MippLe East PoLicy, Vou. VIII, No. 2, June 2001

Tue NEw ArRAB MEDIA PHENOMENON:

QATAR’S AL-JAZEERA

Louay Y. Bahry

Dr. Bahry is adjunct professor of political science at the University of
Tennessee. This paper was given at the thirty-fourth annual meeting of the
Middle East Studies Association, November 16-19, 2000, in Orlando,

Florida.

n a visit to Doha, Egyptian

President Husni Mubarak

wanted to satisfy his curiosity

about the most famous satellite
TV station in the Arab world, one that has
annoyed him and many other Arab rulers.
It was past midnight when he arrived
unannounced at al-Jazeera’s studio, located
in the compound that houses Qatari Radio
and Television. After touring the station’s
compound, he turned to Safwat Sharif,
leader of Egypt’s vast media empire, and
exclaimed: “All this trouble from a match
box like this?™!

Nothing distinguishes al-Jazeera’s
modest studios from the hundreds of new
buildings in Doha except its exceptional
security measures and official procedures.
Al-Jazeera is the first Arab TV station
based on Arab soil that is expressly critical
of Arab regimes and governments and
even dares insult them occasionally. This
paper will attempt to address several
questions about this new phenomenon.
How was al-Jazeera born and how did it
become what it now is? What kinds of
changes has it brought to Arab media, and
what has been its impact on the Arab

people? What is the content of the pro-
grams which have made it tamous? What
are the criticisms leveled against it?

EMIR HAMAD BIN KHALIFA AND
THE NEW MEDIA IN QATAR

The foundation of al-Jazeera is best
explained within the framework of a series
of reforms instituted by the new emir of
Qatar, Hamad Bin Khalifa Al Thani, after
his assumption of power in June 1995. A
relatively young man of 44 when he
replaced his father, Shaikh Hamad belongs
to a new generation of Arab leaders more
open to political and social ideas familiar in
the West. To accomplish the transforma-
tion, the emir brought with him a new
generation of Qatari leaders. The reforms
have been not only political, but social and
economic as well. The emir allowed all
Qataris (men and women) to vote for
members of an (advisory)y Municipal
Council (March 8, 1999). This was the
first time women had been allowed to vote
for members of any political body in any of
the six countries of the Gulf Cooperation
Council (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar,
Saudi Arabia and the United Arab Emir-



ates).> The emir of Qatar has also an-
nounced his intention to hold general
elections for an Assembly, the first of its
kind in Qatar, and has formed a committee
to produce a permanent constitution for
Qatar by July 2002. One of the most
significant reforms sponsored by the emir
was abolition of censorship over the media
in Qatar. This took final shape on March
30, 1998, with the abolition of the Ministry
of Information, which had been responsible
for media censorship.* This set free the
press, radio and TV in Qatar and paved the
way for al-Jazeera. This new freedom also
allowed the Qatari press to compete to
attract better journalists and a wider
audience. Despite these reforms, however,
there are still certain “red lines” for the
Qatari press, and they rarely go beyond
them. One is criticizing the ruling Al Thani
family.

Qatar has both government and
privately owned media. The government
owns the Qatar Radio and Television
Corporation; it also has a Department of
Printing and Publications and a Qatari
Press Agency, established in 1975. A
National Council for Arts and Science,
headed by Princess Mozza bint Nasr al-
Misned, the wife of the emir, publishes
studies and pamphlets. In the private
sector, there are three daily newspapers in
Arabic (al-Sharg, al-Rayah and the semi-
official al-Watar), and two private news-
papers in English (The Gulf Times and The
Peninsula). Two privately owned monthly
magazines are published in Arabic, (Qazar
al-Khair and al-Doha lil-Jamiah). The
TV satellite, al-Jazeera, is considered
privately owned. Although the station is
managed independently, it is not owned by
private capital; the station still receives
financial support from the government.

89

BaHry: QATAR’S AL-JAZEERA

THE BIRTH AND RISE OF
AL-JAZEERA

Shaikh Hamad’s motives for establish-
ing al-Jazeera are not entirely clear. He
apparently wanted a TV station reflecting
the new image of Qatar that he wished to
project to the outside world. The decree
establishing al-Jazeera in February 1996
came less than a year after he assumed
power,* and the station started broadcast-
ing nine months later, on November 1,
1996, Initially, the idea was to modernize
Qatari TV and to broadcast it via satellite.
However, the Qataris decided instead to
launch an entirely new TV channel via
satellite to compete with the popular BBC
channel. If one asks the Qataris where the
idea for al-Jazeera originated, they quickly
respond that it came from the emir himself.
In fact, the concept was first put forward
by Shaikh Hamad in August 1994, while
he was still crown prince. Preparations to
establish the channel started in February
and March 1995, Initially, the emir consid-
ered a mix of entertainment and news, but
he finally opted for an all-news station.”

A three-member committee was
appointed to work on establishing the new
satellite channel. It was composed of
Adnan al-Sharif, a journalist; Muhammad
Suhlawi, financial adviser to the emir; and
Shaikh Hamad Bin Thamir Al Thani,
under-secretary of the Ministry of Infor-
mation. The committee flew to London,
where they prepared a six-hour pilot
program. It was later shown to the emir,
and he liked it.* The committee then began
contacting journalists, broadcasters and
administrators to work for the station. In
that same year (1996) a Board of Direc-
tors was appointed for the new station,
through a decision of the Qatari Council of
Ministers. This board is composed of seven



MippLE EasT PoLicy, Vou. VIII, No. 2, June 2001

members appointed for terms of three
years. It is composed of members of the
new generation of Qataris, ranging in age
from 34 to 47.

From the very beginning, some fortu-
nate circumstances helped establish al-
Jazeera on firm ground. In 1996, the Saudi-
owned Orbit satellite station based in Rome
scrapped a two-year-old deal to carry the
signals of the BBC Arabic TV station. The
rupture was caused by a dispute over
coverage of two events that displeased the
Saudis. The first of these programs
featured a leading Saudi dissident. The
second covered the funeral procession of a
Saudi princess, an event that deeply
offended the religious sensibilities of the
Saudis and that they considered contrary to
their conservative Wahhabi beliefs.” The
Saudi-BBC dispute coincided with the
establishment of al-Jazeera. Suddenly,
hundreds of well-trained, professional Arab
journalists, broadcasters and media admin-
istrators were out of work and available for
recruitment. Al-Fazeera quickly signed
contracts with some 120 of them. They
were attracted by better salaries and
promises of more freedom of expression in
their programs and in coverage of the
news. Thus al-Jazeera was founded from
the first on “news coverage” as it is known
in the West.? Some of the newly hired
staff of al-Jazeera were retained in Lon-
don; the rest were moved to Doha. Among
the new recruits were two reporters who
soon helped establish the two most popular
programs on al-Jazeera: Faisal al-Qasim,
who moved to Doha, and Sami Haddad,
who remained in London.’

The station began broadcasting six
hours a day, then increased this to twelve.
Since January 1, 1999, al-Jazeera has been
broadcasting 24 hours a day. It has built up

an impressive operation: 497 employees, 11
offices abroad and 38 foreign correspon-
dents.' Each office abroad has at least
two correspondents, if not more; some on
permanent contract, others as freelancers.
Al-Jazeera hires from all over the Arab
world, including Iragis, some of whom
come directly from Irag to work at the
channel.

THE AL-JAZEERA EXPLOSION

Al-Jazeera struck like lightning. In four
years, the station has captured the attention
of viewers from the Persian Gulf to North
Africa.!’ Arabs all over the world who
have satellite dishes faithfully watch their
favorite programs on al-Jazeera, all con-
veyed in a widely comprehensible form of
Arabic. Until the advent of al-Jazeera,
Arabs did not pay much attention to the
media in their own countries. They
considered this information as little more
than an extension of the views of their own
governments, echoing official speeches and
reporting on the activities of leaders.

Many Arabs turned to the Western media
for objective analysis. Three major broad-
casting stations (in Arabic) became very
successful: the BBC from London, the
French Radio Monte Carlo and the U.S.
Voice of America. Still, these three
stations were considered foreign sources
of information whose ultimate goal was to
serve their own countries. Thus, they were
easy targets of attack by anti-Western
individuals and groups.

Al-Jazeera, however, is an Arab
source, based in an Arab country, whose
journalists and correspondents are all
Arabs. Thus it was welcomed by the
majority of its listeners. Many Arabs feel a
sense of pride in having a genuinely Arab
news channel. It quickly gained the trust



and admiration of its audience. Indeed,
Arabs have quickly become “hooked” on
its news coverage of Arab affairs, while its
talk shows have become a centerpiece of
discussion in society.

