Lessons from Russia
A Neo-Authoritarian Media System
B Jonathan Becker

ABSTRACT

B This arcicle seeks to answer two interretated questions: where does press
freedom stand in Russia more than 15 years after Mikhail Gorbachev's
policy glasnest began? and, what does Russia’s media transformation rell us
about our understanding of mass political media systems? It is argued that
while the Russian media are suffering under the presidency of Vladimir
Putin, circumstances are in no way as dire as in the pre-Gorbachev Soviet
period, nor even as bad as some journalists’ rights organizations would
have it. By using comparative analysis, and incorporating political science
literature that offers typologies of non-democratic systems of governance,
the article demonstrates that contemporary Russian media find much in
common with authoritarian regimes across the world and are not 5w/ generis
as some have argued. In the process, the author attempts to resurrect some
of the imporrant distinctions made in Siebert et al.’s much maligned Four
Theorier of the Press, particularly the role of the state as the leading threat
to media freedom. The author also argues for the need to distinguish more
clearly berween different types of non-democratic mass political media
systems. [

Key Words Four Theories, media, neo-authoritarian, Putin, Russia

The Putin era has not been a good one for the Russian media. Russia is
one of five countries on the International Press Institute’s Watch List of
countries ‘endangered with becoming repressive’ (International Press

Jonathan Becker is Dean of International Studies and Assistant Professor of
Political Studies at Bard College, 30 Campus Road, Annandale, NY 12504,
USA. {email: jbecker@bard.edu]

Eunropean Jowrnal of Communication Copyright © 2004 SAGE Publications
(Lendon, Thousand Qaks, CA and New Delhi) www.sagepublications.com,
Vol 19(2): 139-163. {10.1177/0267323104042908]

- R el

139



EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 18(2)

140

Institute, 2003). President Purtin made the Committee to Protect
Journalists” ‘Ten Worst Enemies of the Press’ list for 2001, joining an
ignominious group including Iranian spiritual leader Ayarollah Ali
Khamenei, Liberian president Charles Taylor, Zimbabwe’s president
Robert Mugabe and Cuban leader Fidel Castro (Committee to Protect
Journalists, 2002). In its 2001 annual report, the media rights
organization Reporters sans Frontieres described Putin's anti-media
actions as 'too grotesque to be true’, and they named him one of the
world’s ‘predators of press freedom’ (Reporters sans Frontitres, 2002).
The same organization’s Worldwide Press Freedom Index ranks Russia
121st out of the 139 countries evaluated, placing it behind such freedom-
challenged countries as Sudan, Kazakhstan and Uzbekistan and only
marginally ahead of the notorious media wastelands of Belarus and Iraq
(Reporters sans Frontigres, 2003a). In its annual report on press freedom
in 2003, Freedom House lowered its rating of Russia from partly free’ to
‘not free’ (Freedom House, 2003).

Does this mean that the Russian media are no better off than during
the Soviet period? This article seeks to answer two interrelated questions:
where does press freedom stand in Russia more than 15 years after
Mikhail Gorbachev's policy glasnost began? and, what does Russia’s media
transformation tell us about our understanding of mass media systems? In
answering these questions, I argue that while the Russian media are
suffering under the presidency of Vladimir Pucin, circumstances are in no
way as dire as in the pre-Gorbachev Soviet period, and perhaps in a better
state than the ‘predators’ lists and rankings might suggest. At the same
time, it is argued that the press system under Purin has regressed and
that Russia has failed to consolidate the nascent democrartic media system
that began to emerge under former Soviet leader Mikhail Gorbachev and
Russia’s first president, Boris Yeltsin. To clarify where the Russian media
system stands under Putin I attempt to resurrect some of the key
distinctions made in Siebert et al.'s seminal, but much maligned, Fozr
Theories of the Press (1956), refining some of the authors’ arguments by
incorperating more recent political science literature that examines
political regimes. In doing so I attempt to reintroduce the state as the
primary actor in mass political media systems.'

Media systems: Russian lessons looking back and looking forward

There are three primary, but ovetlapping, approaches to analysis of the
Russian media. One approach seeks to focus on events in Russia itself
since the advent of glasmosz, describing and evaluating changes and



BECKER: LESSONS FROM RUSGSLA

analyzing their implications for Russia's political and social development.
These studies cover a wider range of issues, including the legal structure
of Russian media, the continued role of the state, the impact of the
market on journalism, practices of Russian journalists and news habits of
the Russian public (Belin, 2001; McNair, 2000; Richter, 2001; Varta-
nova, 2001; 1. Zassoursky, 2001; Y. Zassoursky, 2001). Some focus on
narrower issues, like television and local media (Mickiewicz, 1999;
Pietilainen, 2002). Some, alcthough I would argue not enough, employ
various forms of content analysis to draw conclusions (see Becker, 2002;
Mickiewicz, 1999; European Institute of Media, 2000c; Qates, 2000,
White et al., 2002).

The second, but related, approach attempts to use the experiences of
other countries to help ground the analysis of Russia and Central and
Eastern Europe. Thus, in the early 1990s, Splichal, writing primarily
about East Central Europe, discussed the ‘Italianization’ of the media.
However, in this context he was referring more to the politicization of
media and the integration of media and political elites, as opposed to the
dominance of the media by one person or political coalition. Thus,
the comparison with Russia is not as salient (Splichal, 1994: 145-6;
Sparks, 1998: 178; Reporters sans Frontiéres, 2003b). Smaele, on the
other hand, compares the situation in Russia to that in the US and
Western Europe and argues that there appears to be emerging an
‘indigenous Russian (Eurasian?) media system' which will be distinct in
hteing with Russia’s unique heritage. While Smaele’s comparative
approach is useful, I would argue that Russia has more in common with
other countries (not in Western Europe or North America) than Smaele
suggests (Smaele, 1999: 178).

The third approach, which will be the primary focus of this article,
is to use the Russian experience to re-evaluate or reframe arguments
concerning media in advanced industrial democracies. The Russian
experience, it is argued, helps to ‘internationalize’ and ‘de-westernize’
media theory. In real terms, this means acknowledging, in Nerone's
words, that ‘the possibility of authoritarianism in communications is
present wherever the authority of power exists and is exercised to limit or
suppress or define people's thoughts or expressions’ (Nerone, 1995: 38).
Specifically, authors like Sparks, Reading, Downing and Nordenstreng
look to the Russian and East European experience to confirm the
malevolent influence of commercial/private capital on the media. In chis
view, the power of the state and the power of private capital have an
equivalent (and negative) effect on the health of Habermas’s public sphere
(Downing, 1996; Sparks, 1998, 2000; Nordenstreng, 2001). This view

14



EUROPEAN JOURNALOFCOMMUNICATION 19{2)

142

sees ‘systemic continuity' between new and old (Nordenstreng, 2001:
221). The commodification of journalistic outputs and the ensuing
tabloidization of content and shoddy journalism practices have left the
East only marginally becrter than when under Communism. To the extent
that there has been change, it has been modest and incremental

(Nordenstreng, 2001: 220-1). As Sparks argues,

The media before the fall of communism were large-scale, hierarchically
organized, bureaucratic establishments in which there were elaborate
procedures for ensuring acquiescence to the will of the directorate. The
media after the fall of communism are large-scale, hierarchically organized,
bureaucratic establishments in which there are elaborate procedures for
ensuring acquiescence to the will of che directorate, (Sparks, 2000: 45)

A corollary to this understanding of change, and implicic in Sparks’s
and Nordenstreng's arguments, is a re-evaluation of the Communist pasc.
Looking backward, it is asserted that there was only a marginal difference
between media in Eastern Europe and the former Soviet Union and that
in Western Europe and North America. As Downing argues in his book
focusing on Hungary, Poland and Russia: ‘the difference between the
media—power structure relation in authoritarian regimes and contempor-
ary liberal democratic regimes is not of the order of night and day, as per
the classical Four Theories of the Press approach, but rather night and
twilight' (Downing, 1996: xiii), The Sovier media system in the late
Brezhnev era was even closer to that in liberal democracies, a form of
‘late twilight' distinct from che Stalin totalitarian past (Downing, 1996:
xvii, note 11).

