, “I
despair for my profession, and I despair for my
newspaper. And this is very definitely ot for
atribution.” As the routine, somerimes zealous
bearers of bad news, especially in war, news-
people cynically shrug off criticism (and espe-
cially abhor self-criticism) and trudge back to
the trenches. But in the Yugoslav civil war, the
press itelf has been a large part of the bad
news. Legitimate concern for personal safety
undoubtedly affected the coverage. Many sto-

PETER BROCK, 4 special projects and politics editor 6t
the El Paso Herald-Post, bas lecured and written
about Yugoslavia, as well as Eastern Europe and Russia,
since 1976. He is writing a book on the Western media
in the Yugoslav dvil war.

152.

Y T e T

[ T N

23w a3 i B

to

e ' Brock

" ries that deserved a follow-ﬁp did not receive it

because journalists could not get to the scene of
the conflict and were forced w rely on less-
than-perfect sources. But a close look at the
record since the wat began on June 27, 1991,
reveals avoidable media negligence and a form
of pack journalism that reached its extreme last
winter and spring.

During that period, readers and viewers re-
ceived the most vivid reports of cruelty, rage-
dy, and barbarism since World War 1L It was
an unprecedented and unrelenting onslaught,
combining modern media techniques with
advocacy journalism.

In the process, the media became 2 move-
ment, co-belligerents no longer disguised as
noncombatant and nonpardsan. News was
outfitred in its full batte dress of bold head-
lines, multipage spreads of gory photographs,
and gruesome video footage. The clear purpose
was to force governments to intervene militari-
ly. The effect was compelling, but was the pic-
ture complete?

In fact, the mistakes were blatant:

o Street scenes of ravaged Vukovar in 1991
were later depicted as combat footage from
minimally damaged Dubrovnik on Western
television networks. _

*» The August 17, 1992, Time cover photo,
taken from a British television report, showed a
smiling, shirtless, skeletal man who was de-
scribed as being among “Muslim prisoners in a
Serbian detention camp.” In fact, the man was
a Serb—Slobodan Konjevié, 37, who, along
with his brother Zoran, 41, had been arrested
and confined on charges of looting. Konjevi¢,
more dramatically emaciated than others who
wore shirts in the picture, had suffered from
tuberculosis for 10 years, said his sister in Vien-
na, who later identified her brothers in the
picture.

o The 1992 BBC filming of an ailing, elderly
“Bosnian Muslim prisoner-of-war in a Serb
concentration camp” resulted in his later identi-
fication by relatives as redred Yugoslav Army
officer Branko Vele¢, a Bosnian Serb held in 2

Muslim detention camp. ‘

¢ Among wounded “Muslim toddlers and
infants” aboard a Sarajevo bus hit by sniper fire
in August 1992 were a number of Serb

153.




FOREIGN POLICY

children—a fact revealed much later. One of
the children who died in the incident was iden-
tified at the funeral as Muslim by television
reporters. But the unmistakable Serbian Ortho-
dox funeral ritual told a different story.

¢ In its January 4, 1993, issue, Newsweek
published a photw of several bodies with an
accompanying story that began: “Is there any
way to stop Serbian atrocities in Bosnia?” The
photo was actually of Serb victims, including
one clearly recognizable man wearing a red
coat. The photo, with the same man in his red
coat, is identical to a scene in television footage
from Vukovar a year earlier.

¢ CNN aired reports in March and May 1993
from the scenes of massacres of 14 Muslims
and then 10 Muslims who were supposedly
killed by Serbs. The victims later turned out tw
be Serbs. There was no correction.

* In early August 1993, a photo caption in
' the New York Times described a Croat woman
from Posusje grieving for a son killed in recent
Serb artacks. In fact, the Croat village of
Posusje, in Bosnia near the Dalmadan coast,
had been the scene of bloody fighting between
Muslims and Croats that had caused 34
Bosnian Croat deaths, including the son of the
woman in the photo.

By early 1993, several major news organiza-
tions appeared to be determined to use their
reporting to generate the political pressure
needed to force U.S. military intervention. In
testing the effects of their stories, U.S. net-
works and publications conducted numerous
polls during the Yugoslav civil war. But no
matter how pollsters sculpted their questions,
majorities of public opinion remained stubborn-
ly opposed to all forms of armed intervention.
Finally, on August 11, an ABC News-Washing-
ton Post poll said that six out of ten Americans
supported allied “airstrikes against Bosnian Serb
forces who are attacking the Bosnian capital of
Sarajevo.” The poll also showed that Americans
overwhelmingly rejected air strikes by the Unit-
ed States, “if the European allies do not agree
to participate.” But the poll sought no objective
opinions about Bosnian government forces
who, according to many credible reports, fre-
quently fired on theif own positions and people
in Sarajevo and manipulated artillery attacks

154.

Brock

elsewhere in Bosnia for public relations and
other purposes. A Washington Post spokeswom-
an said opinions were not asked about that
because pollsters were “not sure the public
would understand it.” Also, she said, there “was

not enough space” for other questions in the
poll’s formac.