Before al-Jazeera, Arabs were not
accustomed to TV discussions of sensitive
political, social, economic and even reli-
gious subjects. Al-Jazeera’s talk shows
have hosted guests ranging from Arab
heads of state and university professors to
political opposition figures. A number of its
Arab guests have criticized the traditional
order in lively debates and heated argu-
ments. Several shows also have call-ins,
with questions and comments from listen-
ers from all over the world. Iraqgis, Pales-
tinians, Saudis, Bahrainis, Libyans, Tuni-
sians, Algerians and others, both supporting
and opposing their own governments, have
had their day on al-Jazeera, along with
communists and Islamic fundamentalists.
In four years, al-Jazeera has opened Arab
eyes to a new, daring, frank and provoca-
tive medium. It has introduced programs
that were previously unknown to the Arab
masses.

Within two years of its establishment,
al-Jazeera was recognized as the most
influential Arab TV channel. Many times,
al-Jazeera has achieved a scoop in cover-
ing events from hot spots as they happen.
For example, it was the only TV station in
the world allowed to broadcast live the
bombardment of Baghdad by the United
States and the United Kingdom during the
so-called “Desert Fox™ operation in
December 1998. In 1999, al-Jazeera was
the first to interview the exiled Saudi
biltionaire Usama bin Ladin from his hide-
out in Afghanistan. In January 1999, Iraqi
president Saddam Hussein chose al-
Jazeera as the medium through which to

91

Bauiy: QATAR'S AL-JAZEERA

call on the people of Egypt and Saudi
Arabia to rise up and overthrow their
leaders, whom he accused of being
“stooges of U.S. imperialism.” For
Saddam, airing his virulent speech on al-
Jazeera was the best way to reach the
Egyptian, Saudi and Arab publics. In
October 2000, President Muamar Qadhafi
of Libya chose al-Jazeera as the means to
leak a draft of the final statement of the
Arab League summit on the Palestinian
intifada, even before the summit was
convened in Cairo. In this way, he hoped to
embarrass the Arab leaders over a state-
ment he considered too weak. Today, al-
Jazeera rivals CNN as a recognized
international source of information. It is
quoted by the international media, which
appear to accept it as a valid and a reliable
source.'?

AL-JAZEERA PROGRAMS

News is the central focus of al-Jazeera
programming, broadcast every hour on the
half hour, three of them extended reports
of 65 minutes each. Sources are al-
Jazeera's network of correspondents in 26
countries, as well as international news
agencies. Global issues of the hour are
also covered in several talk shows airing
political, social, economic and religious
topics. These are so popular that one, “Bi
La Hudud” (Without Limits), in which
guests discussed alternative medicine, had
received 150 telephone calls by the end of
the show.”* Two famous and popular
programs are shaking up the entire Arab
world. The first is “al-Ittijah al-Muakis”
(The Opposite Direction), anchored by Dr.
Faisal al-Qasim. The second is “al-
Shariah wal-Hayar” (Religion and Life),
anchored by Yusif al-Qardhawi. Both
programs are weekly, two-hour talk shows,



MippLE East PoLicy, VoL. VIII, No. 2, June 2001

where well-recognized people of differing
opinions engage each other in debate about
topics ot the day, including “values” issues.
For two hours, participants grill each other
while being examined by the host. Both
shows receive calls from listeners around
the world.

“THE OPPOSITE DIRECTION”

This is undoubtedly the most popular
and most controversial political talk show in
the history of Arab television. Started by its
host, Faisal al-Qasim, a Syrian with a
doctorate from a

of the United States and Arab countries
regarding sanctions toward Iraq. The idea
of receiving direct phone calls on air was
so new that some people accused the
program of “fixing” the interviews in
advance, including the questions received
from listeners.'* Dr. al-Qasim tries to
provoke his guests as much as he can to
extract sharply distinct reactions to his
questions and comments. He does not
hesitate, occasionally, to side with one or
another of the guests or to provoke them.
Sometimes guests scream at each other on
the air. In many

British university,
the program has
been on the air since
the inception of al-
Jazeera in Novem-
ber 1996; by mid-
May 2000, it had
broadcast some 220
programs. Its
success did not
come easily. As Dr.

toward Iragq.

Guests have even charged
Qatar with being hasty in
establishing relations with
Israel and blasted the policies
of the United States and Arab
countries regarding sanctions

cases, the program
has hosted oppo-
nents and support-
ers of an Arab
regime. On one
occasion, a guest
became so angry
that he walked off
the set.

Faisal al-Qasim
firmly believes that,

al-Qasim explained:
“From the beginning, it was difficult for me
to find people willing to participate in the
program, and it took some time to develop
the program to its present level.”” Among
the most sensitive subjects debated have
been inter-Arab conflicts, Arab conflicts
with the international community, sanctions
on Iraq, terrorism and political scandals.
Through this program and others, the
Arab population has begun to hear, on the
air, a new kind of discourse. For the first
time, a TV station located in a conservative
GCC country has guests talking about
rulers in the Gulf as “lackeys of U.S.
imperialism.” Guests have even charged
Qatar with being hasty in establishing
relations with Tsrael and blasted the policies

through his program,
he is contributing something new to the
mentality of the Arabs — the concept of
debating ideas and issues. On this point he
told me,

Dialogue is something missing among
the Arabs. It is missing in schools, as
much as it is missing everywhere else
in the life of the Arabs. At home the
father is a dictator. At work, the
employer is a dictator, and in the life of
the Arab countries, the political leader
is a dictator. Through programs such
as mine, we hope to implement new
rules, those that educate the Arab
human being to listen, not only to his
own opinion, but to that of the other
side as well, The debate-based media



must enter in force and strongly in the
political life of the Arabs, whether the
Arab regimes like it or not.'®

Al-Qasim’s talk show was, and still is,
the object of continuous debate among
Arab intellectuals, as well as the Arab
public. There are those who admire the
program and call it an open forum of ideas
or a democratic confrontation on issues.
There are others who see in it a distortion
of the basic idea of debate and nothing but
an arena for a bull fight."” Faisal al-Qasim
admits that his program is controversial. “1
have heen accused at the same time of
being secular, a Communist, a Free Mason,
a Zionist and an Arab nationalist . . .. I
have also been accused of collaborating
with the intelligence [service| of every
country in the world except Togo and
Burkina Faso.”'

This program has involved Qatar in
numerous disputes with Arab countries that
have accused it of expressing ideas that
directly oppose their rulers. This has
happened, for example, with Jordan,
Kuwait, Bahrain, Morocco, Tunisia, Libya
and Algeria. Several of these countries
either withdrew their ambassadors from
Qatar, temporarily, or threatened to do so,
accusing Qatar of condoning the activities
of Faisal al-Qasim and his program.'®

“RELIGION AND LIFE”

Traditicnal Arab TV programs, particu-
larly those in the Gulf, rarely discuss
anything that mixes religion and politics.
Egyptian TV has had some programs
where clerics “preach” to the public on
Islam and on public issues, but the audi-
ence for such programs has remained
small and limited. For many years, from the
mid-1960s until the mid-1990s, the Gulf had

93

BaHrY: QATAR’S AL-JAZEERA

audiences for a popular radio and TV
program anchored by a Syrian-born Saudi
alim {cleric), Ali al-Tantawi. He debated,
in alively manner, differing religious points
of view on daily affairs and answered
questions from viewers, adding his personal
opinions and commentaries.

Now on al-Jazeera there is a new kind
of religious program, the talk show, “Reli-
gion and Life,” hosted by Yusif al-
Qardhawi, a religious scholar and professor
of Islamic religion at the University of
Qatar. He brings more daring ideas to the
debates that take place each week for two
hours with guests who discuss trom an
Islamic point of view issues relating to the
effect of modemization on the lives of
Muslims. Among the issues discussed are
Islamic government, sexuality and po-
lygamy. Al-Qardhawi discusses without
embarrassment certain sexual practices
such as the circumcision of women. He also
tries to show how Islam can be imple-
mented in all aspects of modern life.*® Dr.
al-Qardhawi, who holds a Ph.D. from al-
Azhar University in Cairo, plays his guests
off against one another, pushing their limits,
while also taking questions from spectators,
Not everyone is pleased with this program.
Some see it as advocating (through his
guests) extreme ideas, such as defending
traditional Islamic dress or polygamy. Some
guests have even advocated forbidding or
limiting work by women.

THE AL-JAZEERA AUDIENCE

The president of Yemen, Ali Ahd Allah
Salih, is reported to have said, “I watch al-
Jazeera more often than the Yemeni TV.”
People all over the Arab world, from heads
of state to anyone who can afford a
monthly cable fee, are watching it. In the
relatively poor Gaza strip and the West



MippLE East PoLicy, VoL. VIII, No. 2, June 2001

Bank, close to 40 percent of the Palestin-
ians view al-Jazeera.”! Arab intellectuals
find it a refreshing change from the
monotonous traditional fare they are
usually offered. Al-Jazeera is also watched
by millions of Arabs who have studied in
the West and become accustomed to free-
wheeling media. CNN can hardly compete
with al-Jazeera in the Arab world because
it broadcasts in English and because its
programs are designed to please a Western
audience. Al-Jazeera caters to the tastes
and needs of the Arab viewer. The Arabic
services of BBC, Monte Carlo and the
Voice of America have seen a decline in
listeners because of al-Jazeera.