This predominant analysis, as the passage from Downing demon-
strates, is often accompanied by a pillorying of Fowr Theories. The work
offers four normative theories of the press: 'authoritarian’, ‘libertarian’,
‘social responsibility’ and *Soviet Communist’, which are distinguished by
differences in purpose, control and ownership (Siebert et al., 1956: 2).
There are cerrainly some significant flaws in Siebert et al’s analysis,
particularly the focus on underlying ‘philosophic and political rationales’
(‘theories’} and normative consequences instead of on operational distinc-
tions (Siebert et al., 1956: 1-2), But writers have so sought to discredit
Fonr Theories that they have thrown out the baby with the bath water, It
should be expected that a book written in 1956 will have flaws, but
critics seem to go too far. Indeed, authors seem to compete to trash the
book with the most resounding rhetorical flourishes. Sparks wins
the contest, declaring chat the book ‘provides no insights whatsoever
into the past, present or furure of the media systems of post-communism,



BECKER: LESSONS FROM RUSSIA

. . . It was plain wrong . . . and should be relegated forthwith to the
gloomiest recesses of the Museum of the Cold War’ (Sparks, 1998: 179).
More humbly, Nordenstreng laments the fact that book has been
translated into Russian (Nordenstreng, 1999: 146).

What these authors and others seem to miss is that within the
theoretical and normative descriptions offered by Siebert et al. are
important distinctions among structures of mass political media systems,
particularly the methed and scope of state control over the media, that
remain relevant today. These distinctions are useful in determining
different forms of non-democratic media systems throughout the world
and, importantly for our concern, differences between the Soviet press and
the Russian press today. In chis article, I atctempt o build on Four Theorées
with reference to the many single-state studies of Russia and by using
comparisons with the experience of other countries.?

Toward a view of mass political media systems

Before proceeding to address the Russian and Soviet press, we must ask
why we need to draw systemic distinctions between mass political media
systems. There are three primary reasons. First, the analytic utility of
single-state studies is limited. As Juan Linz argues about political
systems, ‘we cannot be satisfied with even the best descriptive studies of
political life in a particular society at a particular time . . . we feel the
need to reduce the complexity to a limited number of types sufficiently
different to take into account the variety in real life but also able o
describe those elements that a certain number of politics share’ (Linz,
1975: 176). I would argue, for example, that what is emerging in Russia
is not uniquely Russian, as Smaele argues. It may be true that che Russian
mass political media system is different from media systems in
contemporary Western Europe and Norch America, but that does not
mean that Russia is su/ geweris. Moreover, by using comparative analysis
we can move beyond vague metaphors: if we were to embrace Downing's
metaphor of ‘twilight’, ‘late twilight’ and ‘night’, one wonders where the
Putin-era press belongs: mid-twilight?

A second reason to revisit cypes of media systems is chat che
distinctions among non-democratic systems are probably the least
developed area of thought for those who study media and politics, This
view that there is an insufficient understanding of non-democratic media
systems is even shared by those who criticize Four Theories (Nordenstreng,
1999: 1530). The problem extends beyond those who study Russia
and Eastern Europe. I would disagree, for example, with Gunther and

143



EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 18(2)

144

Mughan who, following Juan Linz, assert that ‘the institutional relation-
ship between the media and the state does not vary substantially from one
non-democratic regime ro another’ (Gunther and Mughan, 2000a: 3-5;
Linz, 1970: 266).> As is argued in this article, there are imporrant
distinctions between totalitarian and authoritarian press systems, particu-
larly with regard to the degree of relative autonomy vis-a-vis the state,
the breadth of negative and positive control, the degree of pluralism
and the mechanisms of control, not to mention ideclogical context. To
suggest that the two are one and the same would lead to the erroneous
conclusion that there is no substantive systemic difference between the
press in the Soviet Union and present-day Russia. The need for such
distinctions is, ironically, confirmed by the very interesting contributions
that Downing and Sparks make about the differences between countries of
the Warsaw Pact prior to the fall of Communism (Downing, 1996;
Sparks, 1998: 38.). However, instead of attempting to use their insights
into samizdat and the penetration of foreign radio and television signals to
contribute to new understandings of non-democratic systems and the
liberalization process, they use them primarily to discredit Fowr
Theories.

The need for distinctions berween media systems, particularly non-
democratic media systems, is further underscored by a number of wide-
ranging empirical studies. Freedom House’s 2003 survey of press freedom
ranks 78 countries ‘free’ but 115 ‘partly free’ or ‘not free’ (Freedom
House, 2003). Reporters sans Fronti®res sees nearly half the countries in
the world in ‘serious’ or ‘very serious’ trouble vis-a-vis freedom of the
press (Reporters sans Frontigres, 2002). Those who study political mass
medta systems are in the same position as were political scientists
studying regimes a number of years ago: the divisions of media systems
into two (for Gunther and Mughan, authoritarian and democratic) or even
four (in Four Theories) is not sufficient to caprure important distincrions
which are analytically significant (Linz and Stepan, 1996).

A final reason to revisit distincrions between media systems is that
they may have implications for the ‘transition’ process that has occurred
in the post-Communist region. According to the most recent Freedom
House survey, the only three countries of the former Soviet Union to be
classified as ‘free’ are Latvia, Lithuania and Estonia. These three were the
last to be incorporated into the Soviet Union, more than two decades after
its creation. They also have a useable democratic past. Only two of the
remaining 12 ‘'new’ post-Soviet countries are considered ‘partly free’ and
10, including Russia, are 'not free’. On the other hand, six of the 12
countries of Central and Southeastern Europe are classified as ‘free’, with



BECKER: LESSONSFROMRBUSSIA

the rest considered as ‘partly free’. The numbers look better if we factor
out the former Yugoslavia, which lost considerable time because of the
wars, Given the difference in outcomes, it behooves us to find out if there
is some link between the pre-transition circumstances of the press
systems and outcomes.

Typologies of media systems

This article is not the place to develop a full typology of media systems.
However, through the prism of mass political media systems we refine
our views about developments in Russia over the past 20 years. The
primary focus will be on Russia as a nep-authorirarian system. However,
since one of the main pillars of our argument is that the contemporary
Russian system is not democratic, and that cthere are substanrial
differences between the Soviet system, the current Russian system and the
systems which exist in Europe and North America, it will prove
analytically useful to define what we mean by democratic mass political
media systems. In our analysis of democraric and non-democratic media
systems we regularly refer to a number of characteristics that are defining
features of media systems, including access to media, ownership
structures, appointment of personnel, relative autonomy from the state,
negative and positive control of press content, pluralism, the role of
ideology and legal protections,

Democratic media systems

The concept of a democratic mass political media system examined here
relies, like the work of Gunther and Mughan, on more procedural notions
of democracy (Gunther and Mughan, 2000b: 422), The ‘procedural’ or
minimalist approach focuses on the relationship between citizens and
elected officials and is based on the work of democratic theorists, such as
Joseph Schumpeter and Robert Dahl, and experts in political transitions,
like Juan Linz, Philippe Schmitter and Alfred Stepan. From this
perspective ‘Modern political democracy is a system of governance in
which rulers are held accountable for their actions in the public realm by
citizens, acting indirectly through the competition and cooperation of
their elected representatives’ (Schmitter and Karl, 1991: 76).