In May 1993, United Nations secretary-gen-
eral Boutros Boutros-Ghali chided the media
for breaking the first commandment of objec-
tivity as he addressed ¢NN’s Fourth World
Report Conuibutors Conference in Adanta:
“Today, the media do not simply report the
news. Television has become a part of the
events it covers. It has changed the way the
world reacts to crisis.” Boutros-Ghali accurately
described the routine and consequence of cov-
erage of the Yugoslav civil war: “Public emo-
tion becomes so intense that United Nations
work is undermined, On television, the problem
may become simplified, and exaggerated.”

Three months earlier, several high-ranking
U.N. officials in Belgrade, usually reserved in
their criticisms, privately shared confidences
from journalists—verified during subsequent
interviews in Belgrade with the correspondents
themselves. The correspondents reported that
they had met obstructions from editors. They
told of stories changed without consultation
and in some cases totally revised to coincide
with the pack journalist bias that prevailed in
Western news bureaus.

“The American press has become very pard-
san and anti-Serbian. They are very selective
and manipulative with the information they
use,” said one U.N. official. “The reporters
here have had their own wars with their edi-
tors, It was driving one literally crazy until she
demanded t be transferred.”

“I've worked with the press for 2 long time,
and T have never seen so much lack of profes-
sionalism and ethics in the press,” said another.
“Especially by the American press, there is an
extremely hostile style of reporting.” “A kind of
nihilism has been established,” said yet another
U.N. official.

“] was shocked when 2 relative read a story
to me over the telephone,” added an American
correspondent in Belgrade. “My byline was on
top of the story, but I couldn’t recognize any-

155.

I B R

4 FENT




FOREIGN POLICY

thing else.” Another reporter in Belgrade, pre-
viously singled out by one group of Serbian-

- Americans as especially one-sided, said he had

argued with his editors at the New York Times
until “they finally said I could write it like it
really was. I finished the story and moved it o
them. And after they read it, they killed it.”

Also killed in the Yugoslav war was the pro-
fessional mandate to get all sides of a story and
to follow up on it—despite the obstacles. A
British journalisc angrily recalled how in May
1992 she had received an important tp in
Belgrade. More than 1,000 Serb civilians—in-
cluding men, women, children, and many elder-
ly—from villages around the southwestern
Bosnian town of Bradina were imprisoned by
Mouslims and Croats in a partly destroyed rail-
road tunnel at Konji¢, near Sarajevo. “My edi-
tors said they were interested in the story,” the
reporter said. “But I wld them it would tke
me three days to get there, another day or so
to do the story and another three days to get
back. They said it would take too much tme.”
Months later, the same reporter was near Kon-
ji¢ on another story and managed to verify de-
tails of the earlier incident, though the Serb
prisoners were no longer there. “The story was
true, but several months had passed,” she said.
“I did the story anyway, but it wasn't played
very well because of the late timing.”

By late 1992, the majority of the media had
become so mesmerized by their focus on Serb
aggression and awocites that many became
incapable of studying or following up numerous
episodes of horror and hostility against Serbs in
Croatia and later in Bosnia-Herzegovina.

Reporting from a Distance

The imbalance in reporting began during the
war in Croata. Despite steady reports of atroci-
ties committed there by Croatian soldiers and
paramilitary units against Serbs, which some
Belgrade correspondents were later able to
confirm, the stories that reached the world
talked only of Serb abuses. The other stories
went unreported “because it was difficult to get
close to those villages in Croata. And it was
damned dangerous,” said one Belgrade corre-
spondent. Reporters tended to foxhole in Sara-
jevo, Zagreb, or Belgrade and depend on their

156.

Brock

networks of “suingers” and outlying contacts.
Most arriving correspondents spoke no Serbo-
Croatian, and interpreters were often domestic
journalists or “stringers™ with established alle-
giances as well as keen intuitions about what
postcommunist censors in the “new democ-
racies” in Zagreb and Sarajevo preferred. Re-
porters began to rely on aggressive goveinment
spokespeople—the ~ government information
ministry in Zagreb soon acquired scores of
English-fluent publicists, and the Bosnian gov-
ernment also mobilized scores of handlers for
the Western media. In that suuggle for media
attention, the Serbs were handicapped by the
media sense that “the story” lay in the plight of
the Muslims and by the isolation of Serbia
because of U.N. sanctions and its own policies,
which continued the previous official commu-
nist disdain for foreign media.

Media newcomers to Belgrade—where the
Yugoslav federal information ministry included
a mere half-dozen publicists—were therefore at
2 disadvantage. Coming from Western culture,
they were accustomed to patronage, coopera-
tion, access, and answers. But, isolated and
denounced, the Belgrade government simply
ignored their harangues. So, as some reporters
freely admitted last February, they wrote what
they wanted, often in adversarial tones. When
official Belgrade read the results, it was con-
firmed in its original suspicion and passive
media policies continued. Soon antagonisms
became entrenched all around. Yet—unlike the
controlled press in Zagreb—it was remarkable
how domestic and foreign media through mid-
1993 continued to lambaste the Serbian gov-
ernment, Perhaps Belgrade had a legitimate
story to tell above the rising din from Sarajevo
and Zagreb, where persistence, intensity, and
volume had won the ears of the West. But, if
so, it went untold because of official negligence,
international sanctions, and a lack of media
professionalism.