AL-JAZEERA’S POLITICAL
PROBLEMS

Several Arab countries have expressed
outrage at al-Jazeera and have held Qatar
responsible for the programs it airs, While
some Arab governments have chosen to
register protests with the Qatari govern-
ment, others have closed al-Jazeera offices
in their countries and sent its personnel and
correspondents home. In some cases, Arab
countries have recalled their ambassadors
to show their dissatistaction with the TV
station. Examples can be found from
Morocco to Kuwait.?? Jordan, for example,
closed the offices of al-Jazeera in Amman
from November 1998 to Febroary 1999
after a guest on a debate program criti-
cized the regime and stated his views of
what the Jordanian people thought of their
government.

In the first week of May 2000, the
Qatari government heard complaints from
three Arab countries at the same time:
Iraq, Libya and Tunisia. Iraq was protest-
ing al-Jazeera coverage of the extravagant
celebrations of Saddarmn Hussein's birthday

while Iraq claimed that its people were
dying from hunger because of U.N.
sanctions. At the same time, Tunisia and
Libya protested the fact that al-Jazeera
hosted opponents of their regimes, and both
recalled their ambassadors. In June 1999 a
case arose that shocked the Persian Gulf
countries. In a telephone call to a talk
show, a viewer (presumably an Iraqi)
criticized the emir of Kuwait, Jabir al-
Ahmad Al Sabah. The Kuwaiti govern-
ment took his words as a personal insult to
the ruler and ordered the closure of the al-
Jazeera offices. The Kuwaiti minister of
information visited Qatar to express his
government’s outrage.

In these and similar cases, the Qatari
reply has generally been that while the
government of Qatar respects and sympa-
thizes with this or that country, it has no
direct control over the programs because
al-Jazeera is privately owned. Tension
between al-Jazeera and various countries
usually calms down after a time, and the
“offended” country begins to deal with the
station once again. Al-Jazeera has become
so powerful, valuable and influential that it
is difficult for any given Arab country to
boycott it permanently.

AL-JAZEERA’S FINANCES

To enable al-Jazeera to function
independently of the Qatari government, in
1996, Emir Hamad Bin Khalifa Al Thani
granted the station a one-time donation of
500 million Qatari riyals ($137 million).
The hope was that al-Jazeera would be
able to establish itself and become finan-
cially independent within five years. Al-
Jazeera was supposed to attract sufficient
income from commercial advertisements to
function autonomously. All indications are,
however, that al-Jazeera has failed to



generate sufficient income and is still
receiving financial aid from the govern-
ment.?* Like the rest of the Arabic
satellite TV channels, al-Jazeera is very
secretive about its budget. In the absence
of official statistics, one can only attempt to
estimate its cost of operations. The esti-
mated fee for renting the use of satellite
transponders is about $4 million; the cost
of producing programs must then be added.
Production itself runs into tens of millions
of dollars. The station has offices all over
the world; in mid-May 2000 it had 497
journalists, broadcasters and staff on the
payroll. One can only agree with the
specialists on the subject, who claim that
al-Jazeera could not function on less than
$40 million annuaily.* However, if al-
Jazeerais still financially dependent on the
Qatari government, the director of its
administrative board, Shaikh Hamad Bin
Themir Al Thani, sees the end of this
dependency in the near future, He told me,
“T expect that al-Jazeera will be able to
finance itself in three or four years.”?
Al-Jazeera hopes, when it is financially
independent, to be incorporated as a
private company and to sell its stock to the
general public. Although this is a legitimate
objective, it is difficult to see how al-
Jazeera could become a completely private
enterprise, given its difficulties in raising
money from sources other than the Qatari
government. Al-Jazeera’s problems,
however, are not merely financial; they are
also political. In the Middle East, the ability
to attract advertising is related to the
satisfaction of relevant governments, the
main advertisers on satellite TV. Al-
Jazeera has less advertising than other
stations, such as the Lebanese LBC or
MBC or the al-Mustagbil TV channel.
Most of the TV advertising in the Persian

95

Banry: QATAR’S AL-JAZEERA

Gulf comes from the Saudi government
and is aimed at having an impact on the
populations of the GCC, other Arab
countries or Arab communities in Europe
and the United States.® Saudi Arabia buys
little advertising on al-Jazeera. One reason
is the political rift that exists between Saudi
Arabia and Qatar, another is the dissatis-
faction of Saudi Arabia with the liberalism
of al-Jazeera. It has aired programs in
which Saudi dissidents and Arab intellectu-
als attacked and criticized the Saudi regime
and its leaders.

When al-Jazeera started to air pro-
grams, it gave a monopoly of its advertising
business to a Saudi concern, al-Tuhama
Advertising Company. Relations between
al-Jazeera and the Saudis deteriorated to
the point that al-Tuhama, under pressure
from the Saudi government, cancelled its
contract with al-Jazeera in February 1999.
In January 2000 another company took
over the advertising monopoly for al-
Jazeera, Gulf Space International, based in
Dubai and Doha. Al-Jazeera has a case
pending in the Qatari courts against al-
Tuhama for breach of contract. In addition
to Saundi Arabia, Kuwait also discourages
its citizens from advertising on al-Jazeera,
for similar reasons.”” In contrast to major
TV channels in the United States, where
programs are frequently interrupted by
commercials, ads on al-Jazeera are rare
and pass almost unnoticed. Today, al-
Jazeera broadcasts only 40 to 45 minutes
of advertising per day.

HOW GOOD IS AL-JAZEERA?

The degree of praise and admiration
that al-Jazeera has received has given way
to almost the same degree of criticism.
Some people believe that while al-Jazeera
criticizes everyone else, it rarely criticizes



Mipoee East PoLicy, Vou. VI, No. 2, June 2001

the Qatari government or Qatari leader-
ship. In interviews with Qatari officials, this
point arose more than once, The reply

was always the same: Al-Jazeera has, on
many occasions, criticized Qatari officials
and foreign policies, even ministers in the
Qatari government.”® In order to empha-
size their independence from the Qatari
government, officials at al-Jazeera point to
a play given in a Qatari theater in 1999,
Amjad Ya Arab (Glories, Oh Arabs). In
this play there was sharp criticism of the
government. The play was so successful
that the emir of Qatar personally came to
the theater to view it and afterward met
with the players and shook their hands.”
Not everyone is convinced. During a crisis
between Tunisia and Qatar in May 2000
over an al-Jazeera program that attacked
the Tunisian government, a lcading Tunisian
newspaper, al-Sabah, questioned the
“independence” of the station:

if al-Jazeera TV channel really believes
in freedom in general and freedom of
expression in particular, why has it not
mentioned, even once, the fact that
dish antennas are banned in Qatar?
Why has it not mentioned that citizens
and residents of Qatar can only use
cable television that transmits a few
channels selected and approved only
by the Qatari authorities?*

Another criticism is that al-Jazeera, as
a TV station, uses Western news agencies
and Western standards. Some people claim
that this leads to alienation from Arab
society by offering programs that are not
part of Arab culture, such as fashion
shows and programs on makeup and the
use of perfume.® Al-Jazeera tries to
promote itself as an inter-Arab TV station,
a unifying force for Arabs, But some

96

people see it as a tool, exploiting divisions
in the Arab world, increasing regionalism,
and diverting Arabs from their identity. In
this vein, one viewer has written:

The Arab atmosphere today is more
susceptible to divisions and contra-
dictions. These contradictions work to
strengthen the frontiers among Arab
countries, and any new frontiers will
work against a unified Arab identity in
favor of regionalism, Al-Jazeera talk
shows are spreading animosities and
feelings of revenge between one Arab
and his brother-Arab. As a result
these two Arabs will be divided after
certain talk shows between supporters
of this or that Arab country, because
of people who are guests of this or
that talk show.*

Between May 8 and 9, 2000, al-
Jazeera organized a special, closed seminar
in Doha to evaluate its performance.
Several top officers of al-Jazeera and
guests from Qatar and abroad attended by
invitation. Although not very much was
published about the viewpoints expressed,
it appears that several participants accused
al-Jazeera of looking for sensationalism
and exaggerating situations. Al-Jazeera
was accused of describing or reporting
things that never took place in a way that
made it seem as though they really hap-
pened. These critics accused al-Jazeera of
manipulating events and choosing images
and footage that distorted the facts.®
Finally, some people point to many talk
shows in which the guests use abusive and
even insulting language against each other.
In some cases guests engage in shouting
matches that leave the viewer unable to
follow the debate or understand what is
being said.*



CONCLUSION

Several factors have contributed to the
phenomenal success of al-Jazeera. First, it
is not simply a satellite TV channel. In the
Arab world it has become the news itself,
as people and the press discuss almost
daily its programs and the effect they have.
The official logo of al-Jazeera, al-rai wa
rai al-akar (the opinion and the opposite
opinion) has started to become a political
slogan, accepted by many Arabs, in favor
of respecting the beliefs and ideas of
others and discussing them peacefully. Its
success, therefore, is primarily due to the
unlimited freedom the station exercises in
comparison with other Arab TV stations.
There are very few red lines in its pro-
gramming, reporting and commentary.
Second, the station has a unique collection
of capable and experienced Arab journal-
ists, broadcasters and staff. Most speak
perfect English as well as Arabic. This
helps explain the dynamic and efficient
way al-Jazeera is managed, a far cry from
the usual Arab bureaucratic lethargy.
Third, al-Jazeera was the first Arab TV
station to introduce major innovations in
broadcasting and reporting. This has built
an ever-increasing number of faithful and
enthusiastic viewers.