In rranslating this view of democracy into a democratic mass
political media system, we can argue that it is the responsibility of a
mass political media system to provide information to citizens ro
participate in processes of governance. As Gunther and Mughan have
argued,

145



EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 19(2)

146

It is {the media’s] responsibility . . . to maximize the opportunities for
citizens to make political decisions and cast ballots on the basis of informed
choice — retrospectively about the extent to which the government has kept
its promises in office, and prospectively, about how rival candidates will act
if {re) elected. (Gunther and Mughan, 2000b: 422)

In such a system, the population must have access to the media; there
must be a significant degree of pluralism in all media, either internal or
external; the press should reflect different views and ideologies; and the
press must not be under the control of the state or under the control of
such a limited number of private owners that pluralism is limited,

In light of recent research on mass communications systems, a few
comments on this are in order. First, cthe fact that a system can be
considered democratic does not mean that it is devoid of problems. A
number of recent studies have demonstrated difficulties wich mass
political media systems in the West, particularly the US. Problems that
have been identified include increasing ‘soft news and infotainmenc,
stultifying notions of objectivity, overreliance on ‘official sources’ and
excessive cynicism. Many of these phenomena are linked to the growing
media concentration in corporate hands and cumulatively, they are
hypothesized to have a negative impact on civic engagement (Bagdikian,
1997, Bennett, 2002; Capella and jamieson, 1997). This author shares
these concerns, particularly as they relate to the media in the US.
However, many of the problems identified are not essential wo a
democratic mass political media system. They implicitly and explicitly
are linked wicth ‘maximalist’ notions of democracy that celebrate civil
society and direct citizen involvement. 1 would argue that these concerns
generally reflect the gualizy of democracy, or the democratic mass political
media system, not its existence (Gunther and Mughan, 2000b: 422). It is
possible that one day corporate concentration will lead us to a new
paradigm of undemocratic media, but I do not believe we are there
yet.

Second, the preceding arguments focus largely, but not exclusively,
on the potential malevolent role of the state. There are good teasons to
consider the state, as opposed to other forms of power, as the primary
threat to media, For one, the state has hisrorically been the primary actor
in limiting press freedom. The great writers of the Enlightenment, such
as Milton, Mill and Erskine, who formed the primary arguments that
serve to justify freedom of speech and the press, all highlighted the need
for freedom from the state. Moreover, as | argue in my recent review of
the annual reports of Freedom House and three journalists’ rights
organizations, the state contrinues to serve as the primary agent limiting



BECKER: LESSONS FROM RUSSIA

press freedom and promoting viclence toward the media: ‘in the
overwhelming number of cases where perpetrators can be identified, it is
the state that has committed or facilitated aces of violence and repression
against journalists’ (Becker, 2003: 110). Whar becomes clear is that
freedom from the state, or, more specifically, the press’s relative autonomy
from the state, is a necessary precondition for press freedom. The state can
be the owner of the press, as is the case in public broadcast systems, bur
there must be institutions which preserve a reasonable degree of
autonomy to fulfill the information criteria articulated by Gunrher and
Mughan,

Third, the obsession of critics with the market as the other form of
negative ‘power’ may be overstated, even when there is commercial
concentration. As Gunther and Mughan argue, ‘Concentration of owner-
ship . . . need not necessarily impair cthe impartiality achieved through
media pluralism since it is not incompatible with the articulation of
divergent, sometimes conflicting, political views both within and
between media empires’ (Gunther and Mughan, 2000b: 422). Indeed,
Mickiewicz has asserted that in pre-Putin Russia media concentration
strengthened the capacity of commercial stations o ‘compete with, and
challenge governmentally managed news’. It was the commercial stations
‘large enough and strong enough’ that maintained ‘a comprehensive
newsgathering and broadcast capacity that best fulfills the medium’s
public service obligations’ (Mickiewicz, 2000: 118-20). In a similar vein,
Sukosd notes that in Hungary foreign ownership has made private
publications ‘independent of political interference’ (Sukosd, 2000: 152).

Russia as a neo-authoritarian media system

In the Purin era, the Russian state has increasingly interfered with media
autonomy. One would not want to romanticize the Yeltsin presidency, for
Yeltsin was not averse to using levers of government power to threaten
opposition media. However, either by conviction or because his creden-
tials as a reformer were so fundamentally intertwined with media
freedom, Yeltsin was ultimately a supporrer of a free press. As Masha
Gessen, a journalist for the [rogi magazine and a victim of Putin’s attack
on the Media-Most empire, argued,

. . the editors-in-chief of Russia’s various national media ook comfort in
the fact that, to Yeltsin, media freedom was a baseline value. . . . Yeltsin
replaced Communist ideoclogy with a supremely simplified version of
democracy thar boiled down to two tenets: He could not abide Commu-
nists, and he supported freedom of the press. (Gessen, 2000: 17}

147



EUROCPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 18(2)

148

The press under Gorbachev and Yeltsin made subsrantial gains
compared with the pre-glasnost era. During the period prior to Putin's
ascendancy there was pluralism in print and on television, criticism of the
government, patticularly on issues such as corruprion and Chechnya, and
relatively lictle government control over the press, including media in
which the state maintained a controlling financial interest. On the eve of
Putin’s rise to the leadership of Russia, McNair wrote of the media:

There is in Russia roday a real public sphere through which ordinary people
can learn about and participate in political debate. The current generation
of Russian poliricians may be largely incompetent and hugely corrupt, burt
their activities are frequently exposed to critical scrutiny in the public
domain where citizens can make their judgments. (McNair, 2000: 93)

Russia appears to have had a nascent, albeit unconsolidated, democratic
mass political media system. However, there were always warnings.
Mickiewicz, writing at roughly the same time, lauded the autonomy of
the press, particularly television, but warned rthat the autonomy was
‘fragile because it is neither institutionalized nor supported by a strong,
independent, and impartial judiciary’ (Mickiewicz, 2000: 118}).