Before the summer of 1991, only a handful
of Western correspondents had been based in
Belgrade. The majority, along with new report-
ers who arrived in late 1991 and 1992, eventu-
ally migrated to Sarsjevo or Zagreb, where
technical communications with the West be-
came centered-—especially following the imposi-

157




FOREIGN POLICY

tion of U.N. sanctions against Serbia on May
30, 1992, Establishing Zagreb as the communi-
cations and media hub during late 1992 and
1993 was all the more astonishing in light of
Croatia’s own repression of domestic media,
which has included the resurrection of a com-
munist-era law that threatens five years’ impris-
onment for anyone in the media—domestic or
foreign—who criticizes the government.

Not surprisingly, Western journalists failed to
produce meaningful stories with Zagreb-date-
lines or hard-hitting reports that might shed
unfavorable light on Croatian government
figures or the darker sides of that “new” Balkan

democracy, where libraries were being purged
~ of volumes unsympathetic to official policies.

Although some stories were filed, foreign jour-
nalists tended to look the other way as the
government reclassified requirements for Cro-
atian citizenship and ordered new policies for
religious instruction in public schools. Boule-
vards and public squares were brazenly renamed
for World War II Ustashi figures.

Meanwhile, by late 1991 Belgrade-based
journalists and correspondents were nervously
confronting the arrival of 60,000 Serb refugees
from Croatia who had horrifying accounts of
atrocities and of the destruction of scores of
Serb villages. Nearly 100 of the 156 remaining
Serbian Orthodox churches in Croatia had been
razed, according to the patriarchate in Belgrade.
(More than 800 Serbian churches stood in
Croatia before World War I1) Media skepti-
cism at the reports of refugees and Serbian
officials limited any reporting about “concen-
tration camps” holding Serb inmates, such as
the one reported at Suhopolie among 18 de-
stroyed Serb villages in the Grubisno Polje
district. Another, later confirmed to exist, was
at Stara Lipa, among the remains of 24 Serb
villages in the Slavonska PoZega district where
Serbs had been evicted from their homes.

A Reuters photographer, who retarned from
Vukovar to report the discovery of the bodies
of 41 Serb children in plastic bags, was initially
quoted in other wire stories. But because he
had not personally seen the bodies, news orga-
nizations pulled their stories about the alleged
massacre, The same media standards regrettably
did not apply when Western newspeople dealt

158.

Brock

with reports based on second- and third-hand
sources of massacres of Croats and later Mus-
lims. The willingness to print without confir-
mation later affected the coverage of stories
about tens of thousands of rapes of Muslim
women.

By January 1992, it was too late to tell the
Serbs’ side of the war in Croatia because that
war had ended. The war in Bosnia was about to
erupt, with a host of new complexites. Few
could follow the bewildering and abrupt allian-
ces and counteralliances as Bosnian Serb and
Croat forces attacked Bosnian government and
Muslim troops and then Muslims fought Bos-
nian Croat forces.

When the Yugoslav civil war was nearly a
year old, writer Slavko Curuvija diagnosed the
cause of the media’s disorientation: the role
played by Western journalists who possessed
minimal capabilities for covering a vexing civil
war among South Slav cultures and nationali-
ties, “The greatest difficulty for west European
politicians and commentators in dealing with
Yugoslavia is that most knew next to nothing
about the country when they first delved into
its crisis,” he wrote in The European. “Now that
everything has come loose, they are disgusted
by the chaos and their powerlessness to change
anything overnight.”

It did not help the Western media that there
were few credible guides to lead outsiders
through the twisted madness of Yugoslav fratri-
cide. UN. officials—primarily because they
spoke English—became corroborating sources,
spokespeople, and patient tutors for journalists,
but they o lacked sufficient Balkan orienta-
tion. Editors back home were even less experi-
enced about the new Balkan events and were
quick to accept the offerings from the pack.
Helpful UN. officials were often uncertain
about details or even the veracity of incidents
reported, but within minutes Western news
agencies accepted their background speculations
as fact. The media, U.N. staffers noted with
eventual bitterness, cast the U.N. as ant-Serb
and then later as pro-Serb. UN., officials in
Belgrade and Sarajevo winced when named as
the source for prematurely blaming Bosnian
Serbs for the fatal shooting of ABC-television
news producer David Kaplan in August 1992.

159.




FOREIGN POLICY

Senior UN. officials later stated that their
investigation had determined the shot could not
have been fired from Serb-held areas, but the
disclosure went almost unreported. Similarly,
U.N. spokesman Larry Hollingsworth in Sara-
jevo was widely quoted in April 1993 when he
angrily stated his hope that the “hottest comners
of hell” were reserved for Serb gunners in an
artillery salvo that fell on Srebrenida, killing 56
civilians. But absent from news reports was any
similar condemnation by him or others con-
cerning allegations that the Bosnian army inside
Srebreniéa had fired its tanks on Serb positions
first, triggeting the Serb ardllery response, as
the U.N. was atternpting to broker a ceasefire.