Other Arab TV stations are beginning
to open up, trying to introduce programs
comparable to those on al-Jazeera. Even
conservative Saudi Arabian TV has started
to be more open. Several Arab countries
have launched their own satelfite TV
stations, including Lebanon, Iraq, Egypt and
Syria. Abu Dhabi also has an increasingly
successful satellite TV station. The only
other TV station in Arabic that is seriously
challenging al-Jazeera is the Middle East
Boadcasting Corporation (MBC), followed
by Arab News Network (ANN), the latter

97

Banry: QATAR’S AL-JAZEERA

belonging to Rifaat al-Asad, the uncle of
Syrian President Bashar al-Asad.

It is possible that the example of al-
Jazeera has caused some Arab countries
to start rethinking their policies toward
freedom of the media. At the beginning of
this year, Egypt, for example, opened a
“Media Free Zone” near Cairo, where
foreign TV stations can broadcast what-
ever they wish without any censorship
from the Egyptian government. Al-Jazeera
seized the opportunity and in March 2000
opened a major office in the zone after
signing an agreement with the Egyptian
government. There is also talk about
opening a media free zone in Jordan, and in
October 2000 Yemen announced its
intention to follow suit.*

The success and expanding influence
of al-Jazeera, however, is limited by the
fact that it is a satellite TV station. People
have to pay for cable TV, if such facilities
exist in their country. This excludes the
large segment of the population who
cannot afford to pay the fees. As for al-
Jazeera’s plans for the future, one is a
second channel exclusively devoted to
documentaries. The second is a special
channel in English that will transform it into
an international TV channel.

Is al-Jazeera simply a round-the-clock
news station, or does it have a special
message it wants to convey to the Arab
people? In response to this question, the
head of the board of directors of al-
Jazeera, Shaikh Hamad Bin Themir Al
Thani responded, “Sure! Yes! The mes-
sage of al-Jazeera is to get Arab specta-
tors and Arab regimes accustomed to
hearing the opinions of all parties, and
especially the opposing ones. This is a
mission by itself in contemporary Arab
history.”™*



MippLe East PoLicy, VoL, VIII, No. 2, June 2001

Al-Jazeera’s relations with the Qatari
government require some reflection.
Although al-Jazeera claims that it is
independent, it is clear that this indepen-
dence has its limits. It rarely criticizes the
government, and then only timidly. Al-
Jazeera cannot be too independent as long
as the Qatari government pays its bills. On
the other hand, the Qatari government
allows al-Jazeera a high degree of indepen-
dence in programming that has nothing to
do with Qatar.

However, if circumstances appear to be
going in al-Jazeera’s direction, a word of
caution is necessary. In reality, al-Jazeera
still stands on somewhat shaky ground. It
remains completely dependent, financially
and otherwise, on the emir of Qatar, Hamad
Bin Khalifah Al Thani, and his foreign

minister, Hamad Bin Jasim Bin Jabr Al
Thani. Any serious domestic political
change in Qatar, such as instability in the
ruling family or even a change of govern-
ment — though currently unexpected, always
a possibility — would impact al-Jazeera.
Without strong support from the emir and
political will to continue this media experi-
ment, al-Jazeera could fall prey to external
pressure to curtail its aggressive style, Over
time, such pressure could leave it weak-
ened; this would result in a loss of its appeal
to Arabs outside of Qatar. A new and
different leader could even close al-Jazeera,
saving himself and the Qatari government a
continuous source of trouble. That would
be a serious loss for media freedom and the
potential for a more open Arab society that
this experiment represents.

! David Hir, “The Television Studio Arab Leaders Hate the Most,” Chicago Tribune, April 9, 2000.

2 For a more detailed study of the elections to the Municipal Council, see Louay Bahry, “Elections in Qatar,”
Middle East Policy, Vol. 6, No. 4, June 1999, pp. 118-127.

3 Louay Bahry, “A Qatari Spring,” Middle Fast Insight, Vol. 15, No. 3, September-October 2000, pp. 39-44.
“The Qataris had been thinking about introducing a new type of TV broadcast even earlier. In January 1996,
Qatari TV offered a sort of prototype for al-Jazeera, when two leading opposition figures from Bahrain
publicly expressed views against the Bahrain government. This program was perceived as a dramatic
innovation in Bahrain and elsewhere in the Gulf. It was the first time that a TV program in any GCC country
had expressed criticism of the government of & member state. The two debaters were Dr. Mansur al-Jamri and
Shaikh Ali Salman, then both living in exile in London.

5 Interview with Shaikh Hamad Bin Thamir Al Thani, chairman of the Board of Directors of al-Jazeera, Doha,
May 15, 2000.

¢ Edmund Ghareeb, “New Media and the Information Revolution in the Arab World,” Middle East Journal,
Vol. 54, No. 3, Summer 2000, p. 405.

"The BBC had been receiving 100 million Saudi riyals ($26.66 million) a year from the Saudi government.
Eliminating this subsidy was a considerable blow to the BBC.

¥ Khalij News, Abu Dhabi, April 16, 2000.

° The name al-Jazeera was chosen “‘because it means the peninsula (al-Jazirah-1-Arabiyyah), . . . of which
Qatar is an important part” (interview with Shaikh Hamad Bin Thamir, Doha, May 135, 2000).

1" Al-Jazeera has offices in Tehran, Baghdad, Ramallah, Cairo, Kabul, Sanaa, Khartum, Moscow, Paris,
London and Washington, DC. The most important office abroad is London (Calted Studio Number 2}, which
is staffed with some 25 employees (interview with Salah Najim, Doha, May 15, 2000). Salah Najim is head of
programs at al-Jazeera,

U Faisal al-Qasim told this author that there are more people watching al-Jazeera in North Africa than in the
Persian Gulf.

2 [n a recent example of this recognition, The Washington Post referred 10 al-Jazeera as its source in reporting
on an Isracli military raid on a stronghold of the Islamic Palestinian group, HAMAS. The attack took place in
Nablus, on the West Bank (The Washington Post, August 27, 2000).

98



Baury: QATAR’'S AL-JAZEERA

1 Interview with Abd Allah Ibrahim al-Haj, assistant general manager, al-Jazeera, Doha, May 16, 2000.

" Interview with Faisal al-Qasim, Doha, May 8, 2000.

15 Ahmad Jawad, “The Direction that is no Longer Opposite,” al-Hayat (London), Septernber 25, 2000.

'* Faisal al-Qasim interview.

7 Ahmad Jawad, “The Direction that is no Longer Opposite,” al-Hayat. September 25, 2000.

18 Faisal al-Qasim interview.

' The program, “al-litijah al-Muakis,” is the subject of at least two books in Arabic, both of them by a Saudi
university professor, Dr. Sulaiman Jazia al-Shammari. The first is Burnamaj al-Ittijah al-Muakis [The
Opposite Direction Program] (Doha: Dar al-Sharq, 1998). The second is al-Buad al-Qawmi fil Qannat_al-
Jazeera [The National Dimension in al-Jazeera Channel] (Doha: Dar al-Sharg, 1999).

¥ Dy, al-Qardhawi is a well known Sunni scholar advocating modern, flexible, Islamic ideas, and he has many
followers in the Arab world.

M Ehud Yaari, hitp://www.JerusalemReport.Com, “The Al-Jazeera Revolution,” March 23, 2000.

2 One of al-Jazeera’s officials told this author that one Arab ambassador told him that he is not the ambassa-
dor to Qatar but the ambassador to al-Jazeera, due to the frequency of his visits to the station. Another told
the same source that even while he is presenting an official protest to al-Jazeera, he personally agrees with
what al-Jazeera is saying about his country and encourages the station to continue to broadcast in all
frankness.