As the restimony of the journalists’ rights organizations cited at the
beginning of this article indicates, her warning proved prescient.
Alchough Putin has spoken of media freedom as ‘one of the cornerstones
of demacracy’ and asserted that ‘if we don’t have a free mass media, we
shall very soon slide back into the past’ (Communication Law in Transition,
1999), other statements suggest that his support of media autonomy is
shallow. In his state of the nation address in June 2000, he divided the
media into state (gossudarstveniye) and anti-state (anti-gossudarsrveniye) and
attacked private owners for turning media into ‘mass misinformartion
outlets” and ‘into a2 means of struggle against the state’ (Coalson, 2000;
Albats, 2001). Putin's views are reminiscent of Gorbachev's, who spoke
frequently of the importance of press freedom but who, at che same time,
believed fervently that the press should support him and his reform
programme. Putin appears to believe that the press should support his
efforts to bring ‘order’ back to Russia by strengthening central
institutions. In this vein, his spokesperson Sergei Yasterzhembsky told
journalists from the daily Nezavisimaya Gazeta: “The media should take
into account the challenges the nation is facing now. When the nation
mobilizes its strength to achieve a goal, this imposes obligations on
everybody, including the media’ (quoted in Whitmore, 2000). Ironically,
it appears that Purin might ultimately have a greater opportunity to
curtail the press than did Gorbachev, who often harangued the media but




BECKER: LESSONS FROMRUSSIA

who, particularly from 1989 onwards, found it increasingly difficult, due
to divisions in the leadership and decay in the party apparatus, to rein in
the media that he had played such an important role in liberating. One
must be careful not to overly personalize politics in any political system.
However, in a country where there is a tremendous concentration of
power within the executive branch, and where legal institutions are weak
and often incapable of serving as an effective check on government, the
views of the president and his associates in the executive are of the urmost
importance (Shevtsova, 2001). Moreover, what has taken place has not
simply been idle chatter. The Putin administration has taken, or
consented to, a series of steps that have either directly challenged
independent media or contributed to an environment of instability.

The Russian press under Putin can best be understood as a neo-
authoritarian media system. Neo-authoritarian media systems fall into a
broad rubric of authoritarian (as opposed to totalitarian) systems that
have predominated historically and still are the most prevalent world-
wide. As in traditional authoritarian systems, such as Salazar’s Porrugal,
pluralism in the media is tolerated, but there are limits, particularly on
issues that are of cenrral imporrance to the regime, such as national
security and elections (Seaton and Pimlotr, 1980). As was the case in
Franco's Spain, in many Latin American dictatorships and in most of the
countries of the former Soviet Union, the media is also used by the center
of political power as a weapon to attack political enemies (Belin, 2001:
331-2; Freedom House, 2003). Under a nec-authoritarian system, state-
owned media have limited autonomy, and appointments to key positions
are linked to political loyalty. Access to the media may be open and
private ownership may be tolerated, but other mechanisms are used to
control messages. Subsidies, rargeted tax advantages, government adver-
tising and other forms of assistance are used to promote support. To
silence critics, the state does not resort to pre-publication censorship so
much as economic pressure through selectively applied legal and quasi-
legal actions against owners, as well as broadly worded laws which
prescribe criminal and civil penalties for journalists concerning such
issues as libel, state interests, national security and the image of the head
of state (Becker, 2002: 168—70; Price and Krug, 2000). The neo-
authoritarian media system also has a weak judiciary that may be pliant
to the interests of the political leadership, or which may have difficulty
in ensuring that its mandates are enforced. At its worst, the regime
uses, condones or tolerates violence against opposition journalists and
editors. One of the goals is to create uncertainty among journalists and,

148



EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 19(2)

150

through that, seif-censorship, the most common and importanc limit on
journalistic activity.

Where neoc-authoritarianism is somewhar different from more
traditional authoritarian systems is the context of the spread of democracy
and the strategic use of the communicative power of television. While
some of the elements of a democraric mass political media system are
tolerated, giving the appearance of democratization, there are funda-
mental limits to media autonomy. What particularly distinguishes the
neo-authoritarian system is the bifurcation between broadcast and print
media. In neo-authoritarian systems, the state asserts the capacity to
control broadcast media, particularly television, because it is perceived
to be the most important medium through which to communicate with
the population. Because television is often the most important means of
communication, particularly in countries like Russia, where there have
been significant economic difficulties and the popularion’s purchasing
power significantly curtailed, the government’s capacity to exert negative
and positive control over televised coverage of imporrant issues limits
meaningful pluralism and undermines the capacity of citizens to ‘make
political decisions and cast ballots on the basis of informed choice’
(Gunther and Mughan, 2000b: 421). The unique feature of the neo-
authoritarian media system is chat while there are tight reins placed on
television, there may exist, in spite of periodic harassment, violence and
closures, a vibrant print media that is independently owned (by
individuals, parties, or foreign corporations), relatively autonomous,
accessible to the population and highly critical of the regime. Perhaps the
best example of neo-autheritarianism is in Zimbabwe, where the state
monopoly over broadcast media and harassment of independent print
media are standard bur where, prior to the extreme crackdown of the past
year, the print media still functioned as a significant check on
government (Article XIX, 1998, 2002).

Putin’s Russia

As far as Putin’s Russia is concerned, the neo-authoritarian media system
is to democraric political communication what Putin’s ‘managed democ-
racy’ is to democracy: formal democratic institutions may appear to exist
but they are rorten at their core. As Lipman and McFaul have argued, the
state’s effort to control all major television stations is the most obvious
manifestation of the shift from democracy to managed democracy
(Lipman and McFaul, 2001: 116). The main ways in which the Putin
era’s neo-authoritarian press differs from a democratic media system are in



BECKER: LESSONSFRCMRUSSIA

the areas of autonomy, legal protections, control of content and
pluralism.

The Russian state under Putin has made regular encroachments on
the autonomy of private media, particularly broadcast media. The most
significant action under Putin was the attack on the Media-Most empire
of Vladimir Gusinsky. Through the selective application of rax and
criminal law, including the invasion of Media-Most premises by hooded
and heavily armed tax police, the direct pressure of the Ministry of Press,
Radio and Television and boardroom intrigue, Media-Most collapsed. The
impact was devastating: NTV, the leading source of non-state broadcast
news and the only station with a national reach that was not state-owned,
fell into the hands of the government-controlled energy giant Gazprom.
The circumstances surrounding Media-Most are complex, but it would be
difficult to argue that what took place was not an assaulc on press freedom
(Lipman, 2001: 20). The artack on Gusinsky reeked of revenge for the
editorial views expressed by Media-Most entities. Few would argue that
the government would have taken such an uncompromising approach had
Media-Most supported Putin in the 2000 presidential elections and taken
a less critical view of Russian military actions in Chechnya. Even fewer
would accept Putin’s steadfast disavowals of prior knowledge of the anti-
Gusinsky activicies (Belin, 2002: 149). The timing, form and tenacity of
the government actions sent a chill through non-state media, contribue-
ing to uncertainty and, no doubt, self-censorship. Such sentiments were
only heightened by the subsequent attack and closure of TV-G, the
independent station with the largest national reach after NTV (Radio
Free Europe/Radio Liberty, 2002). To ensure a clean sweep, Putin also
took steps to reassert state control over the content of stare-owned ORT,
taking it away from one-time ally but potential Putin rival Boris
Berezovsky (European Insticute of Media, 2000b).

The attacks did not end there, While in keeping with the neo-
authoritarian approach, television was the main target, newspapers that
have criticized the government have been regularly harassed by tax
inspectors and property officials and, in the case of the Media-Most
owned Segodnya, closed (Belin, 2002: 153). Individual journalists who
have reported stories critical of the government have been detained,
arrested and sent to psychiatric institutions (Whitmore, 2000; Bivens,
2000). There is a clear sense among journalists and journalism experts
that conditions for journalists in Russia are deteriorating, particularly as
they seek to cover highly sensitive issues. According to Emma Gray of
the New York-based Commirttee to Protect Journalists, members of the
independent press ‘are being harassed and persecuted far more than any

151



EURCPEAN JOURNALOFCOMMUNICATION 18(2)

152

time since the Soviet era’ {quoted in Ricchiardi, 2001). An investigative
journalist for the publication Novays Gazeta, who was slashed in the face
with a razor the same day he appeared on NTV to denounce government
corruption, put the situation in perspective when he said, ‘every
journalist who is writing the truth about Russia is at risk’ (quoted in
Ricchiardi, 2001).