The Hidden Hand

“Fingerprints” in the media war could be
traced to public reladons specialists, including
several high-powered and highly financed U.S.
firms, and their clients in government informa-
tion ministries. The Washington public rela-
tions firms of Ruder Finn and Hill & Knowl-
ton, Inc. were the premier agents at work be-
hind the lines, launching media and political
salvos and raking in hundreds of thousands and
perhaps millions of dollars while representing
the hostle republics—sometimes two at 2
time—in the Yugoslav war. Hill & Knowlton
had for several years represented agencies in
the previous Federal Republic of Yugoslavia
before it disintegrated. {The firm is best re-
membered for producing the phony witness
who testified before a congressional committee
about the alleged slaughter of Kuwaiti infants
after the Iraqgi invasion of Kuwait.) Ruder Finn,
having simultaneously represented the govern-
ments of Croatia and Bosnia until mid-1993,
when both stepped up ethnic cleansing of each
other’s civilians in Bosnian villages, finally aban-
doned the capital-drained Croatia and hired on
exclusively for Bosnia, with its liberal donations
from Islamic countries. Soon after, Ruder Finn
scored a public relatons home run in helping
its Bosnian Muslim clients dominate the June
1993 conference on human rights in Vienna,
virtually hijacking the two-week agenda that cli-
maxed with an 88-to-1 vote deploring the fail-
ure of the U.N. to stop the war and demanding
that the arms embargo on Bosnia be lifted.

160.

2 A Ao o MRS B0 1} - 1 b it i I

Brock

Especially in the early days of the war in
Croatia, few journalists were able to step back
to take a clearer look at the images being ma-
nipulated to shape their stories. Many rookie
Balkan reporters at first could do nothing but
obediently attend nonstop press conferences. As
Steve Crawshaw repotted in the London Inde-
pendent,

One thing is certain: nobody can complain that
the Croatian publicity machine is overcautious
about unsubstantiated allegations. If it is colourful
tales that you are looking for, then Croatia can
always oblige....It sometimes seems the ministers
who turn up to the press conferences live in a
rhetoric-rich, fact-free fairyland.

The London Times noted on November 18,
1991, that

clarity was an early victim of the war in Yugoslavia
and reality has become progressively enveloped in
a blanket of fog.... As the desperate attempts to
win the hearts and minds of Europe grow, the
claims become wilder, the proof skimpier. But the
[government—controlled] Croatian media are con-
vinced that officials in London and Washington
can be outraged intc submission, so the assault
continues unabated.

There can be little doubt that media advocacy
from the field fed editorial responses at home.
A typical Time cover story (March 15, 1993) led
with “The agony of Yugoslavia keeps replaying
itself with new bombardments, massacres, rapes
and ‘ethnic cleansings.’ At each horrifying
recurrence, world opinion is outraged and
opinion leaders call for an end w the
barbarism.”

Far rarer was the introspection about the
media’s coverage of the war that Charles Lane
voiced in Newsweek seven months eatlier:
*“There is undoubtedly an element of hyperbo-
le—even hypocrisy—in the current outrage of
Western journalists, politicians and voters. And
perhaps even a strain of racism.”

An excellent case of hyperbole was the
peculiar statement that appeared in the March
15 Tome cover story. In that article, Sadako
Ogata, U.N. High Commissioner for Refugees,
was quoted as telling members of the UN.
Security Council that “Civilians, women,
children and old people are being killed, usually
by having their throats cut” Ogata then said

161.




FOREIGN POLICY

her information was derived from uncorrobo-
rated broadcasts by unidentfied ham radio
operators in eastern Bosnia. Yet, such transmis-
sions, an increasing source of on-the-scene
propaganda, were frequently disproved after
U.N. troops arrived. Nevertheless Ogata added,
“If only 10 per cent of the information is true,
we are witnessing a massacre.” Time thus con-
cluded: “In fact Ogata, like other U.N. officials
and foreign journalists, had no firsthand knowl-
edge of what was happening.”

Time also repeated that 70,000 “detention-
camp inmates” still existed. That echoed an
exaggerated and uncorroborated statistic from a
State Department spokesperson, whose mistake
the Associated Press and the New York Times
publicized during January 1993. A State
Department  official had admitted when
confronted with the figure of 70,000 that it was

a typographical error. The correct State -

Department estimate, she said, was less than
7,000.

News reports themselves showed that
Bosnian Serbs were unusually cooperative in
allowing international inspection of their camps,
while Bosnian Muslims and Croats either
refused or obstructed inspection of their
camps—but that fact also received litde public
attention.

The media’s effort to inflict a “Massada [sic]
psychology” upon Serbia, as political scientst
and Carleton University (Ottawa) professor C.
G. Jacobsen calls it, has not completely escaped
the notice of several academics and a handful of
journalists who have condemned manipulation
and negligence in the press. “The myopia and
bias of the press is manifest,” Jacobsen wrote in
his report to the Independent Committee on
War Crimes in the Balkans. “The Washington
Post, France’s ‘L’Observateur’ and other leading
newspapers have published pictures of paramili-
tary troops and forces with captions describing
thern as Serb, though their insignia clearly
identify them as [Croat] Ustasha.”

In a three-month smdy of news reports,
Howard University professor of international
relations Nikolaos Stavrou detected “a dis-
turbing pattern in news coverage.” He claimed
most of the stories were based on “hearsay
evidence,” with few attempts to show the

162.