= Interview with Abd al-Aziz Ibrakim al-Mahmud, editor-in-chief, al-Sharg, Doha, May 3, 2000.

% Jon Alterman, New Media, New Politics: From Satellite Television to the Internet in the Arab World
(Washington, DC: The Washington Institute for Near East Policy) 1998, p. 16.

= [nterview with Shaikh Hamad Bin Thamir Al Thani, head, Board of Directors, al-Jazecra, Doha, May 135,
2000,

* Saudi Arabia now controls a network of Arabic newspapers and magazines. IL controls advertisements an
press agencies. All this gives Saudi Arabia advantages in controlling the advertising industry in the Arab
world.

¥ Interview with Ali Kamal. dircctor of marketing, al-Jazeera, Doha, May 16, 2000.

% An example was criticism by al-Jazecra of Israeli participation in the Economic Summit Conference held in
Doha in November 1997,

# Abd Allah al-Haj interview.

M Al-Zaman (Arabic daily), London, May 15, 2000, p. 3.

I Edmund Ghareeb, “New Media,” p. 410.

2 Husni Abu al-Maali, al-Quds al-Arabi (London), June 16, 1999.

3 Al-Watan (Qatari daily), Doha, May 9, 2000

* Interview with Dr. Ahmad Abd al-Malik, professor of communications, Qatar University, Doha, May 13,
2000.

¥ The whole congcept of such a zone came under severe pressure when the Egyptian information minister
attacked al-Jazeera's coverage of the Arab Summit Conference in Cairo, held in October 2000, and Egypt’s
policy during and following the conference. The minister stated: “Al-Jazeera is launching a demogogic attack
against Egypt . . . and | am considering certain steps, such as cutting all ties with al-Jazeera, including its
studios and its correspondents . . . . I hope I will not have to take such measures.” Al-Quds al-Arabi
(London), October 27, 2000.

% Shaikh Hamad Bin Thamir Al Thani interview.

99



Inside Al Jazeera

CJ

ILATS Plr

08 Home »  Isses »

LR MEDHA MONITOR

28 VN

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

PERSPF.

NIVES ON WAR

Inszde Al Jazeera

BY RICK ZEDNIK

onsidering its influence, Al Jazeera's newsroom is puny, When Egyptian

President Hosni Mubarak peeked in during a visit to Doha, Qatar, a couple

of years ago, he asked, "All this noise comes from this matchbox?" Behind
a glass wall at one end is the smallest of Al Jazeera's three broadcast studios, where
anchors read five-minute newscasts every hour. On the opposite side of the room an

illuminated map of the world, flanked by thirty-two television screens, serves as a

backdrop for the newscasts. In between are forty-eight computer terminals.

It feels like an American newsroom at first, until you notice the details. While a few

of the monitors are tuned to CNN, BBC, and AP Television News, most are set to

stations from across the Arab world: Palestine, Irag, Egypt, Abu Dhabi, Beirut-based
Al Manar, and the Middle East Broadcasting Centre (MBC), soon to move from
London to Dubai. Journalists bang away at keyboards with Arabic characters, which
they read on their screens from right to left. Many of them wear khakis or Western

business suits, but some men dress in traditional white thoubs and several women

wear headscarves. Virtually all employees are Arab Muslims, although Al Jazeera's

headquarters is a secular place. Employees who choose to pray during work hours

do so in a tiny mosque behind the main building,.

The journalists are a loose, sociable bunch, representing almost all twenty-two

members of the Arab League. Moroccan producers, Syrian talk show hosts, Tragi

translators, Algerian fixers, Sudanese librarians, Palestinian secretaries, and Qatari
executives all speak together in Arabic.

A few paces away from the newsroom is the corner office of Mohamed Jasem Al Ali,

Al Jazeera's managing director. Al Ali strides around his office, his thoub flowing

and white kaffiyeh held on his head by black cords, pointing out some of the dozens

of plaques, trophies, and framed certificates jamming the sill along two walls. He

points to citations from the Netherlands, Germany, Lebanon, Egypt, and Russia,

clearly proud of the honors his satellite network has garnered in barely five years.

But he is especially eager to explain the significance of one framed newspaper page:
the cover of the Times of London from December 18, 1998, on which a color photo

taken from a television broadcast fills most of the space above the fold. The photo

shows a cruise missile exploding over Baghdad. More significant to Al Ali than the

picture itself, however, is the logo in the screen's bottom right corner. There,

partially obscured by the logo of CNN, is that of Al Jazeera -- then barely two years
old -- which originally shot the pictures. That design, Arabic letters in the shape of a
flame or a teardrop, has become recognized across the Arab world as the symbol of
a television network that stirs more emotions than any news medium the region has

http: / fwww.cjr.org/issues/2002/2 /fwar-zednik.asp

%

Isspe 2

03/24/2006 12:37 PM

: March/April

i

§ Search the Site: i

printer-friendly

HL,lld 10 a friend

jﬂi'ﬂ our ma uhng tiat

small kxT 1:]1&,( text .

t
H

H

 fournalism Review

SUBSCRIBE

CJR

JournalismJobs.com

Page 1 of 7



Inside Al Jazeera 03/24/2006 12:37 PM

ever seen.

Wide Open

Al Jazeera, which translates as "the Peninsula,” was established by emiri decree in
February 1996. Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, who seized power in 1995 from
his father, created Al Jazeera as part of an effort to modernize and democratize
Qatar. He allocated $137 million to Al Jazeera with the goal that the station would
be self-sustaining within five years of its November 1, 1996, debut.

It has grown rapidly, expanding from its original six hours a day to twelve and then,
on January 1, 1999, to twenty-four hours. It employs 500 people, including seventy
journalists. Among its twenty-seven bureaus are offices in Washington, New Yark,
London, Paris, Brussels, Moscow, Djakarta, and Islamabad.

Al Jazeera is the only twenty-four-hour Arab news station. In addition to its fast-
moving, video-heavy newscasts, it has built an audience through its talk shows,
which probe political, social, and religious issues previously untouched by Arab
media. Perhaps the most popular program is The Opposite Direction, hosted by

Faisal Al Qasim, a British-educated Syrian who has a talent for drawing out guests
with opposing views and goading them to mix it up on air. He has pitted an
Egyptian supporting normalization of relations with Israel against another Egyptian
who quoted anti-Semitic writings. A woman opposed to the abolition of polygamy
walked off the set, fed up with her counterpart's insistence that it was an
anachronistic practice.

Allowing guests to speak freely was radical enough, but then Al Qasim introduced
viewer call-ins. Al Jazeera's microphone was not just open, but wide open. Some of
his shows have become such shouting matches that some viewers are convinced Al
Qasim filters out the moderate voices in favor of extreme ones. Another popular
program is Islamic Law and Life, in which the host, Yusif Al Qardhawi, a professor
of Islam at the University of Qatar, has discussed sensitive topics, such as female
circumcision and rules that forbid women to work.

The U.S., meanwhile, was introduced to Al Jazeera in the days following the i
September terrorist attacks. And some here didn't like what they saw.

The Taliban quickly forced all foreign journalists to leave Kabul, allowing only Al
Jazeera, which had a history of covering Afghanistan, to stay. When the U.S.
launched strikes on Afghanistan on Octaber 7, the world wanted what only Al
Jazeera had: war video, including live footage of bombs falling on Kabul. And soon
the network aired something even more jolting. In a tape that Al Jazeera staffers
say was probably recorded about two weeks after September 11 and delivered via
many Taliban hands to their Kabul bureau once U.S. airstrikes began, Osama bin
Laden denounced the U.S.

Suddenly, Al Jazeera was not only delivering the news to its thirty-five million
viewers, including 150,000 in the U.S., it was telling the world’s top story to billions
of people around the planet via international media that had little choice but to use
Al Jazeera's pictures. It was not simply covering the war; it became an important

player in the global battle for public opinion. Al Jazeera also rebroadcast portions of

the ninety-minute interview with bin Laden it had aired in June 1999. In that
program, the al Qaeda leader said he had "high regard and respect" for the people i

http:/ jwww.cjr.org/issues/2002/2 /war-zednik.asp Page 2 of 7



Inside Al Jazeera 03/24/2006 12:37 PM

who bombed U.S. forces in Saudi Arabia in 1995 and 1996. Americans "violate our ;

land and occupy it and steal the Muslims' possessions,” he declared, "and when
faced with resistance by Muslims they call it terrorism."

Al Jazeera's programming irked the United States so much that Colin Powell !
expressed concern about its inflammatery rhetoric to the Qatari emir during their %
October 3 meeting. Six weeks later, on November 13, a pair of 500-pound U.S. :

bombs destroyed Al Jazeera's Kabul bureau. 3

In early December, Al Ali received a letter from Victoria Clarke, assistant secretary
of defense, asserting that the U.S. did not know the facility was used by Al Jazeera.
"Whether it was targeted or not, [ can't answer,"” Al Ali says, slowly rotating his
worry beads. "But I can say for 100 percent that the United States knew about the
office. Everyone knew we had an office in Kabul. It was very easy to find." On
January 31, the New York-based Committee to Protect Journalists formally asked
the Department of Defense for an explanation of the bombing.