The capacity of the state to limit media autonomy is enhanced by
three intertwined factors. First, the state continues to retain ownership of
a tremendous amount of the media. In terms of television, it owns the
two leading national broadcast channels, RTR and ORT. Moreover, it is
clear that state ownership means state (as opposed to public) media —
there is neither a tradition of public service broadcasting nor a
mechanism to ensure the relative autonomy of broadcast media from the
state, as is the case in rhe many older public breadcasting systems most
often associated with Europe (Mandel, 1999). The state also has extensive
media holdings, although, as per the neo-authoritarian model, the impact
in terms of diversity is much less significant {Coalson, 2000).

A second important point about the capacity of the state to limit
media autonomy is the degree to which the state is interlocked with
Russian business. Sparks was right to talk of the ‘interpenetration’ of
politics and economics in Eastern Europe (Sparks, 2000: 43). However, he
uses this argument to point to the malevolent effects of business on the
media and thus to underline the similarities with the West. In Russia,
rthere may be interpenetration but the state clearly rests on top of the food
chain. In a state where all business, particularly media business, was
developed in illegal circumstances, the state holds primacy and it is the
state’s perceived opponents, like Gusinsky and Berezovsky, who must be
afraid. Noching illuscrates this more than the secret ‘protocol number six’
in which Media Minister Lesin promised Gusinsky that criminal charges
would be dropped if he sold a controlling stake in his media properties to
government-dominated Gazprom (Belin, 2003).

The final factor contributing to the state’s capacity to limit media
autonomy is Russia’s weak legal system. Legal protections for che
media in Russia are minimal. In fact, ever-flexible laws and a pliant
judiciary permit the government to take selective actions against media
organizations. As political commentator Evgenia Albarts has argued, che
Kremlin has many means ro 'manage disloyal media’ because ‘the “legal
grounds” for such management are always available’. Actions taken by
federal agencies and federal officials include wide-ranging tax audits
(which were popular under Yeltsin and have become more common under
Putin), investigations of privatizations, the denial of press credentials and



BECKER: LESSONS FROM RUSSIA

access to media pools, limited access to sensitive areas (like Chechnya or
the area near the sunken submarine Kursk), libel suits and criminal
complaints against reporters for violating anti-terrorism laws (Glasnost
Defence Foundation, 2000; Albarts, 2001; Ricchiardi, 2001).

The most important manifestation of Russia’s nep-authoritarian
system is the way in which state control has limited pluralism,
particularly on television. Under Putin chere has been a steady decline in
coverage of dissent. As Belin has argued,

After Purin’s first year in office, alternative viewpoints could still be found
in the Russian media. Bur in media that reached a large audience, reports
criticizing the president were mild, few and far berween compared with
news reporting during most of Yeltsin's presidency. State-owned media
stayed resolutely ‘on message’, and self-censorship was a growing phenom-
enon at privately owned media outlets. (Belin, 2002: 154)

Leading opposition politicians regularly complain that they do not have
access to television networks that reach the largest audiences (Belin,
2003). This is particularly important in Russia, where 90 percent of the
population report that their main source of political news is television
{(Lipman and McFaul, 2001: 124).

If there is one place that the deficiencies in the Putin era press most
negatively impact on the democratic process it is in the coverage of
elections. Even before Putin came to power there were serious problems
with election coverage in Russia. All major broadcast media, and most
major media outlets and journalists in the country, conspicuously sided
with Yeltsin in his 1996 election struggle with Communist Gennady
Zyuganov. Journalists argued that they had to give up any sense of
neutrality to ensure thar freedoms, including freedom of expression,
would be maintained. The 1999 parliamentary and 2000 presidential
elections posed their own problems. The European Institute of Media's
election monitors found coverage of the 1999 parliamentary elections by
the two stare channels, ORT and RTR, to be ‘heavily biased against the
Fatherland-All Russia alliance and biased in favor of the pro-government
Unity' (European Institute of Media, 2000a). The International Founda-
tion for Election Systems singled out how an 'unremitting stream of
scurrilous and undocumented information’ appeated on current affairs
and news programmes on state television to a degree ‘unprecedented in
post-Soviet general elections’ (quoted in White et al., 2002: 30). Whirte
et al, take their analysis a step further. Using regression analysis, they
conclude that the heavily biased coverage of state television (abetted by
the Central Election Commission’s failure to enforce its own rules) was

193



EUROPEANJCURNALOF COMMUNICATION 19(2)

154

the most important reason for the newly created Unity Party’s victory
(White et al., 2002: 30), They conclude thar the election provides a
‘'seriking illustration of the extent to which a determined regime can
resist a challenge to irs aucthority by using its control of the media,
particularly state television’ (White et al.,, 2002: 30). The 2000
presidential election may have been marginally betcer, because the most
competitive opponents of Putin (then prime minister) had been killed off
in mud-slinging in the run-up to the parliamentary elections. Still, the
European Institute of Media concluded that 'Viadimir Putin over-
whelmingly dominated the media coverage during the presidential
election’, both in terms of the coverage of the campaign and in news and
current affairs programmes (European Institute of Media, 2000c; Belin,
1999).

What is striking is that all of this occurred before Putin became
president. With the takeovers of NTV and TV-6 and the standing threats
against opposition media, one should not expect better in the next round.
Indeed, should a television stacion stray from acceptable coverage, it will
likely find itself pulled from the airwaves. A new law currently under
consideration in the Duma gives the politicized Central Elections
Commission, as opposed to a court, the right to determine whether media
outlets have violated electoral regulations and the right to demand that
the Press Ministry suspend the outlet if it commits two such violations
during the election campaign (Sokolovskaya and Rostova, 2003).

Looking back: neo-authoritarian vs post-totalitarian press

Before concluding, we need to address a final issue: is the Russian press
today, which we have termed neo-authoritarian, different from that which
existed prior to glasnoss? The answer is, even after the Putin onslaught, an
unequivocal yes. It would be erroneous to suggest thar Russia has
reverted to a totalitarian or post-totalitarian media system as existed in
Sovier times. The most obvious differences are in terms of autenomy,
control of content, pluralism and ideology/language.

In terms of autonomy, control of content and pluralism, the
differences are immense. In the pre-Gorbachev period the party/state
controlled all access to the mass media, owned all print and broadcast
facilities and exerted positive and negative control over the content of the
entire legal press through an elaborate system of management which
involved, among other things, power over appointment of personnel, and
pre- and post-publication censorship. As this author and others have
argued in more detail elsewhere, it also forced the press to conform to a



BECKER: LESSONS FROMRUSSIA

specific discourse which corresponded to the transformarcive ideology of
Marxism-Leninism, a discourse which Orwell termed ‘Newspeak'. All
public communication had to conform to this discourse, whether or not
people believed in it. The shell of Newspeak protected the core ideclogy,
and thus the party’s justification for its rule, because words became so
loaded with evaluative connotations that it was difficult for journalists to
express ideas beyond the accepted, official beliefs (Becker, 2002: 13—14;
Goldfarb, 1991; Schiopflin, 1983: 5).