§
i

N LT

Brock

b1}

“other side’s” perspectives. Ninety per cent of
the stories originated in Sarajevo, but only §
per cent in Belgrade. Stavrou’s analysis cited
ethnic stereotyping, with Serbs referred to as
primitive “remnants of the Ottoman Empire”
and Yugoslav army officers described as “ortho-
dox Communist generals.” News stories about
Serbs abounded with descriptions of them as

“Eastern,” *“Byzantine,” and “orthodox”—all
were “repeatedly used in a pejorative context.”
Stavrou said Croats were described as
“Western,” “nationalist,” “wealthiest,”
“Westernized,” and most advanced in
development of their “Western-style democra-
cy,” while newspaper photographs neglected to
show suffering or dead Serbs or destroyed Serb
churches and villages.

The media became a movement, co-
belligerents no longer disguised as
noncombatant and nonpartisan.

The 1993 double-barreled Puliwzer Prize for
internatonal reporting, shared between
Newsday’s Roy Gutman and New York Times
correspondent John Burns, raised at least a few
eyebrows. Burns received the award primarily
for his account of seven hours of interviews
with a captured Bosnian Serb soldier, Borislav
Herak. Herak’s confession of multiple rapes and
murder occurred under the approving eyes of
his Bosnian Muslim captors. Assured he would
not be subjected w bruulity as a prisoner,
Herak also alleged that the then-commanding
general of the UN. Protective Forces
(UNPROFOR), Lewis MacKenzie, had committed
multiple rapes of young Muslim women.

Despite its vulnerable nature, the lengthy
story about the confession—without mention of
the bizarre accusations against MacKenzie—
went over the New York Times wire service on
November 26, 1992, targeted for publicaton in
large Sunday newspapers with almost no
opportunity for challenge or timely rebuttal.
Belgrade officials expressed serious doubts
about Herak’s mental competency, but during
his trial the question was ignored and pros-
ecutors offered litle additional evidence beyond
Herak's original confession,

163,




M

FOREIGN POLICY

In a subsequent advertisement in the May
1993 issue of the American Journalism Review,
the Times used curious wording to describe
Burns’s achievement. He “has written of the
destruction of a major European city and the
dispossession of Sarajevo’s people. He virtually
discovered these events for the world outside as
they happened.” According to the Washington
Post, the story about Herak “knocked everyone
[in the Pulitzer jury] over.”

One of Burns’s first stories after his arrival
back in Sarajevo in July 1993 contained a
reference to the infamous “bread line massacre”
of the previous year, which Bosnian Muslims
used to pressure the U.N. Security Council as
it prepared to vote for sanctions against Serbia.
A year after some U.N. officials acknowledged
that Muslims—not Bosnian Serbs—had set off
explosives that killed 22 civilians outside a
Sarajevo bakery, Burns and the Times stll
reported the claim that a Serb mortar had
caused the wagedy. Ironically, that same July 5
story by Burns focused on Bosnian paramilitary
police in Sarajevo who were firing mortars on
nearby Bosnian army units. Repeated attempts
to interview Burns, who returned briefly t
Toronto last June, were unsuccessful.

There have also been questions about Roy
Gutman’s Pulitzer-winning scoops in August
1992 about two Serb-run “death camps.” Gut-
man constructed his accounts—to his credit,
admittedly so—from alleged survivors of
Manjaca and Trnopolje. But as one British
journalist, Joan Phillips, has pointed out:

The death camp stories are very thinly sourced.

They are based on the very few accounts from

alleged survivors. They rely on hearsay and double

hearsay. They are given the stamp of authority by
speculation and surmise from officials. Gutman is

not guilty of lying. [He] did not try to hide the
fact that his stories were thinly sourced.

But it is also true, as Phillips noted, that Gut-
man’s disclaimers were placed near the end of
the article. Yet those stories were the principal
basis for the world’s belief that the Serbs were
not simply holding Muslim prisoners but were
operating death camps in Bosnia. Phillips also
drew attention to Gutman’s visit in September
1992 w the scene of 2 massacre of 17 Serbs
near Banja Luka, which went unreported untl

164.

P T T

f
A A ot o M e Ao A o o S o

Brock

December 13—three months later. Guuman
could not be contacted and Newsday editors
would not explain the lapse in publicaton.

"- Gutman did discuss his reporting later on: In

an interview in the July 1993 dmerican
Journalism Review, he explamed that he had
abandoned strict objectivity in his coverage i in
order to pressure governments to act.

" Playing Favorites

The entire media response to the issue of
atrocities against Serbs raises a troubling ques-
tion: Why did the press show such minimal in-
terest in Serb claims of death camps housing
their own people? Documents submitted to the
European Parliament and U.N. by Bosnian
Serbs have included horrible claims:

¢ Late March 1992—Serb females impris-
oned at Breza were raped and then murdered
by Muslims; their bodies were later incinerated.

* May 27, 1992—Female prisoners from
Bradina were taken to the camp in Celebici
where they were repeatedly raped.

* July 26, 1992—An escapee from Gorazde
reported Muslims forced Serb fathers to rape
their own daughters before both were mur-
dered.

¢ August 27, 1992—An affidavit by Dr. Olga
Drasko, a former inmate of an Ustashi camp at
Dretelj, described rapes and mutladons of
women, including herself, during her three-
month confinement.