'Are We a Mouthpiece?”

The U.S. government has not been the only American voice critical of Al Jazeera. A

particularly scathing cover story, by Fouad Ajami, a professor of Middle East Studies
at Johns Hopkins, ran in the November 18 New York Times Magazine. Ajami's piece
was based on his viewing of the station's news and talk programming in October,
not long after U.S. air strikes on Afghanistan began. He argued that the station had
made bin Laden its "star.” "One clip juxtaposes a scowling George Bush with a

poised, almost dreamy bin Laden,” Ajami writes. "Between them is an image of the
World Trade Center engulfed in flame." Ajami asserted that "in its rough cutlines, i
the message of Al Jazeera is similar to that of the Taliban: there is a huge
technological imbalance between the antagonists, but the foreign power will
nonetheless come to grief,” and he accused the station of "mimicking Western
norms of journalistic fairness while pandering to pan-Arabic sentiments.” He cited
an October 3o report by Al Jazeera's main man in Kabul, Tayseer Allouni, about
which Ajami wrote:

As Allouni presented it there appeared to be nobedy in Kabul who supported

America's campaign to unseat the Taliban. A man in a telephone booth, wearing a
traditional white cap, offered a scripted-sounding lament that even Kabul's
telephone lines had been destroyed. "We have lost so much," he said, "because of
the American bombing." Allouni then closed his survey with gruesome images of

wounded Afghans. The camera zoomed in on an old man lying on his back, his
beard crusted with blood; this was followed by the image of a heavily bandaged
child who looked propped up, as if to face the camera. The parting shot was an
awful close-up of a wounded child's face.

The Washington Post, two weeks later, ran a thinner but also critical piece. Sharon
Waxman quoted Jamal Khashoggi, a prominent Saudi Arabian journalist. "They are
being led by the masses, they don't lead the masses,"” he said of Al Jazeera. "They
know the taste of the Arab street, and the Arab street is anti-American. They are
just like the New York Post. This is not very good."

Al Jazeera's journalists do not seem particularly worried about this or any criticism,
but they do say that critics frequently confuse the network with the newsmakers

http:/ /www.cjr.org/issues/2002/2 /war-zednik.asp Page 3 of 7



Inside Al Jazeera 03/24/2006 12:37 PM

and talk-show guests that appear on it. "Are we a mouthpiece for bin Laden?" says
Dana Suyyagh, an Al Jazeera news producer who was educated in Canada. "Maybe,
but that would make us Bush's mouthpiece as well. He gets more airtime, actually."

Hafiz al-Mirazi, Al Jazeera's Washington bureau chief, sounds weary when asked
about accusations of bias. "The network is much more balanced than it gets credit

for," he says. "During this crisis we have been criticized for making Al Jazeera a
mouthpiece for the U.S. government. Why? Almost on a daily basis we bring on
spokespersons for the administration.”

Al Ali points out that Al Jazeera provides Arab news from an Arab perspective, with
journalists who hail from Mauritania to Iraq -- no single nation dominates -- and
that it has bureaus in almost all Arab countries, including one in the Palestinian
West Bank,

The question of what an Arab perspective means comes to the fore in coverage of
the struggle between the Israelis and the Palestinians, Al Jazeera's top story before
September 11. No other issue so rouses or unites Arabs.

Viewers across the Arab world have followed correspondent Walid Al Omari's i
reports from Ramallah, as he has chronicled the Palestinian uprising since it began
in late 2000, They've seen more blood, more burned and mutilated corpses than
have viewers of CNN. Al Omari tends to refer to Palestinians killed by Israeli
soldiers in this bitter conflict as "martyrs," as he conceded to 60 Minutes, but to
Israelis killed by Palestinians as just that -- "the Israeli is killed by Palestinians."
When news breaks, it's not long before Palestinian sources are on the air. By 7:03
on the morning of January 19, 2002, for example, Al Omari was interviewing the
director of the Voice of Palestine, whose headquarters had been blown up by Israeli

forces before dawn.

In our interview, Al Ali used the previous night's news to illustrate his desire to
achieve balance. "Israeli Prime Minister [Ariel] Sharon had a press conference about -
the ship carrying weapons,” Al Ali says, referring to Israel's January 3 capture of a
ship smuggling munitions. "He said the vessel is bringing arms to the Palestinian
Authority. We covered this press conference. At the same time, we expect to hear
from the Palestinian Authority. When they hold an event, we will cover it. It doesn't
mean we are supporting Sharon or the Palestinian Authority.”

In four days of viewing of Al Jazeera's hourlong news roundup, Al Hasad, or The

Harvest, in mid-January, the primacy of the Israeli-Palestinian conflict was clear. It
was the lead story almost every night. And in its reporting from the West Bank and
Gaza Strip, the show featured only one hrief interview with an Israeli spokesman. In

reporting on the assassination of a young militant leader in the West Bank by the
Israelis that week, there was no effort to provide the context for Israelis. Questions ;
from anchors and reporters, meanwhile, sometimes betrayed clear sympathies. On ;
January 15, Jumana Namour interviewed Mohammed Dahlan, a high-ranking i
security chief for the Palestinians from the Gaza Strip:

Q. Before September 11, you were viewed as resistance fighters, After September 11
it is as if the right to resistance was taken away.

A, After September 11, we, who were victims in the eyes of the world, became the
terrorist Palestinian Authority.

http:/ fwww.cjr.org/issues/2002/2 /war-zednik.asp Page 4 of 7



Inside Al Jazeera 0372442006 12:37 PM

Still, the station did go twice to Washington to talk to U.S. experts on the Middle
Fast, who offered points of view clearly at odds with the Palestinians.

Indeed, as the State Department was pressuring Al Jazeera to limit anti-American
content, it was offering the station its own officials for interviews. Colin Powell,
Donald Rumsfeld, and Condoleezza Rice all appeared on Al Jazeera, as did

5 g R S o e

Christopher Ross, a former American ambassador to Syria who speaks fluent Arabic.
The Americans were not alone. British Prime Minister Tony Blair also made his case
for "dismantling the network of international terrorism” directly to Al Jazeera

VIEWETS.

'T Want My Al Jazeera'

If American officials were to claim that Al Jazeera is against them, their Middle

Eastern counterparts likely would reply, "Join the club." According to Yousef Al

- Shouly, a Palestinian senior producer for Al Jazeera, Western leaders are now
absorbing the lesson that Arab heads of state learned over the past five years: "Use :
Al Jazeera to spread your views; use Al Jazeera to your own benefit.” When there is
controversy in a country, he says, his station allows both "the government and the

. opposition to give their point of view. Al Jazeera gives both sides a chance. Al
Jazeera has not changed its policy. Governments have changed their policy” to adapt

to the network, he says.

Before Al Jazeera began broadcasting in 1996, Arab leaders were accustomed to
state-owned media that did not question the status quo. In the choice between
pleasing governments or pleasing viewers, Al Jazeera chose the latter.

There's hardly an Arab government that the station has not offended. Al Jazeera

staff say the Qatari foreign ministry has received more than 400 complaints. When
the network aired a program probing Algeria's civil war, the government in Algiers
cut the signal. Nadia Tabib, an Al Jazeera employee, says Algerians soon flooded
phone lines with cries of "I want my Al Jazeera!"

Egypt's state media ran a campaign against Al Jazeera's "yellow programs,"
denouncing the station's "sinister salad of sex, religion and politics” topped with
"sensationalist seasoning.” Yasir Arafat was reportedly incensed by Al Jazeera's
frequent interviews with the Hamas spiritual leader Sheikh Ahmed Yassin. And the
network upset Palestinian authorities with a preview for a March 2001 documentary

that explored the role of Palestinian guerillas as players in Lebanon's 1975-1990
civil war. Security personnel entered the Palestine bureau and demanded that
images insulting to Arafat be removed. Al Jazeera refused, and continued to air the
footage.

Saudi Arabia bars Al Jazeera from its territory, except to cover special events like
the annual pilgrimage to Mecca. Jordan temporarily closed Al Jazeera's bureau there
after a guest on a debate program criticized the regime in Amman. Tunisia,

Morocco, and Libya recalled their ambassadoers from Doha in protest of Al Jazeera
coverage, reinstating them once their point was made.