As far as pluralism in pre-Gorbachev Russia is concerned, there were
two types of diversity. The firsc is what can be called mamafactured
diversity, or small differences in press coverage encouraged by the state in
order to appeal ro audiences of different regions, education levels and
occupations. This was a tool to make media messages more effective. The
second was sanctioned diversity, which suggests the appearance of non-
uniform press content that, although not explicitly endorsed by the
leadership, was tolerated by it. This, together wich the dectining belief in
ideology, was part of a shift from what can be called a totalitarian to a
post-totalitarian press. The press was allowed a relatively greater degree
of autonomy than in totalitarian press systems, even to the degree of
expressing what Spechler calls ‘permirred dissent’ (Spechler, 1982).
However, the relaxation of controls was both narrow and selective.
Sanctioned diversity and permitted dissent were most likely to be found
in publications with limited, elite audiences, such as cultural and literary
journals, or in specialty academic journals (Spechler, 1982; Goldfarb,
1991: 57; Becker, 2002: 25). What is important is that whatever
diversity existed, the party/state retained the prerogative to exercise both
positive and negative control over che entire media system and forced
whatever communications thar occurred to be couched in the language of
the official ideology of the one legal political party. The situation was
different than that in authoritarian mass political media systems like
Franco’s Spain, where private ownership continued and where ‘an absence
of a clearly defined regime ideclogy’ was felt most prominently in an
‘opened and balanced approach to international news’, an area of
particularly tight control in the Soviet Union (Gunther et al., 2000:
33-6; Becker, 2002: 25).

Post-Communist Russia shares even less in common with the
totalitarian and post-totalitarian Soviet system. The Putin regime does
not, as was the case with the Communist Party in the Soviet period, exert
positive and negative control over the content of the entire legal press.
There are publications produced by individuals and rival political parties
and corporations, both Russian and foreign. A quick glance at a

155



EURCPEAN JOURNALOFCOMMUNICATION 19(2)

156

newspaper kiosk in a major Russian city reveals a vibrant press that
displays a wide array of foci (politics, business, sports, erotica), formats
(glossy magazines, tabloids, broadsheets), and editorial perspectives
{unreconstructed Stalinist to hedonist to market capitalist). The dimin-
ished degree of state control is also reflected in media content. Television
may have been reigned in, but on issues where power is not at stake it
offers a wide range of perspectives. The print media is extremely diverse,
exceeding that of many liberal democracies. My recent study of Russian
print media’s coverage of the US in the period just before and after the
terrorist attacks of September 11 reveals that the press offered a wider
array of external diversity and even some degree of internal diversity. The
leadership, even in the form of President Vladimir Putin, was criticized
in elite and popular publicarions: Purin was depicted as being outfoxed
by US President George W. Bush in diplomatic negotiations and was
even shown to be physically and mentally the weaker (certainly
something at odds with the well-honed Putin-as-judo-star image)
(Becker, 2002: 180). The diversity of views to which citizens are exposed
on a daily basis, at least in the print media, vastly exceeds that of
the Sovier period. Journalists, whose reputations have been sullied in the
post-Soviet period, deserve more credit for continuing to challenge
the state even when they may face retaliatory measures for their views.

Conclusions

The changes that transformed the Russian media in the Gorbachev and
the early Yeltsin period created a false optimism about the future of the
Russian media (Jakubowicz, 1998/9: 2). Particularly at the end of
the 1980s and beginning of the 1990s, .there was great enthusiasm for the
media and for journalists, An avid public, which had time to watch
television and the time and money to read the press, gobbled up
informarion that had previously been banned. The enthusiasm that
greeted glasmont should be sufficient to set aside any doubts abour the
significance of the changes. Of course, there were continued limits, but
these were minor compared to the totalitarian and post-toralitarian
heyday. The media enjoyed a fairly unique position: it had government
financial support and relatively little party interference. McNair (2000) is
right: a genuine public sphere emerged where there had previously been
none. It appeared as if Russia was making a transition to a democratic
mass political media system. However, these hopes have been largely
dashed. The emergence of a healthy public sphete was predicated on a
unique set of circumstances that were not sustainable in the long run.



BECKER: LESSONSFROM RUSSIA

Press freedom was not based on institutions but on decay of the party
apparatus and divisions within the regime. ‘Institutional incapacity’, as
Mickiewicz calls it, is not the basis of the consolidation of a democratic
media system (Mickiewicz, 2000: 188).

I began chis article by asking where press freedom in Russia stands
more than 15 years after the start of glasnost. If we follow the criteria for
mass political media systems that we have been using throughout
the arricle, the answer is mixed. Clearly things are better than in the
totalitarian or post-totalitarian periods. Media personnel are no longer
appointed by a monistic center of political power. Access, at least for
print media, is no longer strictly concrolled, and ownership varies. There
is significant pluralism in the print media and real diversity, as opposed
to a narrow range of ‘'manufactured’ and ‘sancrioned’ diversity. The
diversity that now exists in the print media is no longer mediated by
the regime, and the regime does not maintain che capacity to assert
posirive and negative control over the entire legal press. Moreover, the
press is not constrained within the linguistic straightjacket of a
transformative ideology, a scraightjacker that remained even after belief
had waned. A significant transition has indisputably oceurred.

One gets the sense thar the near despondency which media rights
organizations express about Russia is oot simply about where Russia
stands but more about failed promises and concerns about the future,
Here the news is not good. It is clear thar Russia did not manage to
consolidate a democratic system and the trend under Putin is pronoun-
cedly in the wrong direcrion. The regime, however, is more sophisticated
than in the past, following a trend which Reporters sans Frontitres
describes as the creation of ‘cardboard imitations’ of press freedom
{Reporters sans Frontieres, 2002). Tc permics a relatively free print media
while controlling the most important means of communication, tele-
vision. It does not exert its influence on all issues, as did the government
in the Soviet Union, but only on issues that are of central importance to
its survival, such as elections and Chechnya. It takes advantage of a rocky
economic transition and weak legal protections to impose its will at
important points. This is something different from Brezhnev's post-
totalitarian Soviet Union; from the more aggressive authoritarian
regimes, like Franco’s Spain and contemporary Burma (Gunther et al,,
2000: 30; Neumann, 2002); and even from rhe more traditional,
defensive regimes like Salazar’s Portugal (Seaton and Pimlott, 1980: 175).
Putin embraces the tremendous communicative power of television, but
it is a cold embrace. When issues of importance to the regime are at
stake, it limits access to television and asserts its control in order to

157



EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 108{2)

158

promote its own goals and to attack its enemies. It also continues
to harass critical journalises and those print media outlets that prove
overly meddlesome. Tt should be acknowledged that this bifurcarion
entails certain risks. Robert Mugabe in Zimbabwe learned those risks
when, in spite of his control of the airwaves, he lost a constitutional
referendum in 1999 and, if not for mass violations of the electoral
process, he would have lost the presidential election in 2001. A neo-
anthoritarian media system limits the risk of electoral loss, it does not
eliminate it,
What, then, are the lessons of the Russian transition?

¢ The state remains the most important threat to the emergence of
democratic media systems. There may be a variety of sources
of power, bur the state, parricularly the executive, retains the
greatest potential to encroach upon media autonomy and limit
pluralism. It may do so unilaterally or in concert with business,
burt it is the state that is vested with the most power. Authors like
Sparks, Downing and Nordenstreng, who attempt to use Russian
experience, specificatly the emergence of corporate power, to
demonstrate the ills of the West fail to identify the most
important factor in Russia’s failed transition.