* November 1992—A group of Serb women
released from Tuzla requested late-term
abordons after having been repeatedly raped by
Muslims during lengthy captivities.

* December 10, 1992—In Belgrade, Serbian
Orthodox Patriarch Pavle told officials of the
Swiss Federal Parliament and representatives
from European ecumenical movements that 800
Serb women were documented as repeated rape
victims in 20 camps operated by Muslims and
Croats.

The patriarch also cited parts of an August 2,
1992, report from the State Center for
Investigation of War Crimes (Serb Repubiic of
Bosnia-Herzegovina). Compiled for the U.N. in
November 1992, it identified locations at
Sarajevo, Tuzla, Bugojno, Konjié, Bihaé, and
Slavonski Brod where Serb women were

165.




FOREIGN POLICY

allegedly confined and raped by Croat and
Muslim soldiers.

Also unnoticed by the media was the
submission on December 18, 1992, of the
lengthy report (S/24991) by the U.N., Security
Council to the General Assembly. The report
includes some of the depositdons by Serb rape
victims from the incidents above. U.N. officials
have never explained why it was not made
publicly available until January 5, 1993, even
though it was the only report produced by an
international agency that connained documented
testimonies from any rape victims up until that
time. Yet, while that report was receiving
minimal circulation at the UN., the news
media were focusing on undocumented claims
by Bosnian government officials that Serb
soldiers had committed as many as 60,000 rapes
of Muslim women. ]

From the start of the Bosnian war in April
1992 until November of that year, thousands of
refugees fled into Croatia and other countries.
There, extensive interviews failed to disclose
allegations of “systematic rape.” Then sud-
denly, in late November and early December,
the world received a deluge of reports' about
rapes of Muslin women, The accounts
originated in the information ministries of the
governments of Croatia and Bosnia-

- Herzegovina. The January 4, 1993, Newsweck,

for one, quoted unsubstantiated Bosnian
government claims of up to 50,000 rapes of
Muslims by Serb soldiers.

A European Community delegation headed
by Dame Anne Warburton made a hurried in-
vestigation during two brief visits to the region
in December 1992 and January 1993. It report-
ed that it had visited primarily Zagreb but
obtained only minimal access to alleged Muslim
victims or refugee centers where victims were
supposedly located. Of note, the delegation said
it had encountered additional reports about
rapes of Croat and Serb women. Although it
declined to specify the source of “the most
reasoned estimates suggested to the mission,”
Warburton's group decided to accept and re-
port “the number of victims at around 20,000.”

An inquiry by the U.N. Commission on
Human Rights soon presented a more moder-
ate estimate, however. Its investigators visited

166.

W L BTN o i sy Sl e LR M B T

g ik S B ST b 0 i o i

4 b

Brock

Bosnia, Croata, and Serbia from January 12 wo
23, 1993. In its report of February 10, the
commission, while refraining from giving an of-
ficial estimate, mentioned 2 figure of 2,400 vic-
tims. The estimate was based on 119 documen-
ted cases. The report concluded that Muslims,
Croats, and_Serbs had been raped, with Mus-
lims making up the largest number of victims.

Finally, the EC's Committee on Women’s
Rights held hearings on February 17 and 18 on
the Warburton Delegation’s findings, eventually
rejecting the estimate of 20,000 Muslim rape
victims because of the lack of documented
evidence and testimony. At the hearing, UN.
war crimes commission chairman Fries Kals-
hoven testified that the evidence collected up to
that point would not stand up as proof in a
court. Similarly, representatives from the U.N.
High Commissioner for Refugees concluded
that not enough independent evidence could be
found, while Amnesty International and the
International Committee of the Red Cross
concurrently declared that all sides were
committing atrocities and rape.

The resuldng handful of rape-produced
births also clearly contradicts claims of waves of
systernatic rape-induced pregnancies supposedly
treated in Bosnian hospitals and reported by
Bosnian government authorities and Western
journalists.

The general lack of follow-up on the rape
allegations is in stark contrast w the lone ac-
count of French journalist Jérome Bony, who
described in a February 4, 1993, broadeast on
the French television program “Envoyé
Spécial” his trek o Tuzla, notorious for its
concentration of Muslim rape victims:

When I was at 50 kilometers from Tuzla I was
told, “Go to Tuzla high school ground [where]
there are 4,000 raped women.” At 20 kilometers
this figure dropped to 400. Az 10 Lilometers only
40 were left. Once at the site, I found only four
women willing to testify.

At the height of the rape story, media gull-
ibility reached new levels. In mid-February
1993, the Associated Press, citing only a Bos-
nian government source, reported alleged can-
nibalism by starving Muslims in eastern Bosnia.
The story achieved instant headlines in the
United States. Receiving litde if any play,

167,




i,

FOREIGN POLICY

however, was the vigorous denial the following
day by U.N. officials in Bosnia, who rushed to
the scene of supposedly starving villagers and

* discovered them still in possession of llvesuock

and chickens.