As a result of ail this, Al Jazeera is an inhospitable place for advertisers who dislike !
divisive issues. The ad business tends to be more political in the Middle East than
in more democratic parts of the world. Regional companies and muliinationals alike
avoid ruffling the feathers of their host governments,

http:/ fwww.cjr.org/issues/2002/2 fwar-zednik asp Page 5 of 7



Inside Al Jazeera 0372472006 12:37 PM

Al Ali says Saudi Arabian companies have tried to influence Al Jazeera's coverage by
cutting ad budgets for the station ar threatening to do so. The tactic has had no
effect, Al Ali says. "We would lose our credibility with the audience." Pepsico and
General Electric recently canceled advertising campaigns on Al Jazeera worth a
combined $3 million, according to Al Ali. GE did not return requests for comment;
Pepsico says it has not regularly advertised on Al Jazeera.

Despite its ranking as the region's most-viewed news network and second-most-

watched pan-Arab station, Al Jazeera generated only $15 million in ad revenue in

2000. In contrast, the Middle East Broadcasting Centre garnered $76 million in ad
revenue in 1998, while Lebanon's entertainment network, LBC -- the region's most- .
watched -- took in about $93 million, according to the Pan Arab Research Centre in
Dubai.

Al Ali says that while other Arab stations earn about go percent of their revenue ;
from advertising, commercials account for only about 40 percent of Al Jazeera's
revenues, The rest comes from renting out equipment, selling programming and
videotapes, and cable subseription fees. The station now operates, he says, without
government subsidies.

Al Jazeera says it was teetering on the edge of breaking even as its fifth anniversary
deadline approached. Then came September 11. The war has been good to it.
"Because we were alone in Afghanistan at that time, we made a lot of money from
selling pictures, hiring out facilities,” Al Ali says.

CNN forged an affiliation with Al Jazeera in the weeks following September 11, ABC
News, the BBC, and the German market leader ZDF also have signed contracts with
the network in recent months.

Al Jazeera is expanding into the UK, as well as into Indonesia and Malaysia -- a
market with 220 million Muslims. In November, the Malaysian pay-TV operator
Astro began showing Al Jazeera, translated into Malay, for six hours a day. ;

Perhaps the most intriguing opportunities Al Ali is exploring involve launching new
Arabic-language networks. He says he is close to a deal that would create a business
news channel in cooperation with CNBC and may produce a documentary channel
along the lines of National Geographic or Discovery., At a January 28 press
conference marking the first anniversary of the station's Web site, aljazeera.net,
station officials said they are considering launching a corresponding site in English.

One of Al Jazeera's profitable revenue streams lately has been its exclusive videos of
Osama bin Laden. Three-minute clips of bin Laden have reportedly fetched the
station as much as $250,000 apiece. But bin Laden tapes, it appears, can be a
double-edged sword.

On January 31, CNN aired a previcusly unseen interview with bin Laden. It had
been conducted by an Al Jazeera correspondent on October 21, two weeks after the
bombs began falling on Afghanistan and some three weeks before the fall of Kabul.
Al Jazeera had not aired the interview on the ground that it was not newsworthy.
The tape reportedly had been circulating in intelligence circles, and had been
quoted, though not identified, by British Prime Minister Tony Blair last November.

CNN, which said it cbtained the tape from "a nongovernmental source," found the
interview newsworthy indeed. In it bin Laden first denies "carrying out"” the
September 11 attacks, but Al Jazeera's reporter presses him. "If ineiting people to do

http:/ /www.cjr.org/issues/2002/2/war-zednik.asp Page 6 of 7



Inside Al Jazeera 03/24/2006 12:37 PM

that is terrorism and if killing those who kill our sons is terrorism,” bin Laden says,

“then let history be witness that we are terrorists." And he adds later, "I say it's
permissible in Islamic law and logic.”

CNN says its agreement with Al Jazeera gave it a right to broadcast the tape, but a
furious Al Ali said the network would sever its partnership with CNN, "Al Jazeera
would have expected CNN to . . . respect its special relationship with Al Jazeera by

not airing material that Al Jazeera itself chose not to broadcast.”

Al Ali has declined to discuss the reasons that the network did not run the
interview.

Joshua Micah Marshall, a senior correspondent for The American Prospect,
theorized (without evidence) in Salon on February 2 that the network buried the
interview because "it was too unfavorable to bin Laden" at a time when the Arab

world was not convinced of his guilt.

On the other hand, the interview came not long after Vice President Dick Cheney
met with the emir of Qatar to complain about the broadcasts, and at a time of
ferocious Western criticism of the network for broadcasting the October 7 bin Laden

tapes that had been supplied to it. An anonymous Al Jazeera journalist told Reuters
that the bin Laden interview had been ditched for such reasons. "We decided, under
the circumstances at that time, that airing the interview would have strengthened
the belief that we are a mouthpiece for bin Laden.” Which, if true, must have been
an awkward decision for a network that prides itself on standing up to everybody.

Stephen Franklin of the Chicago Tribune provided some tape
translation and analysis for this story.

Enjoy this piece? Consider a CJR frial subseripiion.

i
P

5 2005 Cobumbin Journalism Review at Columbia University's Graduate School of Journalism

http:/ fwww.cjr.org/issues/2002/2/war-zednik.asp Page 7 of 7







CJR January/F'~ruary 2005: On the Job: From All Sides 03/24/2006 12:38 PM

CJE Ihame » isspes » 2005 » ] Issue 2 Mareh/April

‘g"lf (e 2y

2 COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

On the Joh

Search the Site:

_ printer- mcndl\ 3

send o a friend G

From All Sides z
.‘joiﬁ 013;' mallmg fi?t‘ o |

In the deadly cauldron of Iraq, even the Arab media are being pushed o h
off the story ¢ small text mm Ln;,e tex;mm

By Mariah Blake

ver the last decade, Middle Fastern history has happened, in large part,
on Al Jazeera,

The Qatar-based satellite channe! had the only foreign reporters inside
Iraq when U.S. forces launched a four-day assault, known as Operation Desert Fox,
in 1998. In October 2001 its cameras — the only ones inside Taliban-controlled
Afghanistan — captured exclusive footage of the American-led bombardment. When
bombs started hitting Baghdad in March 2003, all the American networks, and
many European crews, had abandoned the city. Al Jazeera stayed for a close-up
view.

History is still being made in Iraq as the country struggles toward independence.
But Al Jazeera isn’t there to watch it unfold. Last August Iraqi officials closed the
station’s Baghdad bureau and barred it from operating in the country. Al Arabiya,
Al Jazeera's closest competitor, drastically cut its Iraqi operations after insurgents
bombed its offices there in Qctober, killing five employees and injuring fourteen.
And Asharg Al-Awsat, one of the two largest pan-Arab dailies, shuttered its
Baghdad bureau in December after insurgents threatened to blow it up. A number

of Arab journalists have also been detained, some even killed, by jittery American
troops.

In a war where the various factions seem to want everyone — including the press —

to choose sides, the Arab media have found themselves under attack from every
direction. That has far-reaching implications. Western reporters, faced with the

threat of death, began retreating to fortified compounds months ago. Now, with ‘ SU 8SCRl BE
pressure mounting, Arab journalists, along with Arab translators and fixers ;
employed by international news organizations, are retreating, too. The result is that

firsthand reporting is getting squeezed out. When it comes to covering the Iraq
conflict — one of the most important stories of our time — even the Arab media are
finding themselves increasingly reliant on secondhand accounts and official reports ¢ Journalism Jobs.com
from Washington and Baghdad, and less able to gauge how events are playing out
in the lives of ordinary Iragis. “We can no longer get close to people’s suffering,

nannla’e hanac nananla’c Araame ? cowve Nahil Thatih Al Arahiva’e avarntivae aditnr

http:/ fwww.cjr.org/issues/2005/2/onthejob-blake.asp Page 1 of 4




CJR January/February 2005: On the Joh: From All Sides 03,’24,nu06 12:38 PM

SRS O LAV O ALV L O Wil wtatilgy MICLYAF LVLLLALL A%IICARLLRS AR AL YWU D CALLULLY L LALLLLL
I deted o Pvor P 3 Y '

for news. “We no longer know what's really going on because we can no longer get
v ; The Furd For
close to reality. :‘ invastigative Journalism
n early 2003 a number of new satellite channels scrambled to get on the air in
time to cover the looming Iraq conflict. The most robust of them, Al Arabiya,
promised to provide a more moderate alternative to Al Jazeera, which has

drawn the ire of virtually every Arab government as well as U.S, officials. But it was
soon engulfed in the controversy that had dogged its rival. Both stations outraged .
the U.S. government by focusing on the war’s human toll, and by airing messages Y
from insurgents and images of slain soldiers.