* Media concentration can help foster pluralism. As far as ‘corporate
media’ is concerned, the pre-Putin Russian press demonstrates
that private, and even concentrated, media can make positive
contributions to the creation of a public sphere. These conclusions
are consistent with a recent World Bank study of 97 countries
which found that ‘countries with more prevalent state ownership
of the media have less free press, fewer political rights for citizens,
inferior governance, less developed markets and strikingly inferior
outcomes in the areas of education and health’ (Djankov et al.,
2001).

* The media should fear not only a strong state but also a weak
state. In most of our discussion, our examination of the rele of the
state has referred primarily to the executive branch of govern-
ment. However, the Russian case shows how important other
state institutions, particularly the judiciary, are to the protection
of journalists and media outlets, As Waisbord has pointed out in
his recent work on Latin America, minimal institurional condi-
tions are particulatly necessary to protect the press from vielence
(Waisbord, 2002: 107).



BECKER: LESSONSFROMRBUSSIA

* There are substantial differences between different non-
democratic mass political media systens. As argued above, there
has been a tremendous change in the Russian press since the pre-
Gorbachev Soviet period. At the same time, it would be difficult
to argue that the Putin media is democratic. Both are non-
demaocratic. As our discussion of post-totalitarian and neo-
authoritarian media systems suggests, Gunther and Mughan are
wrong when they assert that there is little difference in the
institutional relationship between the media and the state in
various non-democratic regimes (Gunther and Mughan, 2000a:
3-5). Scholars need to continue to investigate these differences.
Moreover, those who assert that there were close similarities
berween the pre-glasnost Soviet Union and present-day Russia or,
more importantly, western media systems, grossly understate
whar existed in the Soviet Union and overstate the limits of
current media systems in Europe and North America.

* The past matters. The countries of the former Soviet Union in
which the totalitarian and post-totalitarian media system existed
for the briefest time tend to have had the most successful
transitions in the post-Soviet space. The fact that none of the
former Soviet republics outside of the Baltics have a Freedom
House ranking of ‘free’ suggests that there are significant and
lasting consequences of the Soviet past. The same holds for most
of the countries of Central and Eastern Europe.

¢ Russia is not unique. Many of the developments we see in Russia
are similar to those which take place in other countries. It is true
that no other country has the exact same circumstances, but thart
is not what comparativists look for. Contemporary Russia shares
much with authoritarian regimes past and present.

Notes

This article was originally presented at the Association of Soviet Nationalities
conference at Columbia University, March 2003.

1. The term mass political media system is used for two primary reasons. First,
this article focuses on rhe mass media as opposed to interpersonal commu-
nication. Second, since we are approaching the subject from the perspective of
politics, we are interested in communication that most directly affects
political decisions, which is to say authoritative public decisions in a
geographically bounded area. As such, we are particularly interested in the

159



EUROPEAN JOURNALOFCOMMUNICATION 18(2)

160

role of, and characreristics that distinguish, mass media in areas that are
central to democraric processes, including elections.

2. For an excellent summary of normative approaches to media as chey concern
Central and Eastern Europe, see Jakubowicz (1998/9).

3. Gunther and Mughan’s statement seems to go beyond that of Linz, who
asserted: ‘Similarities between authoritarian regimes and totalitarians can
perhaps go furthese in the control of mass media, particularly in countries in
the process of modermization where the technological and capiral require-
mentes for setting up the media make such control very easy' (Linz, 1970

2606).

References

Albars, Yevegenia (2001) ‘Press: As Free as Putin Says’, Marcow Times 16 January;
at: www.chemoscowtimes.com

Article XIX (1998) Zimbatwe: Media Monopoly and Popylar Protest, Article 19; at:
www.article19.org

Article XIX (2002) '"Zimbabwe: A Case of Freedom in Rapid Decline’, Censorship
News 58(February), at: www.article19.org

Bagdikian, Ben H. (1997) The Media Monspaly. Boston, MA: Beacon Press.

Becker, Jonathan (2002) Soviet and Rusiian Preis Coverage of the United States.
London: Palgrave.

Becker, Jonacthan (2003} ‘Keeping Track of Press Freedom', Enropean Journal of
Commaunication 18(1). 107-12.

Belin, Laura (1999) “The Trouble with Measuring Media Bias’, Communications
Law in Transition Newsletter 1(2).

Belin, Laura {(2001) ‘Bias and Self-Censorship in the Media’, pp. 323-44 in
Archie Brown (ed.) Contemporary Russian Politics. Oxford: Oxford University
Press.

Belin, Laura (2002) ‘Russian Media in the 1990s’, fournal of Communist Studies
and Transition Polivics 18(1): 139-60.

Belin, Laura (2003) '2002: A Quietly Bad Year for the Russian Media', RFE/RL
Political Weekly 9(2), at: www.reffrl.com

Bennett, W. Lance (2002) News: The Politics of Hlusion. New York: Longman,

Bivens, Mathew (2000) 'Back to the USSR’, Brills Content July/August;, at:
www.brillscontent.com

Capella, Joseph N. and Kathleen Hall Jamieson (1997} Spiral of Cynicism,
Oxford: Oxford University Press.

Coalson, Robert (2000) 'Media Morass’, Committee to Protect Journalists
Report; at: www.cpj.org/attacks99/frameset_att99/frameset_ate99. heml
Committee to Protect Journalists (2002} Attacks on the Press in 2001. New York:

Committee to Protect Journalists.

Communication Law in Transition: A Newsletter (1999) 1(2); at: at: pcmip.socleg.

ox.ac.uk/cransition/



BECKER: LESSONSFROMRUSSIA

Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, Tatiana Nenova and Andrei Schleifer
(2001) "Who Owns the Media?"; at: econ.worldbank.org/wdr/subpage. php?
sp = 2391

Downing, John (1996) [nternationalizing Media Theory. London: Sage.

European Inscituce of Media (2000a) Report from the CIS, May, at: www.eim.de

Eurcpean Institute of Media (2000b) Reporr from the CIS, September; at:
www.cim.de

European Institute of Media (2000c) Monitoring the Media Coverage of the March
2000 Presidential Elections in Russia: Final Report, at: www.eim.de

Freedom House (2003} Freedom of the Press 2003, Karin Deutsch Karlekar {ed ),
at: www.freedomheouse.org

Gessen, Masha (2000) ‘Beat the Press’, New Republic 5 June: 17.

Glasnost Defence Foundation (2000) ‘Analytical Report 1999; at: www.gdf.ru

Goldfarb, Jeffery C. (1991) Beyond Glasnost: The Post-Totalitarian Mind. Chicago:
University of Chicago Press.

Gunther, Richard and Anthony Mughan (2000a2) 'The Media in Democraric and
Nondemocraric Regimes: A Multilevel Perspective’, pp. 1-27 in Richard
Gunther and Anthony Mughan {(eds) Democracy and the Media. Cambridge:
Cambridge University Press.

Gunther, Richard and Anthony Mughan (2000b) ‘The Political Impact of the
Media: A Reassessment’, pp. 402—48 in Richard Gunther and Anthony
Mughan (eds) Democracy and the Media. Cambridge: Cambridge University
Press.

Gunther, Richard, Jose Ramon Montero and Jose Ignacio Wert (2000) ‘The
Media and Politics in Spain: From Dicratorship to Democracy’, pp. 28-82
in Richard Gunther and Anthony Mughan (eds) Demorracy and the Media.
Cambridge: Cambridge University Press.

International Press Institute (2003) “Wactch List’; att www.freemedia.at/
index1.heml

Jakubowicz, Karol (1998/9) ‘Normative Models of Media and Journalism and
Broadcasting Regulation in Central and Eastern Europe', International
Journal of Communications Law and Pslicy Winter: 1-28.