In its effort to force Western mlhtary inter-
vention, the media also critically neglected w
report essential details about the 17-hour de-

_ bate last May that led to the Bosnian Serb

parliament’s rejection of the Vance-Owen plan.
No fewer than 50 reports were filed on the
Associated Press and New York Times wire
services in the 18-hour period following the
final vote by the Bosnian Serb parliament, but
only one of them attempted 2 minimal descrip-
tion of the actual debate. So Western readers
never learned why the Bosnian Serbs were so
opposed to the plan. Among their objections
were the following:

* The plan’s narrow umbilical connection
between Serbia and Serb-populated territories
adjacent to Croatia and within Bosnia was not
a defensible, long-term proposition.

+ Some 460,000 Bosnian Serbs would end
up in Muslim provinces and 160,000 Bosnian
Serbs would be located within Croat provinces.

* Of a total of $31.4 billion in idendfied
assets in Bosnia-Herzegovina, the Vance-Owen
plan apportioned $18 billion to Muslims, §7.3
billion to Croats, and $6.1 billion to Serbs.

* None of the known deposits of bauxite,
lead, zinc, salt, or iron would be given to the
Bosnian Serbs.

* Qut of 3,900 megawatws in electrical
generating capacity, Muslims would receive
1,765 megawatts, Croats would receive 1,220
megawatts, and Serbs would receive 905

megawatts. (All 10 hydroelectric plants would |

essentially be under the control of Bosnian
Croats.)

¢ Of the 920 rotal kilometers of railway
lines, 500 would pass through Muslim
provinces, 260 through Croat areas, and 160
through Serb-controlled lands.

* Only 200 out of 1,200 kilometers of
improved roadways would lie within Bosnian
Serb jurisdictions.

* Bosnian Serbs would have been required
to relinquish or would have otherwise lost
nearly 24 per cent of the land they have held

168.

PP
_—

LR

2 ek 2

e i

Brock

for generations.
Awlkward Realities

“The mauling of Sarajevo—the worst single
crime against a community in Europe since
Auschwitz—cannot be watched impassively
night after night on television news bulletins,”
as Robert Fox of the London Daily Telegraph put
it. That was the general image. But another
side of the story deserved more attention.

As early as July 1992, senior Western
diplomats had stated publicly that Bosnian
Muslim forces in Sarajevo were repeatedly
provoking Serb shelling of the city to trigger
Western military intervention. But few wire
stories from Sarajevo bothered to establish that
the almost daily artillery barrages and ceasefire
violations were not always started by Bosnian
Serbs, who often, officials said repeatedly, were
returning fire from Muslims who had fired on
Serb targets and neighborhoods first. Without
making such distinctions, stories implied that
the Serbs were alone to blame for the “siege of
Sarajevo.” Also, U.N. observers were positioned
primarily to detect artllery actions by Serbs,
raising questions about the volume of non-Serb
artillery fire, which was often observed to be
almost as intense as Serb shelling.

Kosevo Hospital in Sarajevo was 2 favorite
backdrop for television journalists who, when
the hospital’s water supply was interrupted
because of the shelling, eagerly awaited the first
birth without water in the maternity ward.
Once they got their pictures, the Western film
crews dismantled their cameras and returned w
the nearby Holiday Inn, where hot water was
abundant. Unreported was the fact that on
their exit from the hospital they had to avoid
tripping over a shielded Bosnian army mortar
emplacement that was never identified as the
probable reason why Serbs sporadically fired at
the hospital.

Countless news stories rarely heeded state-
ments from U.N. officials that Bosnian Muslim
units frequently initiated their own shelling of
Muslim quarters of the city as well as Serb
neighborhoods. For instance, on March 23,
1993, Major Pepe Gallegos of UNPROFOR in
Sarajevo described the previous day’s exchanges:
“There were 341 impacts recorded—-l33 on the

169.




FOREIGN POLICY

Serbian side and 208 on the Bosnian side with
82 artllery rounds, 29 mortar rounds and 22
tank rounds hitdng the Serbians; and 115

artillery, 73 mortar and 20 tank rounds hitting

the Bosnians.”

It was a rare exception to the media’s usnal
tilt when, on July 22, 1992, the Guardian
reported UN. commander MacKenzie's
reacion to attacks on civilian targets in
Sarajevo: “Mortars are set up beside hospitals,
artillery beside schools, mortars and other
weapons are carried in ambulances. I've never
seen the Red Cross abused like that, on both
sides.” Such reports seldom appeared in the
American media, which may explain some
dramatic differences in the public perspectives
about intervention between Europe and the
United States.

French general Phillipe Morillon, following
his relief as commander of UNPROFOR in late
June 1993, emphatically blamed the Bosnian
Muslim government for failing to lift the siege
of Sarajevo. In an interview with the Prague
daily Lidove Noviny, Morillon said the Bosnian
regime wanted to keep Sarajevo a focal point
for world sympathy and repeatedly refused to
allow UNPROFOR to achieve a ceasefire,

By mid-1993, the ability to tell the Serb side

of the story was gone, as some observers
recognized. “The Serbians have much o say
and as yet have had virtually no opportunity to
do so,” argued Mary Hueniken in the Londen
Free Press. “Sanctions slapped on Serbia prevent
it from hiring a PR firm to help it put its two
cents in,” reported the June 7, 1993, issue of
O’Duyer’s Washington Report, a public relations
and public affairs publication that monitors the
' PR industry in Washington.
As 2 result, Serbs, though surely guilty of numer-
ous atrocities, have been pilloried in the press.
Reporters, meanwhile, cheer on the out-gunned
Bosnians, who undoubtedly have their own skele-
tons in the closer, and give Croatia, which wants
to carve up its own chunk of Bosnia, a free ride.
The U.S. public won’t get a clear picture of what
is really happening in the Balkans until Serbia is
allowed to present its case through PR.