They also angered members of the U.S.-appointed Iragi Governing Council, which

was formed in July 2003 and wasted little time cracking down on the satellite 1
stations. For two weeks beginning in September 2003, the council locked Al Arabiya i
and Al Jazeera out of official press conferences and government ministries. In :
November, the council shut down Al Arabiya’s Baghdad office for more than two
months after it aired an audiotape, purportedly of Saddam Hussein urging Iragis to
resist the American-led occupation, The charge: “incitement to murder.” In January
2004, the council banned Al Jazeera from official functions after a guest on one of
its talk shows alleged that Israel was trying to exert influence in Iraq.

s £ D YRR LA -

Meanwhile, Arab journalists were growing angry at the U.S, government’s failure to i
provide for their security. In March 2004, more than twenty of them protested by
walking out of a press conference with Secretary of State Colin Powell. Before
leaving, they demanded an investigation into the deaths of two Al Arabiya
employees who were shot the previous day by U.S. forces while driving away from a
checkpoint as another car sped toward it. (Witnesses believe soldiers started

shooting because they thought the approaching car was a suicide bomber. And U.S.
officials later said the journalists were shot by accident and expressed regret.) Other
incidents also loomed large in Arab journalists’ minds. On April 8, 2003, a U.S.
missile destroyed Al Jazeera’s Baghdad headquarters, killing the correspondent
Tareq Ayyoub. In November 2003, two Al Jazeera employees were arrested in
separate incidents and taken to Abu Ghraib. One of them, Salah Hassan, was
detained while filming the aftermath of a bombing. Security forees arriving on the

scene apparently suspected he was involved in setting the blast. Hassan says he was
beaten and forced to stand naked for hours in the freezing cold, then forced to wear
a jumpsuit that was covered in someone else’s fresh vomit. Both Al Jazeera
employees were eventually released for lack of evidence. Pentagon officials declined
to comment on the cases.

The situation for Arab reporters in Iraq took a turn for the worse in June 2004,
when the Coalition Provisional Authority and Iraqi Governing Council anointed an ;
interim government, headed by Prime Minister Ayad Allawi. The following month, ‘
the government established what it called the Media High Commission. Its reported
task was to establish “red line” rules and punish journalists or news organizations
that crossed them.

The first thing it did was bar Al Jazeera from Iraq for a month, purportedly for
inciting violence and hatred. The following month the interim government
announced that Al Jazeera was barred from Iraq indefinitely. Today, the station

pieces together its coverage using video feeds from organizations like Reuters and
whatever scraps of information it can glean from afar. “Covering Iraq for us is a
matter of great difficulty,” says the Al Jazeera spokesman Jihad Ballout.

http:/ fwww.cjr.org/issues/2005/2 fonthejob-blake.asp Page 2 of 4



C_IRJanuary/Fh".‘uaw 2005; On the Job: From All Sides 03/24/2006 12:38 PM

The claim that Al Jazeera incites violence and hatred is nothing new. U.8. officials
have repeatedly accused it, and to a lesser degree Al Arabiya, of inflaming Arab
passions against the West, partly by focusing on the carnage wrought by the

conflicts in Iraq and Israel. “Al Jazeera secems to be a two-story operation, and
these stories have a common theme — Arab humiliation,” says Norman Pattiz, who
serves on the U.S. Broadcasting Board of Governors, which administers Voice of
America and the new Arabic-language sateilite channel Al Hurra. Critics also charge

that the stations glorify insurgents and endanger U.S. troops in Iraq by poisoning

Arab public opinion toward U.S. policies.

Supporters counter that while Al Jazeera and Al Arabiya reflect the perspectives of
their audiences, they are no more biased than many American or European outlets.
“Journalists on both sides make editorial decisions based on their culture,” says
Hugh Miles, an Oxford-educated Arabist and author of a recently published book on
Al Jazeera. Miles notes that the stations’ programming integrates a variety of
perspectives, including many that were previously not heard in the Arab world. Al
Jazeera regularly interviews Israeli officials, for instance. And its reporters clearly
don’t balk at holding Arab governments to account. Recently, Al Arabiya and Al
Jazeera both reported on the relatively meager contributions by Arab rulers to the
tsunami relief effort. This helped shame them into pledging larger sums.

Many Arabs have interpreted Al Jazeera's closure by an American-installed

government as evidence that contrary to official pronouncements, the United States
has little real interest in fostering democracy in the Middle East. “The crackdown on
Al Jazeera is widely seen in the Arab world as exhibit A in American hypocrisy,”
says Marc Lynch, an Arab media expert who teaches at Williams College.

Shortly after the Al Jazeera ban took effect, Iraqi officials began putting the squeeze

on nonembedded reporters covering clashes between coalition forces and insurgents. |
On August 15, in the midst of the standoff at the Imam Ali Shrine, Najaf’s police @
chief ordered journalists to abandon the city. The police later visited the Bahr Najaf
Hatel, where most nonembedded reporters were staying, and threatened to arrest or
shoot them if they didn’t leave. On August 25, they made good on their threats :
when they stormed the Bahr Najaf, fired shots, and detained sixty journalists. All of ¢
them were later released without charges. ?

The police chief eventually told journalists that he felt they were encouraging the
insurgents to keep fighting by portraying them as “herces and nation-builders.”

Then, in the run-up to the November siege of Falluja, the Media High Commission
issued a statement warning journalists to “set aside space” in their coverage for “the
position of the Iragi government” or face unspecified legal consequences. During the
siege, U.S. troops detained a number of Arab reporters and held some for the
duration of the battle. Lieutenant Colonel Steve Boylan, a U.S. military spokesman,
maintains they weren’t targeted because of their work. “Journalists were detained

when they were caught up in sweeps, were violating curfew, or were with groups
that were fighting” against coalition forces, he says.

hile the government turned up the heat on journalists, so did

insurgents. On October 30, 2004, a car bomb exploded outside Al

Arabiya's Baghdad compound, collapsing the first floor and killing five :
of its employees. Within minutes of the blast, Abdel Rahman al-Rashed, Al
Arabiya’s general manager, was on the phone to his Baghdad anchor, Najwa

http:/ /www.cjr.org/issues/2005/2 [onthejob-blake.asp Page 3 of 4



CJR January/February 2005: On the Job: From All Sides

ooy Columbin Journadism Review at Columbia University's Graduate School of Journalism

Kassem, imploring her to get on the air. Soon, Kassem started reporting live from
the blast site.

Al-Rashed, former editor of the pan-Arab daily Asharq Al-Awsat, took over Al
Arabiya’s top post in early 2004. An outspoken critic of Islamic fundamentalism, he
believes that terrorists have “smeared Islam and stained its image.” He is equally
critical of the Arab media, particularly Al Jazeera. In a 2003 Asharg Al-Awsat
column, he accused the station of publishing fanciful accounts “reminiscent of the
adventures of Sinbad” and repressing Iraq news that didn't fit its agenda. Bringing
Al-Rashed on board at Al Arabiya stirred controversy in the Arab world, and some
believe that since his arrival the station has become averly sympathetic to the U.S.
and Iraqi governments.

Al Arabiya’s choice to take to the air so soon after the bomb attack was meant as a
message to its attackers: We will not be silenced. But the station has drastically
scaled back its Iraq operations since. Its Baghdad staff, once sixty strong, has
shrunk to fifteen, and they operate out of two rooms in a bunker-like hotel.

The Al Arabiya bombing was part of a surge in threats and attacks against Arab
media. Insurgents reportedly sent letters threatening to kill the editor of Azzaman,
Irag’s largest daily, in a “very nasty way.” Another paper, Al-Ttijah al-Akhar, started
getting threatening phone calls after it ran an editorial cartoon that showed Saddam
Hussein urging the Shiite cleric Muktada al-Sadr to give himself up. “Go ahead,”
Hussein coaxes. “All they do is check your teeth and your hair.” The daily Al Mada
had a dud rocket land on its roof. And Dina Mohammed Hassan, a reporter for the
Kurdish television station Al Hurriya, was gunned down in front of her Baghdad
home by a man shouting “Collaborator! Collaborator!”

Insurgent attacks and fire from U.8. troops have made Iraq a particularly deadly
conflict for Arabs to cover. Eighteen of the twenty-three journalists killed in Iraq
last year — and all of the sixteen slain media-support workers — were Arabs or
Kurds.

Despite those grim facts, some journalists see glimmers of promise, especially given
the stronger-than-expected turnout for the January 3o elections. “It’s a bit early to
Jjudge,” says Nabil Khatib of Al Arabiya. “But there is a general hope that the
election will bring the government legitimacy, and that step by step things will
stabilize. Hopefully this will make it better for media -~ make it so at least we aren't
worried about life and death.” Others, though, are less optimistic. “We really hope
that press freedom will prevail in Iraq,” says Al Jazeera’s Jihad Ballout. “But I have
a feeling it could take quite some time.”

For more information on the situation for reporters in Iraq, visit the Copunittee to
Protect Journalists Web site.

Enjoy this piece? Consider a CJR frial subscription.

i e 1 e T T 9

http:/ /www.cjr.org/issues/2005/2/anthejob-blake.asp

0?
03724,

106 12:38 PM

Page 4 of 4