Linz, Juan (1970) 'An Authoritarian Regime: Spain’, pp. 251-85 in Erik Allard
and Stein Rokkan (eds) Mass Politicr: Studies in Political Sociology. New York:
Free Press.

Linz, Juan (1975} 'Totalitarian and Authoritarian Regimes’, pp. 175—411 in Fred
I. Greenstein and Nelson W. Polsby (eds) Macropolizical Theory. Reading,
MA: Addison Wesley.

Linz, Juan and Al Stepan (1996) Problems of Democratic Transition and Consolida-
tion. Baltimore, MD: Johns Hopkins Press.

Lipman, Masha (2001) ‘The Demise of Gusinsky's Media Empire’, Russia Watch
1(6): 20.

Lipman, Masha and Michael McFaul (2001) ‘Managed Democracy in Russia:
Purtin and the Press', Harvard Journal of Press/Politics 6(3): 116-26.

161



EUROPEAN JOURNALOF COMMUNICATION 18(2)

162

M¢Nair, Brian (2000) 'Power, Profit, Corruption, and Lies; The Russian Media in
the 1990s', pp. 79-93 in James Curran and Myung-Jin Park (eds} De-
Westernizing Media Studies. New York: Routledge.

Mandel, Toby (1999) “The Organisation and Funding of Public Broadcasting’,
Article XIX paper, January; at: www.article19.org/

Mickiewicz, Ellen (1999} Changing Channels. Durham, NC: Duke University
Press.

Mickiewicz, Ellen (2000} 'Institutional Incapacity, the Artentive Public, and
Media Pluralism in Russia’, pp. 85—121 in Richard Gunther and Antheny
Mughan (eds) Democracy and the Media. Cambridge: Cambridge University
Press.

Nerone, John C. (1995) Lait Rights. Urbana: University of Illinois Press,

Neumann, A. Lin (2002) ‘Burma: Under Pressure’, Atracks on the Press in 2001:
A Worldwide Survey by the Committee to Protect Journalisti. New York:
Committee to Protect Journalists.

Nordenstreng, Kaarle (1999) Normartive Theories of the Media: Lessons from
Russia’, pp. 146-59 in Yassen N. Zassoursky and Elena Vartanova (eds)
Media, Communications and the Open Society. Moscow: IKAR.

Nordenstreng, Kaarle (2001) ‘Role of Media in Society: Lessons from Russia’, pp.
216-24 in Yassen N. Zassoursky and Elena Vartanova (eds) Media for the
Open Seciery. Moscow: IKAR.

Oates, Sarah (2000) ‘Russian Elections and TV News', Harvard Journal of Press/
Politics 5(2) 30-51.

Pietilainen, Jukka (2002) The Regional Newipaper in Post-Soviet Russia. Tampere:
University of Tampere Press.

Price, Monroe E. and Peter Krug (2000} ‘Enabling Environment for Free and
Independent Media', prepared by the Programme in Comparative Media
Law and Policy, Oxford University; at: pcmlp.socleg.ox.ac.uk/Enabling
Environment. pdf

Radio Free Europe/Radio Liberty (2002) ‘TV-6 Swept Off Air', 22 January; ac:
www.rferl.org/nca/features/ 2002

Reporters sans Frontiéres (2002) Annual Report 2002: Hard ‘Times for Press
Freedom;, at: www.rsf.org

Reporters sans Frontigres (2003a) 'First Worldwide Press Freedom Index’; at:
www.rsf.org

Reporters sans Frontiéres (2003b) "A Media Conflict of Interest: Anomaly in
Iealy'; ac: www.rsf.org

Richter, Andrei (2001} ‘Media Regulacion: Foundation Laid for Free Speech’, pp.
115-54 in Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova and Yassen Zassoursky
(edsy The Russian Media Challenge. Helsinki: Kikimora Publishers.

Ricchiardi, Sharon (2001) ‘Out of the Past’, American Journalism Review May; at:
www.216.167.28.193/Article.asp?id = 804

Schmirter, Philippe C. and Terry Lynn Karl (1991) “What Democracy Is . . . and
Is Not', Journal of Democracy 2(3) 75-88.



BECKER: LESSONS FROMRUSSIA

Schiopflin, George (1983) Censorrhip and Political Communication in Eastern Europe.
New York: St Martins Press,

Seaton, Jean and Ben Pimloce (1980) "The Role of the Media in the Portuguese
Revolution’, pp. 174-98 in Anthony Smich (ed.) Newspapers and Democracy.
Cambridge, MA: MIT Press.

Shevisova, Lilia (2001) ‘Elective Monarchy Under Putin: Perspectives on the
Evolution of the Political Regime and its Problems’, Carnegie Moscow
Center Briefing No. 3; at: www.pubs.carnegie.ru/english/briefings/2001

Siebert, Fred S., Theodore Peterson and Wilbur Schramm (1956) Four Theories of
the Press. Urbana: University of Illinois Press.

Smaele, Hedwig de (1999) "The Applicability of Western Media Models on the
Russian Media Systemy', Exropean Journal of Communication 14(2). 173-89.

Sokolovskaya, Marina and Natalia Rostova (2003) ‘Duma to Silence Mass Media
Before Elections’, 24 March; at: www.gazera.ru

Sparks, Colin (1998) Communism, Capitalism and the Mass Media. London: Sage.

Sparks, Colin (2000) ‘Media Theory after the Fall of Communism’, pp. 3549 in
James Curran and Myung-Jin Park (eds) De-Westernizing Media Stadier. New
York: Routledge.

Spechler, Diane R. (1982) Permitted Dissent in the USSR. New York: Praeger.

Splichal, Slavko {1994) Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central
Eurape. Boulder, CO: Westview Press.

Sukosd, Miklos (2000) ‘Democratic Transformation and the Mass Media in
Hungary: From Stalinism to Democratic Consolidation’, pp. 122-64
in Richard Gunther and Anthony Mughan (eds) Demoacracy and the Media,
Cambridge: Cambridge University Press.

Vartanova, Elena (2001) ‘Changed and Unchanged', pp. 21-72 in Kaarle
Nordenscreng, Elena Varranova and Yassen Zassoursky (eds) The Russian
Media Challenge. Helsinki: Kikimora Publishers.

Waisbord, Silvio (2002) ‘Anti-Press Violence and the Crisis of the State’, Harvard
Journal of PressiPolitics 7(3): 90-109.

White, Stephen, lan McAllister and Sarah Qates (2002} "Was 1t Russian Public
Television That Won It?', Harverd Journal of Press/Politics T(2): 17-33.
Whitmore, Brian (2000) ‘No More Herces: New Russia Asserts Old Press
Controls’, International Press Instituwte Report No. 1; ac. www.freemedia.at/

publicat.heml

Zassoursky, Ivan (2001} 'Russian Media in the Nineties', pp. 7392 in Kaarle
Nordenstreng, Elena Vartanova and Yassen Zassoursky (eds) The Russian
Media Challenge. Helsinki: Kikimora Publishers.

Zassoursky, Yassen N. (2001) ‘Media and the Public Incerest: Balancing between
the State, Business and the Public Sphere’, pp. 155-88 in Kaarle
Nordenstreng, Elena Vartanova and Yassen Zassoursky (eds) The Russian
Media Challenge. Helsinki: Kikimora Publishers.

163