The tentative media self-criticism that has
emerged so far has focused superficially on
television coverage of the Yugoslav civil war.

170.

‘§
i
i

Brock

According to the Center for Media and Public
Affairs, a nonprofit research organization in
Washington, for the first three months of 1993
the major networks aired 233 stories on Bosnia
during prime-time news, as opposed to only
137 stories on President Bill Clinton’s eco-
nomic plans.

Similarly, Marc Gunther, of Knight-Ridder
Newspapers, noted the “depressing regularity”

- of ABC’s “World News Tonight” broadcasts

about Bosnia. “Is ABC doing too much with the
story, or are its rivals not doing enough? And
what accounts for the different approaches?” he
wrote. Gunther’s story was based on the Tyn-
dall Report, which monitors evening newscasts.
It found that ABC’s Yugoslav war reporting had
“provided 301 minutes of coverage, compared
with 179 for NBC’s ‘Nighdy News’ and 177 for
the ‘CBS Evening News’ during the 11 months
that ended in March.”

“In 1992, excluding the election, the most
covered story on ABC was the Balkans,”
Gunther continued. “CBS’s top story was the
Los Angeles riots, while NBC devoted the most
minutes to Somalia. ABC's ‘Nightline,” mean-
while, has devoted more than a dozen programs
to the Balkans since last year, many consisting
entirely of reporting from the scene of the
fighting.” The analysis suggested a special ABC
commitment to the Bosnian war. Gunther
noted that Roone Arledge “has a personal
connection to the war because, as president of
ABC Sports, he produced coverage of the 1984
Winter Olympics in Sarajevo. Last year, David
Kaplan, a producer for ABC’s ‘PrimeTime Live,’
was killed by a sniper’s bullet while preparing a
report on the war.” Gunther also underlined
Peter Jennings’s “personal convictions on
Bosnia” and his admonitions that the world
community had failed to ease the suffering
there. An ABC spokesman, contacted for
response, said Gunther and the Knight-Ridder
story were “right on the money.”

In ABC’s case, the motive for its coverage may
be easy to find. But that is not the case for
many other news otganizations. In the wake of
the negligence and pack journalism that have
distorted the coverage of the Yugoslav civil war
to date, the media would be well-advised o
gaze into their own mirrors and consider their

171




FOREIGN POLICY

dubious records. At some point, historians or
an official international investigation will deter-
mine the true culpability of all the actors in the

- Yugoslav tragedy. Bur one of those actors is the

press itself. In Bosnia, where major govern-
ments had few intelligence assets and where the
role of international public opinion was central,
it was critical that the news media report with
precision and professionalism. Instead, the
epitaph above the grave of objective and fair
reporting in the Yugoslav war probably will be
written with the cynicism conveyed in an inter-
nal memorandum of April 19, 1993, from a
cartoonist to his syndicate’s editorial-page
edivors:

I was SKEDed earlier today for a cartoon on the

'Rodney King verdict to be faxed out this after-
noon. However, given the racial and legal com-
plexities of the case we have decided that such an
issue is best left unaddressed in the uncompromis-
ing language of an editorial cartoon. I will be
sending a cartoon on the war in Bosnia instead.

172.

o b Y R

G b i B A A M L 50 e 3 B T

s i e e et tp e o el

MISREADING
THE BALKANS

The Balkan Express: Fragments from the
Other Side of War

by Slavenka Drakulié

146 pages, New York: W.W. Norton and

Company, $19.95

The Fall of Yugoslavia: The Third Balkan
War

by Misha Glenny

194 pages, New York: Penguin Books,
$10.00 (pbk.)

A Wimess to Genocide: the 1993 Pulitzer
Prize-Winning Dispatches on the “Ethnic
Cleansing’’ of Boenia

by Roy Gutman

180 pages, New York: Macmillan, $12.00
The Destruction of Yugoslavia: Tracking the
Break-up 1980-92

by Branka Magas

366 puages, New York: Verso, $64.95;
$19.95 (pbk.)

Le Nettoyage Ethnique: Documents Histor-
iques sur une Idéologie Serbe

by Mirke Grmek, Marc Gjidara and Neven
Simac

340 pages, Paris: Fayard, Fr 120 (pbk.)

The Other Balkan Wars: A 1913 Carnegie
Endowment Inquiry in Retrospect with a New
Introduction and Reflections on the Present
Conflict by George F. Kennan

418 pages + maps, Washington: Carnegie En-
dowment for International Peace, $15.95

by Ivo Banac

In his polemical classic “On the Malice of
Herodotus,” Plutarch distinguished between the
artstry of Herodotus, which he found charming
and even skiliful, and what he regarded as

IVO BANAGC &5 fﬂgfw of Soutbeast European bistory
and master of Fiersom Coigta}’de U’:m?pmi . He is
currently editor of the journal East European Politics
and Societies and editor of the book Eastern Europe
in Revolution (Cornell University Press, 1992).

173.




